[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lanouska

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:20

goedemiddag

pony's van me moeder ook zonder ijzers. kunnen hier ook goed in de berm rijden.
paarden van harry wel op ijzers. maar ja die lopen ook vol in de wedstrijden.

woensdag avond heb ik les gereden met xander in het enkelspan. daar moet nog heel wat aan gesleuteld worden.
gister heeft moeders met las vegas de proef voor morgen geoefend ging wel aardig. zolang las vegas morgen braaf zijn rondje loopt zijn wij tevreden..

vanochtend naar de tandarts geweest voor een wortelkanaalbehandeling gehad..
vanmiddag las vegad wassen en vlechten, vanavond nog naar de manege want harry gaat nog naar les en dan moregn de hele dag in onstwedde. ik ben er om half 9 mag met moeders mee en harry rijdt zijn laatste proef om 6 uur of zo...

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:41

Volgens mij is het drukke vrijdag! Iedereen is druk in de weer met weides, mesten, poetsen, wassen en nog veel meer...

Op ijzers of niet vind ik altijd heel afhankelijk van het paard of pown. Wij hebben de merrie voor de wagen altijd vierkant op ijzers gehad. Dit ook i.v.m. met haar stand. De twee jonge paarden hebben we op blote voeten. Dat gaat heel goed. Doen er alles mee onder het zadel; springen, dressuur en cross.

Boodschappen zijn binnen, paardjes gedaan. Helaas te weinig tijd om te mennen vandaag dus maar lekker de hele dag de wei op. Zometeen naar zwemles en vanavond paard wassen en vlechten voor de cross morgen. Het is toch wel erg leuk en makkelijk wanneer je als gezin dezelfde hobby (paarden) hebt. Manlief vindt het mennen met het paard wel leuker dan met de pony en helemaal als we wat in het bos oefenen tussen de bomen door :D . Het kan hem niet hard genoeg maar zelf mennen vindt hij helemaal niets. Staat liever achterop..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:56

Boy heeft 5 jaar lang rondom op ijzers gestaan en staat nu sinds deze winter bloodvoets, vandaar dat ik het lastig vind wat te doen....

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:06

PSM: Je kunt het ook gewoon nog even aankijken. IJzers zitten er zo weer onder als het toch nodig blijkt :) .

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:30

Hallo allemaal!

Na getipt te zijn ben ik in julle huiskamertopic terechtekomen.
Ik heb de openingspost doorgespit en ik "ken" alleen Nouvel van andere topics :o

Ik ben dan ook echt een nieuwkomer in menland en zit met wat vragen n begreep dat ik ze hier mocht stellen.
Maar voordat ik dat doe zal ik mezelf even voorstellen, zodat jullie ook weten wie ik ben.

Ik ben Kathinka, waar mijn boktnaam ook van is afgeleid. Ik heb 2 heerlijke paardenmannen. Een PRE hengst van 12 genaamd Abanto VII en en shettenmanhengst van 2 jaar oud genaamd Añeno Sjaakie. Voor de nieuwsgierigen, Añeno betekend kabouter in het spaans.. en aangezien abanto toch wat mediteraans aandoet moest sjaak er ook een beetje bijpassn :+ ..

Abanto rij ik dressuurmatig en lekker recreatief onder het zadel en sjaak dient voornamelijk als gezelschapspony voor abanto, o en hij wandeld en kent wat grondwerk en vrijheidsdressuur.

Wat doe ik dan hier in het topic? >;)
Ik heb 2 jaar geleden mijn koetsiersbewijs gehaald zo van leuke ervaring je weet maar nooit. Een hele goede vriendin van mij ment met een prachtig 2 span shetlanderdames en ik zit inmiddels meer bij haar op de kar als op mijn eigen paard O:)
Van de zomer heb ik met 1 van de 2 dames meegedaan met ringsteken en sindsdien echt verkocht!

Abanto is wel bekend met het tuig maar hij is erg sensibel en niet altijd bomproof dus durf ik het echt nog niet aan met hem aan de slag te gaan. Het is hem geleerd bij de vorige eigenaar maar hij is niet geschikt voor de beginnende menner hihi.

