[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:23

Ja precies, goede tip om dat met meer mensen te doen!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:27

Maar hoe ga je het dan doen als hij door het rennen de wei niet meer op kan?

Ik ga nu even je stuk over slepen lezen.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:57

_Cowgirl schreef:
Maar hoe ga je het dan doen als hij door het rennen de wei niet meer op kan?

Ik ga nu even je stuk over slepen lezen.

Hij mag wel rennen, alleen als het meer dan 25 graden is en er is geen schuilstuk / beschut stuk dan gaat hij voor de lol rennen en hij rent zich dadelijk dood ben ik bang. Hij heeft een hele zware vorm van cornage gehad en hij is er dan wel aan geopereerd, maar ik blijf voorzichtig. Vorig jaar ging hij ook met 28 graden het land op, eenmaal terug op stal dezelfde middag moest ik hem een half uur onder de koude kraan zetten en toen zeiknat op stal omdat hij zich te druk had gemaakt: hij was zeker een half uur met andere paarden aan het racen door de wei, leuk dat hij het vond! Alleen ik vond het wat minder omdat er geen boompje of iets stond. Hij had toen ook nog geen conditie eigenlijk, wellicht gaat dat dit jaar beter. Maar ik blijf wel voorzichtig, misschien is het gewoon een hele erge angst..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:59

ff een vraag tussen door aan de menners die jonge paarden opleiden ... is het goed dat ik mijn mini de tijd geef om er over na te denken wat ze nou heeft gedaan?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:47

Vast wel goed, maar mijn ervaring is, als je niet te lang gaat en niet te vaak, kan het geen kwaad en vinden ze het juist een fijne afwisseling!

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:19

Hier gaat het beleren Super! Vorige week hebben we geoefend om tussen springbalken door te moeten lopen en stil te staan ertussen en dan weer wegdraven etc :)
Ik vind het alleen heel moeilijk om het tempo aan te houden en te bepalen hoe hard we gaan. Soms heb ik het idee dat hij lekker doorloopt en dan blijkt hij best langzaam te gaan :P En hij is niet zo voorwaarts, dus je moet hem continu opnieuw motiveren om door te lopen, en op een gegeven moment is hij dat zat en gaat hij bokken, waardoor hij dus vorige week met zijn been over het lamoen zat... Wat zouden jullie doen om hem voorwaartser te houden?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:27

Gebruik je een zweep? Ik merk namelijk bij Piep dat hij al meer voorwaarts wordt als ik een zweep enkel in m'n hand heb. Ik gebruik de zweep verder amper, maar dat idee werkt voor Piep blijkbaar.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:37

Hier de afgelopen week niet erg actief bezig geweest met trainen ivm de warmte. Piep had zo'n dikke wintervacht dat ik daar vooral mee bezig geweest ben, hij zweette al met het tuig om doen. Van het weekend gaan we het weer oppakken en misschien kijken hoe hij op een band achter 'm reageert. :)

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:52

Ben deze week ook niet actief geweest hoor. Adje haalde ik bezweet de wei uit. Heb lekker genoten van het warme weer (: morgen krijgt ad hoefijzers, en dan kan ik vaker en langer oefenen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:55

Ik vond het weer ook heerlijk, maar om echt te trainen was het voor Piep helaas te warm. We zijn ook nog bezig met het opbouwen van zijn conditie dus het was voor hem dan echt geen pretje en ik wil het vooral leuk houden. Wij sluiten elke training/wandeling dan ook af met even lekker ontspannen spelen zodat het leuk blijft óok als het wat minder goed ging. :)

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:06

ja precies. afsluiten met rennen en kunstjes enzo :) vind die van mij ook helemaal geweldig, haha

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:08

Ja, ik vind het zelf belangrijk dat hij het trainen/werken niet als vervelend gaat ervaren. We moeten het allebei leuk vinden, vind ik. Piep kan ook een keer z'n dag niet hebben, net als ik, nou dan houden we daar rekening mee. :Y)

