[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:23

@ Tine: Pff die binnenactiviteiten is niet zo leuk met zo een mooi weer! Nuja, ik moet voor school werken...Ook geen pretje -O- Ja Romeo is wel pas onder zadel, maar hij staat nu wel al bijna 2 jaar voor de wagen. Ik wil haar gewoon wat laten stappen en voormiddag heb ik Romeo ook even (pak 10 seconden) laten draven op aanvraag van het meisje. Romeo was wel braaf, maar ik merkte wel dat hij meer wou. Ik ben ook nog niet van plan om haar los te laten, ik hou Romeo netjes vast. Wel haalt ze Romeo zelf van de wei en zet ze hem er zelf terug in.
Uiteraard wijk ik ook geen meter van hun zijde, zodat ik op tijd kan ingrijpen moest er iets fout lopen. Zij loopt links van Romeo met het touw in haar handen en ik loop dan aan Romeo zijn rechterkant ter hoogte van zijn hoofd (zodat ik snel het halster kan beet nemen).
Romeo is echt doodbraaf, maar vandaag was hij gewoon een beetje drammerig... Maar ik veronderstel dat het vooral door Romeo zijn leeftijd is. :)

Lijkt het jullie niet verstandig om zo gewoon te oefenen zoals ik zonet beschreef?

Jenkins

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:25

Lotte,
Sil is van kleins af aan al lief tegen kinderen. Bij hem was t juist zo dat als ik ging poetsen hij druk werd, maar als er een klein kind naast staat ging hij slapen :P weet niet of je romeo er aan kan laten wennen, miss houd ie er gwn echt niet van. Anders moet hij er misschien gewoon even aan wennen. En zou idd een wat ouder meisje zoeken. Er reed een 8 jarige op sil, maar dat ging niet samen. Kind was nog te jong om echt goed te reageren. Wat natuurlijk erg belangrijk is met jonge pony. Nu rijd er een meisje v 12 op en dat gaat al veel beter.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:28

@ Jenkins: Romeo is eigenlijk nooit in contact gekomen met kinderen. Tijdens het poetsen is hij altijd heel braaf, het meisje heeft ook lang zitten prullen aan hem toen we terug thuis waren. Vlechtjes maken (of het moesten toch vlechtjes lijken :D ) in de staart enz, daar had Romeo geen problemen mee.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 16:09

Zo wij hebben even heet a-sociaal enorm genoten van het heerlijke weer :o
Vandaag alles in enkelspan gehad, eerst Alwyn oefenen in de bak, ging al stukken beter, mooie rechte stukken en paar goede voltes. Toen Snuit buitenritje over heerlijke zandpaden, wat een genot zeg, hij vond het ook heerlijk. Daarna Rizanta voor de tweewieler dressuren zaten paar hele goede stukken tussen ook paar zeer slingerende lijnen }:0 Toen nog even gekeken naar prachtig vierspannetje dat bij Peter te trainen was (2x soort Snuiten achter, 2x prachtige sabino/vosjes voor, allemaal Welsh A'tjes <3 ).

Citaat:
Maar hoe hebben jullie geleerd aan jullie pony's om met kinderen om te gaan? Het zal ook wel aan de leeftijd liggen, Romeo wordt dit jaar nog maar 5, maar ooit moet hij het toch gaan leren hé Hebben jullie tips voor me?

Heeft niets met leeftijd te maken, mijn ervaring is dat pony's kinderen leuk vinden of niet, opletten of niet zeg maar. Die van mij zijn allemaal zeer kinderproef (en Freddy kregen we met een half jaar, Alwyn met 2,5 jaar, was direct goed met Han) maar daar zijn ze ook echt op uitgezocht. Heb hiervoor verschillende gehad die dat absoluut niet waren. Vind kind van 5 laten lopen met een pony van 1.20 echt te jong. Ze zijn gewoon nog te klein om in te grijpen. Han laat ik nu sinds een jaartje, dus vanaf zijn 7e met de pony's lopen, dan vooral Alwyn, maar met Freddy en Snuit kan hij het ook. Daarvoor lukte dat als ik de pony aan de andere kant aan een lijntje had, maar niet helemaal los. Als die van mij er ook maar aan zouden denken om te drammen of te bijten krijgen ze op hun donder (maar ze proberen het denk ik 1 of 2x per jaar en dan is het weer tijden afgelopen). Met kinderen mogen ze gewoon niet zeuren, jong, oud maakt mij niet uit. Ben dus heel streng :o

@Tine vervelend dat je zoon niet meer op Amerigo wilde gelukkig heeft hij er nu weer even opgezeten. Moet wel zeggen dat Han een paar keer van onze shetlander is afgevallen toen hij zo'n jaar of 4 was en dat is nooit meer wat geworden (met erop zitten). Dus hoop dat het bij jullie wel goedkomt.

