[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:15

Gelukkig is het nu weer oke maisie, best schrikken zo!

Misschien dat het zou helpen als ze elkaar kennen, maar vaak vertrouwen ze ook op elkaar als ze elkaar niet kennen, blijven kudde dieren.

Fototje van vandaag :)
Afbeelding

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:19

Laura, moeten ze niet een beetje korter bij elkaar lopen? Of is dit enkel een momentopname en lopen ze anders wel netjes?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:19

:wave: :evaw:

gave plaatjes weer!

wow tine, hij is stoer zeg!

even snel plaatje van vandaag spammen en dan ga ik bedje opmaken en slapen, weekend alweer om, gaat veel te snel...
Afbeelding

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:21

dat is een érrug mooi plaatje nouvel!!
zohee!
(en een geweldig mooie vlecht :j )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:24

thanx!
en het was nog een snelle vlecht ook, ooit leer ik het wel... :D

ga nu :z

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:27

@ l_rivaldo ik zou je disselriemen wat korter maken want het hoort niet zo dat ze zo ver van mekaar aflopen

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:30

De langboom wordt deze week ingekort en ze moesten op de foto naar rechts het ruiterpad om, misschien vertekend het? Disselriemen mogen wel korter (kunnen niet korter en wil die vervangen door veiligheidssluitingen. Geen idee waar ik die kan halen of andere kortere riemen)

Nouvel wat een mooi plaatje ook die achtergrond erbij prachtig!

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:41

@Nouvel, wat een :~ foto weer zeg
@Rivaldo, lekker genoten vandaag... inderdaad de disselriemen wat korter en dan komt het helemaal goed ;)

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:43

zijn het lederen disselriemen kun je dan geen gaatjes bij prikken?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:47

Nee heb een webtech tuig.

Hoe kort moeten ze ongeveer dat het perfect hangt?

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:54

de disselriemen mogen zo ie zo allebei misschien wel 10 cm korter ze hoeven niet kompleet tegen de langboom aangetroken worden maar mogen ook eigenlijk niet te ver van mekaar af kunnen, als je ze wat koter heb wordt het misschien ook meer een span en gaan ze beter samenwerken

http://www.zilcotuigen.com/catalogus/ blz 46,47 links boven aan de pagina ze noemen het in het engels pole straps en dan letter E de Quick release

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:06

Bedankt :)..

Bedenk me net als ik ze voor morgen 2 keer om de spinnenkoppen wikkel en dan vastmaak zijn ze iets korter, al denk ik niet kort genoeg.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 07:18

goedemorgen :O :wave:

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 07:46

Goedemorgen

@ Nouvel: leuke foto en mooie achtergrond ook. Zo'n strakke vlecht lukt bij Rembrand niet. Zijn manen zijn te dik. ;(
@ Maisie: dat is flink schrikken. Gelukkig gaat het weer beter.

Vandaag ga ik met thabor freestyle training doen. Hele week eigenlijk denk ik. Ben destijds zo ook bij Rembrand begonnen. Krijg je gelijk de rangorde goed bevestigd, het is leuk, maar nog niet gelijk echt aan het werk. Hij moet nog wel leren beter achter/naast ons te lopen, loopt nu door als wij stilstaan. Dus dan zijn dit soort trainingen erg goed.

Deze week geen priveles dus we gaan zelf maar wat proberen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 07:53

Goedemorgen allemaal,

Rivaldo en Nouvel gave foto's !!! supermooi die vlecht :~ , en rivaldo wat passen die 2 toch goed bij elkaar +:)+ .

Tine, leuk freestyle training, veel plezier met Thabor

Laura, je kunt wel gaten bij maken in je disselriemen, wij nemen daar een ijzeren bbq spies of spijker (maar die moet je wel met een tang vasthouden want die spijker word heet ) voor, die houden we in het vuur van het gasfornuis, en als die dan heel heet is, voorzichtig een mooi gaatje smelten in het web tech, werkt prima. dan kun je er zo veel gaatjes in maken als nodig is.
Succes.

Maisie, wat zullen jullie geschrokken zijn......duimen dat het niet nog eens gebeurt, weten jullie al waar hij de allergische reactie op gekregen had ?

