[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 21:15

Belker schreef:
Arden was nieuw goedkoper dan Zilco.

Oh, echt..ik dacht gezien te hebben dat die duurder was, maar dat heb ik dus niet goed gezien.

marga1

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 22:07

Het belangrijkste is dat het schoftje goed past, net als een zadel. (het hele tuig ook natuurlijk).

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 22:19

Ik ben nog in twijfel als ik een ander tuig neem,ben zelf van ideal leathertech maar het gewicht gaat me wat tegenstaan.ff tuig mee naar huis genomen om schoon te maken en invetten,was weer uurtje zoet. :j ponymaat is toch zwaarder dan shet _/-\o_
Ik heb wel de kunstof longeersingel van Ideal ,super blij mee.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 22:32

Gefeliciteerd greendragon, wat een leuke Appie! Veel succes met hem.

Elisa dat ziet er netjes uit! Fijn als het lekker loopt.

Ik heb ideal gehad. Heb nu zilco vind dat betere kwaliteit dan Ideal. Ga nu voor eem Sam tuig voor mijn jongere pony.

Merrie weer opgepakt ze pakt het heel fijn op aan de dubbele longe, hopelijk vrijdag voor de wagen als de les doorgaat. Mijn groom heeft helaas nog niet genoeg vertrouwen om haar samen met mij na 2 maanden vakantie in te spannen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 04:56

happytime schreef:
Ik ben nog in twijfel als ik een ander tuig neem,ben zelf van ideal leathertech maar het gewicht gaat me wat tegenstaan.ff tuig mee naar huis genomen om schoon te maken en invetten,was weer uurtje zoet. :j ponymaat is toch zwaarder dan shet _/-\o_
Ik heb wel de kunstof longeersingel van Ideal ,super blij mee.

Moet je nagaan in trekpaard variant van inmiddels 15 jaar oud. Poets dat absoluut niet in een uur maar trek er 4 uur voor uit 2x per jaar. :D dan nog de zadels, hoofdstellen en leidsel en ben zo 2 weken zoet naast de normale werkzaamheden. Vind het wel mooi en rustgevend werk. Doe het gewoon in de woonkamer

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 07:16

Fijn om even mee te lezen over tuigkeuzes.

DF, 4 uur poetsen :-), klinkt bijna als werk? Maar op je gemakje kan best wel therapeutisch zijn.
Spaikey, SAM tuigen zijn best wel duur toch? Ik schrok een beetje van de prijs, maar ze zagen er wel mooi uit...

Ik moet voor mijn nieuwe pony Stip ook nog een tuig gaan regelen. Nu heeft Bennie, mijn Welshje, een leren Tjeu tuig in maat Shet, maar ik denk dat die te klein is. Die zal ik nog even passen vandaag.

Ik heb ook nog een gloednieuw kunststof RBC tuig liggen in maat Pony, en had gehoopt dat die zou passen, maar die is weer aan de ruime kant. Pony heeft nog geen body, dus het schoftje + singel ligt veel te ruim. Ik verwacht dat hij met bespiering nog wel wat gaat groeien. Misschien kan ik het tijdelijk oplossen met een bontonderlegger/schoftverhoger?

Ik heb gisteravond van een clubgenoot een Ideal hoofdstel meegekregen. Zou maat Pony moeten zijn, maar ik vrees dat dat die weer te klein is. Vandaag nog even goed passen. Stip heeft wel redelijk groot hoofd.
En dan nog op zoek naar een bitje.... Hoop dat ik nog iets heb liggen van Bennie wat past.

Geen haast, maar wel weer mooie puzzel....

Gisteravond weer gelest bij de MV met Ronnie de pony van mijn clubgenoot. Zo fijn om te kunnen trainen met een ervaren pony. Was de derde keer dat ik met Ronnie reed, eerste keer bij deze instructeur. Kreeg echt mooie stukjes dat hij ging dragen, en genoeg stukjes met uitdaging ;-). Heel leerzaam weer. Zat met een glimlach op de kar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 09:23

Dankjewel Spaikey! Jammer dat jouw groom nog niet durft in te spannen, heeft dat een reden?

Heeft iemand hier ervaring met calming masks/ geluidsdempende oornetjes voor het mennen?

