[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kamide

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:42

Nee nou ik kom van oorsprong uit roosendaal! mijn ouders wonen er nog.. ik woon in ermelo nu..
maar voelt altijd nog vertrouwd, die :Y) brabantse hoek

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:45

@bic; hoe vaak ik al niet te horen heb gekregen dat ik gek ben als ik zeg dat mijn paard op dieet staat :+ ''want een fjord hoort lekker mollig''
euh... ^)

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:06

wss ontelbaar vaak al naald,
maar ik ben het met jou eens,
geen enkel ras "hoort" lekker mollig..
ze zouden in de wilde natuur (ik weet wel, is hier neit, maar ik gebruik het altyd graag als maatlat), niet overleven.
en bovendien aan de rover die hem te pakken kreeg maagzuur geven :)
ook sneu toch?

nope, in t wild in geen enkele natuur film ooit een mollig prooidier gezien,
dus dan denk ik met mn blind geverfde bolleke, dat t ook niet zo hoort :D

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:06

@ thinka, das wel eindje om dan , om eens te hobbelen, hahahaa

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:15

Hier paard vroeger niet dik te krijgen en die zie ik graag wat ronder :o , dan zit hij goed in z'n vel, romeo moet ik nu echt op letten, die heeft hier thuis geen pensionstalstress meer en dan heel veel gras en baasje met weinig tijd, daar mogen wel wat kilo's af, pony van dochter gaat ook tichting de 20, nog niet echt oud, maar ergens zievik ze dan liever ook niet te afgetraind. Hahaha, nu lijkt het of ik van rond houd, maar hier zijn de labradirs bv echt in sportconditie.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:27

Nou met wat oudere dieren kan ik het mij voorstellen.. maar dieren in de groei zeker ongeacht prooidier of roofdier, horen eerder wat aan de schrale kant te zijn..

ik heb al bij een aantal shetten neegemaakt dat ze echt aan vetzucht zijn overleden.. te dik, kwamen door ongelukje tijdelijk, een paar dagen maar, op stal te staan. deze pony's zijn door het plotseling stilstaan en minder eten(gras) dood gegaan omdat t stofwisselingssysteem op hol slaat en het bloed vervet en dus stolt in aderen.

dit waren pony's die zeer geliefd waren en waarvoor het allerbeste werd gedaan.. behalve een gezond gewicht.

vooral koudbloedrassen kunnen dat snel.krijgen, hoe dik ook, geleidelijk afbouwen is het allerbelangrijkst.. je kunt een dikke pony heel moeilijk op dieet zetten met snel resultaat... toch op schraal terrein houden dan maar..
*\o/*
voorkomen is beter dan genezen.. je doet je dier meer plezier met een gezond gewicht dan een extra aaai of dekentje...

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:00

Ik duik even de fotos in. Blijf het vreselijk vinden dat ik het zo ver heb laten komen. Maar ik heb ervan geleerd. Dus het is niet voor niks geweest..
Afbeelding
Afbeelding
(ja, ikzelf ben ten opzichte van toen ook al bijna 15 kilo kwijt :P )

En nu
2 jaar later :)
Afbeelding
Afbeelding
(zomertenue van 2012, dus 1,5 jaar na het ultieme vetzucht-moment)

Ik ben wel heel benieuwd wat ik voor elkaar krijg met lekker fanatiek mennen :) Denk dat ik er dan ook nog wel wat mooie spiertjes op krijg :D

Ik kan me overigens prima voorstellen dat je een makkelijk mager paard wat extras wil hebben, of bijvoorbeeld een oudje. Dat zijn gewoon dieren met een grote kans op terugval :)

Dids echter blijft een fjord. Vetzucht-gerelateerde aandoeningen zijn 't ras niet vreemd natuurlijk :) Het oudje wat bij 'm in de wei staat (31) zou ik eigenlijk graag wel wat ronder zien. Gewoon zodat ze wat extra's heeft als ze het nodig heeft :)

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:31

Diddle ziet er nu goed uit!! en wat je zegt, een fjord is sowieso wat gevoeliger voor wat extra grammetjes.
maar een fjord met extreem ondergewicht blijft er ook langer 'gezond' uitzien omdat ze wat ronder geribt zijn en wat meer botstructuur hebben...

ach blijft altijd lastig... voor zowel mens als dier :D

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:34

Ik vind die van mij nu nogsteeds een plofkip :)) maar je voelt de ribjes netjes. En het schoudertje. En zijn kont blubbert niet meer (de zijne niet :') )
Ben wel heel benieuwd hoe hij eruit ziet als hij onder zijn pluis uitkomt :D

Maar hij heeft nu in elk geval niet meer zo'n enge vette nek :o Stond echt zo'n kap op :o Heel veel geluk gehad dat hij toen niet hoefbevangen is geraakt :=

Afbeelding
Dit is Dids *telt* 6 jaar terug..
Dit vind ik dan weer té! :)) (al zou ik er zelf best weer zo uit willen zien _O- pas ik er weer op :P )

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:04

Zo jullie kletsen lekker door :+
Nou manlief zit nog vast ergens in Rome of zoiets, geen idee, maar thuis is hij nog niet >;)
@Thinka zie in de foto's dat je pony dit jaar 2 wordt, ik dacht dit jaar 3. In mijn ogen is een tweejarige echt nog een baby, beetje poetsen en wandelen zo af en toe en that's it. Dacht te begrijpen dat hij dit jaar 3 werd.

