[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 06:56

Oh jeetje het is echt ontzettend piep-weer. Vannacht wakker gelegen door de wind en nu giet het. Ik heb gisteravond koemest korrels op mn wei gestrooid dus met de regen ben ik nu wel even blij.

Misschien kom ik morgen of zaterdag nog kijken in Exloo. In ieder geval veel succes daar!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 08:34

Veel plezier met groomen het zal vast wat droger worden hoop geen modderzooi.
Ik heb gisteren ook nog snel op mijn laatste perceel kunstmest gestrooid.
Welke koemest heb jij muronia?
Ik neem altijd de field care maar wil een keer wat anders.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 10:19

Niet echt weer vandaag en morgen om te groomen! Maar ik verwacht dat de eerste starts morgen zijn? Ik heb de startlijsten nog niet bekeken.

Strakke planning met de haf Muronia.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 10:46

Nee, volgens mij is de dressuur morgen en overmorgen, de marathon zaterdag en zondag de vaardigheid.
Ik duim voor lekker weer.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 11:44

Wat leuk assie! Veel plezier en ik hoop voor je dat het weer mee gaat vallen de komende dagen {:}

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 13:37

Dennis schreef:
En ik begon te lezen (inmiddels wel voorzien van een papieren versie, en boekje ligt ook altijd in de auto), A-B binnenkomen. En ze rijd zo A-F-B over de hoefslag binnen. Na de proef zei ze dat ze de proef niet geoefend of goed bekeken had.

Ik ben best makkelijk op wedstrijd, maak er weinig stress of gedoe van. Maar kom wel voldoende voorbereid.

Daar heb ik nog een anekdote over. Mijn stalhouder reed een paar jaar geleden mee met het WK voor jonge menpaarden (Frankrijk, uit mijn hoofd gezegd). Hij kreeg een dressuurproef te oefenen die volgens mij geschreven was door een manege-organisatie, want er klopte geen hout van. Stond er idd iets van A - B binnenkomen, terwijl de getekende lijnen aangaven dat je over de hoefslag moest binnenkomen. Ook nog overgangen die niet genoemd werden wáár (op de letter of tussen letters) en hóe (progressief of niet). Daarnaast rare dingen als dat je op één lange diagonaal van alles moest doen, tot achterwaarts aan toe. Zal je in een gewone SWM of DV dressuurproef nooit zien. Vanuit welke jurypositie kun je achterwaarts op een schuine lijn nou goed beoordelen? Heel apart. We hebben er flink mee zitten puzzelen en stoeien en op filmpjes van meerdere combi's was te zien dat iedereen maar deed wat hem het beste uitkwam.
(Uiteindelijk was de dressuurwinnaar niet degene die de proef het netst / meest correct reed, maar het paard met de beste gangen, mochten degenen die niet bij de beste acht (?) zaten, niet eens de verkorte marathonhindernissen rijden. Oftewel, het was meer een WK Jonge dressuur-menpaarden ipv WK Jonge menpaarden)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 22:49

Tjeetje Gem dat is een rare ervaring.
Ik keek altijd de proeven via de knhs-site. Vaardigheidparcours tig keer op papier uittekenen totdat ik het kon dromen...anders kon ik niet eens slapen,net als met minimarathon :j
Gelukkig is er elke week een andere les( dressuur,vaardigheid en marathonhindernis) op de menvereniging.hoop dat ik met de tijd daar weer aan meedoe ipv alleen kijken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 23:26

Lees ik dat nou goed.. is zo'n vaardigheidsparcours een vaste route die je uit je hoofd kan leren? Ik dacht dat ze daar per wedstrijd zelf iets van maakten net zoals bij een spring-parcours.

Ac_tion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 07:37

Muronia schreef:
Lees ik dat nou goed.. is zo'n vaardigheidsparcours een vaste route die je uit je hoofd kan leren? Ik dacht dat ze daar per wedstrijd zelf iets van maakten net zoals bij een spring-parcours.

Een paar dagen van tevoren wordt het parcours bekend gemaakt, die kan je vaak vinden bij de startlijst :)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:08

Nadia schreef:
En mag ik gelijk iets vragen? Wat voor wagentje zouden jullie aanraden voor een hackney? Hey is een grote B pony maar wel rank natuurlijk.

Iemand??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:14

Wat wil je ermee doen Nadia? Ik had mijn hackney C destijds voor een pony marathonwagen.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:23

Voornamelijk vaardigheid/minimarathon. Hij staat nu voor een sulky, maar dat is niet ideaal in een parcours. De sulky is wel aan vervanging toe en dan kunnen we het in 1x goed aanpakken.
De hackney is trouwens niet van mij, ik heb genoeg aan m'n Friese kleuter. Hackney is van m'n 'stalkind'...de dochter van de staleigenaren. Qua menners zijn we met een heel klein clubje, dus we kunnen niet echt naar ervaringen vragen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:31

Dan zou ik zeker voor een fijne lichte marathonwagen gaan.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:44

Zoals? Met de hackney wordt minder fanatiek gemend dan ik doe, dus we kunnen er niet een enorm bedrag aan uitgeven. Als we een beetje een richting hebben waar we naar moeten kijken, dat helpt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:46

Ac_tion schreef:
Muronia schreef:

Een paar dagen van tevoren wordt het parcours bekend gemaakt, die kan je vaak vinden bij de startlijst :)

Dat is lang niet altijd het geval trouwens. Genoeg wedstrijden publiceren het parcours pas op de wedstrijd zelf. Daarnaast vind ik persoonlijk dat het lastig leren is van een tekening. Je weet vooraf namelijk niet wat ze met de aankleding gaan doen. Stel de kortste route is recht op een groot nepschaap af, of juist langs de kerstboom, dan kan het heel nuttig zijn om toch die route van 2 meter langer te rijden.

