[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 08:20

Volgens mij niet..wat deed je dan verkeerd volgens haar? 5 combinaties in een kleine 20 x 40 cm bak is ook wel erg veel. Maar super resultaat weer joh! Jullie doen het echt goed samen. Jammer dat er zo weinig wedstrijden lijken te zijn in het outdoorseizoen.

En dankjewel! :-) ik was ook heel blij met het beeld. Van de lieve bokker Lente heb ik een masker met oornetjes te leen dus ik ga eens uitproberen of dat helpt. 5 combinaties in een 20 x 40 bak vind ik echt enorm veel..dat zou hier echt niet goed komen. Dat losrijden bij het mennen is wel een dingetje he?

Ik heb nu een webtech tuig, hoef niet te poetsen en het is lekker licht maar ik wil dus graag tzt overstappen naar biothane.

Pjer, zoiets zou moeten kunnen passen toch? https://tjeuvandemeulengraaf-mensport.n ... -biothane/

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 09:07

Kom ook weer even binnenvallen..

Ik heb arden en zilco tuig liggen en zijn beide gewoon super kwaliteit. Vindt de schoften wat fijner dan die ik ken van ideal maar misschien is dat inmiddels beter :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 09:19

Zilco vind ik ook fijn maar was nieuw dubbel zo duur als Arden en 2e hands net zo duur als Arden nieuw. Arden wordt veel gebruikt in de fribi wereld.

Zo mennen wij

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 09:46

Vind alleen de maten een beetje lastig inschatten van arden.
Afbeelding
Dit is maat pony met nog 1 gaatje speling op een welsh b

Nu alles op maat gemaakt is ligt het goed maar ik zou eerder zeggen dat het cob is

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 09:53

Ik heb paard meegenomen en het tuig laten aanmeten. Dus ik heb idd mengelmoes cob en full.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:18

De les ging super vrijdag. Gewoon daar verder kunnen gaan waar we on december gestopt zijn. Ze moest effe weten bij de stal dat ze moest wachten maar dat was zo geregeld. In juli was het nog een race eend welke niet wilde stappen en alleen maar hard draven.
Nu stapte ze rustig weg aan de losse leidsel. En draaide na 20 min stappen in een rustige draf weg mooi over de rug!

Mijn groom is mijn zus dus we kennen elkaar door en door.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 11:19

Ik weet niet beter dan dat de bakregels precies hetzelfde zijn als onderhetzadel maar er zijn altijd mensen ' die zelf altijd' voorrrang nemen

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 15:14

Muriona bakregels zijn in mijn optiek ook hetzelfde

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 15:31

Ik poets ongeveer 2x per jaar alles en veeg het tussendoor met handdoek schoon en indien echt nodig een sopje erbij. Wel met spul er in om het leer niet uit te laten drogen

Ac_tion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 13:56

Belker schreef:
Ik heb paard meegenomen en het tuig laten aanmeten. Dus ik heb idd mengelmoes cob en full.

Heb je een arden tuig? En waar ben je dan naartoe geweest voor het aanmeten?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 18:18

Afbeelding

Afbeelding

Ontzettend genoten van dit weer. Precies op onze vrije dag! De paarden waren erg wakker maar totaal niet vervelend of kijkerig. Gewoon heerlijk voorwaarts en super genoten.

Dochter van groom/mede menner heeft stukje vanaf voor gefilmd. Voor de goede kijkers ja op dat moment deed de groom mennen. Dat gebeurd bij ons altijd en de paarden weten niet beter. We wisselen nooit van stoel en zelden zweephulp nodig maar indien nodig doe ik dat ter ondersteuning terwijl zij gewoon de leidsels doet.
https://youtube.com/shorts/V2RgPxl5O0s? ... 1pXENQ6iNY

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 18:38

Ac_tion schreef:
Belker schreef:

Heb je een arden tuig? En waar ben je dan naartoe geweest voor het aanmeten?

Bij de Lemerij. Ja er is een Ardentuig aangemeten.

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 23:46

_Lente schreef:
Ik zou jullie graag wat vragen...ik men recreatief en wil een kunststof tuig voor mijn pony. Nou twijfel ik tussen Ideal Eurotech of Biothane van Tjeu. Is het Ideal-tuig de ruim 200 euro extra waard?

