[AR] dressuur en vaardigheid 2016

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Re: dressuur en vaardigheid 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:33

Hier ook de smaak te pakken van het wedstrijden rijden. Zondag naar Joure geweest. Echo voor de eerste keer dressuur gestart, 189 en 189,5. En King 191 en 194,5 en een tweede en eerste plaats. Jammer genoeg is er hier in de buurt niet vaak vaardigheid.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:49

Wat is iedereen lekker bezig!!!

Bij mij lukt de vaardigheid nog niet zo (haha). Ik blijf hele pionnen omrijden.
Dressuur gaat wel lekker, in Utrecht 199 en 198 gereden dus weer 4 winst erbij. maar L klaar is hij nog lang niet dus trainen trainen :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:23

Veel oefenen Toydoll! :D Ik reed vorig jaar het hele seizoen echt belabberd vaardigheid, maar dit jaar heb ik de smaak echt te pakken!

Tip: Neem eens een les vaardigheid rijden, dan leer je echt hoe je zoiets het best aanpakt :)
Bij mij kwam het erop aan om voldoende contact te durven houden, en om tussen de pionnen genoeg vooruit te rijden. Door voldoende contact te houden weet je pony beter waar hij heen moet en gaat hij meestal ook met meer vertrouwen (en sneller) door het parcours heen. Ik reed vorig jaar veel trager als nu maar toch reed ik veel meer ballen af, omdat ik de pony te veel losliet.
Daarom mag je ook niet in je poort vertragen, dan heb je meer kans dat je pony van het bit af komt en daardoor dan weer gaat slingeren. Op tijd vertragen dus, en in de poort weer vooruit :)

Vorig jaar kwam ik nooit onder de 15-20 strafpunten uit, en sinds ik eens les heb gehad rijd ik er altijd 0/3 :)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:48

Grappig dat je dat zegt van meer contact houden. Ik moet bij mijn merrie juist minder contact houden. In de vaardigheid moet ik haar veel zelfstandiger laten lopen. Voor de vaardigheid doe ik de kinketting vaak ook een gaatje losser zodat het contact uit zichzelf al minder wordt. Moet ik erbij zeggen dat mijn merrie zelf ook heel fijn meedenkt en zelf al gauw op poortjes aantrekt. En ik roep/zeg tijdens het parcours ook links/rechts/vooruit tegen mijn merrie, zodat ze weet wat er verwacht wordt.

Het stukje van in je poort niet vertragen ben ik het wel mee eens inderdaad. Je moet eigenlijk vóór je poort alles klaar hebben. Zorgen dat je recht bent; dat je in het juiste tempo zit en dan in/na je poort vooruit weg rijden.
Dat leer je door te oefenen, of eens een vaardigheidslesje te nemen.

En soms... soms dan valt het kwartje gewoon. Ik had vorig jaar in 16 parcoursen slechts 3 foutlozen. Verder eigenlijk alles minimaal 2 ballen, of buiten de tijd. Het ging niet zo vloeiend dus *gniffel*. Tot de Hippiade. Op het DK had ik me gekwalificeerd met 4(!!) ballen. Omdat de rest nog slechter reed mocht ik toch naar de Hippiade. Daar viel alles samen en was ik ineens dubbel foutloos.
Wat daar goed ging? Nou.. rustig doorrijden in 1 tempo. Niet overhaasten. Zo recht mogelijk aansturen. Een merrie die fantastisch meedacht. En een (hele grote) portie geluk :+ .

Sindsdien gaat het wel goed trouwens. Ik denk dat zelfvertrouwen (zie je wel, we kunnen dit) ook een héle hoop doet.

Samengevat: vaardigheidslesje nemen. Vol zelfvertrouwen rijden. Buiten de poorten schakelen. Binnen de poorten recht. :D

O en voor degenen die zin hebben in een noordelijke wedstrijd:
Volgende maand hebben we er weer een.
25 juni 2016 - 't Zandt in Groningen - Outdoor dressuur/vaardigheid (2x2). Ook hobbyklasse is welkom.
Inschrijven kan via: https://www.mijnknhs.nl/Game/VP0079210

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:57

Vaardigheidsles wil ik ook wel eens nemen. Hier in de buurt is er jammer genoeg niet veel vaardigheid. Maar pony en ik vinden het wel erg leuk (en moeilijk := )

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:19

assie schreef:
Grappig dat je dat zegt van meer contact houden. Ik moet bij mijn merrie juist minder contact houden. In de vaardigheid moet ik haar veel zelfstandiger laten lopen. Voor de vaardigheid doe ik de kinketting vaak ook een gaatje losser zodat het contact uit zichzelf al minder wordt.