@Rivaldo wat fijn dat het goed loopt met je tweespan en dat je gaat starten, spannend hoor!

Moet nu echt nog boodschappen doen, heb echt zo zitten spijbelen :=

Oja, viel me wel weer op dat Rizanta voor de wagen echt zo ongelovelijk braaf is echt zo fijn. Als ik erop zit heb ik altijd ergens gestuntel, tussensprint of even heel stug ofzo, voor de wagen doet ze dat gewoon niet. En wat is het heerlijk dressuren met zo'n groot paard, zo'n lekker relaxedte gang, ze bleef zo heerlijk sjouwen, lekker in haar mond <3

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:00

Hoi dames! Ik wil even melden dat ik even wat minder actief zal zijn in dit topic.
Vind er de laatste tijd weinig aan eerlijk gezegd (ligt niet perse aan jullie hoor!).

Ik blijf wel braaf meelezen, mits ik de tijd ervoor heb :) maar ik trek me even terug met het fanatiek berichten plaatsen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:11

Geen probleem hoor Jelleee, ik ga dat in de zomer ook aan de hand hebben. Dan zit ik liever buiten dan achter de computer te zitten... Nu is het zo dat ik moet leren, en eigenlijk niet op bokt hoor te zitten, maar ja.. :Y)
Maar als je veel te doen hebt, is het zeer moeilijk om te blijven volgen gezien het hier zo hard gaat.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:15

@Jelleee vond het juist leuk dat je er weer was, nou tot ziens dan maar weer :evaw:
@S_L als je het zo aanpakt met het meisje en het voelt goed gewoon zo blijven doen natuurlijk, alleen bij ons heeft het niet zo gewerkt en ik ben altijd heel streng. Maar misschien ben je dat nog meer als het je eigen kind is, weet dat niet hoor (en misschien gaat het daardoor juist eerder mis :+ ).

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:16

Klopt helemaal SL. Maar buiten dat heb ik het gevoel dat ik alleen maar aan het teruglezen en reageren op andere aan het doen ben. Verder doe ik weinig met dit topic. Er komen weinig 'men dingen' aan bod. Ja iedereen doet leuk zijn zegje van wat diegene die dag gedaan heeft (en daar is niets mis mee hoor!!!) maar, tja ik kan het eigenlijk niet zo goed uitleggen. Ik bedoel dit ook niet tegen iemand persoonlijk ofzo.

Maar de 'lol' is er hier een beetje vanaf.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:18

SL: Ik zou idd ook een ouder meisje voor Romeo uitzoeken. Een niet te zware tiener bijvoorbeeld, die consequent voor hem is en lekker met hem aan het werk gaat onder het zadel. Meisje van 5 kan dan eventueel nog uitstappen, maar haar niet de regie laten overnemen!

Vanmorgen met de 2 jongsten (10 en 9) naar Ster geweest, en ze hebben beiden nog even op haar gehobbeld :') . Ze rijden zelf helemaal niet, maar een heel enkele keer vinden ze het leuk om mee te gaan. Lekker even geklooid, dekens uitgehangen en uitgeborsteld, Ster gepoetst, etc. etc. . Ze vonden het helemaal leuk. Zoon heeft nu wel weer last van hooikoorts ^) .
(en over mennen ;) : gisteren heeft ze voor de 2e of 3e keer voor de tweewieler gestaan *\o/* ! Ik was er niet bij, maar de beleerder vertelde dat het prima gegaan was :) .)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:37

Klinkt fijn Gem!
@S_L heb jij met jouw Dutch wel eens gehad dat de remmen aanlopen / heel erg piepen??
En in het algemeen, ik heb schijfremmen, een rem piept enorm, bleek toen ik weer over de weg ging, over het zand hoor je het niet want dan rammelen de snelsluitingen ook mee en hoor je van alles :P
Wie heeft ook wel eens flinke piepen gehad en wat doe je eraan?
Kun je die schijfremmen schoonmaken / uit elkaar halen of zoiets?
Ben zo a-technisch wat dit soort dingen betreft }:0