Cobiie, wat jammer dat jij zo lang bent......ik vind mezelf altijd te klein....zo is er altijd wat, wel een heel mooi paardje zeg :~

Paardjes staan lekker buiten, vanmiddag wil ik longeren .
Gisteren de moestuin in orde gemaakt, zoontje vind dat heerlijk lekker kliederen met zwarte grond, we hebben aardappels gepoot, wortelen voor de paarden, wortelen voor ons zelf, bosuitjes sla, radijsjes, en andijvie.........dus we hebben straks van alles veel te veel.
Ik heb nu ook 2 kiwi planten, ben zo benieuwd of dat wat word, verder nog druiven, bramen en aardbeien.

Moet zo zoontje naar school brengen en gaan werken.

Kletsze en veel plezier bij wat jullie vandaag gaan doen !! :):)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:49

Nouvel wat een mooie foto.
En biancacoo is in de tuin bezig geweest

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:00

ooooh biancacoo! ik ben jaloers op je zoontje :D lijkt me zo gaaf om lekker in zo'n moestuintje te kunnen rommelen en frummelen
en dan lekkere dingen eruit kunnen halen om te eten :D
helaas is ons balkonnetje te klein voor zulke fratsen...

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:07

Maisie: Je schrikt je rot dan of niet? Kunnen ze erachter komen waarop hij die reactie kreeg?

Nouvel: Mooi zo'n strakke vlecht Mij lukt dat meestal niet maar Eef dr haren zijn daar ook gewoon wat te dik voor.

Tine gaat lekker met thabor aan de gang. Veel plezier!

Werk ze voor iedereen en als je vrij bent, have fun vandaag!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:41

Ik denk ik ga minder posten maar het tempo zit er weer aardig in dus post ook maar even :+
Citaat:
Kan je 2 pony's die elkaar niet kennen in 2 span zetten, of is het beter om ze eerst kennis te laten maken (bijvoorbeeld samen in de weide)
Je kunt in feite alles wat beetje normaal is naast elkaar zetten want als het goed is hebben ze oogkleppen en een menpony/paard weet dat hij/zij gewoon aan het werk moet. Wat niet wil zeggen dat het dan direct een tweespan is dat samen goed werkt, daar gaat tijd inzitten en hoeft ook niet altijd te lukken.

@Rivaldo, zie ook dat rechts helemaal uit de borst loopt, let erop als je naar rechts stuurt, je het rechter paardje wat vooruit laat lopen en het linkerpaardje volgt. Dat is de andere kant op net zo. Het is dus niet zo dat als je met tweespan naar rechts stuurt, rechts inhoudt, maar rechts trekt de wagen om/vooruit, links volgt. Is net ff anders dan wat je spontaan denkt (tenminste dat vond ik toen ik tweespan les had, als je het eenmaal weet en doet zul je merken dat je span veel fijner de bochten doorloopt). Kun je heel goed oefenen, hebben ze zo in de gaten. Ik weet niet waar Rivaldo loopt maar als je zo de bochten doorgaat en Rivaldo loopt dus op links, kan ik me voorstellen dat hij gaat hyperen, want zo komt alle druk op hem en hij kan geen kant op met die druk. Omgekeerd als hij rechts loopt en hij moet van jou inhouden snapt hij het ook niet.

@Maisie, heb ik ook een keer gehad met een paard, helaas zagen we dat pas later op de dag want dat arme dier was vrijwel in shock. Direct naar DA gegaan. Ze was op haar rug geprikt (lekker, precies bij de schoft, dus kon 2 maanden niet rijden). Was waarschijnlijk wesp geweest volgens DA. Zat enorme bult en paard voelde zich echt niet fijn (sloom, helemaal zweterig). Paard heeft toen week op kliniek gestaan met drain in de plaats van de steek om vocht af te laten drijven, want we waren bang dat het anders een hele nare plek zou worden zo op die schoft en ze heeft anti histamine of zoiets gehad plus antibiotica kuur tegen infecties.

@Tine ik vind freestyle e.d. ook perfect om kennis te maken met een paard. Doordat Rizanta bij ons kwam midden in de winter met sneeuw heb ik de 1e drie weken eigenlijk ook niets anders kunnen doen en er heel af en toe eventjes in stap opgezeten. Je bouwt dan toch wat op.

@Nouvel :~

Wij hebben ook een moestuin. Ben nu bezig spul in huis te kweken en we zetten het daarna uit. Maar de aardbeienplantjes groeien alweer, allemaal kruiden heb ik alweer gezien en natuurlijk de rabarber. 't Is veel werk maar zo lekker :Y) Verheug me nu al op onze heerlijke soepen, sla, tomaat, komkommer en de bietjes & boontjes. Heb ook voederbiet voor 't peerdenspul.

