[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 21:40

Dank je voor de foto ,hebben we een idee,mijn pony begint ook al melanomen te kweken onder haar staart,tja schimmel he

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 05:58

happytime schreef:
Dank je voor de foto ,hebben we een idee,mijn pony begint ook al melanomen te kweken onder haar staart,tja schimmel he

Ik ken iemand met een tinker die haar staart open haald door de culeron door irritatie. Die hebben nu een broek van ons te leen maar inmiddels wordt er een passende gemaakt zonder culeron. Doordat wij die niet hebben in de broek en ook niet missen heb ik wel eens de vraag waarvoor deze eigenlijk behoort te zijn. Maar misschien door de dikke kont dat alles prima blijft liggen zoals het behoort?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 14:19

dikke kont kweken dan maar :o

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 16:58

Ik mende met mijn vorige pony ook altijd zonder culeron, hij vond dat niet fijn dus had zelf broek gemaakt zonder culeron en dat ging altijd prima met de sulky

Vandaag blokje om met Dev maar vond het maar koud en tel de dagen af naar de lente :)

Afbeelding

en met Elvis met banden gesleept over de weg zodat hij meer gewend raakt aan geluid achter hem en dit pakt hij hee braaf op.

https://youtube.com/shorts/hBIdKV56f8Y? ... 1XC9BzrV5y

Elisa2

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 15:20

Dat ziet er inderdaad heel braaf uit!

Ik tel ook af naar de lente, ben echt klaar met de kou.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 17:33

Wat doet die het braaf mvermeulen!

Greendragon heb je al iets kunnen plannen? Hoe voel je je nu? Kan me voorstellen dat het lastig is en de teleurstelling vanwege de andere...

GabberGill ahh mag Frits toch weg? Lief dat je dat aanbiedt!

Ik vind het ook wel tijd voor voorjaar ja, maar wij krijgen komende week nog een paar nachten met -15 tot -20 als ik de weersverwachting mag geloven :brr:

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 19:59

Ik hoop dit weekend meer te weten. fingers crossed.... *D

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 21:04

Spannend!! Ik duim voor je.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 21:21

Ik duim ook mee!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:49

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:51

Ohhh wat heerlijk dierenfan, genieten!!!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:11

Dat is fijn. Even lekker opladen.

Ik moet ook echt even een rondje rijden. Want volgende week hebben we wedstrijd. Minimarathon in Burgum. Nouja scheelt, ik doe toch niet mee voor de prijzen en je betaalt voor 5 minuten per rondje, dus we hebben alle tijd :+ .

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:41

Hier volgende week en 2 weken daarna strao rijden. Onder het zadel dan wel hoor! Beiden net gloednieuw zadel dus moeten ingewijd worden haha

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:51

Greendragon spannend, veel succes dit weekend!

Dierenfan wat heerlijk, ondanks dat het fris was, die km's hebben jullie mooi in the pocket voor dit jaar.

Assie... ik heb morgen een wedstrijd (dressuur) en Veroon heeft 14 december voor het laatst voor de wagen gestaan :+ . Het heeft zo'n tijd vervelend ge-winterd hier dat er gewoon geen mogelijkheid toe was. En dat is precies de reden dat ik morgen wel ga. Het is dooi en we hebben een kans om weer wat meters te maken. De proefjes zijn voor spek en bonen met zo'n voorbereiding, maar we kunnen tenminste eindelijk weer een rondje mennen :)

Dierenfan, wat is strao? Dat ken ik niet. Beide een nieuw zadel, dat is een flinke investering. Ik begrijp zeker dat ze ingewijd moeten worden!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:09

Afbeelding

Hier ook eindelijk een kort rondje gedaan, hoofdje even leeg.

Muronia - succes morgen en wie weet werpt de ongeplande winterstop wel zijn vruchten af

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:50

Straô (of straorijden) is een unieke, folkloristische traditie op Schouwen-Duiveland (Zeeland), waarbij versierde paarden in een optocht naar het strand trekken om in de zee de benen te wassen. Dit gebeurt in februari en maart en symboliseert de reiniging van de paarden na de winter, met als hoogtepunt het inrijden van de branding.
Kernaspecten van Straô:
Oorsprong: De traditie stamt uit zeker 1643 en diende oorspronkelijk om de paardenbenen te ontsmetten en stramheid na de winter te verhelpen.
Optocht & Versiering: De paarden worden met linten en bloemen versierd en rijden vaak met een muziekkorps naar het strand.
Feestdag: Het is een evenement in zes verschillende dorpen (o.a. Renesse, Burgh-Haamstede) dat gepaard gaat met ringrijden en festiviteiten.
Immaterieel Erfgoed: Sinds 2018 is het erkend als Nederlands immaterieel erfgoed.
Tegenwoordig is het een populair, jaarlijks terugkerend evenement voor zowel deelnemers als toeschouwers.

We zaten natuurlijk met het regelmatig niet oke lopen van ons oudste (aan binnenkant lopende paard). We dachten aan artrose/CPL. Echter nu bleek boom gebroken van het 3 jaar geleden 2de hands aangeschafte zadel. Met heel moeite vastgesteld door de zadelmaker. Ze bleef twijfelen maar alles wees erop. Dus maar nieuw gekocht want we vertrouwen onze eigen kennis en kunde niet meer natuurlijk. Vervolgens zou van de jongste het zadel opgevuld worden. Zadel is amper 2 jaar geleden 2de hands gekocht. Eenmaal leeg gehaald bleek het enorm krom te zijn. Gek genoeg was dat bij eerste bezoek zadelmaker totaal niet opgevallen. De jongste is mijn paard en doe ik erg veel ander werk mee dan onder het zadel (ik rij zelf sowieso niet). Daardoor was het aan hem ook niet terug te zien. Echter dus ook maar nieuw zadel. Die heeft hij pas afgelopen week gekregen dus komt niet helemaal goed uit maar andere optie was er gewoon niet.
De oudste heeft in december het nieuwe zadel al gekregen en heeft eerst met pad er onder gelopen waar extra vulling in zat daar waar bespiering weg was. Dat is allemaal bij getrokken inmiddels en hij loopt nu als een zonnetje. Nu nieuwsgierig wat dit in de toekomst brengt. Hij loopt nog niet altijd zuiver maar wel al 90% minder onzuiver. Ben wel benieuwd wat hij doet dadelijk in vreemde handen. Hij liep bij ons vaak prima maar als je hem niet goed kende liep hij stokkreupel. Namen wij hem dan over dan liep hij weer prima :D :D vooral met mennen hebben wij wel eens vreemde menner voor hun. Gewoon mensen die het eens willen ervaren maar die wel gewend zijn te rijden onder het zadel en/of lange lijnen.

In elk geval ze gaan strao rijden en ze zijn in top conditie dus 2 duveltjes in doosjes. Die gaan gegarandeerd flink tekeer op het strand tijdens de strao. :D *\o/*