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:57

Mijn pa zegt er altijd op: ''even vol je remmen in trappen'' Er zal dan roest of zand tussen kunnen zitten waardoor hij dan zo aanloopt. Hier was dat in het begin ook, maar toen bleken mijn remblokjes versleten te zijn.. misschien even die controleren? Nu heb ik daar eigelijk geen last meer van nadat die vervangen waren (waren helemaal tot op het metaal afgesleten, uiteindelijk sloegen ze ook helemaal klem op mijn schijven en liep al mijn remvloeistof eruit. Gelukkig kon het nog erger, dus zou er wel effies naar kijken :j

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:06

@ gem: nee ik was ook niet van plan om haar als ruiter aan te nemen. Het is gewoon zo dat ze een heel lastig broertje heeft (ventje is een paar weken oud), de ouders hebben het er ook ontzettend moeilijk mee. De baby huilt voortdurend, de dokters denken aan reflux, misschien een allergie,... Nu begint het meisje van 5 ook moeilijker te doen, die mensen verdienen gewoon wat afleiding. Het meisje is ook helemaal gek van Romeo, ze vindt het heerlijk om met hem te prullen.
Mijn nicht (23) heeft vorige week al eens op hem gereden, en dat paste prima. Zij vond het goed om op Romeo te blijven rijden.

@ VHU: ja ik heb er best wel een goed gevoel bij. Ik weet dat Romeo niets kwaadaardigs in zich heeft, daarom vertrouw ik hem wel. Toen het meisje Romeo naar de weide bracht, zette Romeo plots 1 stap te ver opzij, recht op het meisje haar voet. Het meisje had het niet verwacht en viel. Er zijn misschien 5 traantjes gerold, maar ze vond het uiteindelijk niet erg. Ik had haar eerder vandaag al gezegd dat iedereen dat meemaakt, net hetzelfde als van een paard vallen. Toen ze viel, liet ze Romeo uiteraard los. Romeo ging toen lekker stilstaan en gras eten :D

Wat betreft mijn Dutch, als ik mijn wagen niet goed afgespoten heb, piepen de remmen wel ja. Als ik door een plas ben gereden ook, maar na even op het droge rijden gaat het piepen over (soms niet helemaal).
Ik spuit ze na het rijden met de hogedrukreiniger af. Niet te kortbij gaan, maar van op een afstand verniel je niets en raken ze mooi proper.

@ L_Rivaldo: na hoeveel tijd waren je remschijven op? Die van mij zijn normaal nog niet op, ik rem niet vaak. Vriendin van me die regelmatig meegaat, zegt altijd: "Laat hem het werk maar doen, hij heeft die broek niet voor niets aan :Y) " En Romeo doet het heel erg goed als we een berg af gaan. Ik duw enkel mijn rem preventief in als we klaar staan om een drukke weg over te steken (kan het me niet permitteren dat Romeo plots vooruit schiet, wil het risico niet nemen).

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:17

jammer dat Jelleee het topic gaat verlaten. Vind het juist leuk in dit topic dat je gewoon ff je dag kunt delen met mede-menners :)

Pony's en kinderen, Sun heeft een hekel aan kinderen. Hij vertoont precies hetzelfde gedrag als wat je van Romeo beschrijft, bijten naar de eigenaar/begeleider, drammen en op een gegeven moment was ik op zaterdagochtend een half uur bezig om hem te vangen uit het weiland omdat hij dan wist dat hij ponyrijlesjes moest lopen. (was voor mij ook de reden om daarmee te stoppen)
Nu heel af en toe zet ik hem nog wel eens in als Zoë niet beschikbaar is, en dan loopt hij zn rondje wel braaf (zal ook echt niet bokken, steigeren, ervandoor gaan ofzo) maar je ziet gewoon aan elk haartje op zn lijf dat hij er zwaar de pest in heeft en als hij de kans krijgt bijt hij me, en dan bijt hij inmiddels serieus ook.

