[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 20:32

je kunt natuurlijk altijd eerst informeren of er uberhaupt interresse is en het dan pas gaan organiseren

EDIT: nou sta ik is boven aan ~~}>

bicci

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:45

zonder een rel te willen veroorzaken......

wat vind men vandaag de dag van bitlos mennen?
ik open bewust geen topic erover...heb zo weinig zin in een reltoopje..
er zullen zoiezo altijd vor en tegenstanders zijn natuurlijk,
maar zou er intussen een beter of zelfs goede optoming voor zijn?
veilg ook?
voorlopig men ik met mn enkel gebroken bustrensje
en vanaf komende week met een dubbelgebroken bustrensje(die is onderweg :) )

maar de gedachten om bitloos te mennen zoals ik ook bitloos rijd...die laat me (nog) niet los...

vertel meiden..
jullie "ken" ik een beetje...dus van jullie wil ik wel graag de meningen.
liefst natuurlijk met WAAROM wel of niet...
:o :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:04

tja het is net denk ik hoe je er zelf tegenover staat en hoe je paard reageert zonder bit...

ik men met een kunststof bitje met de leidsels in de bril en dat bevalt mij prima, terwijl er ook mensen zijn die dat 'gevaarlijk' vinden in het verkeer omdat je te weinig te zeggen zou hebben...

lange teugelen doe ik zonder bit, rijden weer met kunststof bitje...
't is denk net waar je je goed bij voelt en nog belangrijker, wat veilig is...

lanouska, ja tegen de tijd dat Fifi het weer aan kan om te lessen zal ik eens kijken wat er mogelijk is...
en anders gaan we er gewoon weer naar toe!

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:09

Nouvel schreef:
tja het is net denk ik hoe je er zelf tegenover staat en hoe je paard reageert zonder bit...

ik men met een kunststof bitje met de leidsels in de bril en dat bevalt mij prima, terwijl er ook mensen zijn die dat 'gevaarlijk' vinden in het verkeer omdat je te weinig te zeggen zou hebben...

lange teugelen doe ik zonder bit, rijden weer met kunststof bitje...
't is denk net waar je je goed bij voelt en nog belangrijker, wat veilig is...

lanouska, ja tegen de tijd dat Fifi het weer aan kan om te lessen zal ik eens kijken wat er mogelijk is...
en anders gaan we er gewoon weer naar toe!

dankjewel :)

ben met hem al verschillende trails bitloos gereden..
maar kan me ook voorstellen, omdat je erop zit...
je hulpen natuurlijk meewerken op een positief bitloos resultaat..
en als je erachter zit..kan dat niet...
vandaar de vraag...kan het?
(afgezien van de vraag of je paard geschikt is dan)
of word bitloos nog steeds afgezworen in de mensport?
alle ontwikkelingen gaan door tenslotte...dus die van bitloos mennen misschien ook?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:10

Nouvel: heerlijk om te zien hoe jullie weer aan het werk zijn
Bicci: geen ervaring met bitloos mennen, trekt met niet in ieder geval. Heb ohz zelf bitloos wat gereden, maar wel alleen in de bak; en heb meerdere mensen op buitenrit (ohz) meegehad in een groep en dat was iedere keer ellende. totaal geen controle, maar ja, of dat aan het bit lag...
Ollie: veel plezier morgen, en niet te zenuwachtig maken (of ben je ziek aan het worden)
Nouvel: ik had de paarden nog dekenloos. Er ligt nu 200 gram (met hals) op, of zoiets. Bij pony weet ik het niet, is oude winterdeken. Niet meer waterdicht, dus regendeken erover heen. Heb als het kouder wordt voor Rembrand nog 375 en voor Amerigo 300. En daar kunnen dan nog weer onderdekens/oude winterdekens onder als het extreem koud wordt. Thabor heeft nu een dunne deken op (heb ik van Tallechie overgenomen). Omdat hij alleen maar recreatiepaard is, heb ik hem niet geschoren, maar wil hem niet helemaal teddy laten worden ivm hengstenkeuring. Nu hoef ik hem hopelijk niet te scheren.

Ga heel slecht met zak chips en knoflookdipsaus op de bank tv kijken. (en ik was in de vakantie toch al 3 kg aangekomen :o

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:11

dankjewel tine...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:13

thanx voor je antwoord tine!

ik ga even kijken wanneer ik ga scheren en dan maar even bekijken wat de temp is en welke deken er het best op kan...

