@Naaltje: als je pony een leuke basisconditie heb en hij met een minimale tempo kan lopen van 8 km per uur dan kan je gewoon een kennismakkingsklasse mee doen. Omdat er nog geen enorme deelnemersvelden zijn moet je rekenen op zo'n 27 euro inschrijving. Het vraagprogramma zal in febr ongeveer verschijnen op www.deronline.nl
zo ik ga maar eens mijn startkaart invullen, ik wil eigenlijk mijn 3jarige er ook alvast maar bij zetten, dat mag toch gewoon bij het tweespan dat er een derde pony bij staat?
zijn conditie is op zich wel goed denk ik?.. ja jeetje.. dat vind ik zo moeilijk beoordelen enzo weet je waar ongeveer de rit gereden wordt? gebied pannehoef? mastbos? is wel ideaal... bedoel.. thuiswedstrijd :p
Napie Super ! Het is wel voor mij aan de andere kant van het land maar zodra ik een manier heb gevonden om mijn marathonwagen en paard te kunnen vervoeren wil ik graag een keertje meedoen.
De mendurance is ook een conditietest dus doe mee en je weet het Naaltje
mirror666
Geplaatst: 11-12-09 09:10
dat is ook weer zo en een mooie test om te kijken hoe hij in een groep waarin gepasseerd wordt doet is er iemand hier in de buurt die er ervaring mee heeft, bij wie ik tijdens een oefenrit een keer mag groomen? (gewoon tijdens training )
bedankt napie voor het rooster .. in welk opzichte zijn de ritten zwaar? (ondergrond? of aantal km?)
gisteren boom gehaalt, was nog moeilijk zeg, alles was zowat weg en wij wilde een grote boom en die vol was, of je hebt groot en kaal of je hebt klein en wat vol.. uiteindelijk toch maar geslaagd met moeite haha
Napie
Geplaatst: 11-12-09 10:34
Ondergrond. Het aantal km is meestal zo goed als gelijk, tussen de 26 en 29 in de klasse 1. Als je pony geen heel mul zand en heuvels gewent is, dan koste die zware ritten heel veel inspanning. Met een tweewieler zal dat wel wat lichter zijn.
Ik ga even kijken of dit haalbaar zal zijn, Ben nu al hard aan het trainen .. Als ik besluit mee te doen, en ik merk dat me paardje aangeeft dat hij er geen plezier meer in heeft of te moe is, stop ik gewoon!
VanHuisUit
Geplaatst: 11-12-09 13:24
Wat leuk data van mendurance Als Alwyn 4/5 is hopen we voor het eerst mee te doen want dat is wel de bedoeling. Komend jaar maar eens een paar keer gaan kijken. Denk dat het voor Simba te lang is met zijn korte beentjes...en de korste KWB is inderdaad behoorlijk zwaar, gaat erg heuvel op en af en veel mul zand. Weet dat niet door mennen natuurlijk, maar doordat ik hem zelf onder het zadel heb gereden met mijn paarden.
Vandaag besloten het lamoen van onze sulky iets langer te laten maken waardoor Alwyn er ook tussen kan, even als karretje om wat te leren. Kan ik daarna altijd kijken of we een goede tweewieler willen kopen (een die ook flink door de modder / bossen kan rossen) of een 4-wieler. En van de week beleerhoofdstelletje in elkaar geflansd (van alles wat ik altijd in de kast heb liggen, gooi nooit wat weg, hopeloos), zo'n schattig klein pony bitje gekocht voor het langelijnen gedoe / sleepjes werk. Nog geen tijd gehad het uit te proberen maar dat gaat volgende week gebeuren!
Leuk zeg dat je lekker met hem aan de slag wilt gaan Ik zag dat ze bij kwb ook 16 kilometer kenningsmakingsrit hebben. Dat is natuurlijk ook al leuk om te kijken of het mij wat lijkt. Probleem is dat ik erg zenuwachtig ben met zulke dingen (gezonde spanning ) Ik hoop ook met iemand mee te kunnen rijden die dit al is gedaan heeft of ook de kenningsmakingsrit gaat doen (voor mij is het nu een planning wat mij leuk lijkt, maar wanneer ik me kan inschrijven zal ik pas beslissen )
Wat heb ik allemaal nodig? Ik ga morgen een gevarendriehoek kopen want weet dat dat verplicht is, heb je voor de KWB ook een koetsiersbewijs nodig? Sommige bossen eist het bosbeheer dat je dit wel moet hebben
Zijn er nog bepaalde regels voor hoe zwaar je wagen moet zijnals je mee doet met de mendurance?? Voor de endurance weet ik het wel maar kan zo niet vinden of hier ook nog regels voor zijn.
net pas de deux ruitershop gebeld wanneer ik mijn bestelling kan verwachten (hoefschoenen en wit dresuurdekje) alles is bijna binnen behalve de achterbeen hoefschoenen, volgende week komen die binnen en krijg ik ze al .. belde vooral om te vragen of het dekje optijd binnen kwam voor de kerst, kado voor mijn zus toen vroeg ze heel aardig of ze het alvast moet inpakken in kerstpapier .. super aardig
Er is geen gewichtbepaling voor je wagen. Er moeten wel twee mensen op kunnen. Je wagen moet voldoen aan de wegenverkeerswet dus driehoek en reflectoren. Bij geen enkele wedstrijd is het koetsiersbewijs verplicht. Als de wagen niet geremt is, moet er met broek worden gereden. Er is geen eis aan het hoofdstel en bit, bitloos en/of kleploos mag dus ook. Als het goed is heeft KWB ook dit jaar weer een korte kennismakingsrit gezien onder de kastanje weer een mendurancecursus gaat organiseren.