Kinketting losser doe ik ook, of zelfs de leidsels in de bril. Ik heb graag wat meer in mijn handen, zodat ik de pony beter kan voelen, zonder dat hij daar last van heeft.

Vroeger had ik de gewoonte om de pony veel te los te laten in de vaardigheid, dus voor mij was het toch wel een kwestie van meer contact leren houden :) Dat 'meer contact' slaat op hoe ik vroeger vaardigheid reed, niet op hoe ik de pony in de andere onderdelen rijd :)

Dat zelfvertrouwen vind ik ook een heel goeie! Tijdens mijn vaardigheidsles heeft mijn zelfvertrouwen echt een boost gekregen, ook al durfde ik toen nog niet zo hard. Het kwartje was gewoon gevallen, ik had altijd gedacht dat ik geen vaardigheid kon rijden en ineens bleek dat het toch best meeviel :+
Ondertussen ben ik een paar keer vaardigheid gestart en nu durf ik ook wel wat harder te gaan :=

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:46

Hihi... dat hard rijden :)) . Herkenbaar! Als je me een jaar geleden had verteld dat ik in galop door de vaardigheid zou gaan; dan had ik je met open mond aan staan kijken :)) . Nee, gewoon een rustig drafje. Dat je stuur en tempocontrole hebt is het allerbelangrijkste. De snelheid komt later wel. Ik denk dat zeker in het begin hard gaan totaal niet het doel moet zijn. Dan gaat het om vertrouwen kweken bij zowel paard als menner.

Ook een belangrijk onderdeel: verkennen.
Ik heb nu zelf vaak dat ik het eerste parcours echt verpruts en dan het tweede parcours foutloos rijd. Dat eerste parcours heb ik nodig om uit te vinden welke lijntjes wel en niet kunnen. Ik moet dus nog écht gaan leren om tijdens het verkennen al betere lijntjes te lopen en beter in te schatten hoe ik moet rijden.
Met verkennen hou ik al wél rekening met stukjes waar ik wil versnellen en waar ik wil terugrijden. Ik kies soms langere lijnen waar ik dan wel fijner kan doorrijden, ipv de kortste lijn waar ik moet afremmen en optrekken. Hou rekening met je paard en jullie goede en sterke punten. Soms draai ik liever linksom (dan voelt ze fijner op links), terwijl ik het parcours eigenlijk rechtsom had gelopen.
Mijn instructeur heeft me daar echt top tips voor gegeven.

Dusse Toydoll; gewoon gaan oefenen met vertrouwen in jezelf en je pony. Een lesje nemen. Dan komt het vanzelf wel :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:08

assie schreef:
Ook een belangrijk onderdeel: verkennen.
Ik heb nu zelf vaak dat ik het eerste parcours echt verpruts en dan het tweede parcours foutloos rijd. Dat eerste parcours heb ik nodig om uit te vinden welke lijntjes wel en niet kunnen. Ik moet dus nog écht gaan leren om tijdens het verkennen al betere lijntjes te lopen en beter in te schatten hoe ik moet rijden.

Ook een aanrader om mee te nemen in je les vaardigheid :) Heb ik van mijn instructeur toen ook echt veel goeie tips voor gekregen!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:18

Het stomme is dat ik heus wel wéét hoe ik moet lopen, en dat ik echt wel nauwkeurig verken; maar dat ik dus totaal niet kan inschatten hoe groot ik met paard en wagen eigenlijk ben. Dan sta ik op de grond en denk ik 'o, makkelijk'. Op de bok denk ik dan 'o oliebol, dat past heus niet'.
Daarbij verdenk ik mijn merrie ervan dat die superslim is en de tweede keer het parcours gewoon al weet. >;) >;) . Als ik haar mee zou nemen met verkennen zou mijn hele probleem meteen zijn opgelost.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:57

Zo te horen iedereen hier best wel weer tevreden huiswaarts gekeerd, gefeliciteerd met de punten.

En vaardigheid inschatten, de ene keer gaat het bij mij super en de andere keer rij ik alle pionnen tegen de vlakte.

Heb afgelopen weekeind de DAP in Utrecht gereden, was 6e van de 15 enkelspannen paard, vond dat voor Toobs best netjes aangezien die nog steeds niet veel loopt en dus ook geen dijk van een conditie heeft.

