[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 11:42

Wij hebben naar mijn verwachting de grootste en zwaarste maat koets er achter. Die stuitert absoluut niet maar is wel dubbel geveerd. Zowel koets als stoelen.
Onze boerenwagen is niet geveerd. In rengalop op landbouwgrond stuiter je wel dan natuurlijk maar verder eigenlijk niet. Die rijdt dan weer op auto banden.

Ik zou gewoon veel oefenen dan stelt dat geluid uiteindelijk niets meer voor. Alleen maar handig als hij aan geluid went. Daarom doe ik gerust band trekken op verharde grond bijvoorbeeld waarbij het zweng gerust af en toe het asfalt raakt. Geeft enkel uiteindelijk maar stabiele paarden

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 13:29

Weten jullie hoe dat werkt met vaardigheid? De inschrijving voor het districtskampioenschap deze zomer is geopend en van wat ik begrijp is het de bedoeling dat je 2 dressuurproeven en een vaardigheidsproef rijdt. Ik heb nog nooit vaardigheid gedaan, dus geen flauw idee of we het kunnen maar het lijkt me wel leuk en ach, we moeten ergens beginnen dus waarom dan niet meteen op een kampioenschap _O- .

Xander wil me wel helpen om ermee te oefenen als ik weer in de running ben, dat is fijn. Maar ik zie hem nu eerst niet weer tot ergens na mijn operatie en ik heb nog wel wat vragen.. ik zag bij de inschrijving dat L de laagste klasse is bij vaardigheid. We hebben nu 4 wp in de B dressuur, mogen we dan al L vaardigheid starten? En hoe zit dat qua kledingvoorschriften bij vaardigheid, moeten menner en groom een bodyprotector dragen? Zo ja.. zijn die een beetje betaalbaar ergens te koop? Alvast bedankt :)

Ac_tion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 13:35

Muronia schreef:
Weten jullie hoe dat werkt met vaardigheid? De inschrijving voor het districtskampioenschap deze zomer is geopend en van wat ik begrijp is het de bedoeling dat je 2 dressuurproeven en een vaardigheidsproef rijdt. Ik heb nog nooit vaardigheid gedaan, dus geen flauw idee of we het kunnen maar het lijkt me wel leuk en ach, we moeten ergens beginnen dus waarom dan niet meteen op een kampioenschap _O- .

Xander wil me wel helpen om ermee te oefenen als ik weer in de running ben, dat is fijn. Maar ik zie hem nu eerst niet weer tot ergens na mijn operatie en ik heb nog wel wat vragen.. ik zag bij de inschrijving dat L de laagste klasse is bij vaardigheid. We hebben nu 4 wp in de B dressuur, mogen we dan al L vaardigheid starten? En hoe zit dat qua kledingvoorschriften bij vaardigheid, moeten menner en groom een bodyprotector dragen? Zo ja.. zijn die een beetje betaalbaar ergens te koop? Alvast bedankt :)

Voor zover mijn kennis reikt:
Bodyprotector hoeft niet, alleen bij de (mini)marathon.
L is de laagste klasse en ja, die mag je zeker starten.
Kledingvoorschriften zijn volgens mij voor de vaardigheid niet zo streng, maar als je eerst dressuur start zou je zo in dezelfde outfit door kunnen. Maar dit stukje weet ik niet helemaal zeker.

Ik ben ook van plan te starten, en dat zou zomaar eens de allereerste wedstrijd kunnen zijn met de wagen :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 14:05

Toevallig was ik afgelopen weekend bij het DK vaardigheid, bodyprotector is niet verplicht bij de vaardigheid. Kleding kan gewoon een beetje hetzelfde als bij je dressuurproef, menschort is niet verplicht. Houdt er rekening mee bij de vaardigheid dat als je deze foutloos rijdt in de eerste ronde dat er een barrage achteraan kan komen met een andere volgorde.

Dat lijkt mij tevens gelijk het lastigste..om het parcours te onthouden. :+

GD, was de bak wel een beetje hard en vlak? Slepen van te voren wil ook wel helpen en anders een groom op de kar achter dan is ie wat zwaarder en zal dan wat minder stuiteren. Ik denk niet dat grotere wielen per definitie minder stuiteren.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 15:16

Volgende wedstrijd is eind April
Koets weet ik nog niet. Heb ook geen haast verder.