Ook met het mennen met de menvereniging, we zijn een van de weinige shet-aanspanningen en al de kinderen vinden hem natuurlijk geweldig en willen hem aaien. En hij heeft daar zo'n hekel aan, dat ik elke keer erbij sta en maar roep "pas op, hij bijt!" zodat ze hem met rust laten. :(:)

Oh en aan degene die dat vroeg:
Lotte is niet van mij hoor, is voor mij veel te groot. Maar ze is bij ons op stal geboren uit de merrie waar ik wel regelmatig mee (grond)werk, en ik mocht ook bij de geboorte zijn en alles, dus het is ook een beetje mijn pleegveulentje :)

Hier gaat het met ups en downs, maar ik heb vandaag gelukkig een up.
Ben vanmorgen even naar het dorp gegaan, en heb mezelf dik verwend met een supergave witte hoed! :D Iets wat ik normaal nooit zomaar doe, maar deze stond me zo leuk! Dus heb m maar meegenomen ook.

groetjes, lacuna

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:18

SL: lief van je dat je wat zorgen wegneemt van de familie +:)+ . Toch zou ik consequent handelen naar het meisje. Niet teveel doen wat zij wil, maar wat jij denkt dat zij "risico-loos" met Romeo kan doen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als eigenaar ben je verantwoordelijk als er iets met het meisje gebeurt.
Misschien vindt ze het ook wel leuk om mee te gaan met een ritje op de wagen :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:01

Mijn wagen was al 1,5 jaar oud toen ik hem kocht. Zelf rijd ik veel door zand (rem zowat nooit) maar toch slijt het door zand.

Ik heb vandaag even niet mijn dag...

Lacuna: Die dekens in je onderschrift zijn wel heel leuk hihi.. aaahhh hou me in :P

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:35

tine, ik vind het toch al knap hoor dat je zoontje er weer op zat :j

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:46

ik zit trouwens eigenlijk een beetje met hetzelfde als jellee...
Verder niks negatiefs hoor.
Maar ik probeer wel gewoon te blijven posten en bij te lezen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:52

zooo, het gaat weer hard hier met de pagina's.

It mijn ongeluk ? dat is inmiddels al 9 jaar geleden, met paard onder het zadel beleren bijna mijn nek volledig gebroken, heel verhaal, dit is de ernstig verkorte versie, paard viel / ik viel en toen rolde paard over mij heen. :7 doet nog zeer als ik eraan denk :+

Maar jellee en It was missen jullie ?? meer rijtechnische vragen oid, miss kunnen we er wel iets aan doen, zo toch zonde zijn als jullie hier niet meer posten ??!!
Ik heb overigens ook grote moeite het bij te houden hier.

Longeren vanmorgen met dubbele longe ging beter, maar ik zal er aan moeten gaan geloven en thuis ook moeten gaan mennen, ik men gewoon veel te weinig met wagen met haar.....

Tine; komt Thabor morgen bij jullie ??? Spannend.
Knap dat je zoontje weer ging rijden. :j

Lanouska, ik heb jullie net in de lijst gezet idd voor westerbork.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:08

lacuuuun! :) ik zie verband met het weer hoor... :(:) foto van je hoed? O:)

Remmen; mijn remmen op m'n kar zijn in heel ernstige mate zo ''pieperig'' als ik 1x mijn pedaal intrap slaan ze vast en gaan niet meer los.
Las dat SL zei dat je niet te dichtbij moest met de hogedrukspuit etc, dat maakt weinig uit geloof ik zo :) Ik sta op m'n werk met de spuit op hoogste kracht vol op de schijven en klauwen te spuiten, enige effect is dat de 1e keer remmen wat minder best gaat ivm glijden :)

Zo.. thuis, afgewassen, was gevouwen, papier weggebracht, glas weggebracht en een geitenkaas maaltijdsalade gebouwd en net opgegeten..

Ik ben gebroken..

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 20:15

[egopost]

Ik heb echt zooooo'n geweldige dag gehad. Vanochtend naar de paardjes geweest, heb ze lekker naar buiten gedaan en de stallen gemest. Daarna ben ik even naar huis geweest en aan het einde van de middag ben ik weer richting de paarden gegaan. Zou Bart rijden, maar die stond al voor de wagen. Hebben even lekker buiten gereden, ik stukje met hem gemend en daarna Henkie voor de wagen gezet. Als pennymeisje heb ik ook gemend met hem. Daarna nog even wat foto's geschoten en naar huis gereden.

Bijna bij huis, reed ik langs de plek waar vroeger mijn verzorgpony stond. Het meisje heeft een nieuwe pony gekocht en haar zusje heeft intussen ook een pony. Heb even op de pony van haar zusje gezeten en daarna even op die van haar en ze zei dat ze het echt goed eruit vond zien. :):)

Nu net thuis, foto's op de pc gedropt..

Hier alvast eentje:

Afbeelding

Zal nu even bijlezen!