Piep vind het ook echt te gek, hij gaat dan stil staan en focust dan compleet om mij, wanneer ik ga rennen komt hij bokkend en steigerend achter me aan om me vervolgens een kus te geven of een aai te halen en het spel weer opnieuw te beginnen. Echt onwijs schattig. <3 Ben echt helemaal verliefd op die pony, haha.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:11

adje heeft zijn mini, mini, mini hoefijzers erop zitten hoor. vond het toch wel een beetje sneu, want toen zijn achterhoefjes aan de beurt waren was hij er al helemaal klaar mee. Nu staat ie lekker uit te rusten in de wei met zn mooie nieuwe schoentjes :) morgen gaat hij weer voor de kar :D

Stippies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:46

Aaah, die arme Adje. Had hij zich zo druk gemaakt?!
Première heeft ook nog zo'n dikke vacht, maar ik scheer het er niet af, dat wekt alleen maar irritatie op bij de plekken waar het tuig nu ligt. Dus dan maar wat zweten. En die onwijs dikke beenwarmers en sokken die ze nog aan heeft beschermen haar benen nog enigszins wanneer ze denkt weer te gaan bokken of over het lamoen te komen :Y) }:0
Na de vorige keer haar er nog niet weer voorgezet. Wel voor de sleep, alle kanten op en in draf etc. Dat gaat goed. Wel nog steeds in de bak. En ook voor het karretje los tussen het lamoen is nu ook te doen met het lamoen tegen haar linker en rechterkant aan duwend. Daar was ze na die eerste keer toch wel wat achterdochtig voor. Nu als volgende stap met de band over de straat zodat het meer lawaai maakt en ze daar aan went. De planning is om dat dit weekend te proberen ~~}>

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:03

Stippies schreef:
Aaah, die arme Adje. Had hij zich zo druk gemaakt?!
Première heeft ook nog zo'n dikke vacht, maar ik scheer het er niet af, dat wekt alleen maar irritatie op bij de plekken waar het tuig nu ligt. Dus dan maar wat zweten. En die onwijs dikke beenwarmers en sokken die ze nog aan heeft beschermen haar benen nog enigszins wanneer ze denkt weer te gaan bokken of over het lamoen te komen :Y) }:0
Na de vorige keer haar er nog niet weer voorgezet. Wel voor de sleep, alle kanten op en in draf etc. Dat gaat goed. Wel nog steeds in de bak. En ook voor het karretje los tussen het lamoen is nu ook te doen met het lamoen tegen haar linker en rechterkant aan duwend. Daar was ze na die eerste keer toch wel wat achterdochtig voor. Nu als volgende stap met de band over de straat zodat het meer lawaai maakt en ze daar aan went. De planning is om dat dit weekend te proberen ~~}>

Ja het was echt over mij en de hoefsmid een lopen, trappen enzo. Maar het was ook de eerste keer voor hem. :(:) In de wintermaanden wil ik hem weer gewoon op blote voetjes laten.

Maar in de zomer is de vacht er toch af? En dan heb je toch ook geen schuurplekken? Goed bezig! Veel succes (:

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:19

Mijn grote kleine vriend heeft een half uur voor de kar gelopen! Gelijk de tweede dag met ijzers. Moest ook nog een half uur lopen om op stal te komen dus meneer was helemaal kapot. Maar wat doet hij het goed! <3

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:25

Jeetje veel gebeurd hier :7
Super Dorike *\o/*

Ben niet helemaal bij hoor :list: maar even reactie op:
Citaat:
Hoe doen jullie dat met verkeersmak maken?

