[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

greendragon

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 17:47

Knappe pony, KD!

ff winterstop is ook wel goed toch? Zeker als je allerlei andere zaken hebt lopen, zoals een verbouwing. Ik vind het ook lastig om een consequent trainingsschema aan te houden, met de korte dagen, het weer, zin, energie... moet het ook maar allemaal passen.

Gisteren bij de jonge pony gekeken. Leuk dier, super braaf voor een jonkie... Maar ik had niet echt een klik, hij moet echt nog veel leren en hij was toch weer kleiner dan ik had verwacht. Ik houd hem nog even in gedachten, maar er waren meer kijkers, dus kan zo ook weg zijn.

Morgen bij een oudere pony kijken, én ik kreeg vanochtend nog een appje van Marijke Hammink met een leuke optie....

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 17:53

Greendragon bij twijfel niet doen zou ik zeggen. Als het DE pony is, dan weet je het denk ik wel.

Hier ook even winterstop. De paarden konden vandaag helemaal niet naar buiten zelfs, het is een ijsbaan, zelfs in de paddock door alle ijzel.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 19:18

Hier ook winterstop. Men astje heeft een nieuwe knie en manlief werkt te veel. Vrijdag brengen we de marathonwagen weg voor een beurt.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 19:23

Elisa2 schreef:
Dankjewel :-), ja he? dat is inmiddels wel mijn conclusie in ieder geval.

Leuk idee, dat bomen trekken! Heeft ze al weleens een autoband oid getrokken? Klinkt inderdaad leerzaam ook met het oefenen op vreemd terrein er bij.

Leuk Kitty! En een heel mooi schilderij Ipsilonka.

Autoband/pallet niet, wel slee en skelter, van de zomer de skelter was nog wat onwennig (mijn man had de grote verantwoordelijkheid, we hadden de skelter natuurlijk niet vastgebonden aan haar maar een touw aan de strengen en mijn man hield die vast, zodat hij in geval van nood los kon laten - was gelukkig niet nodig!), de slee in de sneeuw twee weken terug deed ze heel braaf en stabiel.

Ik deel dan graag fotos, het lukt me vast wel die tussendoor te maken haha! De cursus is 27-28 feb en 1 maart. Nu komende maand om de dag rondje van 4 a 5 km in vlotte stap lange lijnen, ook goed voor mij, maar dan heeft ze al wat extra kilometers en hopelijk wat meer conditie, alhoewel ik denk dat het vooral mentaal pittig kan zijn voor haar :)

Greendragon, hou je vast aan dat eerste gevoel!

KittyDylan hij is echt knap <3

Hier dus niet echt pauze, integendeel, motivatieboost rocks!! :))
Maar ik zou nu niet graag op de bok zitten denk ik, te koud :brr:

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 20:02

Muronia schreef:
Greendragon bij twijfel niet doen zou ik zeggen. Als het DE pony is, dan weet je het denk ik wel.

Hier ook even winterstop. De paarden konden vandaag helemaal niet naar buiten zelfs, het is een ijsbaan, zelfs in de paddock door alle ijzel.

Het weer blijft apart toch, hier in Noord Holland is niks aan de hand.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 20:08

Bomen slepen is wel heel interessant.

Mijn vriend heeft heel erg interesse om in de toekomst met paarden te werken, op het land en bos. Hij zit nu pas sinds 1.5 jaar "in de paarden", en heeft mij er ook echt tot aan gespoord om mijn pony nu voor de kar te beleren.
Eens kijken waar zo'n activiteiten te bekijken zijn hier in de buurt (Limburg)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 07:56

Hier geen winterstop maar persoonlijk minder actief met de paarden omdat mijn puber hond een zeer heftige LPC operatie gehad heeft waarbij ze ook zijn ellepijp door hebben moeten zagen. Inmiddels maand verder en hij knapt op waardoor de zorg wat minder intensief wordt. Afgelopen zondag voor het eerst weer gement maar met ijzers die los zaten en op waren dus kort en rustig. Maandag hebben ze nieuwe gekregen en hopelijk vanmiddag een grotere ronde als ik hulp heb. De paarden zijn de afgelopen weken dus vooral door mijn man en de bijrijdsters bij gehouden

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 09:37

Hier niet echt een winterstop maar door het weer en gladheid op het moment op een heel laag pitje. Ik snak echt naar voorjaar en iets warmer weer.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 10:08

Hier ook even wat rustig aan hoor. Te koud en te korte dagen. Vorige week heb ik een klein rondje gemaakt, verder veel longe werk. Niet ideaal maar het is niet anders.

Succes nog met je zoektocht Greendragon.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 10:48

Hier geen winterstop, maar wel op een lager pitje.

Grote is voorlopig uit gewerkt, dus die rijden word toch pas van het voorjaar weer.