Qua vaardigheid indd zelfde outfit als dressuur, je rijdt het meestal vlak na elkaar. En barage indd erachteraan tip van flip plak op de koets de nummers van de te rijden poorten in de barrage op een briefje op je juiste volgorde. En verder vooral genieten!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 15:18

Zoals gezegd, je begint in de L vaardigheid, daarin mag je gewoon beginnen, ook zonder winstpunten in de dressuur.
Kleding gelijk aan de dressuur, zeker op een dressuur en vaardigheid wedstrijd rij je eigenlijk altijd eerst dressuur en daarna vaardigheid, dus je kan in de zelfde kleding door.
Als ik alleen vaardigheid rij in de winter, als het echt heel koud is, wil ik nog wel eens in mijn (donkere schone) winterjas starten.
Barrage rij je normaal gesproken aansluitend, tegenwoordig mag je groom wel praten onderweg. En met een grote als die van jou kan je prima je groom mee nemen op de wagen (groom moet wel zitten en blijven zitten, dus niet zoals in de marathon van links naar rechts) en die mee laten praten. Dus ipv grote volte bij A word het dan na poort 4 krap naar rechts, na poort 5 stukje recht uit om 12 heen naar links oid.

Wat betreft stuiteren, dat ligt deels aan de vering en het gewicht van je wagen.
Mijn shetten wagen heeft voor blad veren en achter schokbrekers, die rijd eigenlijk altijd fijn.
Mijn pony wagen heeft luchtvering, daar ben ik nog altijd een beetje mee aan het spelen. Vorig jaar toen ik zelf een ongeluk gehad had en mijn lijf zeer deed had ik hem heel zacht staan, dan deinde/dansde/'golfde' mijn wagen er meer achter, maar als er dan iemand achter op stapte stapte die zo 'door de vering heen' (lees: luchtballen helemaal plat=geen vering meer). Zat ik er meestal alleen op, dus voor dat moment was dat prima.
Een eerdere keer dat ik ze wel meer op spanning had staan en wat aan mijn lijf mankeerde reed ik fijn zolang mijn groom achter op stond. Groom er af was te veel stuiteren voor mijn lijf, en met groom drukte hij mooier in de vering.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 15:20

Bedankt voor de antwoorden! Ik moet bij mijn inschrijving de spoorbreedte van mijn wagen doorgeven. Is dat de afstand tussen de wielen of van het midden van de band tot het midden van de andere band.. of van de buitenkant van de band tot de buitenkant van de andere band? _O-

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 15:26

De achter kant op de grond aan de buitenkant van je banden gemeten.
Waarschijnlijk 125/126cm voor een gewone marathon wagen.
Dat is de standaard maat voor een marathon wagen, als je niets op geef zullen ze je daar ook op in delen.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 15:28

Het is toch niet verplicht om zowel dressuur te doen op het DK?
Ik heb me alleen voor de dressuur ingeschreven en dat is geaccepteerd. Ik heb niks gehoord over de vaardigheid.
Volgens mij is het gewoon een gecombineerde dag ipv een aparte dag voor dressuur en een aparte dag voor vaardigheid bij de indoor.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 15:33

Ik heb het over buiten, 12 juli in Odoorn :D

Thnx, ik ga meten!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 15:40

Klopt, je hoef niet beide te rijden.
Maar als je er toch ben met je paard en alle andere zooi die je mee sleept op wedstrijd, waarom niet he ;) .

Was een goede reminder, ik heb ook meteen even ingeschreven.
Ik had nog hoop dat Sheeca voldoende gerevalideerd zou zijn, maar de vraag is nu of ze nog goed genoeg gaat worden.
Dus ik ga zoals gebruikelijk gewoon weer met een span shetten, wel m'n nieuwste span. Twijfel nog een beetje of ik Deedee ook nog een rondje vaardigheid zal starten als ik er toch ben (ze mogen 4x lopen, en met 2x dressuur en 1x vaardigheid blijft er nog 1 start over). Roxs vind ik jong zat, die hoeft geen extra rondje. 2 jaar geleden heb ik 2span dressuur, 1x 2span vaardigheid, 1x enkelspan sulky vaardigheid en 1x enkelspan vaardigheid gestart. Beide enkelspannen voor de marathon wagen hadden tegen elkaar gemoeten, daarom de een sulky en de andere gewoon met de marathon wagen gestart toen.