Ik heb een Arden hoofstel, vind het echt fijn spul..ben aan het sparen voor een volledig Arden tuig. SAM lijkt me ook erg mooi en wordt op het paard aangepast maar inderdaad die prijzen.

Lastige puzzel met dat tuig voor Stip GD, heeft ie pony of Shetland maat of een mix? Super dat je met een glimlach op de kar zat! :D

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 09:49

Meelezer kruipt onder haar steen vandaan :o
Ik men met een geluidsdempend oornetje, van LeMieux. Het scheelt bij mijn ruin echt in het geluid, hij is minder afgeleid en meer 'bij mij'.
Afgelopen maandag voor het eerst ook met dat oornetje onder het zadel gereden en dat was ook top.
Daarom heb ik er nog 1 besteld, ik vind het altijd handig om een reserve te hebben.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 10:53

Elisa ik rij met het liquid titanium geluiddempend oornetje en dat is echt fijn. Ik gebruik hem met buitenritten en crosstrainingen zodat de focus meer bij mij is. Ze ontspant er fijn mer. Dochorse heeft hem nu voir €55 hoorde ik.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 12:02

Ik ben een Lamicell masker voor mijn revaliderende merrie, maar merk weinig verschil. Hangt bij haar halster, maar omdat hij zo weinig doet pak ik hem weinig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 12:35

Super dank jullie wel! Bij mij gaat het om de angst voor andere paarden en spanning die opgebouwd wordt als ze ze hoort lopen of briesen. Ik dacht wellicht als dat iets gedempt wordt dat dit meer rust geeft, of het werk wellicht geheel averrechts maar het lijkt me wel de moeite om te proberen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 12:41

Eentje bij ons in de les, een rissig tuigpaard, heeft er super veel baad bij. Staat te slapen aan de kant en liep als een manege pony de baan door.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 12:43

Zoiets hoop ik ook haha, ik heb nu teveel TNT en heb niet echt het idee dat het beter wordt. Op tuigpaarden reageert ze helemaal heftig.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 13:45

Ik had voor Dev eerst een leer tuig, was redelijk goedkoop en merkloos maar ik vind het vooral belangrijk dat het goed zit. Omdat Dev ook maat XFULL heeft en ik hekel heb aan poetsen ben ik overgestapt op Ideal Webtech XFULL en dat ligt hem ook heel netjes en scheelt hoop poetswerk, wel heb ik langere anatomische singel omdat Dev gevoelig is voor wondjes bij standaard singel.

Voor mijn vorige pony Obelix heb ik destijds Ideal, Tjeu en zilco gepast maar geen van alle lag hem lekker omdat hij net tussen 2 maten zat. Dus toen leer tuig gekocht ook redelijk goedkoop, merkloos tuig en daarmee echt jaren plezier van gehad. Ik heb hetzelfde tuig nu ook voor Elvis gekocht, is wel leer maar stuk kleinere dus sneller te poetsen hihi.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 14:34

Elisa2 schreef:
Super dank jullie wel! Bij mij gaat het om de angst voor andere paarden en spanning die opgebouwd wordt als ze ze hoort lopen of briesen. Ik dacht wellicht als dat iets gedempt wordt dat dit meer rust geeft, of het werk wellicht geheel averrechts maar het lijkt me wel de moeite om te proberen.

Mijn ruin vindt dingen eng die hij hoort maar niet ziet. Hij gaat dan 'rennen' en maakt spanning. Met z'n oornetje komen de geluiden minder hard bij hem binnen. Hij hoort mij nog prima maar de geluiden verder weg hoort hij niet/nauwelijks.
Ik vind dat het bij mijn knul goed helpt en daarom heb ik er nu ook mee gereden. Hij is meer bij mij, is minder afgeleid en dat lijkt me voor hem ook fijner.

Heb je iemand waar je eens een oornetje van kan lenen om te testen/passen? Mijn eerste oornetje heb ik 2e hands online gekocht, want ik vind ze best prijzig 'om even te proberen'. Nu ik merk dat het voor ons werkt, heb ik er nog 1 besteld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 17:24

Jij hebt alleen een oornetje en geen masker?