Ik heb straks een luxe lunch met College van Bestuur van een hogeschool :Y) vind dat nooit wat maar goed het is goed voor 'de contacten' :7
En besef me dat ik nu een belafspraak heb. Dus ga jullie weer verlaten :wave:
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 04-04-11 09:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:45

Nouvel: wat een prachtige foto! Ik ruik de hyacinten er vanaf :D ... ben ook een echte Bollenstreekse van origine, de bollenboeren-genen zijn zeer ruim aanwezig :j . Over 2 weken weer de bloemencorso, hopelijk vind ik de tijd om weer eens te gaan kijken. Word je niet bijna overhoop gereden door de toeristen momenteel?

Rivaldo: dat heter worden bij ingehaald worden komt me heel bekend voor. Oftewel, dan maar op kop rijden :+ .

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:52

Ik hou er zelf ook niet van ergens steeds achter te rijden :x zowel niet met peerd als in de auto :x

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:26

gem schreef:
Heb trouwens een vraagje...

Ik heb in 1994 mijn mendiploma en koetsiersbewijs gehaald. Liep in 1996 af. Door allerlei verhuizingen en omzwervingen heb ik nooit de herinnering gezien dat ik hem moest verlengen en dacht wrs toendertijd dat deze levenslang geldig was :o . Ik heb hem wel altijd bewaard, hoewel ik 14 - 15 jaar niet gemend heb.
Zou ik hem nu weer kunnen laten aanvragen / verlengen of moet ik weer opnieuw examen doen?

voor degenen die geinteresseerd zijn:

Heb gebeld, heb antwoord, luistert en huivert := !

Koetsiersbewijs kan verlengd worden :j . Dat gaat mij met terugwerkende kracht 8 x 35 euro kosten (dus vanaf 1996 en elke 2 jaar verlengen), inclusief de WA-verzekering waar ik 15 jaar lang geen gebruik van heb hoeven te maken, en zij dus zo in de pocket kunnen steken :+ .
OF: ik doe opnieuw examen à 80 euro, inclusief cursusmateriaal, uiteraard exclusief eventuele lessen ;) .

Ik geloof dat ik het wel goed vind zo..... laat het bij mijn verlopen koetsiersbewijs ;) .

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:35

waarom zou je het bewijs persé weer willen? :)
verzekering kun je zo ook afsluiten, en de kennis heb je want je hebt 'm eens gehaald :)

Afwas gedaan, gestofzuigd. Nu wat typen over de Diezemonding, en vanmiddag naar het gebied toe want de dierenarts komt, ben heel benieuwd :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:50

Ik dacht inderdaad dat je hem altijd opnieuw moest houden, je doet dus geen van beide?

VHU: Ik ga daar is wat meer mee aan de slag. Even kijken hoe ze het ook alweer doen, je let er op de een of ander manier wel op maar niet zo als je erop gewezen wordt. Rivaldo loopt daar inderdaad links (sinds 2de keer dat ze zo lopen, voorheen liepen ze andersom maar vind het belangrijk dat ze beide kanten kunnen lopen. Hoe ik ze ga houden op de wedstrijd geen idee, denk zo (al vind ik het mooier als manen aan buitenkant zitten.)

Bij tum zie je inderdaad het borsttuig zo af en toe zo lopen. Bij rivaldo zowat nooit.
Denk dat wanneer de langboom ingekort is en disselriemen op juiste maat dat dit al een hoop scheelt.

Bianca: Ik ga even kijken hoeveel ruimte ik nog heb, want kan me herinderen dat dit niet 10cm zal zijn.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:33

Vanmorgen met Amerigo gemend. Ging wel aardig hoor, maar in de les gaat het toch vele malen beter. Daarna Thabor uit de wei geplukt (heerlijk, hij komt zodra je hem roept. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor hij de rottrucjes van de andere heeft overgenomen) en gefreestyled. Het was duidelijk nieuw voor hem, maar het ging heel goed. Na 15 minuten gestopt. Volgen en halthouden ging heel goed. Helemaal geen gedram meer. Morgen weer, dan breiden we het weer wat uit.

In de wei heerst absolute stilte en vrede. Zo heerlijk om te zien. Voor vannacht heb ik tralies al uit de deur gehaald, zijn niet nodig. En als het zo blijft gaan, dan staan ze heel snel bij elkaar in een grote wei.

Nu ga ik snel slapen. Heb erg veel last van mijn rug, dus vrees een beetje voor mijn les van vanavond.