Ac_tion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 16:45

Mijn wagen blijkt 120cm breed te zijn, ik ging al uit van 128 maar na Muronia haar bericht toch even gemeten :Y)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 17:45

Hier gemeten op 1.26. Dat is dus gangbaar begrijp ik. Fijn!

Ik wou vanmiddag de haflinger voor de sleep zetten. Eerst even aan de dubbele longe waarbij ik de sleep alvast in de cirkel had gelegd. Die maakte geen indruk dus mooi zo. Ik kwam er alleen achter dat de strengen te kort zijn -O- . En die zitten als 1 geheel vast aan de borst. Dus tot zover mijn goede bedoelingen. Nu eerst maar bedenken hoe ik dat mag gaan oplossen.
Afbeelding

Ze loopt wel heel braaf rond

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 18:00

Wij hadden met ketting verlengt

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 18:05

Ac_tion schreef:
Mijn wagen blijkt 120cm breed te zijn, ik ging al uit van 128 maar na Muronia haar bericht toch even gemeten :Y)

Denk er om dat in de vaardigheid en (mini) marathon minimaal 125cm verplicht is. Tenzij je een Atje heb, dan minimaal 110cm.

Ac_tion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 19:59

Dennis schreef:
Ac_tion schreef:

Denk er om dat in de vaardigheid en (mini) marathon minimaal 125cm verplicht is. Tenzij je een Atje heb, dan minimaal 110cm.

Echt -O-
De vorige eigenaren van de wagen hadden er een haflinger voor lopen en ze reden SMW. Dan moet er iets mis zijn met mijn meet-skills. Ik men met een D pony.

Edit: ik zie nu dat je zei, aan de achterkant meten en dan buitenkant band. Oeps. Het is 125cm. Niks aan de hand dus gelukkig :')

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 20:36

Pion naast beide achterbanden zetten wegrijden en de maat tussen de pionnen is de spoorbreedte ( stenen kan ook)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 20:39

Muronia schreef:
Ik heb het over buiten, 12 juli in Odoorn :D

Thnx, ik ga meten!

Ik zie dat ik een woord vergeten ben, ik bedoel ZOALS bij de indoor.
Dit jaar ga ik voor het eerst meerijden, ik ga 4 juli.

En mag ik gelijk iets vragen? Wat voor wagentje zouden jullie aanraden voor een hackney? Hey is een grote B pony maar wel rank natuurlijk.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 21:26

Ik lees hier over een wedstrijd in odoorn, dat is dichtbij dus interessant. Maar: ik ben nu nog lid van district oost. moet nog een vereniging vinden hier in het noorden. Mag je lid zijn van 2 verenigingen en dus 2 mendistricten? of moet ik kiezen? en mag je wedstrijden starten buiten je eigen district?
En zijn er in het noorden menverenigingen waar je lid van kunt worden zonder dat je verplichte dingen zoals les / vrijwilliger etc hoeft te zijn/doen ?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 21:48

Voor het kampioenschap moet je mee doen waar je lid bent.
Je kan volgens mij wel bij 2 verenigingen lid zijn, maar via 1 vereniging bij de KNHS (als je bijvoorbeeld bij 2 verenigingen rij of gebruik maak van de accommodatie, dat kan gewoon, maar je start maar voor 1 vereniging).
Noord heeft wel papieren verenigingen, of gewone verenigingen waar je alleen op papier lid kan worden (kan bij onze vereniging ook, maar die zit niet in Noord).

Voor gewone wedstrijden mag je door heel NL starten.

Ik zit in West, maar start ook wel eens in Noord. Ik rij zo de dijk over, richting het zuiden moet ik langs Amsterdam en is het vervelender rijden.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 10:44

Je mag op een districtkampioenschap ook wel buiten je district starten, maar dan doe je niet mee voor het kampioenschap. Wel voor de dagprijzen. Starten mag sowieso door heel Nederland, als je maar lid bent van de knhs.

Wat Dennis zegt klopt verder ook. Je bent via 1 vereniging lid van de knhs en dat is je "districtsvereniging". Daarnaast mag je nog van 100 andere verenigingen lid zijn, ongeacht in welk district ze gevestigd zijn.

