Bitloos is niet mijn ding. Zowel ohz als voor de wagen niet. Maar ieder zijn keuze
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:VHU welk concert ben je gweest? Bob Dylan misschien toevallig ?
Bitloos; nooit gedaan met mijn hittepetittjes (draver, arabier) dus geen ervaringen mee.
Frensie schreef:Meng me ook even in de bitloos discussie.
Ik heb Gwin een tijdje bitloos gereden, zelfs een officiele KNHS bitloos wedstrijd in de L2 gereden én een winstpunt gescoord.
Ik reed haar bitloos voor de endurance, leek me prettig voor haar. Helaas dacht zij er anders over en is ze in het bos gigantisch aan de ren gegaan (topic hierover is nog wel ergens te vinden). Met een topsnelheid van 51,3 kn/u is ze met mij over de onverharde weg gaan rennen, pas na 4 km kreeg ik haar in het bos geparkeerd waardoor ze moest afremmen en stoppen... was niet echt prettig... Ik zelf weet zeker dat met bit dit nooit was gebeurd.
Nog wel wat in de bak bitloos gereden, met een kaakgekruisd hoofdstel, maar ze gaat enorm op de voorhand lopen en op mijn hand hangen. Dit probeert ze ook met bit, maar dan kan ik een paar simpele ophoudingen maken en haar wat hoger instellen en het is opgelost. Bitloos lukte dit niet. De neusriem moet redelijk strak zitten en daardoor zag je dat de aders op haar hoofd afgekneld werden, zag er niet echt vriendelijk uit. Dus bitloohoofdstel hangt nu weg te schimmelen in zadelkast. Misschien dat ik hem nog wel een keertje erbij pak als afwisseling.
Naaltje schreef:kaakgekruist vind ik ook over het algemeen geen fijn systeem. Heeft weinig release (loslaten) van druk. Dus teugels los is niet meteen neus los.
Ik rijd met de bloem van marylot. Sidepull met een lichte hefboom in te stellen. Ik vind het heerlijk!
Met longeren aan de dubbele longe heeft hij een dubbelgebroken watertrens
en van de week gereden met een myler.
Ik voel echt geen verschil, met of zonder bitMaar ik rijd eigenlijk altijd los, en ophouding is remmen zegmaar. Ik rijd niet op contact. Ook in de bak te weinig, maar dat ga ik nog leren
Maisie schreef:Goedemorgen !!!
Heb wel een pony bitloos beleerd. Die had last van zn tanden dus bitloos gaan werken tot dat opgelost was.
Maar nooit bitloos voor de wagen durven zetten.
Ga zo lekker naar de pony's. Ferro inspannen voor een rit van 20 km. Het is wel prachtig weer maar wel
behoorlijk frisjes.
VanHuisUit schreef:En een goedemorgen. We vertrekken zo ....zoefffff.... naar Groningen, zoonlief weer ophalen. Maken we ook weer lekker dagje van manlief en ik en zo zijn we weer helemaal bijgetankt nadat hij al die tijd van huis is geweest![]()
Iedereen die lekker met de paardjes aan de slag gaat vandaag heel veel plezier & succes!
Evelli nu mag jij Bente en Snuit aai over de bol geven
Citaat:VHU welk concert ben je gweest? Bob Dylan misschien toevallig ?
Bitloos; nooit gedaan met mijn hittepetittjes (draver, arabier) dus geen ervaringen mee.
We waren naar George Michael.
De paarden die ik heb gereden bitloos waren ook allemaal hoog in het bloed hoor (KWPN'ers met veel volbloed, zeg maar plm 60%, dravertje), heb het idee zelfs dat het bij die paardjes beter werkt dan bij koudbloeds, maar dat geldt voor onder het zadel. Als ik het verhaal van Frensie lees krijg ik helemaal de kriebels, dat is echt beangstigend. Ik reed niet met kaakgekruisd, daar kon ik niet meer overweg (ik hou toch van enige ook al is het maar een heel pietsie druk, dat gaat daar niet mee) maar dus met sidepull. Je hebt voor mennen het menhoofdstel bitloos van Ideal, zijn wel eens clinics mee geweest.
Ik denk trouwens dat een paard (mijn ervaring wederom alleen onder het zadel) prima met bit en ook zonder bit gereden kan worden. Deed dat met zowel dravertje als de KWPN'er die ik daarvoor had regelmatig. Het werkte bij beide paarden erg goed ter afwisseling. Op langere ritten deden we vaak eerst met bit, om het eerste 'stoom' op te kunnen vangen (en dus niet als Frensie te eindigen) en dan na plm 20 km bitloos erin. Dan is zo'n hoofdstelletje waar je beide systemen in kunt gebruiken dus erg handig.
Mijn instructeur geeft ook geen les in bakken van 20x40, kan hij ook niet mee uit de voeten. Ik ben zelf ook die bak gewend van 60x60 en onze dressuurring van 40x80, heeeeerlijk. Zou met een paard als Bente ook echt niet in kleinere bak willen werken, volgens mij wordt ze dan heel ongedurig. Met Snuitje zou nog kunnen wellicht.
Denk dat hij net zo'n lessysteem heeft als Gerard Leijten, GL komt hier ook wel eens langs, ze kennen elkaar ook goed en wisselen vaak dingen uit.
Is wel grappig als ik dan onder het zadel in de grote dressuurring bezig ben en ik pak gewoon de 'korte' zijde tot F zeg maar, heb je dus een normale 20x40 ring en dan lijkt dat zo kleindan denk ik ook 'dat kan ik makkelijk aan', want in zo'n grote ring dressuren onder het zadel is dus weer veel moeilijker.
bicci schreef:Frensie schreef:Meng me ook even in de bitloos discussie.
Ik heb Gwin een tijdje bitloos gereden, zelfs een officiele KNHS bitloos wedstrijd in de L2 gereden én een winstpunt gescoord.
Ik reed haar bitloos voor de endurance, leek me prettig voor haar. Helaas dacht zij er anders over en is ze in het bos gigantisch aan de ren gegaan (topic hierover is nog wel ergens te vinden). Met een topsnelheid van 51,3 kn/u is ze met mij over de onverharde weg gaan rennen, pas na 4 km kreeg ik haar in het bos geparkeerd waardoor ze moest afremmen en stoppen... was niet echt prettig... Ik zelf weet zeker dat met bit dit nooit was gebeurd.
Nog wel wat in de bak bitloos gereden, met een kaakgekruisd hoofdstel, maar ze gaat enorm op de voorhand lopen en op mijn hand hangen. Dit probeert ze ook met bit, maar dan kan ik een paar simpele ophoudingen maken en haar wat hoger instellen en het is opgelost. Bitloos lukte dit niet. De neusriem moet redelijk strak zitten en daardoor zag je dat de aders op haar hoofd afgekneld werden, zag er niet echt vriendelijk uit. Dus bitloohoofdstel hangt nu weg te schimmelen in zadelkast. Misschien dat ik hem nog wel een keertje erbij pak als afwisseling.
oke, dat is wel een erge ervaring , bahzeg..
lijkt me super eng ook..
denk je dat het aan het bitloos lag?
wat je aangeeft over dat het nogal strak moet zitten..
maakt voor mij het bitloos mennen minder aantrekkelijk.
ohz rijd ik bitlos met een bosal,...die zit overal even los...en kan niet eens aangesnoert worden...
bosal is zoiezo ongeschikt voor het mennen hoor...