[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tallechie

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:11

Die van stal mogen niet in de bak komen en dat weten ze ook. Wel lopen ze altijd om je heen.

Mijn vader heeft het zware werk gedaan. Ik heb hem alleen rondgeslingerd :-)

Veale is bang voor een kano. Mijn eerste marathon die ik met hem reed was langs een kanaal waar een kano langs kwam, toen ging hij aan de kletter. Maar was wel terug te halen.

Babs Dat is the voice of holland. En een spannend ritje dus

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:16

Mijn ponys hebben met ezels op het land gelopen dus die zijn er niet bang voor het was erg komish gezicht.
Toen er meerdere ezels op het land kwamen ben ik vertrokken ivm het long wormverhaal gevaar.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:21

pff ik had gisteren een touwhalster gemaakt, kei goed gelukt. nu wil ik er een maken voor denzel en lukt het niet meer.
Hoeveel mm mag zon touw min en maxs zijn?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:50

Volgens mij heb ik een tijdje terug ergens gelezen dat dat wormverhaal met ezels/paarden achterhaald is, maar weet niet meer waar :o .

Ik heb aan de ene kant ook liever dat de honden de bak niet inkomen, aan de andere kant is het een goede oefening voor de paarden. Pony vond het nl eerst heel erg eng, nu kijkt hij af en toe opzij naar Wodan, zo van, wat ben jij een oude gek. Paarden en honden houden elkaar goed in de gaten, dus ik vind het wel best verder. Als ik les heb of als Patrick gaat rijden, sluit ik de honden wel op, maar als ik voor mezelf bezig ben mogen ze er gewoon bij zijn.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:54

Bij mijn pony's is het eerder een goede oefening voor de honden. Zijn ze echter aan het werk, dan zijn ze geconcentreerd en vangen ze even geen honden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:55

Honden zijn voor mijn ponies ook niet zo'n succes. Er lopen 4 honden op het erf, maar die weten dat ze uit de buurt moeten blijven. Mijn eigen honden gaan nooit mee naar stal. 1 van de honden op stal blaft heel erg en die moet echt niet bij Damon in de buurt komen, want dat overleefd ze niet. Zolang ze stil zijn gaat het wel, mar als er 1 gaat blaffen, dan worden met name mijn hengsten erg boos.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:13

Ben mijn berichtje kwijt?? Ik had iets geschreven over Alwyn en Sim dat dat echte hondenjagers waren en dat ik mijn training voor morgen heb voorbereid. We kijken nu lekker naar Top Gear vinden we allebei heerlijk programma :+

Alwyn kan trouwens wel enorm schrikken van honden die hij nog nooit heeft gezien. Dus hij onderscheidt blijkbaar rassen ofzoiets. Zo zag hij laatst een Berner Sennen, grote schrik. Gevolgd door een labrador, zo'n gele, tja die zijn niet zo bijzonder, dan schrikt hij dus niet :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:10

Mijn ponys spelen met honden. Dat is echt super leuk om te zien. Soort.tikkertje, rennen, spelen dollen. Echt super leuk

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:29

:wave:
leuke buckfotos :)

tine; balen.. kun je die mannen niet bellen? misschien snappen ze 't dan beter?

lacuun; klinkt als toch een lekker dagje :) lieve sun! :)
(als je leskindjes nou van sun af groeien, weet ik wel een lespony O:) )

hondetende paarden?
wij hebben een mens etende hond.. := pa was 't slachtoffer nu...

Mijn autootje (oke die van m'n vent :P ) is vandaag goedgekeurd :):) (vandaag aan rdw aangeboden voor apk, eerder deze week de check al gedaan).
Daarna ben ik even langs didske geweest, 2 handjes voer erbij gemikt, hij is zo schattig :) hij kwam beetje knuffelen, mij onderkwijlen (altijd leuk) en stond heel lief te kijken...
Dus ik zit te denken, zondag maar optijd uit bed, en even een rondje kachelen met 'm ofzo :+:

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 02:48

Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt niet weet wat ik moet doen qua voeding. We gaan morgen denk ik measley (sorry, het is laat, weet even niet meer hoe je het schrijft) halen en het voorzichtig aankijken hoe hij erop reageert. Het is voeding voor paarden die weinig doen en snel dik worden. Dan heb ik tenminste iets staan, ook om die medicijnen op te doen enz. Ik weet echt niet wat ik ermee aan moet... Iedereen zegt wat anders!!!!

