[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:05

Goedemorgen :) straks weer richting brabant :) rondje rijden met Bickel :)

Bitloos is niet mijn ding. Zowel ohz als voor de wagen niet. Maar ieder zijn keuze

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:08

briez rijd ook zonder en met het mennen met nu....

wil heel eigenlijk de bitloos lijn doortrekken naar het mennen...
maar alle topics die ik vond waren of al wat ouder....
of de TS werd gelijk afgeschoten...
opzich gene ramp, maar uitleg waarom volgde niet...gewoon...niet doen,..gevaarlijk...

leer je toch niks van...

vandaar hier de vraag, of er vandaag de dag anders over word gedacht...en vooral dus...waarom??

mijn idee wat ik bedoelde over het bit en bitloos steeds afwisselen , bedoelde ik ivm voor de kar...
ohz blijft ie bitloos...gaat super...
maar voor de wagen afwisselen emt wel/niet....
dat lijkt me lastig voor een paard?

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:09

Evelli schreef:
Goedemorgen :) straks weer richting brabant :) rondje rijden met Bickel :)

Bitloos is niet mijn ding. Zowel ohz als voor de wagen niet. Maar ieder zijn keuze

**heel nieuwsgierig naar het waarom niet jou ding**

vind de redenen erachter altijd erg leerzaam en beeldvormend :))

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:20

Heb wel Bitloos gereden ohz naar het heeft mij nooit een veilig gevoel kunnen geven. Heb het nooit als prettig ervaren.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:21

Mijn telefoon zet op rare plekken hoofdletters :+

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:21

Meng me ook even in de bitloos discussie.

Ik heb Gwin een tijdje bitloos gereden, zelfs een officiele KNHS bitloos wedstrijd in de L2 gereden én een winstpunt gescoord.
Ik reed haar bitloos voor de endurance, leek me prettig voor haar. Helaas dacht zij er anders over en is ze in het bos gigantisch aan de ren gegaan (topic hierover is nog wel ergens te vinden). Met een topsnelheid van 51,3 kn/u is ze met mij over de onverharde weg gaan rennen, pas na 4 km kreeg ik haar in het bos geparkeerd waardoor ze moest afremmen en stoppen... was niet echt prettig... Ik zelf weet zeker dat met bit dit nooit was gebeurd.
Nog wel wat in de bak bitloos gereden, met een kaakgekruisd hoofdstel, maar ze gaat enorm op de voorhand lopen en op mijn hand hangen. Dit probeert ze ook met bit, maar dan kan ik een paar simpele ophoudingen maken en haar wat hoger instellen en het is opgelost. Bitloos lukte dit niet. De neusriem moet redelijk strak zitten en daardoor zag je dat de aders op haar hoofd afgekneld werden, zag er niet echt vriendelijk uit. Dus bitloohoofdstel hangt nu weg te schimmelen in zadelkast. Misschien dat ik hem nog wel een keertje erbij pak als afwisseling.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:25

kaakgekruist vind ik ook over het algemeen geen fijn systeem. Heeft weinig release (loslaten) van druk. Dus teugels los is niet meteen neus los.

Ik rijd met de bloem van marylot. Sidepull met een lichte hefboom in te stellen. Ik vind het heerlijk!
Met longeren aan de dubbele longe heeft hij een dubbelgebroken watertrens
en van de week gereden met een myler.

Ik voel echt geen verschil, met of zonder bit :) Maar ik rijd eigenlijk altijd los, en ophouding is remmen zegmaar. Ik rijd niet op contact. Ook in de bak te weinig, maar dat ga ik nog leren :))

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:38

Heb snel bij gelezen, maar Daan moet een fles hebben.
Hier weer een rotnacht achter de rug. Ga maandag dus toch maar even bellen.

Het leek goed te gaan vannacht, om half 2 hadden we hem nog niet gehoord. mijn zus was op visite en gingen toen weg. Helaas was het om 3 uur raak en ben ik tot 5 uur wakker geweest en hij is nu al weer wakker.

had veel op de planning, maar denk niet dat ik dat allemaal ga volhouden

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:00

Goedemorgen !!!

Heb wel een pony bitloos beleerd. Die had last van zn tanden dus bitloos gaan werken tot dat opgelost was.
Maar nooit bitloos voor de wagen durven zetten.