Wat al werd gezegd wandelen, eventueel met 2e pony erbij. Als ze al onder het zadel zijn doe je dat op die manier. Sommigen nemen ze mee als handpaard (mijn nooit goed gelukt). Fietsen vind ik met kleinere pony's wel gaan maar als ze wat groter zijn durf ik het niet aan.
Als je het geluk hebt dat je een plekje kunt vinden bij de weg om te grazen waar veel verkeer langskomt en je eventueel ook nog stukje naar achteren kunt vluchten is helemaal ideaal.
Tja en voor de rest weet je nooit wat je tegenkomt als je straks onderweg bent... dus het is ook wel handig als je beetje de weggetjes kent om je stal waar je als hij er nog maar net voor staat zonder gevaar voor eigen leven de weg op kunt gaan. Of de tijdstippen een beetje weet waarop boeren gaan rijden of er veel vrachtverkeer is enzo :)
Met Hero wandelen we nu regelmatig of blijven in de buurt van een kruising rondhangen waar regelmatig wat langs komt. Met Ollie stond ik middenin Rotterdam, daar heeft ze heel veel geleerd, nu nog profijt van eigenlijk.

Hier gaat het met Hero erg goed. Ben super trots op hem. Hij voelt heel goed aan en staat nu 2x per week voor de wagen 15 a 20 minuten. Niet lang maar wel goed. Hij is ook nog maar net 3 dus we doen rustig aan.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:18

Ik heb een afspraak gemaakt voor mijn paard, 24 mei gaat hij 6 weken intern :)

Hij wordt beleerd dan, ik mag kijken, helpen en meedoen en steeds meer de teugels overnemen. Het is redelijk dicht bij mijn huis, dus dat is fijn!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:06

denice schreef:
Ik heb een afspraak gemaakt voor mijn paard, 24 mei gaat hij 6 weken intern :)

Hij wordt beleerd dan, ik mag kijken, helpen en meedoen en steeds meer de teugels overnemen. Het is redelijk dicht bij mijn huis, dus dat is fijn!

Leuk! Mag ik vragen wat dat je ongeveer gaat kosten?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:48

Ja, 850 per maand, dus ik denk rond de 1500 euro.. -O-

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:09

denice schreef:
Ja, 850 per maand, dus ik denk rond de 1500 euro.. -O-

Jeetje.. dus bijna 200 euro per maand. Ik kon mijn pony wegbrengen voor 150 per week intern en dan zouden ze hem 5 dagen in de week pakken en zit stalling daar al inbegrepen. Ook mag je dan kijken hoe ze het doen en evt helpen, en uiteindelijk ook de teugels overnemen etc. (zelfde principe).
En omdat mijn pony de basisdingen al kent (slepen een beetje, sturen en stemcommando's zitten er op zich al in) dachten ze er maximaal 2 weken mee bezig te zijn. Als blijkt na 1 week dat hij dan al klaar is dan geven ze dit ook aan en kun je gewoon voor een weekje afrekenen.
Ik moet natuurlijk mijn eigen stal tijdens zijn afwezigheid aanhouden, dus vond het zo al een duur grapje. Maar wat jij betaald vind ik wel heel erg veel. :o

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 20:21

Wat een geld :oo ! Bij ons op de menstal werd vorig jaar nog voor 400 euro, exclusief stalling, maar inclusief rijklaar afleveren, professioneel beleerd. Laat de prijs dit jaar misschien (weet ik niet eens) iets gestegen zijn, maar of je nu hier of daar stalgeld moet plaatsen maakt niet uit. Bovendien mag je hier ook elke week zelf komen brengen om te beleren, dat bespaart je dan het stalgeld (maar heb je uiteraard wel je brandstofkosten).

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:00

Lijkt mij ook inderdaad erg prijzig. Maar als je zeker weet dat hij goed beleert word dan is het wel het geld waard. Je kan je pony maar een keer goed beleren (:

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 22:13

"Hier" (pensionstal waar mijn paard staat) wordt ook goed beleerd, daarvoor steek ik mijn hand in het vuur. Maar dat hoeft echt geen vermogen te kosten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:35

Vind dat ook het duurste wat ik tot nu toe heb gehoord / weet...
Daarbij wil duur niet zeggen dat het goed is. En je weet nooit of je paard 2 , 4, 6 of 10 weken nodig heeft of langer. De een verwerkt het sneller dan de ander.