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:36

Heel herkenbaar idd van dat het tempo in de vaardigheid vanzelf wel komt. Ik heb daar ook altijd moeite meegehad, en met een shet heb je dan gelijk bergen tijdsoverschreiding aan je broek hangen.

Vandaag in Hengelo gld gereden, lekker in de buurt en een fijne wedstrijd. 1 proefje L gestart, was een ramp. Kreeg hem er niet fijn bij, en dat licht dan ook puur aan het feit dat ik dan anders ben dan thuis denk ik. Daarna alle ellende van de dressuur goed gemaakt in de vaardigheid. Er was voor mij nog maar 1 foutloze combi in het basisparcours, dus verwachtte ik dat wij er niet zonder strafpunten uit zouden komen haha. Toch 1ste parcours foutloos gereden (hele parcours lekker in galop,echt heel fijn). 2de parcours 1 balletje doordat ik acherom keek naar het balletje van de vorige hindernis _-:( . Heel tevreden! DK nog een keer L starten en dan de volgende keer M.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 15:00

Zoonlief heeft vandaag weer eens een menwedstrijdje gereden. Heel trots op hem, 183 punten en 3e plaats. Als enige kind (10 jaar) tussen volwassenen. Bij de vaardigheid was Amerigo een beetje stout. Hij vond de parcourshulpen erg eng, dus poort 1 was al een hele uitdaging. Maar zoonlief heeft het heel erg goed opgelost. Wel heel veel tijdfouten, maar dat interesseert me niet. Hij heeft netjes gereden en dat is veel belangrijker.
Afbeelding

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 15:14

Ik heb je niet gezien tine. Gefeliciteerd! Ook wij waren er. We hebben best fijn gereden 2x tweede en twee winstpinten 185 en 188. En dat met de hitte. Het was weer een gezellige dag.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 15:20

Hij moest als 1e starten. Toen we klaar waren gelijk naar huis gegaan. Jammer was leuk geweest je weer eens te zien

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:42

Wat leuk Tine! :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 02:43

Knap gedaan van jouw zoon!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:32

Gefeliciteerd Tine, heeft Patrick toch maar goed gedaan!
Yarrah ook gefeliciteerd! Ik heb je geloof ik half vanuit mijn ooghoeken gezien, maar zat een beetje in mijn eigen wereldje := Je hebt wel een mooie combinatie zo met Oz en je kar.

Gisteren ben ik ook op wedstrijd geweest met Tentsi.
Mijn vriendje is in de hobby-B-dressuur gestart met mijn merrie. Dat ging super met 192 punten (en wat hulp van ondergetekende tijdens de proef, middendrrrrrraf deed ze pas toen ik het riep :)) ). Supertrots op het stel, want dit was denk ik de 2e keer dat mijn vriend achter mijn merrie zat. Lieve merrie.

Daarna ik de M-vaardigheid. Eerste parcours nog wat miscommunicatie en 3 ballen. Daarmee was ik gewoon 1e :oo _O-
Tweede parcous liep echt heel fijn. Helaas 1 pechballetje. Daarmee 2e en weer een winstpuntje erbij.

In de M-dressuur was mijn schimpie een heuse draak. Ze liep echt totaal niet fijn. Wel redelijk licht in de hand, maar gewoon niet fijn gebogen en lekker door het lijf.
Vanaf de zijkant zag het er blijkbaar wel fijn uit, ik kreeg wat leuke complimenten van concullega's, maar omdat het gevoel niet zo fijn was, was ik echt niet tevreden. Toch nog 182 punten, dus de score is nu M+2.

Wel moeten we écht iets gaan doen aan haar angst voor tweespannen. Die vindt ze zó eng dat ze dan gewoon alleen wil vluchten. We kwamen bijna óver de ringmeester heen gisteren := . Niet best. Binnenkort maar eens kijken hoe we dat kunnen gaan oefenen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:24

assie schreef:
Yarrah ook gefeliciteerd! Ik heb je geloof ik half vanuit mijn ooghoeken gezien, maar zat een beetje in mijn eigen wereldje := Je hebt wel een mooie combinatie zo met Oz en je kar.

Dankje :o
Jullie ook gefeliciteerd.