Nogmaals dank voor alle tuig-reacties. Ik blijf misschien nog wel rondkijken voor een 2ehands Zilco of Arden. Maar ter vervanging van het leren tuig dat ik had, heb ik een nieuwstaat 2e hands Ideal Eurotech gevonden, voor een héél prima prijs :-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 08:13

Wat fijn! Ik ben benieuwd hoe die gaat bevallen.

Heerlijk dierenfan! Het was gisteren echt heerlijk weer er voor.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 10:06

Zooo, wat een heerlijk weer afgelopen dagen! En ook nu schijnt de zon, al gaat het later vandaag toch echt weer regenen. Nog even snel drie pony's 'trainen', bak slepen en dan maar hopen dat het geen zwembad wordt.

Mooie ritje DF! Toch super fijn als dat zo kan!
Spaikey, ook lekker gelest!

Afgelopen dinsdag weer met Ronnie de Pony mogen rijden in de les. Dit was de vierde keer dat ik met hem aan de slag mocht. Zo blij met mijn clubgenoot die dan de moeite neemt om twee pony's in de vrachtwagen te laden, en twee wagentjes meeneemt... Ik begin Ronnie steeds beter te begrijpen en Ronnie mij ook. :D Dus er zit zo'n mooie progressie in. Ik had deze keer les van Anne Z, en die was ook erg blij met onze voortgang. kreeg echt een dikke veer aan het einde van de les; goed voor mijn zelfvertrouwen. Het lukt me steeds beter om tempo controle te krijgen, en Ronnie ook een beetje te laten sjouwen. Zijn nog maar korte stukjes... En meneer is nog steeds een uitdaging, maar wel een die steeds leuker begint te worden. Dan is het wel jammer dat ik tussendoor niet kan oefenen, maar ben al blij dat dit zo even kan.

Mijn Stippelpony doet het ook leuk. Heb nog steeds geen goed passend tuig, maar wel contact met de leverancier van het RBC tuig dat ik heb liggen, maar niet goed ligt. Vandaag even echt goed kijken wat daar aangepast moet worden... Maar verder ben ik vooral bezig met loswerken, longeren en mijn stemcommando's aanleren en dat gaat ook heel fijn. Echt leuke pony om mee te werken.

Dennis, ik kwam jouw online menles ook nog tegen en ben de video's nog even goed aan het bestuderen, want ook zo relevant en nuttig voor mij! Ik hoop dat Sheeca weer snel opknapt; wat een knappe pony is het toch!

Enige aandachtspuntje van die leuke knappe ponyman van mij; hij springt op mijn shetlandermerrie, die al twee weken als een lellebel om hem heen hangt. en 300 kilo op een shet van 92 cm is geen goed plan. Dus ze staan nog/weer apart en hoop heel hard dat madam snel kalmeert en ze zich wel netjes kunnen gedragen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 08:06

Oh dat is balen..en die is natuurlijk goed hengstig door de nieuwkomer. Wel fijn dat het verder zo'n leuke pony is om mee te werken. :j

De lessen met Ronnie klinken ook erg leerzaam! Mooie kans inderdaad, gaat de Stippel straks tzt mee naar de les?

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 09:38

Ja, klopt hoor, hengstig door de nieuwkomer. Ze staat al jaren met het Welshje en daar heb ik eigenlijk nooit iets van hengstigheid gemerkt. Dus ik verwacht dat het ook wel weer overgaat, maar liever gister dan morgen.

Ronnie is echt super leerzaam inderdaad. Het is een 18jarige A pony, maar wat een pit zit er in. Hij loopt met zijn eigenaar ook nog regelmatig een vaardigheid, dus je moet oppassen wat je tegen hem zegt, want dan gaat ie áán! ;-)

Zeker, Stippelpony gaat tzt ook naar de les, is de bedoeling. Hij is goed trailermak, dus ik verwacht dat dat geen probleem gaat zijn.

Gister met Stippel en mijn Welshje een wandeling gemaakt door het dorp. Heel fijn, want Welshje is nog niet overtuigd van de noodzaak van een stippelpony. |o
Maar hij vond het wel heel fijn dat hij niet 'alleen' hoefde te wandelen, want dat vind hij wel weer lastig normaalgesproken. Dus na die gezamenlijke wandeling was er ook weer een positieve ontwikkeling in hun relatie.

Oh Belker, helemaal jouw leuke filmpje gemist. Ik vind het super knap dat je zo met ze samen op pad kunt! Kijk die pony ook een lol hebben....