Ga zo lekker naar de pony's. Ferro inspannen voor een rit van 20 km. Het is wel prachtig weer maar wel
behoorlijk frisjes.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:04

Goeiemorgen!

Ik heb met bitloos alleen ervaring met m'n kaptoom en dat bevalt prima maar ik ben er nog nooit echt mee naar buiten geweest, buiten een rondje stappen met 't vosje...

Janouk, ik zit een beetje met de ruimte van de bak, Gerard traint het liefst op een ruim veld of in een ruime bak, dus minstens 30 x 60, kleiner kan hij niet mee uit de voeten en vind ik zelf ook niet prettig als ik les van hem heb, omdat hij heel veel werkt met schakelen, goed naar voren rijden en weer terug...
daar heb je ruimte voor nodig...
Maar als jij soms een mogelijkheid weet met een groot en vlak veld (of bak) dat gebruikt zou mogen worden zouden we eens kunnen informeren...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:20

Als het een niet al te zware bak is, heb ik ook wel interesse.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:33

En een goedemorgen. We vertrekken zo ....zoefffff.... naar Groningen, zoonlief weer ophalen. Maken we ook weer lekker dagje van manlief en ik en zo zijn we weer helemaal bijgetankt nadat hij al die tijd van huis is geweest :+:

Iedereen die lekker met de paardjes aan de slag gaat vandaag heel veel plezier & succes!
Evelli nu mag jij Bente en Snuit aai over de bol geven :D

Citaat:
VHU welk concert ben je gweest? Bob Dylan misschien toevallig ?
Bitloos; nooit gedaan met mijn hittepetittjes (draver, arabier) dus geen ervaringen mee.

We waren naar George Michael.

De paarden die ik heb gereden bitloos waren ook allemaal hoog in het bloed hoor (KWPN'ers met veel volbloed, zeg maar plm 60%, dravertje), heb het idee zelfs dat het bij die paardjes beter werkt dan bij koudbloeds, maar dat geldt voor onder het zadel. Als ik het verhaal van Frensie lees krijg ik helemaal de kriebels, dat is echt beangstigend. Ik reed niet met kaakgekruisd, daar kon ik niet meer overweg (ik hou toch van enige ook al is het maar een heel pietsie druk, dat gaat daar niet mee) maar dus met sidepull. Je hebt voor mennen het menhoofdstel bitloos van Ideal, zijn wel eens clinics mee geweest.

Ik denk trouwens dat een paard (mijn ervaring wederom alleen onder het zadel) prima met bit en ook zonder bit gereden kan worden. Deed dat met zowel dravertje als de KWPN'er die ik daarvoor had regelmatig. Het werkte bij beide paarden erg goed ter afwisseling. Op langere ritten deden we vaak eerst met bit, om het eerste 'stoom' op te kunnen vangen (en dus niet als Frensie te eindigen) en dan na plm 20 km bitloos erin. Dan is zo'n hoofdstelletje waar je beide systemen in kunt gebruiken dus erg handig.

Mijn instructeur geeft ook geen les in bakken van 20x40, kan hij ook niet mee uit de voeten. Ik ben zelf ook die bak gewend van 60x60 en onze dressuurring van 40x80, heeeeerlijk. Zou met een paard als Bente ook echt niet in kleinere bak willen werken, volgens mij wordt ze dan heel ongedurig. Met Snuitje zou nog kunnen wellicht.
Denk dat hij net zo'n lessysteem heeft als Gerard Leijten, GL komt hier ook wel eens langs, ze kennen elkaar ook goed en wisselen vaak dingen uit.

Is wel grappig als ik dan onder het zadel in de grote dressuurring bezig ben en ik pak gewoon de 'korte' zijde tot F zeg maar, heb je dus een normale 20x40 ring en dan lijkt dat zo klein :+ dan denk ik ook 'dat kan ik makkelijk aan', want in zo'n grote ring dressuren onder het zadel is dus weer veel moeilijker.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:45

Even egopost.