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:15

assie schreef:

Gisteren ben ik ook op wedstrijd geweest met Tentsi.
Mijn vriendje is in de hobby-B-dressuur gestart met mijn merrie. Dat ging super met 192 punten (en wat hulp van ondergetekende tijdens de proef, middendrrrrrraf deed ze pas toen ik het riep :)) ). Supertrots op het stel, want dit was denk ik de 2e keer dat mijn vriend achter mijn merrie zat. Lieve merrie.

Daarna ik de M-vaardigheid. Eerste parcours nog wat miscommunicatie en 3 ballen. Daarmee was ik gewoon 1e :oo _O-
Tweede parcous liep echt heel fijn. Helaas 1 pechballetje. Daarmee 2e en weer een winstpuntje erbij.

In de M-dressuur was mijn schimpie een heuse draak. Ze liep echt totaal niet fijn. Wel redelijk licht in de hand, maar gewoon niet fijn gebogen en lekker door het lijf.
Vanaf de zijkant zag het er blijkbaar wel fijn uit, ik kreeg wat leuke complimenten van concullega's, maar omdat het gevoel niet zo fijn was, was ik echt niet tevreden. Toch nog 182 punten, dus de score is nu M+2.

Wel moeten we écht iets gaan doen aan haar angst voor tweespannen. Die vindt ze zó eng dat ze dan gewoon alleen wil vluchten. We kwamen bijna óver de ringmeester heen gisteren := . Niet best. Binnenkort maar eens kijken hoe we dat kunnen gaan oefenen.

Je bent welkom!
Tensi was namelijk bang voor mijn racemuizen!
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:54

Tine wat stoer! En super dat het zo goed ging.

Hier rustig op het menfront.
Weet iemand of er al ergens inschrijfformulieren voor het districts van west te vinden zijn, normaliter stonden die op de site, maar kan ze echt niet vinden.

En dan het volgende dilemma... Wie gaan er mee.. Toobs sowieso, maar dan Sjol of Heps?
Heps heeft nog nooit een wedstrijd gelopen, met Toobs ben ik paard Z stargerechtigd en met Sjol L met winst, mag je dan gewoon B starten met je nieuwe? Volgens mij wel toch?

Heps.
https://www.facebook.com/tobago.ausders ... 36/?type=2

Sjol heeft al 2 jaar niet voor de wagen gestaan, maar die durf ik er gewoon voor te zetten, die doet het wel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:01

Je moet je (voor de 17e) digitaal inschrijven via mijnKNHS.

Neem Heps maar in de B mee. Anders moet ik tegen Sjol met Deedee :+ . Oh nee, start alleen enkelspan vaardigheid dus maakt niet uit :p .

Ik start het 2span B dressuur en L vaardigheid. Daarnaast Deedee M vaardigheid en Roos ZZ vaardigheid. Deedee is echt voor de leuk, als ik dan toch 2 uur moet rijden start ik zo veel mogelijk ;) . Roos enkelspan ook voor de leuk, nooit een suoer vaardigheid pony geweest, maar doet het zo goed de laatste tijd. Dus wie weet hebben we wel mazzel en mag ik met een van d4 combinaties naar Ermelo.

Eerst zondag druk dagje voor de competitie. 2span dressuur 2 proeven, 1x 2span vaardigheid , Roos rondje vaardigheid in dr eentje. En Slingerige slungel Faya gaat mee voor haar eerste vaardigheid in de M .

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:20

Ha ha, Digitaal voor de 17e dus.. hmmm, wordt met Heps nog uitdaging die is niet thuis en paspoort heb ik ook niet en ze heeft nog geen startkaart.

Zie ik je daar, hier dus ook het motto, als we toch gaan.. dan stop ik trailer ook vol, dus 2 mee.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:33

Nummer 3 blijft helaas thuis, heb geen mega trailer ;) .

Met de stamboek gegevens kan je al je pas aanvragen. Ik heb die van mij kleuter ook van de week aangevraagd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 23:34

vloek.... site knhs wedstrijden ligt er uit wegens onderhoud, inschrijven gaat dus niet.... en heb tot donderdag laat ook geen toegang meer tot een computer, lekker handig... dimwits...
Stamboekgegevens grapjas, paspoort staat haar stamboek in en haar DNA gedoe, bij de fjorden is dat je Stamboek papier.... zucht...
Wordt dus Sjol... dan maar.. keuze is gemaakt, als ik nog de kans krijg om me in te schrijven tenminste.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 23:54

Morgen met twee stalgenoten naar Someren. Eentje in de B en de ander debuteert in de M. Ben benieuwd naar allebei!