Er is voorlopig weinig te doen aan de extra reistijden Behalve dan ander werk te zoeken, en de eerste stappen zijn hiervoor al gezet. En het zal dus voor 3 à 4 dagen per week zijn. Ik ben financieel analist. Natuurlijk staat er niks op papier, zo slim zijn de vakbonden wel.
Zware karren: Petra geeft het echt op. Als ze het te zwaar krijgt, gaat ze altijd maar langzamer lopen. Dan moet ik haar echt met de zweep aanmoedigen maar dat helpt maar enkele passen.
@Tallechie: Wat een prachtig kindje is Daan toch! Wauw.. Hebben jullie goed gedaan! Sterkte met je opa..
Zware karren hebben de pony's niet zo'n last van. Die hebben zoveel werklust dat ze door sjouwen wat het ook kost. Scheelt dat onze karren niet echt mega zwaar zijn. Ik rij nu met die nieuwe kar en dat is in principe een paardenkar, maar omdat de wielen veel fijner rollen, hebben ze daar geen last van. Met diepe groeven, zet ik ze automatisch al in draf, dat scheelt al heel wat en dan zie je ze echt sjouwen.
door het ''doorgaan'' verhaal dacht ik plots aan deze fotos
Toen deden we mee met een sleepwedstrijd stoer issie he
Gem
Geplaatst: 06-04-11 09:23
Wow, Naaltje! Wat is dat voor een ding dat er achter hangt? Een bodemvlakker? Ziet er megazwaar uit! Mijn merrie is, denk ik, te fijn gebouwd om echt te trekken. Is meer een luxe-menpony.
Cobii: ik vind het een erg leuk vosje . Fijn dat ze je nu al zoveel plezier geeft!
B485: hopelijk vind je snel een andere baan!
mirror666
Geplaatst: 06-04-11 09:24
het was een speciale gewichtenkar Echt gemaakt om zoveel mogelijk gewicht achter de paarden te hangen en dan te kijken wie het meeste kon trekken zegmaar weet het niet meer precies waarop hij eindigde, zal dat eens opzoeken
edit [AR-ITP] paardentrek, diddle aan het slepen! dit is het topic van toen de 500 kilo heeft hij toen getrokken, en de 600 is hij niet eens meer aan begonnen omdat hij met de 500 zich had vastgelopen in een bocht. Toen zijn we uiteraard ook gestopt
Dids vindt dat krachtpatsen wel leuk ook geloof ik, in de aanloop naar deze wedstrijd was hij ook 2 gaatjes in zijn borstsluiting (zweetdeken) gegroeid
VanHuisUit
Geplaatst: 06-04-11 10:25
Krachtpatsertje die Diddle. Snuit heeft de sneeuw gevlakt van de winter. Echt niet normaal hoe zwaar hij toen moest trekken maar hij vond het heerlijk. Ik vind die officiele berekeningen, dat een paard 3x zijn gewicht kan trekken echt onzin, want dat heb ik nog nooit een paard zien doen. Als je ziet hoe Diddle trekt, wat zal hij wegen, 350 kg? Dan moet hij met 500 kg toch al zwaar aan de bak.
@B485 nou als financieel analist mag je wel even bij ons langskomen Alwyn kon eerst echt nauwelijks trekken, maar hij wilde wel, alleen kwam hij amper vooruit. Nu langzamerhand gaat het beter. En ik heb van Peter geleerd hoe ik goed aan moet tikken, op welk moment en op welke manier. Dat scheelt enorm. Ik was 'vroeger' veel meer van het voorzichtige, tikje erbij, nu geef ik een flink tikje met de slag, precies op/naast de schoft echt een soort 'klets', en dat werkt super. Gewoon een keer en dan staat hij voorlopig weer op 'aan' Zo hebben we het Rizanta ook weer geleerd, die liep voor de wagen eerst niet echt door, beetje sukkelig, maar dat was er op die manier ook na een stuk of 2,3 keer oefenen snel uit. Overigens liep die buiten de bak wel altijd door, zeg maar enorm door
Zo zit even te chillen met kopje koffie
Ben bezig met marktkraampjes voor evenement van de school, zegt iedereen, er zijn zoveel aanmeldingen, nou echt niet, moet ik toch nog gaan werven (dus Tine, ik sluit me bij jou aan, ben nu ook zo'n geld-aftroggelende-moeder geworden ).
Kopje koffie is op, ga colleges voorbereiden
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 06-04-11 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt
máár VHU, een kar gaat rollen he, dat is aantrekken en het rijdt. deze constructie rolde niet, dat was log en dood gewicht (en dat brak hem in de bochten op) ik kan ook een auto aanduwen, maar ik kan hem niet op de handrem meesleuren Ik weet niet hoeveel mijn wagen weegt.. en m'n paard ook niet trouwens.. denk dat hij over de 400 zit nu hoor, meneer vetpens he
jullie zijn allemaal wel verenigings-actief zeg
Ik ga verder met m'n opmaak voor m'n verslag, oog wil ook wat
VHU: van mij krijgt Petra 1 stemhulp en als ze dan niet reageert een stevige pets net achter de schoft. Ze schiet dan wel vooruit, maar slechts enkele passen. Na een paar keer, reageert ze wel op mijn stem hulp, maar nog steeds maar voor enkele passen. Ligt ook veel aan het karakter denk ik.