Je kar moet aan de achterzijde zijn voorzien van twee rode, ronde reflectoren. Als je kar breder is als 1,50 m moeten deze reflectoren driehoekig zijn.
VanHuisUit
Geplaatst: 11-12-09 21:48
ALs je even surft naar www.deronline.nl en je gaat dan naar vraagprogramma's van afgelopen jaar zie je bij mendurance kootwijkerbroek en de andere ook trouwens de programmaboekjes. Zit ook altijd reglement bij. Eens een paar keer heel goed doorlezen en je het wordt allemaal wat duidelijker De conditie van je pony/paard moet wel gewoon goed zijn anders worden ze afgekeurd en dat is echt zwaar balen. De hartslag wordt gemeten, plus aantal andere zaken. Plus dat je ze voor moet laten stappen / draven. Daar moet je ook goed op oefenen, dat je ze niet moet meesleuren of, net zo erg, dat jij meegesleurd wordt Dat soort dingen kun je heel goed oefenen, met groepje of alleen. Netjes stilstaan naast je. Accepteren dat andere mensen aan de pony/ paard zitten .Mond bekijken, ogen, een stethoscoop tegen buik leggen etc. Dat laatste, die stethoscoop, heb ik met een paard echt op moeten oefenen want die was als de dood voor die dingen een keer een veterinair bijna weggetrapt tja zo maak je geen vrienden... dus lekker oefenen. @Rivaldo ik was ook altijd zo'n stresskip. Als je eenmaal lekker aan het rijden (mennen bent of in ieder geval goedgekeurd dat je mag starten is het alleen maar hartstikke leuk!
zo net wezen verkennen voor morgen. Is wel een leuk parcours niet al te moeilijk. Pony's zijn schoon, tuig staat in de auto dus we kunnen er tegen aan !!
VanHuisUit
Geplaatst: 11-12-09 22:03
Veel plezier morgen! 't Schijnt ook nog aardig weer te worden... heb je ook niet zo'n gedoe met in/uitladen etc. @Rivaldo, ik heb eigenlijk altijd wedstrijden gereden en mijn paarden daar ook voor getraind. Vind het gewoon heel leuk om zo'n doel te hebben. Maakt dan niet uit of dat een jaar langer of korter duurt maar meestal lukt het dan uiteindelijk wel, wat het ook is. We hebben echt al alles gedaan, springen, cross, endurance, dressuur, maar mennen nog niet. En daar gaan we de komende jaren dan maar aan werken Ik ben wel veel minder fanatiek dan vroeger hoor (gelukkig werd soms wel eens moe van mezelf m maar als ik de kans krijg begint het wel weer te kriebelen.
avaluna
Geplaatst: 11-12-09 22:57
@Maisie: veel succes en plezier!
@Vanhuisuit: hier ook, al vind ik het ook wel eng, wedstrijden, ben bang dat ik weer te veel doorsla . Ach ja, ik moet eerst maar eens mijn lichte wagentje binnen krijgen en starten met trainen
Zoooo, jullie kleppen ook aardig door. Hou et redelijk bij met meelezen maar reageren komt er niet altijd van.
Lijkt me superleuk een mendurance rijden. Waarschijnlijk gaan we dat deze zomer dus ook doen, Charmer heeft afgelopen september een 50km rit vlekkeloos uitgelopen dus dan moet een kennismakingsrit ook lukken. Heb et met mijn (overleden) paard oh zadel ook eens gedaan, zooo gaaf en leuk om te doen
Ennnn, jullie krijgen er een nieuwe starter bij. Heb een startkaart aangevraagd dus vanaf januari gaan we eens wat dressuur- en vaardigheidswedstrijdjes rijden hier in de buurt. Ben benieuwd wat dat wordt met mijn driftkikkertje
hmm mendurance is denk niets voor mij en mijn pony's, daarbij maken ze zich echt te druk, dat ik nooit aan de eissen kom wat hartslag betreft dat zit ik heel de weg met huge spierballen, vandaag een dagje ponyvrij, school moet maar even voorgaan morgen de driejarige maar weer even in het tweespan neerzetten
Je kan het wellicht een keer proberen marrianne. Mijn pony's zijn ook giga druk maar tijdens de wedstrijden lijken ze te weten wat hun te doen staat en houden ze zich rustig op de juiste momenten. Mijn groom loopt de laatste km voor de controles ook bij ze en dat lijkt ze ook gerust te stellen.
Vanmorgen al op tijd naar stal gegaan. Vannacht thuis de dekens laten drogen dus die konden weer op en de pony's konden ze daarna weer nat maken in het land (binnen 20 mtr lagen ze al te rollen)
Daarna twee uur bij de kapper gezeten. Ik ben van lichtblond naar donkerbruin gegaan. Voor het eerst zo donker. Moet zeggen dat het best leuk staat.