Sjaak dus! Maargoed, pas 2 jaar oud. Nu heb ik een topic geopend met vragen en mijn ideen, maar dit topic heeft een slotje gehad omdat hier al veel topics over zijn geweest. Ik ga ht hieronder plakken omdat ik toch graag over deze specifieke situatie wil sparren met kenners.

Goedemiddag allemaal!Graag wil ik een beetje sparren met mensen die ervaring hebben met het beleren voor de wagen.Pony in kwestie is mijn 2 jarige shetlanderhengstje Sjaak.Sjaak is een hele leergierige pony. Ik merk aan hem dat hij er aan toe is om wat "werk" te gaan verzetten. Hij wordt drammerig en vervelend als er niet zoveel met hem gebeurt.Daarom ben ik al een paar maanden bezig met heel basis grondwerk. Zeg maar op commando van voor naaar achter van links naar rechts. Een beetje vrijheidsdressuur en op comando maar zonder lijn stap draf galop om me heen.Hij vind die aandacht geweldig en zet zich geweldig in. Echter zodra ik aangeef dat we klaar zijn reageert hij dominant en boos. Bijten stijgerend provoserend op me af lopen. Ik straf dit wel af. (Uiteraard oefenen we geen dominante oefeningen zoals stijgeren mbt vrijheidsdressuur, dat is absoluut uit den boze)Verder moet hij al vanaf veulentje af regelmatig mee wandelen en dat vind hij hrtstikke gezellig.Nu ben ik van plan om hem binnenkort kennis te laten maken met het tuig en wat langenlijnn werk te gaan doen. En afhankelijk van hoe hij het oppakt een palet oid te gaan slepen.Qua ontwikkeling is hij nog behoorlijk in de groei en erg smalletjes, hij zal nu ongeveer 85 a 90 cm zijn.Dan komen we dus gelijk op het tuig uit.Ik heb op agradi en goedkoop tuigje gezien van imperial riding, is dat wat? Deze is verkrijgbaar in maat mini en hij is echt smal en ook kort.Hebben jullie andere tuigen aan te raden die en voordelig en klein zijn?En hoe denken jullie over het beleringspatroon wat ik in mijn hoofd heb? Ik realiseer mij terdege dat hij lichamelijk nog lang geen zwaarder werk kan verrichten, maar hij moet mentaal wel echt gestimuleerd worden.Ik ben benieuwd naar jullie opinie!  excuses voor typefouten, tablet is niet alles t.o.v een normaal toetsenbord 

Lang verhaal geworden hihi, nu ga ik mijn best doen jullie te leren kennen!!!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:40

Hoi Thinka! :)

Kabouter sjaakie, ik vind 't een leuke :))
Wat betreft beleren kan ik je niet echt tips geven, anders dan echt rustig aan te doen met zo'n jonkie.
Hoe ziet kaboutertje zijn dag er verder uit? Op 't land etc?

Buiten tuigmak kun je ook nog inzetten op volledig verkeersmak en 'rare-dingen-mak' maken (over een matras lopen, wapperend lint, zeil, paraplu's, blaffende honden, toeterende auto's)?

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:43

Hoi! thnx voor je reactie! rare dingen mak is hij al.. hij vind alles interessant, nergens bang voor.
verder staat hij overdag de hele dag in de paddock net abanto en straks weer in de wei..
die zijn bemest maar t groeit nog niet hard met dit weer... Hij is bij mij vanaf 6maanden oud en heb al zoveel gekkigheid net hem uitgehaald... lichamelijk jong, maar mentaal heeft hij wat te doen nodig..

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:51

't gras is echt een ramp :\
Heb die van mij vanochtend 20 minuten langs het bospad laten grazen, daar stond nog wat :')
Maar op de weides groeit gewoon nìks..