We gaan hem morgen met hem wandelen, hij gaat voorlopig inderdaad niks intensiefs doen, maar gewoon lekker wandelingetje, grondwerk enz. En als hij zelf aangeeft dat hij zich echt een stuk beter voelt dan kunnen we het 'echte' werk wel op gaan pakken. Het heeft allemaal geen haast. Het is pas de 2e dag!

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 06:17

Even snel een goedemorgen! :wave:

Heb straks wedstrijd in Barsingerhorn. Zal proberen vanavond bij te lezen als we op tijd terugzijn.

Fijne dag iedereen :evaw:

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 08:44

@milanka; muesli ;)
Dids krijgt voer voor geblesseerde paarden :) omdat dat is voor paarden die niks/weinig doen :) dus voor paardjes die op rust staan etc (Cavalor strucomix) lijkt beetje op konijnenvoer, ruikt heerlijk, en hij vindt het ook lekker :D

succes met wedstrijden vandaag iedereen die wedstrijd heeft! :)

ik ga hopen dat er weinig autos zijn.. heb raar geslapen, wereldreizen gemaakt in m'n droom, en m'n kop doet zeer, uiteraard :=

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 09:12

@ Naaltje: begrijp ik nu goed dat nu je vader weer gebeten is???? Dan zou ik toch echt serieus gaan nadenken over wat er met de hond moet gebeuren. Dit wordt zo langzaamaan een onhoudbare situatie. Ik kan die mannen wel bellen, maar wil juist alles zwart op wit. Anders is het natuurlijk: ja mevrouwtje, maar dat hebt u toch echt verkeerd begrepen. Maar goed, Van Schie heeft wel alle vragen netjes beantwoord. Als enige van de 10 bedrijven. Er is er 1 die helemaal niets van zich heeft laten horen.

@ Milanka: als je voer zoekt ivm medicijnen, dan kiezen voor een muesli die is voor paarden op rust, anders wordt hij echt veel te dik. Dat soort rassen heeft haast niets nodig. Geef je het wel, dan ontstaan er allerlei problemen (vacht, koliek, hoefbevangen ed)

@ Poeltje: heel veel plezier en succes

Ik zou vandaag eigenljik hele dag op manege moeten helpen, is rommelmarkt. Altijd erg leuk en gezellig, maar ook koud en dat is voor zoontje toch nog wat teveel om de hele dag in te staan. Hij is nog steeds niet helemaal fit. En eigenlijk is het voor mij ook wat te veel van het goede, maar ja, ik vind dat als je ergens lid van bent, je er ook moet zijn als er klusjes zijn. Maar goed, man gaat er wel heen om te helpen en ik blijf thuis. Ga zo even knollies beweging geven. Hoop dat het dan even droog is.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:29

Poeltje succes.
Naaltje je vader dus ook gebeten? En fijn dat de auto weer een jaar de weg op mag.
tine goede instelling, maar als het niet wil/kan is het pech. Wel goed dat E heen gaat.

Ik ga even een broodje eten en dan naar stal

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:31

Ben even ons bezoek aan Groninger ruin morgen aan het voorbereiden. Lijstje met vragen of dingen die ik wil zien. Oef, hoofd werkt niet helemaal mee. Waar moet je ook allemaal weer naar kijken? Zit zaagsel bovenin geloof ik? :O

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:05

Goedemorgen!

tine, ga je vandaag bij die groninger kijken?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:13

Melanie: Oeff dat is ook geen pretje, is inderdaad echt niet leuk aan de kletter gaan :(

Tine: Leuk dat je morgen naar een groninger gaat kijken, zal zo even terug lezen want heb geloof ik een hoop gemist :P

naaltje: Door alle stres van gisteren ben ik vergeten een foto te maken maar kwam bij een autodealer en die vertelde dat dit echt niet van een auto kan zijn want die zijn veel groter, ga zo dus naar motorport en scooterwinkel.

Nee tum is niet kreupel, maar hij loopt heel voorzichtig en langzaam, nu ben ik rivaldo daarin meer gewent en die loopt altijd heel vlot. Dus of het komt dat hij last heeft van zijn hoeven of dat hij gewoon korter op zijn beentjes staat geen idee.