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:36

@Tine, mijn 'klachten' komen niet van de zenuwen hoor.... ik denk dat zoonlief me aangestoken heeft afgelopen week. Die heeft in de herfstvakantie 2 dagen plat gelegen met griep (incl. koorts). Ik heb net lekker gedoucht, mijn nek in de warmtecreme gezet en daarna mijn massagekussen aangezet... straks een aspirine en dan bedje in.
@Bicci, ik heb geen ervaring met bitloos mennen, wel ohz gedaan maar zelfs daar was mijn paard niet écht geschikt voor. Ik denk dat jij zelf het beste kan bepalen wat wel en niet kan....
@Nouvel, Brutus is geschoren en staat momenteel onder een 200 grams dekentje, moet wel zeggen dat hij nu al weer behoorlijk haar heeft (sept geschoren) en nog wel een x moet. Simba heeft ook een 200 grams op, is nog niet geschoren maar heeft haast minder vacht dan Brutus := . Als ik ze allebei geschoren heb gaat er een beetje afhankelijk van het weer een 300 grams (al dan niet met hals) op. Ik heb Horseware (onder) dekens dus kan daar behoorlijk mee variëren qua dikte.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:55

thxx ollie,

ik probeer me eerst wat kennis en ervaringen op te nemen..
uiteindelijk zal uitproberen de enige echte oplossing zijn denk ik, maar dan wil ik zoiezo eerst vanales weten en horen enzo..

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 22:04

@ bicci is het geen idee om het een x te combineren dat je er wel een bit in hangt maar dat je op de bitloze optooming rijdt en als het niet goed gaat de leidsels van je bit weer aan neemt.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:08

dat is t!!!!

zo ben ik nl ook van met bit overgestapt op bitloos OHZ :))

nu nog de juiste spullen bij elkaar zoeken dan...
maar daar ga ik wel weer eerst voor rondvragen denk ik...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:14

wobbe heb ik eind september geschoren.
En die heeft nu 200grams deken op.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 01:06

:wave: Weer thuis van heel leuk feestje/reunie
Nu :Z
Tot morgen :evaw:

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 01:43

:+ Zo hier was het ook ouderwets gezellig! Na (overigens heel goede concert) nog lekker nagekletst/geborreld/gegeten etc hier bij ons thuis en nu is iedereen net de deur uit. Dus ben even aan het bijkomen :O

Bitloos mennen ik durf het niet begin er dus niet aan omdat die wagen erachter hangt voel ik me extra verantwoordelijk daarvoor. Als ik van mijn paard afdonder als ik erop zit is alleen mijn paard op hol, heb ik haar niet meer onder controle op de wagen of val ik eraf of wat dan ook hangt die wagen erachter, ik moet er niet aan denken! En dan heb ik gewoon meer vertrouwen in een bit (in mijn geval happy mouth stangetje, men in 1e sleuf) dan in bitloos. Daarbij wil ik graag wedstrijden rijden en dat is alleen met bit (zie ook echt niet gebeuren dat dat, net als bij onder het zadel anders wordt).
Bitloos onder het zadel heb ik geen problemen mee, ook veel mee gereden in bak en ook buiten de bak. Voor Bente ook bitloos hoofdstelletje (side-pulletje) al klaarliggen, mocht ik het willen. Bij endurance rijden veel mensen uitstekend bitloos.

Oja, Bente staat onder 0-grams dekentje met katoenen binnenkant/regendichte buitenkant ze is nog zo mooi glad, heerlijk is dat, onder het zadel totaal niet zweterig, voor de wagen wel wat maar is ook zo weer droog. Snuit doet het gewoon zonder deken, krijgt na het mennen deken op die er na uurtje weer afgehaald wordt.

@Lanouska ben zelf ook zo benieuwd hoe hij het gaat doen, mijn kleine zwarte duiveltje := Durf niet te gaan kijken :x

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 06:19

@nouvel
Kan je zo'n lesdag niet organiseren in Lisse of Hoofddorp? Als je het doet, doen wij ook mee. Ik weet zeker dat er meer menners op de club geinteresseerd zijn. Wij hebben zo'n clinic aan het begin van het jaar georganiseerd met een trainer van buiten af. En dat was een groot succes. Hoe sceptisch de mannen in het begin waren: nu huren ze hem elke maand 1 dag vast in :D

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 07:47

Bicci heeft een geheim, vertel nou :-)

Nouvel heeft leuke dag gehad weer, super ! Mooie foto ook weer ! En je laarzen matchen met de beschermers haha

Paardjes van Tass hebben wasbeurtje gehad :-)

Frensie heeft haar feestje gehad

Ik lees dat Ollie haar personal massage man weer heeft ingeschakeld. Misschien wil ik hem ook nog wel even lenen van je vanmiddag :-) (ik zou er huur voor gaan vragen als ik jou was haha)

VHU welk concert ben je gweest? Bob Dylan misschien toevallig ?

Bitloos; nooit gedaan met mijn hittepetittjes (draver, arabier) dus geen ervaringen mee.