Ik vind het een beetje riskant klinken dat het dier zo ongecontroleerd naar jou reageert. Ik zou 'm zo niet voor de wagen willen :o
Maar ik ben het topic-watje hoor :')

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:54

Hahaha het scheelt dat hij zo klein is, maar inderdaad hij moet dat zeker afleren.
anderzijds heb ik ook zoiets vsn zijn temperament maakt hem wie hij is. en ik moet dat in banen lijden. maar van niks doen wordt het niet beter haha.

wat een leuke fjord heb je trouwens!! en in de buurt van mn ouderlijk huis breda.. haga

ha.. kom van oorsprong uit roosendaal :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:56

Ik ben de boosdoener waardoor Thinka in dit topic is beland :P .
Ik reageer uiteraard even op de PRE, leuk dat je daar ook mee rijdt :j . Mijn stalgenootje en wedstrijdmaatje heeft ook een PRE, die voor de koets staat (en waar ik dus ook nogal een mee men). Fijne hengst en zoooo bomproof zowel onder het zadel als voor de koets. Behalve bij het buitenzetten, dan neemt hij je nogal eens in de zeik, door als een duveltje de rit aan te nemen richting paddock, maar uiteraard op het laatste moment linksaf richting "merries" af te slaan. >;) . En zie hem dan nog maar te vangen...

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:56

Kun je 'm als handpaard mee nemen met je grote? :)
Of aan de fiets ofzo? :) Lekker veel rechtuit?

Oh leuk, een roosendaler :D Daar werk ik. En woon in Etten-Leur. Woon je nu nog in de buurt of niet? :)

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:59

Nee ben naar ermelo verhuisd! niet echt om de hoek maar prachtig rijden hier!!
gem. boosdoener nou ook weer niet hoor haha!! ;)

Als handpaard...Abanto is doodsbang als hij met rijden wordt achtervolgd door "iets" haha. die gaat al over de zeik voordat hij doorheeft dat het sjaak maar is.. aan de fiets is een goede!! dat kan ik eens proberen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:07

:') dat kan ook nog inderdaad _O- Ik heb zo'n droge die dat wel best vindt :P Paar keer met handpaard gereden, jonge haflinger. En dan in galop door het bos :o (1x gedaan in galop) was wel heel machtig :oo

Fietsen vindt die van mij ook heel erg leuk :) Lekker moe maken :)
(en daar blijf je zelf ook warm bij nu.. :P )

M'n huisje is niet meer te huur :oo * boehoe *... (had m'n zinnen gezet op een prachtig huis, te huur. Geweldig, super *\o/* , maar te vroeg. Hoopte stiekem dat ie nog een maand of 5 te huur zou staan :o :P )

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:11

Oo balen is dat!! In gedachte zit je er dan al he?!
toen sjaak wat jonger was ging het wel maar hij is zo speels en dan springt ie met 4 beentjes de lucht in, verder niet gek ofzo, maar abanto krijgt daar echt hartverzakkingen van!hihi

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:37

Welkom Thinka! Leuk dat je bent besmet met het menvirus :D

Helaas doen de foto's in je profiel het niet, was wel benieuwd!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:39

Ha Thinka welkom!
Ben ff wat snel Y;( want mega drukke dag, voornamelijk met halen / brengen zoon van schoolkamp, moest nog wormkuren ophalen bij DA en straks weer naar hockey, tussendoor naar Ollie, en als het meezit is manlief straks ook weer thuis (en dan heeft die ook wat aandacht nodig :+ ).

Ik persoonlijk vindt 2.5 jarig ponyke nog erg jong hoor om echt dingen mee te doen, fietsen is ook best heftig... als hij zo dominant is zou je geduld oefeningen kunnen doen. Alleen kan hij daar ook heel gefrustreerd van worden |o . Mijn gevoel zegt: in de wei met dat manneke en wat oppakken 2x per week ofzo beetje lange lijnen (vooral rechtdoor en oefenen halt/voorwaarts stukjes draf e.d. half uurtje per keer) en dan van de winter zo doorgaan met sulky'tje erachter. Dan volgend voorjaar wat serieuzer. Als hij erg dominant wordt gewoon castreren. En verder gewoon wat wandelen en misschien wat grondwerk.
Maar ik ben ook een watje hahaha.