Tja, je hebt nu eenmaal brede pony's/paarden en smallere, net als bij mensen :P
Mijn huidige Ollebol is breder dan mijn vorige paardje Bente. En mijn dravertje Ushi was nog breder dan Ollebol. Dus ras zegt ook niet alles. Vaak zwaren ze wel nog wat uit als ze volwassen zijn en aan het werk gaan.
Maar dat is natuurlijk iets anders dan dik. Da's gewoon niet goed. Vrees wel dat dat bij Ollie een hele opgave wordt, om haar slank te houden want ze is een enorme vreter.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:12

Nee hij is nu 2... ik ben het helemaal met je eens hoor. lichamelijk betreft..
maar waar ik tegen aanloop is zijn gedrag. hij vind het geweldig om dingen te leren en om bezig te zijn
hij wordt heel dwars en opstandig als hij alleen maar buiten staat met soortgenoten..
ik heb dit bij 2 jarigen nooit meegemaakt vandaar dat ik ook zo in dubio zit en erover wil sparren..
Nu moet ik zeggen dat hij wel mijn eerste shet is haha..

Ik ben echt niet van plan om het lichamelijk aan het werk te zetten. Geen lichamelijke arbeid.. wel op hem in zn kop bezig te houden...

lastig lastig... Hij gaat ook uitbreken etc als hij ern paar dagen niet echt aandacht heeft gehad.. 24u pd naar buiten kan dus ook niet... dwarse shetter!! haha hij houdt ons thuis lekker bezig in ieder geval haha!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:15

Je kunt 'm ook aan de vrijheidsdressuur zetten? Geen lichamelijke acties. Maar parkeren en voedsel weigeren etc?
Is misschien meteen een mooie om 'm wat mensrespect bij te brengen? :)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:15

welkom thinka..
mooie paardjes, shetje is nog erg jong...duurd nog even voor die echt aan het werk kan.
je shet...met dat gedrag, een groot paard op die leeftijd..zou ik in een koppel jonge hengsten zetten...en daar manieren leren.....maar dat is mijn mening..een paard kan hem meer leren aan gedrag als een mens.

vhu...man nog ergens onderweg..balen zeg !
aks..knappe didd's foto's.
verder..Tine veel succes met je wedstrijd e.d. !!
en andere wedstrijdgangers ook veel succes.

verder....ben ik nog lang niet fit...ook niet ziek..maar ook niet fit..bahbahbah..
morgen droog weer met zonnetje..super !!
morgenmiddag lekker knutselen met vriendin, dat is wel leuk.
morgenochtend..probleem met onze quad oplossen !! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Janouk, wat gaaf dat artikel !! en janouk is ook superveelzijdig !!
verder...heb ik je vergeten...sorry.. Y;(

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:19

@akshay.. doen we al... haha.. ja.. de hele trucendoos open.. Wat een pony..
@bianca, echt aan het werk gaan we zoals vaker gezegd al natuurlijk niet doen.. sulky gaat er op zn vroegst pas achter over andethalf jaar wanneer hij ruim 3en een half is.. :)

zuur dat je niet fit bent.. wordt ook een keer tijd voor mooi weer he?! pff ik kan niet wachten!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:21

Even heel kort, drukdruk, maar de bak ligt er weer helemaal mooi bij, de wal eromheen is heel mooi en de sproeiers staan sinds 4 uur aan, dus kan hopelijk zondag kur in de bak gaan oefenen. Morgen zullen we niet veel kunnen sproeien, want om 7 uur van huis en hopelijk om 7 uur weer terug.

Amerigo is nu uit logeren, die staat in een box op de manege, omdat ik morgen geen tijd heb om op en neer te rijden. Ik hoop maar dat hij het niet al te erg vindt.

We krijgen er zondag een geit bij. Een van onze buren had een geit bij haar paard staan, maar paard is verkocht en wordt zondag opgehaald. Toen bleef ze dus met geit zitten. Ze belde vanmiddag of wij plek voor haar hebben. Ach, past nog wel. ;) Zondag gaan we kijken bij die hond waar ik eerder over schreef. Door de telefoon klonk het allemaal heel aardig, maar eens zien hoe hij in het echie is.