Hebben jullie nog gemend de afgelopen dagen? Nog plannen voor de komende tijd?

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 22:41

Greendragon in de tijd dat ik welsh ponys een een appaloosa had vonden ze de appie ook maar apart met d'r stippels beetje discriminatie :+ van uit de welshjes.

Vandaag nieuw Sam tuig aan laten meten. Zeer tevreden over de service!
En pony was in de wagen super braaf ontdanks de wind! In de weide haat ze de wind .....

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 04:30

Bedankt voor de reacties over de bakregels, dan weet ik tenminste dat ik niks verkeerd heb gedaan, ook voor de volgende keer.

Lekker dierenfan, ziet er altijd zo mooi ontspannen uit, jullie beeld.

GreenDragon jullie leren elkaar steeds beter kennen zo, leerzaam proces. Is het ook de bedoeling dat je met Ronnie blijft mennen straks? Mooi dat je eigen aanwinst het ook goed doet. Hopelijk heb je snel passend tuig. Dat ie op je merrie springt is minder grappig. Is er ook moeilijk uit te krijgen ben ik bang. Ik hoop dat je merrie minder interesse in hem krijgt als het nieuwe er wat meer af is.

Spaikey fijn dat jij nu een goed passend tuig hebt. Het waaide echt hard vanmiddag he? Wel een mooie test hoe bomproof je pony is :D

Ik heb een tuig voor onze haflinger gekocht en vanmiddag gepast. Het is geen nieuwe, maar volgens mij past ie prima. Even praktische vraagjes: moet de borst nog iets hoger of is hij zo goed? En dezelfde vraag voor de broek? Ik probeer het nu zelf een beetje goed te snappen. Bij het beleren van Veroon wist ik helemaal nog niet hoe het precies hoort. Veroons tuig is echt te groot voor haar. Nu kunnen we ook met de haf gaan beginnen *\o/* . Ze is lang geleden beleerd geweest voor de kar, maar omdat het erg lang geleden is, beginnen we gewoon met de dubbele longe, lange lijnen en een keer slepen. Dan kan ze er even weer aan wennen en ook mijn stemhulpen leren kennen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 09:59

Broek een gaatje hoger en borst ook. En Xander er naar laten kijken.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 10:08

Haha ja klopt harde wind. In de koets geeft ze niks om de wind. In het weiland heeft ze er een hekel aan, dan is ze erg onrustig loopt constant langs de draad een eet geen hooi. Erg lastig vind ik dat.

Inderdaad wat marga zegt wbt tuig voor de haflinger was ook mijn mening.
Ik ben benieuwd hoe ze/hij het doet in de koets.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 14:25

Even terug van weggeweest hoor. Paard heeft met al dat vervelende weer ook al sinds 4 januari niet meer voor de wagen gestaan :oo . Dus ik zal even een rondje reageren.

Elisa, oornetjes, Glenn Geerts vertelde laatst in Ermelo over calming masks dat het wat hem betreft al werkt als het tussen de oren van de menner werkt :') . Ik heb mijn eigen merrie een tijdje met netje gemend en ook gestart, deels omdat ik het mooi vond, deels omdat ik het idee had dat ze er beter door kon focussen. Inmiddels eigenlijk alweer jaren zonder. En ze is zonder eigenlijk minstens zo braaf als met. In het kort: als het jou rust geeft, zeker gebruiken :)

Muronia bakregels: ze zijn er en ze zijn gelijk aan onder het zadel, maar eh... ik heb ze volgens mij nog nooit geleerd, ik probeer tijdens losrijden altijd maar een beetje rekening met iedereen te houden, maar die menners zijn ook nét mensen, dus soms zitten er horken tussen die zelf nergens rekening mee houden, maar dan wel gaan mopperen als ze een keer moeten inhouden door jou.
Je tuig: borst zou ik sowieso wat hoger doen, broek twijfel ik iets over of dat hij hoger moet, of dat je hem een gaatje naar achteren zou moeten doen. Maar daar kan X je vast bij helpen. Veel menplezier vast.

Belker, dat tuig staat jouw feestje ook wel heel erg mooi <3 . En Johnny verdient eigenlijk ook gewoon zijn eigen tuig, beetje tandemen, maar dan ernaast, zodat ie niet hoeft te trekken ;)

Spaikey klinkt als een hele fijne les. Mooi dat er zulke stappen worden gemaakt. Ingewikkeld idd in de wei, kan ze nergens uit de wind gaan staan?