Of simpeler: tijdens het opbouwen wordt er nog wel eens afgeweken van de tekening. Niet substantieel, maar soms net genoeg dat een ruimte tussen 2 poorten net te smal wordt om tussendoor te rijden. En zo zijn er nog legio voorbeelden. Kortom: een tekening vooraf kan leuk en handig zijn, maar neem hem wel met een korreltje zout.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:50

Nadia schreef:
Zoals? Met de hackney wordt minder fanatiek gemend dan ik doe, dus we kunnen er niet een enorm bedrag aan uitgeven. Als we een beetje een richting hebben waar we naar moeten kijken, dat helpt.

Ga eens langs bij een aantal verkopers, De Laat, Voskamp, Lemerij, Kelders, Kraay (bestaat die nog?), rien Treur/excellent, Tjeu van de Meulengraaf (toch?) etc etc. Ga daar eens proefzitten en overleggen. Ze hebben meestal ook wel occasions. En anders weet je waar je naar moet zoeken op marktplaats.

Of ga naar een menwedstrijd en kijk wat je aanspreekt en waar vergelijkbare combinaties mee rond sturen. Of ga naar de menclub en vraag daar eens rond.

Karren zijn zo persoonlijk en ook nog een beetje trend gevoelig. Half Nederland reed een tijdje terug met een Kelders en nu is de Laat vreselijk populair.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:53

Nadia schreef:

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... wagen-pony

Zoiets denk ik, je moet even kijken naar de schofthoogte van de pony en de bokmaat van de wagen. En dan het gewicht en de grootte van de wielen.

En wat Assie zegt kan ook geen kwaad denk ik.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:58

Goede tip assie!
Ik heb zelf een wagen van Kraay (occassion) en daar ben ik nog steeds heel blij mee. Ik ken 1 of 2 mensen die met kleintjes rijden, ik ga eens bij hen informeren.
Zelf vind ik zo'n marathonwagen zo 'zwaar' voor zo'n ranke pony, maar dat kan ook in m'n hoofd zitten :o

Elisa2 schreef:
Nadia schreef:

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... wagen-pony

Zoiets denk ik, je moet even kijken naar de schofthoogte van de pony en de bokmaat van de wagen. En dan het gewicht en de grootte van de wielen.

En wat Assie zegt kan ook geen kwaad denk ik.

Voor officiële vaardigheidswedstrijden moet de wagen ook nog een spoorbreedte van 125 hebben geloof ik. Ik ga eens uitzoeken wat er is, ik heb nu iig een richting...bedankt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 09:00

Ik denk dat "zwaar" meer afhankelijk is van het gewicht van de wagen samen met de rolweerstand.

Mijn Hackney destijds was echt super sterk, dat verbaasde me hoe makkelijk die zo'n wagen trok. Dus verkijk je niet in hun kracht.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 09:04

Ik ben zelf groot en wat zwaarder, dus ik vind Hackneys 'eng'...ik vind ze zo fragiel. Maar weet in m'n achterhoofd ook wel dat het sterke paardjes zijn. En als het eenmaal rolt, dan rolt het wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 09:08

Haha ja ze zien er heel teer uit inderdaad..ik snap wat je bedoeld. Ben benieuwd waar je uiteindelijk mee thuis gaat komen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 09:48

Ik heb een tijdje een tweespan Hackneys voor een clever wagen gehad en dat ging prima. Voor een enkelspan zou die wagen wat zwaar geweest zijn maar wat hierboven ook al genoemd is, is denk ik de rolweerstand ook een belangrijk punt. Als de wagen licht is maar zwaar trekt heb je er geen voordeel aan. De lagers in de wielen zijn daarbij belangrijk maar dat is een beetje afwachten watvoor kwaliteit ze gebruikt hebben en bij een 2e hands of het onderhouden is.

Bij een beetje normale wagen is het wegrijden het zwaarste en als het eenmaal beweegt maakt het niet zoveel uit. Voor het afremmen kun je natuurlijk gewoon je rem gebruiken dus daar speelt het gewicht geen rol.

Vering en ophanging zijn meer persoonlijke dingen daar waar het ene natuurlijk duurder is dan het andere :+

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 10:18

En als je dressuur gaat rijden is een molenrem wel handig. ivm recht achterwaarts gaan vanaf klasse L.
voet bediend.
19 of 21" wielen. spoorbreedte 125cm, en let op gewicht en rolweerstand.

Ja vaardigheid bekijk ik wel op papier, maar meer van waar de poorten staan, in de praktijk staat het altijd even anders, poort iets schever oid. En die lastige bloemen probeer ik bij het betreden van de ring altijd eerst even langs te gaan zodat ponylief het kan zien voor de start.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 11:28

Nadia schreef:
Voor officiële vaardigheidswedstrijden moet de wagen ook nog een spoorbreedte van 125 hebben geloof ik. Ik ga eens uitzoeken wat er is, ik heb nu iig een richting...bedankt.

Als je pony een A-pony is, dan mag 110 ook :) . Hackneys heb je ook in kleine maat toch O:)?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 11:59

Zeker, maar deze is echt geen A. Hij zit rond de 1,25m...dan is hij volgens mij een grote B-pony.