Ben weer zoooooo trots op zoon en pony. Vanmorgen vroeg in de kou (4 graden en stevige wind) in de buitenbak actief geweest. Zoon heeft veel gegaloppeerd. Pony is zo super gehoorzaam <3 en zoon blijft zo netjes zitten. Hij heeft ook zijn eerste wijkpassen :wow: gemaakt. Had hij mij gisteren zien doen met Rembrand en wilde hij ook wel eens proberen. 8-)

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:54

Evelli schreef:
Heb wel Bitloos gereden ohz naar het heeft mij nooit een veilig gevoel kunnen geven. Heb het nooit als prettig ervaren.

dankjewel :))

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:57

Frensie schreef:

Ik heb Gwin een tijdje bitloos gereden, zelfs een officiele KNHS bitloos wedstrijd in de L2 gereden én een winstpunt gescoord.
Ik reed haar bitloos voor de endurance, leek me prettig voor haar. Helaas dacht zij er anders over en is ze in het bos gigantisch aan de ren gegaan (topic hierover is nog wel ergens te vinden). Met een topsnelheid van 51,3 kn/u is ze met mij over de onverharde weg gaan rennen, pas na 4 km kreeg ik haar in het bos geparkeerd waardoor ze moest afremmen en stoppen... was niet echt prettig... Ik zelf weet zeker dat met bit dit nooit was gebeurd.
Nog wel wat in de bak bitloos gereden, met een kaakgekruisd hoofdstel, maar ze gaat enorm op de voorhand lopen en op mijn hand hangen. Dit probeert ze ook met bit, maar dan kan ik een paar simpele ophoudingen maken en haar wat hoger instellen en het is opgelost. Bitloos lukte dit niet. De neusriem moet redelijk strak zitten en daardoor zag je dat de aders op haar hoofd afgekneld werden, zag er niet echt vriendelijk uit. Dus bitloohoofdstel hangt nu weg te schimmelen in zadelkast. Misschien dat ik hem nog wel een keertje erbij pak als afwisseling.

oke, dat is wel een erge ervaring , bahzeg..
lijkt me super eng ook..

denk je dat het aan het bitloos lag?

wat je aangeeft over dat het nogal strak moet zitten..
maakt voor mij het bitloos mennen minder aantrekkelijk.

ohz rijd ik bitlos met een bosal,...die zit overal even los...en kan niet eens aangesnoert worden...
bosal is zoiezo ongeschikt voor het mennen hoor...

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:57

Naaltje schreef:
kaakgekruist vind ik ook over het algemeen geen fijn systeem. Heeft weinig release (loslaten) van druk. Dus teugels los is niet meteen neus los.

Ik rijd met de bloem van marylot. Sidepull met een lichte hefboom in te stellen. Ik vind het heerlijk!
Met longeren aan de dubbele longe heeft hij een dubbelgebroken watertrens
en van de week gereden met een myler.

Ik voel echt geen verschil, met of zonder bit :) Maar ik rijd eigenlijk altijd los, en ophouding is remmen zegmaar. Ik rijd niet op contact. Ook in de bak te weinig, maar dat ga ik nog leren :))

zou dat systeem werken voor de kar denk jij?

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:58

Maisie schreef:
Goedemorgen !!!

Heb wel een pony bitloos beleerd. Die had last van zn tanden dus bitloos gaan werken tot dat opgelost was.
Maar nooit bitloos voor de wagen durven zetten.

Ga zo lekker naar de pony's. Ferro inspannen voor een rit van 20 km. Het is wel prachtig weer maar wel
behoorlijk frisjes.

heb jij een idee waarom je dat niet durfde?

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:00

VanHuisUit schreef:
En een goedemorgen. We vertrekken zo ....zoefffff.... naar Groningen, zoonlief weer ophalen. Maken we ook weer lekker dagje van manlief en ik en zo zijn we weer helemaal bijgetankt nadat hij al die tijd van huis is geweest :+:

Iedereen die lekker met de paardjes aan de slag gaat vandaag heel veel plezier & succes!
Evelli nu mag jij Bente en Snuit aai over de bol geven :D

Citaat:
VHU welk concert ben je gweest? Bob Dylan misschien toevallig ?
Bitloos; nooit gedaan met mijn hittepetittjes (draver, arabier) dus geen ervaringen mee.

We waren naar George Michael.

De paarden die ik heb gereden bitloos waren ook allemaal hoog in het bloed hoor (KWPN'ers met veel volbloed, zeg maar plm 60%, dravertje), heb het idee zelfs dat het bij die paardjes beter werkt dan bij koudbloeds, maar dat geldt voor onder het zadel. Als ik het verhaal van Frensie lees krijg ik helemaal de kriebels, dat is echt beangstigend. Ik reed niet met kaakgekruisd, daar kon ik niet meer overweg (ik hou toch van enige ook al is het maar een heel pietsie druk, dat gaat daar niet mee) maar dus met sidepull. Je hebt voor mennen het menhoofdstel bitloos van Ideal, zijn wel eens clinics mee geweest.