Hoefsmid zei wel dat die rode plekken in zijn hoef kunnen komen doordat hij verkrampt loopt omdat zijn blaas warm aanvoelde. Even kijken hoe leg ik dat uit? Door het koude weer, koud water drinken en andere dingen trekt hij zich erg aan bij zijn flanken en daardoor loopt hij ook gevoelig. Ook zat hij wat vast in zijn rechter achterkant. Je zag als hij langs de wervels ging ''drukken'' dat hij naar rechts erg toe boog met zijn bibs. Nu is mijn hoefsmid geen dierenarts maar de vorige keer had hij het ook al goed over de lever van rivaldo waarom riv zo stijf was (na bloedonderzoek kwam dat er ook uit). Hij raadt mij aan om iets van de kruitvat te kopen voor de blaas en dat te gaan geven.. ach ik kan het proberen nietwaar? Ook vond hij dat tum wat vaal in zijn vacht was en toen hij dat zei dacht ik verrek dat is waar ook (zijn vacht glansde niet, maar ik dacht dat dat kwam doordat hij donkerder was als riv, maar toen hij het verschil liet zien met een pony van dezelfde kleur viel het erg op) Daar moest ik omega 3 dingen voor geven. Al met al is dit niet de kosten en kan ik dit proberen :)

Ook rivaldo was gevoeliger op zijn rug en zat vast aan zijn achterbeen (been wat zo af en toe ook helemaal getrekt blijft en hij dan niet kan buigen) Tegenwoordig heeft hij daar amper last van maar de knoop in de spieren zat er nog wel, deze heeft hij los kunnen maken. Maar wil wel doorgeven aan de woensdagmiddag ponyclubje (die riv gebruiken) voor kindjes met een handicap dat hij even niet meer meeloopt. De hoefsmid gaf mij erg aan dat ze ongelijk worden belast met het rijden. (iets wat veel voorkomt bij ruiters) Daarom wil ik even wat rustiger aan doen met ruiters op hun ruggetjes. Hoe jammer ik het vind voor die kindjes die er ook zoveel baat bij hebben, maar mijn schatjes zijn mij veel waard.

Tum die kijkt altijd heel boos naar hondjes en wilt ze dan heel stiekem bijten. Bij zijn vorige eigenaresse kwam hun kleine hondje ook vaak mee het land in en dat ging prima. Rivaldo is altijd super nieuwsgierig en wil dan heel graag met ze kroelen. Alleen mijn hondje duikt dan van angst helemaal in elkaar :P

Hier aan de overkant hebben ze ook een ezel en als ik dan met mijn pony's op de dijk loop begint hij soms heel hard te blaken. Tum is daar wel heel erg van onder de indruk :P

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:17

laura, handig zo'n hoefsmid :j omega 3 is toch gewoon de olie he?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:29

Dacht het wel :).. las dat het ook in lijnzaadolie zit :)
Fijne van deze hoefsmid is (had hem al lange tijd niet meer wegens omstandigheden) dat hij verder kijkt dan alleen de hoeven. Oke wat meer van de homiopathie maar aan de ene kant kan dat ook niet veel kwaad.. en zag nu inderdaad dat de vacht vaal en dof was van kleur. Hij liet ook het verschil in flanken zien met rivaldo en zag je duidelijk dat het bij tum erg opgetrokken en gespannen is.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:47

Mijn honden en paarden vinden elkaar lief hoor. Als er een paard op de wasplaats staat, wordt het hoofd helemaal afgelebberd door de honden <3 . En als de paarden in de bak staan, dan gaan ze met elkaar spelen. Heel soms lopen de honden mee de wei in, en dan ook geen problemen. Ben ik erg blij mee :j

Handig zo'n hoefsmid, scheelt weer da kosten.

Inderdaad morgen kijken bij Groninger

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:45

Even tussen het geven van training door :=

@Tine: benen checken, hoeven, rug langslopen, oogopslag, gebit, orenspel. Natuurlijk stap, draf, galop fatsoenlijk. Weet niet of jullie hem ook gaan rjiden? Of goed laten rijden door eigenaar. Vind het zelf altijd erg belangrijk dat ze 'helder' zijn, vlot reageren op stem e.d. maar tegelijkertijd dat ze wel nuchter zijn. Plastic zakje mee en even mee wapperen of zoiets, even stampen, jas snel aan en uit trekken, kijken hoe ze dan reageren.
En ik loop er altjid een stukje mee buiten, langs weg of om een huis.
Maar dat heldere en vlotte, goed op jou letten, dat vind ik zelf altijd heel belangrijk.
Als ze niet verzekerd zijn bij goede verzekering of je vertrouwt iets niet nog even een keuring van DA. Maar met een beetje paardenoog kun je zelf ook veel zien vind ik.