Mijn 3,5 jarige zelf gefokte shet heeft vorige week haar eerste vaardigheid gelopen samen met haar mama, super braaf en al in de buurt van een winstpunt. Dus meer dan tevreden.
En gister heeft ze haar dressuur debuut gereden, 1 proefje in de L, ook weer samen met haar mama. Hier haalde ze wel een winstpunt met 191,5 punten en een 1e prijs! Dus meteen haar eerste dressuur lintje gewonnen!

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 11:54

Wat leuk, Dennis, gefeliciteerd met je prijs en je dappere pony('s)!

Dierenfan, sterkte met je hond. ik had het ergens al gelezen. Wel super fijn dat je hulp hebt.

Gister mijn oude welshje nog even aan de DLL gehad. Die gaat op zijn oude dag echt nog fijn lopen. Hij deed zo zijn best! Kan hier heel blij van worden.

Vanmiddag weer een pony kijken... ben benieuwd...

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 14:17

Dennis wat fokte je toch fijne ponys :j stuk voor stuk toppers
Greendragon veel succes vandaag met kijken.( weet wel een grote shet van 113cm voor recreatieritten)
Wat een hondezorgen dierenfan hopelijk het ergste gehad nu

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 18:08

En toen las een medebokker vanmorgen mijn bericht hier en kreeg ik een aanbod van hulpkoetsier/koetsier(in opleiding). Zo fijn! Enorm genoten met z'n drieën.
Zo konden we mooi elkaar helpen en mijn paard beweging geven.

Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 18:35

Wat leuk dierenfan! Gaat hij/zij vaker met je mee op pad?

Dennis wat goed, gefeliciteerd!!

GD hoe was de pony?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 18:52

Muronia schreef:
Wat leuk dierenfan! Gaat hij/zij vaker met je mee op pad?

Dennis wat goed, gefeliciteerd!!

GD hoe was de pony?

Niet zo heel erg vaak want we hebben beiden een druk leven en ze heeft ook een heel actief eigen paard. Dus nadat ze daar vanmorgen 2 uur mee weg geweest is ging ze vanmiddag nog met mij mee. We kennen elkaar al ontzettend veel jaren en fijn dat we op deze manier samen dingen kunnen ondernemen. Hoewel we normaal gesproken ook gerust samen met onze honden kunnen wandelen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:35

Oh dierenfan wat gezellig!!
Valt me nu pas op, apart tuig zo zonder staartriem? Mag ik vragen waarom?

Dennis, gefeliciteerd met je kleine superkanjer!!!

Greendragon hoe is het gegaan?

KittyDylan leuk dat hij ook geïnteresseerd is!
Ik heb geen idee wat het aanbod in Nederland is, hier in Oostenrijk wel meer denk ik. Zei daarstraks al tegen de buurman dat ik dan kan helpen bomen (boompjes :') en takken) slepen, echt zin in!

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:41

Viel me ook op; geen culeron?

Nou, vanmiddag ritje gemaakt naar de pony. Was wel uurtje heen en uurtje terug, dus was de hele middag wel kwijt... Leuke pony, mooi maatje, braaf, verkeersmak, recreatief gereden voor de kar, niet al te duur. Eigenlijk past ie prima in mijn wensenlijstje.
Wel bekend dat ie last heeft van zomerexceem, en hij wordt dit jaar al 13. Maar hij had er vandaag niet zo'n zin in. wilde zich niet laten pakken in de paddock, Hij had weinig looplust aan de longe en later voor de kar...
Ik heb zelf nog heel fijn een tijd met hem kunnen mennen in het weiland. Was wel beetje glad, maar prima te doen. Moest hem wel steeds aansporen om een beetje door te lopen. Dat voelde wel stabiel, vertrouwd, want zo loopt mijn 22jarige welsh ook voor de kar ;). Maar liever heb ik een pony die zelf ook wil lopen, die ik niet de hele dag vooruit moet denken...
Dus hij staat nog op de reservelijst.

Ik heb nog een optie voor een pony bij Marijke, een 8 jarige ruin van 122 cm, met wedstrijdervaring, en wat meer conditie en looplust, braaf en ongecompliceerd, naar zeggen... Wel iets duurder.
Maar is ook wel 1,5 uur rijden, dus moeten het even plannen.