Iedereen succes met de wedstrijdvoorbereidingen :brr: wat is het nog kkkkkoud.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:43

Ja was sowieso niet van plan om hem volle bak.iedere dag nee te pakken maar naast wandelen en spelen 1of 2 x per week een kwartier 20 min tuigje, lange lijnen, fietsen.. zoiets..

lekker drukke dag dus!! succes nog ff ;-)

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:45

Sluit me aan bij, VHU. Ik vind 2,5 jaar ook nog wat te jong voor een pony om wat mee te doen.
Zou hem gewoon lekker op de wei laten staan met soortgenootjes en wachten tot hij een jaar of 3-3,5 is.
Tussendoor gewoon wat poetsen en wandelen. En inderdaad eventueel castreren als het dominante gedrag niet meer te overzien is.

Succes met je drukke dagje, VHU!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:49

Gaat het vast helemaal leuk worden! Vind die ukkies wel errrrug leuk moet ik zeggen <3

Oja vwb ijzers voor paard van PSM....
1x per week 15/20 km voor wagen over het harde terwijl hij het niet gewend is zou ik toch ijzers doen. Als hij nu al tijden zonder ijzers loopt en je doet ook vaker door de week over de weg e.d. vind ik het wat anders maar zo lang niet gewend en dan voor de wagen ... weet het niet. Als ze eenmaal bijv gevoelige zolen hebben opgelopen of de hoef wordt te klein om er wat onder te slaan ben je knap de pineut want dan kan hij niet voor jullie trouwkoets ..... Bente liep in de zomer op ijzers, maar goed die trainde ik ook voor endurance, dan zit je toch per week op zo'n 40/50 km (niet voor de wagen bij haar maar wel onder de man) dan hebben ze die ijzers meestal toch nodig, en in de wintermaanden had ik haar eraf. Rizanta liep voor op ijzers ivm haar franse stand, achter liet ik er in de winter af. En Ollie heeft zoals het nu lijkt prima hoeven, dus vijl het wat bij. We stappen wel veel over de weg, af en toe nu ook stukjes draf... ik kijk het aan maar denk dat we een heel eind komen zonder ijzers (en hoop dat ook). Pony's liepen verder ook allemaal niet op ijzers, ging prima. Zelfs Snuitmans die in onze toptijd toch echt vele kilometers lange ritten deed door bos en over de weg in fikse draf en galop.

Nou doei!

PS dank je Poeltje, ben het zo zat het geren, loop vanaf dinsdag al achter de feiten aan .... morgen is het ook nog mega druk ivm allerlei sociale activiteiten en dan denk ik dat ik zondag totaal asociaal niet meer in staat ben om ook maar iets te ondernemen :P

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:10

Poeltje, ik ben zo'n leek.. mn gewone pc is stuk en met de tablet of telefoon kan ik geen foto's plaatsen...
Ik ga ff oude fototopics zoeken.. een link zou ik toch moeten kunnen plakken zou je denken :')

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:13

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:16

dat vind ik nou heerlijk Thinka,
een shet die er NIET uit ziet als een oliebol op pootjes.
maar een mooie slanke maar zeker niet magere lijn,

top!!

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:22

Haha ik moest echt heel hard om je reactie lachen...oliebol op pootjes.. :D
Hij is nu wel iets schraal, maarja, liever een iets schrale 2 jarige dan een moddervette..

Wat dat betreft heeft hij pech dat hij bij mij woont, ik hou nu eenmaal niet van dikke of onverzorgde paarden..
Hij is nu ook al 2 winters geschoren geweest omdat hij zich met dikke vacht tot bloedens toe kapot schuurde aan alles wat los en vast zit dus hij loopt er wel altijd een beetje als de diva van stal bij :+ :Y) :o

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:24

En ook uit breda zie ik.. moest ook hartelijk lachen toen ik in je profiel de benaming voor je paard tegenkwam. Krentebol.. erg leuk!

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:40

tis toch zo?
zijn schrijnend weinig shetten met een normaal gewicht, en schraal vind ik meevallen,
maar staat tegenover, stippelmans heeft ook geen grasbuik, heb hekel aan die bolletjes.
helemaal niet goed voor die beesten,
ben zelf al bol genoeg denk ik dan :D

maarruuhh, breda?
waar woon je dan?
keer hobbelen?