VanHuisUit
Geplaatst: 06-04-11 10:55
Dat denk ik ook. Als ik Alwyn zo'n tik geef (met stemhulp erbij) is hij direct zo zwaar onder de indruk dat ik maar iets hoef te zeggen en je ziet hem denken 'ik moet nu echt voort gaan maken'
Daarom snap ik die zogenaamde stelregel niet. Want als het rolt rolt het maar het rolt natuurlijk niet constant, dus wat is dan de kracht die een dier kan/moet zetten om vooruit te laten gaan? Een paard met een zwaarder gewicht kan meer in de borst/haam gooien, waardoor hij meer kan trekken, maar ik heb nog nooit een paard vanuit stilstand 3x zijn eigen gewicht op gang zien brengen.
** bant zichzelf want moet mooie powerpointjes maken **
ik ban mezelf ook, maar je hebt me nu geinteresseerd gemaakt in gegevens van paarden-trek-kracht
(laatste; het aansporen tot doorlopen zegmaar, Dids was zondag wat aan het lamdozen, beetje slingerend omvallend stappend met stalgenootje aan de leidsels, en ik werd dat beu, dus ik brul een keer ''EUUUUUUUUHHHH DOOOOORRRRR'' en het leek wel of hij wakker werd ben op zo'n moment wel heel blij dat hij zo'n mate van verbale correctie gewoon aankan hoor )
IvysToeter
Geplaatst: 06-04-11 11:29
tallechie, wat is daan een prachtig kind! Sterkte met je opa
Naaltje, ik ken dat gevoel. Zo had mijn halfzusje overlaatst Petra aan de longe. Petra dreigde weer te gaan stappen (ipv netjes door te draven). Mijn zusje had steeds dat probleem. Ik zeg gewoon "Petra VOORUIT" en ze doet het netjes.
Gewicht trekken: het is volgens mij een verschil of het te trekken gewicht op wielen staat, of een slee/sleep is. De rolweerstand is in dit geval ook belangrijk. De stelregel van 3x eigen gewicht telt bij een normale rolweerstand (koets op wielen). Een sleep heeft een veel hogere rolweerstand en daarvoor is de stelregel dus niet van toepassing.
Kreeg juist het bericht dat de vakbonden zich vergist hebben en ik dus geen extra reistijd ga hebben.
Bedankt Naaltje. Zat er gisteren echt door toen ik dat nieuws hoorde. Ben dus echt blij dat ze hun vergist hebben, maar ga nu maar eerst de bevestiging afwachten want het is me nog maar via via bereikt.
lekker verliefd naar je ventje kijken en genieten dan!!
cobiie
Geplaatst: 06-04-11 12:18
Babs, wat een goed nieuws dat je toch geen extra reistijd gaat krijgen.
Naaltje, gaaf om die foto's te zien erg knap van Diddle dat hij 500 kilo trok, ik doe het hem iig niet na.
tine10
Geplaatst: 06-04-11 12:39
Nou, vanmorgen maar de gok gewaagd en de mannen bij elkaar gezet. Eerst keek Rembrand niet op of om. Maar toen Thabor naar Amerigo ging, en de laatste een beetje ging gillen, kwam hij aangesneld en redde als een ware leider zijn pony. Daarna werd er tussen de paarden wat gegild en gerend, maar uiteindelijk bleek het gras toch veel belangrijker. Duurde bij elkaar nog geen 5 minuten. Af en toe klinkt er wel een gil, daarna is er weer rust.
Straks nog de hoefsmid.
Hierbij wat foto's: Puppy wordt weggejaagd bij smurfje
wat een geweldig lijntje hebben die paardjes van jou! ik ga een vest zoeken, t wordt koud hier met de balkondeur open, maar ik de frisse lucht zo
sander_lotte
Geplaatst: 06-04-11 12:54
@ tine: wat ziet dat er leuk uit! @ Babs: goed nieuws! @ tallechie: hou ons op de hoogte van je opa hé! Sterkte!
Wat betreft doorlopen voor de wagen, ik moet van mijn instructeur veranderen. Blijkbaar heb ik te veel geduld met Romeo. Hij heeft me geleerd hoe ik het nu moet doen: eerst zeg ik "Romeo doorgaan", reageert hij niet? nog eens "Romeo doorgaan", reageert hij nu nog niet? Kwaad zeggen "Romeo DOORgaan!" en het vuur openen met de zweep (pak ongeveer 3-4 serieus rake meppen). Een paar keer is hij ENORM onder de indruk geweest, dan schoot hij al vooruit als ik "Romeo" zei. Na verloop van tijd had hij door hoe het werkte: wie niet luisteren wil, moet voelen. Nu gaat zijn hoofdje gewoon aandachtig omhoog als ik "Romeo" zeg. Nu is het aan mij om het zo vol te houden (hij moet nu reageren als ik 1 keer zeg "Romeo doorgaan", geen 2 keer meer afwachten)
Hoe zwaar zijn jullie wagens trouwens? Dan mik ik vooral op de wagens van de pony's. Als het kan even het gewicht van de wagen zeggen en de grootte van de pony. Ik ben er eerlijk gezegd wel benieuwd naar!
Biancacoo
Geplaatst: 06-04-11 13:13
Bab's, gelukkig maar !!
Naaltje, gave diddle foto's !!superstoer.
Tine je paardjes zien er tevreden uit zo in hun weide.Rembrand is groter als Thabor
Doorlopen voor de wagen, hier geen probleem.......ik moet de rust er in zien te krijgen, en dat lukt niet echt.... nog niet, komt nog wel . Ze gooit zich af en toe in het borstblad wat nog al schokkend voorwaarts gaan veroorzaakt na het halthouden, oefenen dus... .