Dierenfan, lekker plaatje zo. Heeft die linkse nou zo enorm veel schuim op zijn billen staan, of is dat een soort aftekening of vertekening van de foto?

Lente veel plezier met je nieuwe kunststof tuig. Op marktplaats kun je idd de leukste vondsten doen soms. Zo heb ik daar mijn twee zo goed als nieuwe Zilcotuigen vandaan. De eerste voor 250 euro (ok, dat was wel dik 12 jaar terug) en de tweede vorig jaar voor 700. Fijne van Zilco vind ik dat je ook losse onderdelen kunt bestellen en vervangen, maar dat zal bij de andere merken vast ook kunnen.
Plaats je ook een plaatje als je het nieuwe tuig in gebruik neemt?

Greendragon, die pony's van jou klinken als heerlijke portretten. Zo leuk! En dan de lessen met Ronnie, dat is wel goud waard dat je op die manier jezelf kunt ontwikkelen. Gaaf. Hopelijk kalmeert alles binnenkort weer voor jouw pony's, dat ze elkaar weer lief vinden, maar niet té lief :+ . Van die gezamenlijke wandelingetjes zullen daar wel bij helpen.

Het zonnetje scheen hier vanochtend, dus ik heb éindelijk mijn merrie weer eens voor de kar geknoopt. Op de bok was het alleen wel echt een stuk frisser dan verwacht (koud windje), dus ik heb wel een beetje kou geleden op ons buitenritje. Mijn merrie is echt heerlijk. 4 januari voor het laatst voor de kar gestaan, vandaag uit de stal vissen en hop tuig erop, voor de wagen en dan eerst nog 10 minuten staan kletsen met stalhouder voordat we vertrokken. Dan ben ik zo blij dat ze gewoon geduldig op rust gaat staan tot ik zeg dat ze mag.
Onderweg kwamen we een gezinnetje tegen met een meisje van een jaar of 8 en een jongetje van 4. Die begonnen heel fanatiek te roepen 'paard! paard!', dus ik heb gevraagd of ze even een stukje mee wilden. Zó leuk, van die stralende oogjes bij beide kinderen. Ze zijn achterop de kar gaan zitten, we hebben het bospaadje heen en weer gedraafd en gegaloppeerd (willen jullie ook hard? Jaaaaa :)) ) en toen heb ik ze weer bij hun ouders afgezet. Dat is dan wel heel leuk om te zien, zo op de zondagochtend.

Terug op stal heb ik mijn puppypaard ook uit zijn stal getrokken, tijd voor verkeerstraining. Hij is op zich verkeersmak, maar nog niet helemaal super betrouwbaar verkeersmak. En dat leer je alleen door te doen wat mij betreft, dus op straat. Om hem voor de wagen te zetten heb ik nog hulp nodig en onder het zadel is ie niet beleerd, dus ik zocht een alternatief. Stalbaas zei gekscherend dat ik zijn oude fiets wel mocht lenen. Dat hebben puppypaard en ik nog nooit gedaan samen, dus tsja, waarom niet haha.
Terwijl we het erf affietsten keek stalbaas ons ietwat bezorgd na, maar dat puppypaard is zó voorzichtig met me. Hij hield keurig genoeg afstand van de fiets, keek lekker om zich heen en besloot maar één keer dat ie iets écht eng vond, een scheur in de betonplaat-weg :roll: . De stilstaande graafmachines en klapperplastic waren dan weer totaal niet spannend 8)7 .
Samenvatting: we zijn allebei fietsmak :)) .

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 16:14

Assie schuim inderdaad op z'n billen. Soms verklaarbaar als ik een foute vliegenspray gemaakt heb haha maar nu geen idee hoe hij dat daar voor elkaar kreeg.
Heb vorig jaar eens met dubro/citronella ingesprayd door verkeerde fles te pakken. Toen reden we met wit paard whahahaha zag er echt niet uit. Tuig rook wel lekker maar was toen leren mentuig die vond mijn fout niet grappig

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 18:49

Temperatuur was vanmiddag aangenaam,heerlijk zonnetje dus groter rondje.

11 km en Dev had goed de pas erin en was echt genieten {:}

Afbeelding

Wie nog meer op de bok?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 19:47

Ojee dierenfan, oeps haha.

Ook lekker mvermeulen, geen flinke woei bij jullie? Ik heb mijn ritje niet al te lang gemaakt, want brrr