Ik denk trouwens dat een paard (mijn ervaring wederom alleen onder het zadel) prima met bit en ook zonder bit gereden kan worden. Deed dat met zowel dravertje als de KWPN'er die ik daarvoor had regelmatig. Het werkte bij beide paarden erg goed ter afwisseling. Op langere ritten deden we vaak eerst met bit, om het eerste 'stoom' op te kunnen vangen (en dus niet als Frensie te eindigen) en dan na plm 20 km bitloos erin. Dan is zo'n hoofdstelletje waar je beide systemen in kunt gebruiken dus erg handig.

Mijn instructeur geeft ook geen les in bakken van 20x40, kan hij ook niet mee uit de voeten. Ik ben zelf ook die bak gewend van 60x60 en onze dressuurring van 40x80, heeeeerlijk. Zou met een paard als Bente ook echt niet in kleinere bak willen werken, volgens mij wordt ze dan heel ongedurig. Met Snuitje zou nog kunnen wellicht.
Denk dat hij net zo'n lessysteem heeft als Gerard Leijten, GL komt hier ook wel eens langs, ze kennen elkaar ook goed en wisselen vaak dingen uit.

Is wel grappig als ik dan onder het zadel in de grote dressuurring bezig ben en ik pak gewoon de 'korte' zijde tot F zeg maar, heb je dus een normale 20x40 ring en dan lijkt dat zo klein :+ dan denk ik ook 'dat kan ik makkelijk aan', want in zo'n grote ring dressuren onder het zadel is dus weer veel moeilijker.

heb op bitloos.nl verslag van gelezen...
vind alleen jammer dat de site vooral alleen de positieve kant online zet..
moeten ook negatieve kanten aanzitten toch...

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:03

Nouvel: Gave foto :))

Bitloos mennen.... Ik zou dat niet zo snel doen denk ik... maar heb ook niet veel men ervaring :=.

Naalt: Veel plezier vandaag :D.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:27

Goedemorgen :)
sorry, ik heb echt te weinig tijd om bij te lezen, morgen 2 toetsen + moet nog een verlslag schrijven voor Nederlands :=

Is er iets belangrijks gebeurt de afgelopen 10 pagina's? :o

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:34

Aiden <3
Afbeelding

Fiorano <3
Afbeelding

Samen :+:
Afbeelding

Zo ziet Fio er nu uit :D. Die had er een beetje de pest in dat ook hij in bad moest :').
Afbeelding

Zo ziet Aiden er nu uit :D. Hij was met zijn been naar de kraan aan het slaan omdat het water uit was :'). Toen ik de kraan aanzetten was hij weer blij :')...
Afbeelding

Aiden en ik :+:
Afbeelding

Samen de takjes eten :D
Afbeelding

Afbeelding

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:45

bicci schreef:
Frensie schreef:

oke, dat is wel een erge ervaring , bahzeg..
lijkt me super eng ook..

denk je dat het aan het bitloos lag?

wat je aangeeft over dat het nogal strak moet zitten..
maakt voor mij het bitloos mennen minder aantrekkelijk.

ohz rijd ik bitlos met een bosal,...die zit overal even los...en kan niet eens aangesnoert worden...
bosal is zoiezo ongeschikt voor het mennen hoor...

:j Heb zelf wel een domme beslissing genomen door haar te laten galopperen terwijl ze vrij heet was, maar met bit was me dit niet gebeurd. Ze heeft wel respect voor het bit.

Leuke foto's Tass!

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:55

dankjewel frensie,...voor mij nuttige info...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:35

gave foto's tass!

Ideal heeft een bitloos menhoofdstel op de markt, wij hebben 'm wel eens met longeren uitgeprobeerd, werkt ook kaakgekruist

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:44

nouvel en janouk: dan ben ik ook van de partij,rij nog steeds op de aanwijzingen van de vorige clinic :j
enne....buitenbak is best groot en anders stichting lief aankijken om de sleutel van de grote bosbak :))
bitloos mennen.....weet het niet,ik ben wel van een bit in...heb geen rem op mijn wagen....voor in de rijbaan zou ik het wel aandurven,maar buiten ....in het verkeer..... :n