Ik merk dat ik het heel lastig vindt omdat ik vorig jaar ook dacht de perfecte pony te hebben gevonden en dat bleek achteraf met veel problemen gepaard te gaan, wat me veel tijd, energie en geld heeft gekost, en uiteindelijk stond ik weer met lege handen. Dus ben beetje huiverig om weer een miskoop te doen of niet de goede keuze te maken. En 'geduld hebben' vind ik ook moeilijk, omdat ik al bijna drie jaar bezig ben met 'starten met mennen', maar tot nu steeds door medische problemen bij mijzelf en inmiddels 3 verschillende pony's steeds weer terug naar Start wordt gestuurd. Dus mijn geduld is een beetje op :). Ik wil aan de slag.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:59

Lastig een geschikte pony vinden. Ik weet er alles van nr 3 was uiteindelijk de juiste na 2 mislukte aankopen.
Ik heb de pony van Marijke ook voorbij zien komen op fb. Lijkt een leuk dier met voldoende ervaring en een mooie leeftijd

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 22:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een hele leuke pony staan, maar wel 14 jaar. Voor een geweldige thuis mag hij van mij verhuizen.
greendragon schreef:
Viel me ook op; geen culeron?

Nou, vanmiddag ritje gemaakt naar de pony. Was wel uurtje heen en uurtje terug, dus was de hele middag wel kwijt... Leuke pony, mooi maatje, braaf, verkeersmak, recreatief gereden voor de kar, niet al te duur. Eigenlijk past ie prima in mijn wensenlijstje.
Wel bekend dat ie last heeft van zomerexceem, en hij wordt dit jaar al 13. Maar hij had er vandaag niet zo'n zin in. wilde zich niet laten pakken in de paddock, Hij had weinig looplust aan de longe en later voor de kar...
Ik heb zelf nog heel fijn een tijd met hem kunnen mennen in het weiland. Was wel beetje glad, maar prima te doen. Moest hem wel steeds aansporen om een beetje door te lopen. Dat voelde wel stabiel, vertrouwd, want zo loopt mijn 22jarige welsh ook voor de kar ;). Maar liever heb ik een pony die zelf ook wil lopen, die ik niet de hele dag vooruit moet denken...
Dus hij staat nog op de reservelijst.

Ik heb nog een optie voor een pony bij Marijke, een 8 jarige ruin van 122 cm, met wedstrijdervaring, en wat meer conditie en looplust, braaf en ongecompliceerd, naar zeggen... Wel iets duurder.
Maar is ook wel 1,5 uur rijden, dus moeten het even plannen.

Ik merk dat ik het heel lastig vindt omdat ik vorig jaar ook dacht de perfecte pony te hebben gevonden en dat bleek achteraf met veel problemen gepaard te gaan, wat me veel tijd, energie en geld heeft gekost, en uiteindelijk stond ik weer met lege handen. Dus ben beetje huiverig om weer een miskoop te doen of niet de goede keuze te maken. En 'geduld hebben' vind ik ook moeilijk, omdat ik al bijna drie jaar bezig ben met 'starten met mennen', maar tot nu steeds door medische problemen bij mijzelf en inmiddels 3 verschillende pony's steeds weer terug naar Start wordt gestuurd. Dus mijn geduld is een beetje op :). Ik wil aan de slag.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 07:20

Trekpaard tuigen hebben geen culeron vanuit het tijdperk dat ze geen staarten hadden/hebben. Wij hebben voor in 2 span wel staartriem met culeron ivm de strengendragers maar velen rijden zonder. Echter enkelspan tuigen in trekpaard variant hebben gewoon geen culeron. Ik vind dat wel fijn haha dit is letterlijk erop gooien. We missen die culeron ook echt niet

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 08:50

Ik ben stille meelezer :-)

Mijn pony heeft wel een broek maar de culeron eraf, omdat ze de neiging heeft tot het knijpen met haar staart. Dan ontspannen ze de bovenlijn ook niet goed dus niet handig. Instructrice gaf aan dat het ook niet verplicht is, en dat 't slimmer is in dat geval geen gebruiken.

Ac_tion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 18:46

swartbeessie schreef:
Ik ben stille meelezer :-)

Mijn pony heeft wel een broek maar de culeron eraf, omdat ze de neiging heeft tot het knijpen met haar staart. Dan ontspannen ze de bovenlijn ook niet goed dus niet handig. Instructrice gaf aan dat het ook niet verplicht is, en dat 't slimmer is in dat geval geen gebruiken.

Hier nog een stille meelezer, maar ik vraag me af hoe je de broek zonder culeron vast maakt?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 18:58

Gewoon zoals je het altijd doe, alleen de culeron er niet aan (niet zo'n trekpaarden broek, maar de rugriem die eindigt in 2 losse leertjes die niets doen).
Mijn oude merrie die al jaren met pensioen is heeft eerst nog een tijdje zonder culeron gelopen toen haar melanomen vervelend werden.
Had wel de broek en rugriem met een tywrapje aan elkaar gemaakt zodat de rugriem niet scheef kon zakken.

Ac_tion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 19:03

Ooja :Y) zo kan het natuurlijk ook

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 20:46

Het eindigt niet in 2 losse eindjes hoor. Gewoon totaal afwezig.
Afbeelding