EDIT: nou sta ik is boven aan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Nouvel schreef:tja het is net denk ik hoe je er zelf tegenover staat en hoe je paard reageert zonder bit...
ik men met een kunststof bitje met de leidsels in de bril en dat bevalt mij prima, terwijl er ook mensen zijn die dat 'gevaarlijk' vinden in het verkeer omdat je te weinig te zeggen zou hebben...
lange teugelen doe ik zonder bit, rijden weer met kunststof bitje...
't is denk net waar je je goed bij voelt en nog belangrijker, wat veilig is...
lanouska, ja tegen de tijd dat Fifi het weer aan kan om te lessen zal ik eens kijken wat er mogelijk is...
en anders gaan we er gewoon weer naar toe!
VanHuisUit schreef:Zo hier was het ook ouderwets gezellig! Na (overigens heel goede concert) nog lekker nagekletst/geborreld/gegeten etc hier bij ons thuis en nu is iedereen net de deur uit. Dus ben even aan het bijkomen
![]()
Bitloos mennen ik durf het niet begin er dus niet aan omdat die wagen erachter hangt voel ik me extra verantwoordelijk daarvoor. Als ik van mijn paard afdonder als ik erop zit is alleen mijn paard op hol, heb ik haar niet meer onder controle op de wagen of val ik eraf of wat dan ook hangt die wagen erachter, ik moet er niet aan denken! En dan heb ik gewoon meer vertrouwen in een bit (in mijn geval happy mouth stangetje, men in 1e sleuf) dan in bitloos. Daarbij wil ik graag wedstrijden rijden en dat is alleen met bit (zie ook echt niet gebeuren dat dat, net als bij onder het zadel anders wordt).
Bitloos onder het zadel heb ik geen problemen mee, ook veel mee gereden in bak en ook buiten de bak. Voor Bente ook bitloos hoofdstelletje (side-pulletje) al klaarliggen, mocht ik het willen. Bij endurance rijden veel mensen uitstekend bitloos.
Oja, Bente staat onder 0-grams dekentje met katoenen binnenkant/regendichte buitenkant ze is nog zo mooi glad, heerlijk is dat, onder het zadel totaal niet zweterig, voor de wagen wel wat maar is ook zo weer droog. Snuit doet het gewoon zonder deken, krijgt na het mennen deken op die er na uurtje weer afgehaald wordt.
@Lanouska ben zelf ook zo benieuwd hoe hij het gaat doen, mijn kleine zwarte duiveltjeDurf niet te gaan kijken
Naaltje schreef:bitloos mennen ga ik zoals het er nu uitziet met dids echt nooit doen.. Inderdaad om wat VHU zegt, die wagen maakt je een veel groter gevaar op de weg. Als de boel fout gaat gaat hij waarschijnlijk veel harder fout dan zonder kar.
en ik begrijp dat als ie gaat je 'm op bit ook niet houdt. Maar op bit kun je duidelijker overkomen. Je hebt zo'n grote vertraging tussen je hand en z'n mond/neus.
Als je het gaat doen, zorg dan dat je een systeem kiest wat ook release heeft.. anders heb je druk en hou je druk