Nou ga weer verder :wave:

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:56

VHU bedankt. We zullen goed opletten, als het wat is, willen we hem nog wel door da laten keuren. Geen zin in problemen achteraf. Maar goed, dat is een paar fases verder. Nu eerst kijken, laten voorrijden en zelf rijden. Dan wil ik nog een 2e en evt 3e bezoek. 2e om ook het mennen te bekijken, en evt buitenritje. Daarna als we prijs overeen kunnen komen, wordt er gekeurd.

Voel me hier echt super zombie. Net wel 1,5 op bed gelegen, maar kon helaas niet slapen. Zo maar moed verzamelen om wei uit te mesten en moet eigenlijk ook nog stukje fietsen met zoontje, Om te oefenen dat hij wat stabieler gaat rijden, zodat hij over tijdje veilig op fiets naar school kan. Hij fietst thuis op erf best veel, maar bleek afgelopen week nog best slingerend te gaan. Dat is op weg naar school niet fijn, aangezien hier geen fietspaden zijn en een stuk ook langs kanaal gaat.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:00

Sterkte Tine!
Slingerende kinderen, je staat soms echt doodsangsten uit. Ben al wel eens met zoontjes fiets en die van mij en al omgevallen, was gelukkig op fietspad :o

Ik zeg dat wel zo mooi waar je op moet letten maar vind het vreselijk moeilijk hoor een paard voor jezelf goed te beoordelen als je gaat kopen / wilt kopen. Ben zelf enorm gevoelig voor de 1e indruk en de klik. Als ik met iemand anders meega vind ik dat veel makkelijker, want dan ben je toch veel minder emotioneel betrokken. Bij Rizanta had ik niet eens gezien dat ze 2 galletjes heeft, bij Snuit heb ik zijn hoefjes achter niet goed bekeken, bij Alwyn de hoefjes voor en bij Freddy heb ik niet opgemerkt dat hij een soort vergroeiinkje heeft bij zijn kaak... Denk dat het heel goed is dat je een paar keer gaat kijken. Wat leuk trouwens dat hij/zij en beleerd is onder het zadel en voor de wagen :D

Nou training zit erop, op naar de pony's, even in de frisse lucht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:04

ik ben gezakt voor Koetsier bewijs ;(
alles ging goed behalve rijden met een hand. Wat ik deed was mijn hand naar voren bij maken van een wending waardoor ik bitcontact steeds verloor. Zo stomme fout terwijl ik maar niet snapte waarom niet lukte. Maar ja ik was ook gewoon niet aan toe.
Gelukkig kan ik van stalgenoot les krijgen, en als ik dan eenmaal juiste gevoel met het bit dan slaag ik zeker.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:14

@ Joram: wat jammer. Maar wel fijn dat je met stalgenoot aan de slag kunt.

@ VHU: toen ik Rembrand kocht ook blijkbaar niet goed opgelet. Rechtsachter heeft hij een enorme draadwond en echt helemaal niet gezien :o . Dit paard wordt (theoretisch, zie het al gebeuren dat ik er flink mee ga mennen, laat het mijn man maar niet horen/lezen :D ) voor mijn man, dus hoop dat ik het wat afstandelijker kan beoordelen.

Een moeilijke keuze is hier al weer weg. Het veulen is verkocht (en niet aan ons dus). Ik vind het wel heel erg jammer, maar ja, die kans was er. Verkoopster had keurig met mij overlegd toen er mensen langs wilden komen. Want ze wilde eigenlijk wel graag dat hij hier zou komen. Maar wij konden 5 februari pas als eerste datum langskomen. Ik vond het te gek dat ze hem tot die tijd voor mij vast zou houden. Stel dat ik hem dan helemaal niet leuk zou vinden (foto of in het echt kan zo anders zijn). Dus ik had gezegd dat ze mensen gewoon moest laten komen. Tja, die vonden veulen gelijk goed. ;(
Nu maar hopen dat ik ooit in de toekomst toch een nakomeling van Rembrand kan kopen. Van deze wist ik het in ieder geval zeker. Man is geloof ik opgelucht dat er geen veulen komt. Hij vindt dat ik er helemaal geen tijd voor hem om veulen goed op te leiden. Tja, misschien heeft hij wel gelijk, ben nu al druk genoeg natuurlijk, maar ja, kleinkind is toch ook wel erg leuk....

Nou, ik ga eens kijken of ik nog wat kan doen hier. Moet eigenlijk nog vreselijk veel foto's inplakken, echt geen zin in, maar ja, ik schuif het al maanden voor me uit.