Vandaag vroeg uit bed, zo doggie uitlaten en dan naar Ollie die hopelijk niet ziek is geworden (check continu mijn sms haha) Kijken hoe Simba het gaat doen vandaag :-)

Iedereen fijne dag, het wordt prachtig weer !!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:32

bitloos mennen ga ik zoals het er nu uitziet met dids echt nooit doen.. Inderdaad om wat VHU zegt, die wagen maakt je een veel groter gevaar op de weg. Als de boel fout gaat gaat hij waarschijnlijk veel harder fout dan zonder kar.
en ik begrijp dat als ie gaat je 'm op bit ook niet houdt. Maar op bit kun je duidelijker overkomen. Je hebt zo'n grote vertraging tussen je hand en z'n mond/neus.

Als je het gaat doen, zorg dan dat je een systeem kiest wat ook release heeft.. anders heb je druk en hou je druk

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:44

Mogge,

Ik ben gelukkig niet zieker geworden vannacht... wel enorm gedroomd... veel verschillende dromen en ik weet ze allemaal nog %) . Hopelijk vandaag even zinnen verzetten en gezellig met Ingrid en Simba op pad. Nu nog even een :9k en dan gaan we vlechten etc....

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:46

VanHuisUit schreef:
:+ Zo hier was het ook ouderwets gezellig! Na (overigens heel goede concert) nog lekker nagekletst/geborreld/gegeten etc hier bij ons thuis en nu is iedereen net de deur uit. Dus ben even aan het bijkomen :O

Bitloos mennen ik durf het niet begin er dus niet aan omdat die wagen erachter hangt voel ik me extra verantwoordelijk daarvoor. Als ik van mijn paard afdonder als ik erop zit is alleen mijn paard op hol, heb ik haar niet meer onder controle op de wagen of val ik eraf of wat dan ook hangt die wagen erachter, ik moet er niet aan denken! En dan heb ik gewoon meer vertrouwen in een bit (in mijn geval happy mouth stangetje, men in 1e sleuf) dan in bitloos. Daarbij wil ik graag wedstrijden rijden en dat is alleen met bit (zie ook echt niet gebeuren dat dat, net als bij onder het zadel anders wordt).
Bitloos onder het zadel heb ik geen problemen mee, ook veel mee gereden in bak en ook buiten de bak. Voor Bente ook bitloos hoofdstelletje (side-pulletje) al klaarliggen, mocht ik het willen. Bij endurance rijden veel mensen uitstekend bitloos.

Oja, Bente staat onder 0-grams dekentje met katoenen binnenkant/regendichte buitenkant ze is nog zo mooi glad, heerlijk is dat, onder het zadel totaal niet zweterig, voor de wagen wel wat maar is ook zo weer droog. Snuit doet het gewoon zonder deken, krijgt na het mennen deken op die er na uurtje weer afgehaald wordt.

@Lanouska ben zelf ook zo benieuwd hoe hij het gaat doen, mijn kleine zwarte duiveltje := Durf niet te gaan kijken :x

dankjewel,
hier kan ik wat mee....

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:47

Naaltje schreef:
bitloos mennen ga ik zoals het er nu uitziet met dids echt nooit doen.. Inderdaad om wat VHU zegt, die wagen maakt je een veel groter gevaar op de weg. Als de boel fout gaat gaat hij waarschijnlijk veel harder fout dan zonder kar.
en ik begrijp dat als ie gaat je 'm op bit ook niet houdt. Maar op bit kun je duidelijker overkomen. Je hebt zo'n grote vertraging tussen je hand en z'n mond/neus.

Als je het gaat doen, zorg dan dat je een systeem kiest wat ook release heeft.. anders heb je druk en hou je druk

goed punt!

neem ik mee in alle overwegingen...

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:47

gelukkig ollie.....veel plezier vandaag :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:48

moet trouwens bekennen, dat ik aan het zoeken ben naar een bitje, om dids onder het zadel ook weer (soms) op bit te gaan rijden :D Bitloos gaat prima hoor, maar ik vind bitloos op contact niks...

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:51

kan me ook iets bij indenken naald...
men zegt toch ook...
zowel bit en bitloos is niet voor elke ruiter en niet voor elk paard geschikt...

wss wel in praktijk, maar het moet je ook liggen , niet dan?

las ergens het punt van bitlos mennen niet op wedstrijden...
dat maakt het bitlos mennen in algemeen lastig toch?

kan me compleet indenken, dat je het je dier ingewikkeld maakt voor niks...
als je wel bit en geen bit steeds afwisseld....

rechtlijnigheid lijkt me beter?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:02

nee hoor, dids heeft er compleet geen moeite mee :)
ik had al eh.. 2 tot 2,5 jaar niet met bit gereden. En vorige week met lacuna op dids bitje erin gehangen
Ging prima :)
Hij ment met bit, en rijdt zonder, dat gaat ook goed he :)

Als ie nou nooit met bit beleerd is is het anders natuurlijk :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:04

Goedemorgen.