[/egopost]

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 20:28

S_L: Ik zou er ook nog geen 5 jarige op laten, straks gaat er wat mis en is zij haar vertrouwen kwijt. Ga hem maar lekker longeren!

Tine: Fijn dat je zoon weer een beetje vertrouwen krijgt. Positief dat hij morgen een stukje wil gaan draven! Lijkt me heel gaaf om je eigen kind te zien paardrijden. Hoe was het op de manege?

Jelleee: Jammer, maar begrijpelijk! Wel foto’s blijven spammen op Bokt hoor. :D

Lacuna: Fijn dat je vandaag een uppie had (hihi, klinkt als mario), lekker doen waar je je goed bij voelt en dan zullen er meer uppies volgen!

Naaltje heeft een lekkere drukke dag gehad.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:48

:wave:

ben er nog hoor, probeer elke dag bij te lezen, maar het gaat voor mij te snel om op alles te reageren, solly... Y;(

iedereen lekker genoten van het mooie weer, heerlijk he?! *\o/*

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:50

ik ga met de samenvatting van poeltje mee

heb een lekker druk dagje achter de rug heb overal foto's gemaakt ben nog even bezig met de foto's op de computer zetten zal zo een topic maken

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:17

@ Lanouska: ben benieuwd naar je foto's
@ Nouvel: volgens mij heeft bijna iedereen moeite met bijhouden hoor. Zeker als je een paar dagen niet kunt, dan is de ramp niet te overzien :D
@ Poeltje: ja, nu nog zien dat hij morgen ook echt gaat draven. Morgenochtend gaan we eerst met Rembrand rijden, want daar had ik vandaag geen puf meer voor. Daar mag hij niet op draven, vind ik te hoog, mocht hij zijn evenwicht toch eens verliezen (aan paard zal het niet liggen, die is zo superbraaf). Zoontje zit zo ontzettend netjes, ben er gewoon jaloers op :+ Ik was na de judowedstrijd (die zoon enorm heeft verloren, maar ja de jongste, de rest is minimaal 7 jaar, hij net 5 en hij doet het net 3 maanden; doet er niet toe, hij heeft wel een beker gekregen, dus helemaal trots) even naar huis gegaan om te lunchen, daarna op ziekenbezoek bij die vrouw die een trap in haar buik heeft gehad en eerst in ziekenhuis lag. Daarna naar de manege, maar de prijsuitreiking was al voorbij. Helaas te laat dus. Wat een mooie pony zeg op de foto :~
@ Naaltje: kan me voorstellen dat je geen band meer kunt zien. Geen temperatuur voor al dat gesjouw.
@ Biancacoo: hij komt inderdaad morgen :):) En ben inderdaad wel heel blij dat zoon het toch weer wil proberen. We willen het niet teveel pushen, maar ja, een beetje moet toch wel. Vind ik best lastig. Een kind gaat denk ik heel ver om zijn ouders een plezier te doen en daar wil ik geen misbruik van maken. Hij moet het zelf leuk vinden, niet doen omdat wij het zo leuk vinden.
@ IT en Jellee: wat jammer. Wat zouden jullie anders willen? Misschien kunnen we iets doen?
@ Lacuna: fijn dat je vandaag een betere dag had.
@ SL: zoals ik een tijdje geleden ook al heb gezegd en vandaag ook weer: een pony die nog niet goed zadelmak is, is niet geschikt voor een klein kind. Het is niet voor niets dat wij een oudere pony hebben gekocht, die al heel lang onder het zadel is en heel veel ervaring heeft.
Als er iets met het kind gebeurt, ben jij aansprakelijk. Onze zoon groeit op tussen de paarden, maar mag echt niet zelf met de pony lopen, zonder dat ik hem ook vast heb. En dat lopen is dan alleen nog het stukje van de stal naar de wei, echt niet op de weg ofzo. Toen was je het volgens mij helemaal met ons eens, en nu gebeurt het dus toch weer. Dat snap ik dan even niet zo goed.
@ VHU: mijn remmen maken soms ook wel een gek geluid, meestal als ik de kar net heb schoongemaakt. Na een paar keer intrappen is het doorgaans weeer over. Verder geen idee over uit elkaar halen enzo. Ik breng de kar 1x per jaar weg voor onderhoudsbeurt. Hoop dat er dan goed naar wordt gekeken. En lekker bezig geweest met paard en ponybeesten.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:31