Nee, ik ken helaas niemand in de buurt die iets heeft om te lenen. Wat jij omschrijft klinkt wel herkenbaar. Fijn dat dit zo goed werkt voor hem! Dat geeft hoop.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 22:12

Qua prijs is Sam wel vergelijkbaar met Zilco tuigen. Ik heb een vrij smalle pony wil dus wel iets echt passend.

@Elisa. Nee geen reden pony is hartstikke braaf wel vlug maar niks overdreven. Mijn groom is erg onzeker, en het duurt een poosje voordat ze alles vertrouwt. Dus na bijna 2 maanden vakantie moet ze eerst even de kat uit de boom kijken.

Ik heb toevallig het calm mask van lamicell gisteren binnen gekregen
Wil kijken of mijn merrie daar wat rustiger van wordt. In de weide vandaag hopeloos onrustig afgelopen 3 dagen wel rustig ontdanks de buien . E op stal onrustig als de ruin weg gaat of terug komt.

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 23:17

Elisa2 schreef:

Nee, ik ken helaas niemand in de buurt die iets heeft om te lenen. Wat jij omschrijft klinkt wel herkenbaar. Fijn dat dit zo goed werkt voor hem! Dat geeft hoop.

Welke regio zit je?

En dank aan allen over de tuigen!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 07:23

Elisa2 schreef:

Nee geen masker, alleen een oornetje. Ik heb een fries en die is niet spicy, maar wel snel afgeleid...ondanks dat hij binnenkort 10 jaar wordt :')
Ik ben al een paar jaar aan het mennen en altijd zonder oornetje, maar m'n instructeur raadde het aan omdat hij ritselig wordt van geluiden die hij niet kan zien. En dat werkt gewoon niet fijn.
Met z'n oornetje hoort hij nog prima, maar het komt allemaal minder heftig bij hem binnen. Ik ben er dus erg blij mee.

Om te proberen zou ik kijken of je iets op MP of Vinted kan vinden. De meeste dempende oornetjes zijn niet goedkoop en het is zonde van het geld als het voor jouw paard niet zou werken.
Daarnaast is de pasvorm ook zoeken...toevallig heb ik een stalgenootje die een LeMieux oornetje had en die heb ik eerst gepast. De oren zijn te groot voor mijn kleuter, maar de dame waar ik het oornetje van gekocht heb....gaf aan dat de oren van het netje voor haar paard te klein waren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 09:06

Ja ik twijfel nog tussen een oornetje en een masker met oornetje...vanwege de ontspannende werking.

Heel fijn dat dit zo goed werkt voor jouw paard, ik denk inderdaad bij het mennen dat ze gevoeliger kunnen worden voor geluid omdat ze het minder goed kunnen zien.

Lente: midden Veluwe

Ah dat snap ik wel Spaikey, het is natuurlijk ook wel spannend om met een jong paard te beginnen. Ik ben benieuwd of je iets gaat merken van het calming mask.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:18

De laatste jaren heb ik met een op maat gemaakt tuig van Paul Claessens gereden. Heel fijn tuig, maar vermoedelijk nog een stukje duurder.

Het vierspan waar ik aan verbonden ben (voorheen groom op de internationale wedstrijden, maar dat lukt nu niet meer) gebruikt ear plugs in de dressuur zodat de paarden minder afgeleid zijn. Werkt super!

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 16:10

Misschien ga ik nu een hele domme vraag stellen. Maar nu het over tuigen ging. Hoe zie je (naast dat het borstuig op de juiste hoogte zit) dat een ideaal eurotech borstuig goed zit? Ik hoorde ergens iets over dat waar je de strengen aan vast maakt tot een bepaald punt moesten komen ofzo?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 22:34

Mij werd altijd gezegt:
Strengen vanaf borsttuig in een schuine lijn naar de achteras van je wiel

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 23:12

bestaat er iets om je strengen te verlengen als aan het wagen uiteinde alleen een ring zit en aan het borsttuig uiteinde de gesp zit? we komen 15cm te kort.
ik zie wel allerlei verlengers als je de gaatjes voor een gesp aan de wagenkant hebt, maar andersom dus niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 00:37

Elisa ondanks dat het stills uit een filmpje zijn, zie ik zeker wat je bedoelt. Die sjouwt inderdaad heel lekker door het lijf daar!