Bij de vereniging waar ik lid ben heb je officieel geen papieren lidmaatschap en moet je 1-2x per jaar eens helpen op wedstrijd, maar in de praktijk zijn er zat mensen die wel lid zijn, maar die nooit helpen. Vind ik wel iets van zeg maar >;) . Het is uiteraard een ander verhaal als vooraf al duidelijk is dat je niet hoeft te helpen. :)

Voor iedereen die gaat starten: veel plezier. Mijn tip: lees een keer het reglement door over de onderdelen die je gaat rijden. Morgen wordt het prutweer, dan wil je toch niet buiten zijn. Ideaal om eens met een kop thee dat reglement door te lezen.
Daar staan dingen in als:
Voor je begint in de vaardigheid, "groeten", dan de bel en dan heb je nog 45 seconden om door de start te rijden.
Of: terwijl het parcours voor je wordt aangepast mag je uitsluitend door de ring stappen (dus niet draven)
Of: tijdens de dressuurproef zijn handschoenen en menschort niet langer verplicht.
Of: iedereen onder de 18 moet op ieder moment op de bok een goedgekeurde bodyprotector aan.
Of: vanaf dit jaar: iedereen, óók de groom, moet op de kar een cap op. Ook tijdens het losrijden.

Zomaar een paar dingen die ik nog regelmatig mis zie gaan op wedstrijd (of zelf fout heb gedaan :+ )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 12:42

Idd, het reglement een keer door lezen is zo nuttig.
Je hoeft niet alles te weten, maar dan weet je wel waar je dingen makkelijk kan vinden.

Ik vind het jammer dat het reglement niet meer als boekje uitgebracht word, ik kocht hem ieder jaar en stopt hem ik mijn paspoorten mapje, samen met paspoort en proeven boekje.

Ik vind het altijd leuk om beginnende (wedstrijd) menners op gang te helpen. Maar als mensen zelf de moeite niet nemen om het reglement door te lezen ben ik er wel snel klaar mee.
Zelfde als je proef eens oefenen of minimaal eens goed doorlezen. Laatst voor gelezen bij iemand, kreeg een PDF van de proef ipv een papiertje of boekje. En ik begon te lezen (inmiddels wel voorzien van een papieren versie, en boekje ligt ook altijd in de auto), A-B binnenkomen. En ze rijd zo A-F-B over de hoefslag binnen. Na de proef zei ze dat ze de proef niet geoefend of goed bekeken had.

Ik ben best makkelijk op wedstrijd, maak er weinig stress of gedoe van. Maar kom wel voldoende voorbereid.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 12:44

Dank! dan gaan we eens nadenken over wat handiger is lid worden in Noord of toch lid blijven in Oost. We moeten voor alle wedstrijden toch zeker 50 minuten met de trailer dus dat maakt dan ook niet uit.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 02:31

Dennis ik kan me voorstellen dat je dan denkt laat maar. Ik weet echt niet alles maar een stukje voorbereiding is toch wel je eigen verantwoordelijkheid lijkt me.

Goede tip mbt de reglementen. Morgen lukt me niet maar ik ga daar binnenkort wel even voor zitten.

Ac_tion gelukkig toch goede afmetingen van je wagen! Anders was je mooi flauw geweest.

Deze vraag staat geheid in de reglementen maar moet je bij vaardigheid ook een wagennummer aan je wagen hebben of is dat alleen bij sgw?

Van districten heb ik geen idee. Ik neem aan dat noord groningen, friesland en drenthe is, zoals bij de meeste dingen.

Bedankt voor je tip met de kettingen dierenfan! Ik heb nog 2 weken tot mijn operatie en ik wil haar daarvoor wel hebben laten slepen (liefste ook een keer de kar erachter hebben gehad). Eens zien hoe ver we komen met die planning.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 06:36

Wagennummer is voor zover ik weet idd alleen bij smw.

District Noord is Groningen, Drenthe, Friesland en volgens mij ook een stukje Noordoostpolder, maar er zijn wat grensgevallen.

Pfff het is echt allemachtig vroeg voor mij, maar ik ben onderweg naar Exloo. Groomen bij de internationale wedstrijd met een voor mij nieuwe menner. Ben heel benieuwd. Ik hoop wel dat het weer een beetje bijtrekt, want momenteel is het... meh :=