Iedereen fijn weekend alvast.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:22

mee dat ik het typte dacht ik al ''hmm, deed ze dat al?'' :)) Maar ik was te lui om terug te lezen en mijn hoofd is een zeef :P

@biancacoo; bah! :(:) Ik hoest inmiddels ook al meer dan een maand flink... bleh..

Ik moet eigenlijk m'n notulen verder uitwerken..nouja, eigenlijk.. ik mag gewoon niet naar bed voor ik dat gedaan heb en ze heb verstuurd :))

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:23

Haha deadlines stellen... ach ik ben ook ziek thuis al vanaf woe.... vandaar ook tijd zat om tecreageren:')

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:24

Hier nog eentje die het wachten wel beu is. Eerst het weer dat tegenzat, daarna ziektetjes van zowel peerdie en ik, maar het is vast wel ergens goed voor geweest dat ik een maandje heb moeten wachten voor we kunnen gaan beleren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:36

Ben het weer echt ook zoooooo zat!
Onze Fredmans was met zijn 2 jaar ook een enorm monster (@Thinka Freddy was een amha paardje van krap 95 cm). Toen laten castreren, werd iets beter. Daarna in een kudde gezet .... met grote paarden he... hij was ze allemaal de baas :+ uiteindelijk bij flinke tinker plus haar veulen gezet.... was hij ook de baas. En nu is hij 5 jaar, loopt als een stoer manneke in tweespan (heeft hij net paar keer in gestaan) maar hij blijft 'bijzonder'.... maar bij hem toen wel besloten hem gewoon uit te besteden aan 'familie paard' moet zeggen dat hij er wel gezeggelijker van was geworden (bijten, springen, enorme drammerige. e.d. was eraf). Had hem dus echt wel goed gedaan, die zomer op de grote wei (ipv in klein groepje).

@Gem hier hebben we Ollie natuurlijk ook al weer 3 maanden maar nog niet echt aan het werk kunnen zetten.... komt gewoon door het weer, is hopeloos geweest natuurlijk. Maar denk maar zo, het kan alleen maar beter worden :+
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 05-04-13 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:43

@gemma: maar nu is het eindelijk bijna zover *\o/*

@tine: wat fijn van de bak! Komt wel goed met amerigo. Gebruik je een grondwaterpomp om te sproeien?

@aks: dat vind ik ook wel wat te gestroomlijnd voor diddsje.

Pfffff, misschien had ik toch eens mijn bed op moeten zoeken, de afgelopen dagen, ik red het ook echt niet om op de koets te kruipen oid :( .

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:54

Vhu.. Hij staat nu bij mijn hengst. maar ontsnapt regelmatig naar de merriekudde.
nadeel is dat bij ons de landen van de grotere groepen paarden absoluut niet hufterproof zijn.. hij kan daar zou uit.

maar misschien moet hij eens bij de grote 2jarige hengst in.. kijken of hij daar een beetje afkoelt.
apat zal hij wel blijven denk ik hihi.. en dat mag ook.. ik wil zo graag nog ff wachten met castreren omdat hij nog xo weinig body heeft.. maar misschien is abanto wel te saai voor hem..

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:22

Een echt goede opvoeder die hem de baas kan, zou kunnen helpen, mijn paard is hier een kei in :j .
*je zult wel een andere meester mieten vinden ;) , want ben zelf allergisch voor zulke kleine hooligans ;) *

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:31

Hahaha, snap ik ergens wel hoor, ik ook als ze niet van mij zijn haha!
Ik denk vaak, nee!!! Sjaak niet weer zo stout zijn... niet weer alle omheiningen slopen.. pff.. je hoort niet bij mij :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:33

Onze Freddy had gelukkig wel groot respect voor draadjes .... stond hij dan heel sneu naar te kijken grapjas was het :')
Wil eigenlijk naar bed toe maar zit te wachten op iemand die mijn zadel komt ophalen als het goed is is het dan verkocht.... :O

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:36

Dids heeft geen respect voor draadjes :P Alleen voor stroom :')

Notulen net verstuurd :)) Yay!
Nu nog gauw wat exceldata omzetten naar printbaar materiaal. Van excel naar excel sorteren werkt niet bij mij, dus dan maar eerst printen, maandag op school.

En daarna ga ik lekker slapen. Morgen na 't werk loop ik het eten mis thuis. Moet in m'n eentje eten, dus ik ga lekker eerst nog met Dids mennen :)) Als ik dan pas om 8u half 9 eet heeft daar verder lekker niemand last van _O-

Vraagje trouwens! :) Hebben jullie z'n afgeknotte landbouwdriehoek (langzaam verkeer) op je wagen? Zo ja, waar gekocht? :) Hij is verplicht. Dus ik wil 'm op mijn wagentje maken voor ik serieus over de weg ga :) Maar krijg 'm lastig gevonden (of voor 35 euro :\ )