Marga er was toch wat meer aan de hand met de sleutel, hij is officieel overleden :')

Greendragon je had je handen vol in je les. Maar lijkt me ook super leerzaam, zulke fanatieke pony's.

Haha Marga, dan koos ik toch voor het bos. Gelukkig gaat de kou er echt wat uit deze week *\o/* . Alleen een beetje jammer dat we eerst weer een zwembad ervan moesten krijgen.

Dierenfan wat een gaaf filmpje, mooi om te zien <3

_Lente ik kan je daar niet over adviseren want ik heb een leren tuig, maar gelukkig hebben anderen dat al gedaan. Wel interessant om te lezen trouwens. Qua gewicht zou ik ook wel graag een kunststof tuig willen, maar ze zijn flink prijzig en ik weet dat wat ik nu heb, goed past, dus dat houdt me tegen. Een niet passend schoftje heb ik ook al gehad. Wist ik veel, ik dacht dat die altijd wel zouden passen maar mooi niet dus.

Spaiky en is je les doorgegaan? Wel eerlijk van je groom om dat aan te geven.

Ik ben ook wel een tijdje zoet met poetsen van mijn tuig. Hoe vaak doen jullie dat? Hier komt er na een paar keer mennen toch al snel een wittige waas op (van huidvet denk ik) en aangezien we wefstrijden mennen moet het altijd goed schoon zijn, dus ik ben er best vaak mee bezig nu.

Greendragon, was Ronnie de pony die zo heet was de vorige keer? Wel fijn dat je ervaring op mag doen met een ervaren pony, dan leer je mooi te voelen hoe het goed is.

Elisa ik heb geen ervaring met geluidsdempende dingen. Maar dat zou mogelijk wel voor een stukje meer rust bij de jouwe kunnen zorgen als je met anderen in de bak aan het mennen bent. Ik besef me door jou hoeveel geluk ik heb dat Veronia zich helemaal niks van die geluiden aantrekt. We waren afgelopen weekend met 5 aanspanningen bezig in een 20 x 40 inrijbak. Dat was wel behoorlijk opletten.

Youri dit weet ik niet, maar ook weer leerzaam om de reacties te lezen.

Pjer sorry ook daar heb ik geen antwoord op. Ik heb mijn strengen juist moeten laten inkorten.

Wij hadden zaterdag onze derde start, de laatste van de competitie waaraan we hebben meegedaan. Het loswerken ging prima, ze was weer wat relaxter dan de vorige keer en wou ook gewoon nette stukken stappen in plaats van dribbelen. Helaas was ze tijdens de eerste proef erg afgeleid en veel met de omgeving (die ze nu toch wel een paar keer had gezien) waardoor we een paar hoeken niet lekker doorkwamen en er wat haperingen in een paar oefeningen zaten. Terecht 174,5 punten. Tweede proef daarentegen was ze er weer goed bij (in dezelfde bak) en hoewel ze wel wat moe begon te worden was ik daar heel tevreden over. We kregen 183 punten en een 4de plek. De eerste plek had maar 4 puntjes meer dus helemaal niet slecht. Bij beide proeven kreeg ik de tip om wat gedurfder te gaan rijden. Dat wil ik graag meenemen in mn les, want we hebben nu een poosje geen les gehad vanwege de winter.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

29 maart is onze volgende wedstrijd. Dat zijn de noordelijke kampioenschappen. We doen zeker niet mee omdat we ergens kans op maken, maar wel omdat het op dezelfde locatie is en we dan weer wat ervaring op kunnen doen. Ik heb al even vooruit gekeken naar het buiten seizoen maar er is hier in een straal van 50 km gewoon niks. Dat is wel heel jammer. Hopelijk komt er nog wat bij. Ik zie het niet zitten om het halve land door te crossen om een proefje te rijden.

Ik heb nog een vraag. Zijn de bakregels bij het mennen anders dan bij rijden? Ik werd door iemand aangesproken omdat ik in haar optiek iets verkeerd deed, maar ik betwijfel een beetje of dat wel zo was. Ik ga uit van de normale voorangsregels zoals ik ze ken, maar probeer er wel rekening mee te houden dat ik niet als enige op de andere hand rij dan de rest.