[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:20

Weet ook niet of ik ooit nog weer zo dapper ben hoor :D Maar goed, deze positieve ervaring hebben we en hadden we ook wel even nodig. Nu ga ik toch met ander gevoel naar de wedstrijd zaterdag.

Ik moet nu nodig het hooinet gaan vullen en gaan uitmesten. Maar zooooooooooooooo geen zin

Frensie

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:45

Tine TOPPERTJE!! *\%/* Het zal heus nog wel wat spannend blijven voor je, maar na deze positieve ervaring is de drempel om weer alleen te gaan mennen wel lager denk ik.

Biancacoo ik sluit me volledig aan bij de rest! Sowieso kom je op de ene persoon heel anders over dan op de ander en dat zegt vaak meer over die persoon dan over jou. Ik kan me goed voorstellen dat je slecht geslapen hebt met manlief langs de snelweg. Gelukkig is hij weer veilig thuis!

Avaluna koningin opruiming +:)+

Annemie welkom! En bedankt voor het complimentje!

Tallechie lekker uitgeslapen! Wintertijd nog in je systeem. Hier was het erg zwaar vanochtend om 6 uur...

Aks trein gered! Succes met je bespreking!

Sorry wie ik vergeten ben...

Vanochtend weer heerlijk gereden en nu lekker aan een groentesoepje! Vanmiddag vrij, zalig!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:54

top gedaan tine,in je eentje mennen +:)+ met sun doe ik dat ook,maar die is wel ergggg braaf
en inderdaad sta ik op 2 stallen,ene stonden de 2 kwpners happytime en showtime bij de boer,(wei en stal)maar die leven niet meer,heb 1 box aangehouden omdat waar de ponys staan(gratis....loopstal met best wel veeel wei en longeercirkel) die man erg oud is
heel dilema...beide heren zijn oud(80+) en krakkemikkig en ik dacht: als de ene het begeeft kunnen de ponys naar de andere stal en anders om.... :)*
maar dan sta ik nu met sun/tara bij de boer 145,-excl voer maar 700 meter van de vereniging,maar zelf geen bak/longeerruimte en tref ik steeds schade aan wagen/trailer aan.....dus ga sun weer naar de andere stal brengen en dan maar 2 km lopen naar de vereniging of met de trailer... O:)
snap ie 'm nog? :=
annemie welkom in snelle maar gezellige mentopic,wat heb je voor paard/pony?
aks in de haast voor een trein met vertraging 8)7
vhu:heb je wel eens gedacht om een stijgbeugelriem in te korten en een ring op laten zetten?kan kunststof of leer :)*
biancacoo:groei problemen,maar....van te korte pijpen kunnen weer korte broeken worden gemaakt(nu het zonnetje er nog bij)

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:00

Jullie gaan inderdaad erg hard. ik hoop dan ook dat ik het kan bijhouden. Ik zal wat over mijzelf vertellen.
Ik ben bijna 36 jaar getrouwd en trotse moeder van een zoontje van bijna 6. Ik heb vanaf mijn 6e gereden. Sinds 7 jaar is rijden niet meer mogelijk vanwege blessures en de afgelopen twee jaar heb ik gemend met een shetlander, koetsiersbewijs gehaald en lessen gevolgd op de menvereniging. Dit was de pony;

Afbeelding

Pony moest helaas worden verkocht en nu ben ik sinds een maandje aan het mennen met 1 van onze paarden. Shetspullen dus verkocht en op zoek gegaan naar een leuke wagen en tuig voor het paard. Tuig trouwens gekocht van VHU uit dit topic maar inmiddels staat dat tuig te koop want ik kan het bijna nieuwe eurotech tuig van een vriendin overnemen voor een prikkie omdat zij stopte.

Zenzi in de sneeuw

Afbeelding

Zie ons eerste topic;
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=181&t=1703595

De paarden (3) staan bij mijn schoonouders op 5 autominuutjes van ons huis. Ze worden onder het zadel gereden door schoonzus en manlief. Aankomend weekend lopen ze weer hun eerste eventingwedstrijd van het seizoen en ik mag het hele weekend helpen op de SWM van onze menvereniging.

Veel dus druk met de paarden en ik werk drie dagen in de week. Een andere hobby is tuinieren. Wie meer info wil? Vraag het gewoon.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:01

Winkels heten Ernstings family.

@HT: dat is idd niet leuk als er telkens iets stuk is :(:)

@Annemie: welkom!

Moet hier ook zo mest uit de wei ruimen, paar daagjes laten versloffen, dus bij de hooinetten is het een bende :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:43

Annemie: welkom hier! Ziet er goed uit hoor! Ik denk dat ik wel belangstelling heb voor jouw tuig :j . Is het leer of kunststof? Ik heb in januari mijn D - pony verkocht en volgende week gaan we beginnen met mijn nieuwe paard. Ik heb er echter een hard hoofd in dat mijn cobmaat tuig gaat passen. Ik stuur je pb, goe

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:50

Gem; dat is goed hoor. Het staat op de bokt markt. heb zelf geen foto's van op het paard maar zoals ik al zei is van VHU geweest dus er zijn vast foto's genoeg te vinden.

Tine; Wat knap dat je ondanks je angst toch in je eentje gaat mennen met Thabor. Petje af _/-\o_

Hier ook al het probleem van te korte broeken voor zoon. Daar heb ik inmiddels echte korte broeken van gemaakt. Ze hebben trouwens bij de Wibra ook vaak leuke broeken met fijne pasvorm. Allemaal leuke kleurtjes...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:55

Welkom annemie! Ik meld mij hier maar af en toe... Vooral een meelezer op de achtergrond :)

Vraagje, hoe hebben jullie de paardenngeleerd alleen in te spannen? Ik wil ook dressuurmatig graag alleennkynnen trainen deze zomer....

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:02

PSM; we hebben het mijn merrie direct aangeleerd met het betuigen. Ik vind het echt ideaal voor als ik eventjes ene half uurtje in de wei wil mennen. Ik tuig haar helemaal op t/m hoofdstel en leidsels. Daarna zet ik haar een meter voor de wagen die al klaar staat en houd de leidsels in mijn hand (voor het geval dat). Ik zeg sta! en dan bedoel ik ook echt sta. in het begin liep ze wel eens een pasje vooruit of draaide weg maar dan zette ik haar weer resoluut op dezelfde plek. Ik trek de wagen erachter en maak alles vast. Ze luistert erg goed.
Laatst was ze heel druk omdat de andere paarden weg waren en toen heb ik haar aan de halsband gezet en zo de wagen erachter gehangen. daarna deuren open gegooid, haar halsband afgedaan, rechtgezet, opgestapt en weggereden.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:07

Boy staat ook heel braaf en wordt nauwelijks vast gehouden dus het moet te leren zijn, ik durf t alleen niet zo goed direct te doen...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:15

Op de wasplaats poets ik mijn paarden, dan tuig erop en halsband met touw. Met dat touw zet ik hem buiten vast aan de de schuur (waar een groot, stevig verankerd oog zit). Dan rij ik de wagen (die ik eerder al klaar zet) naar voren en zet ik alles vast. Op laatste moment pak ik leidsels vast, maak halsband los en stap op. De eerste paar jaren wilde Amerigo echt niet stilstaan, maar dat is kleine pony, dus kon toch wel op de kar komen gelukkig. Als ik zat, stond hij wel braaf stil.

Zit hier met vuurrode wangetjes van de slaap alle protocollen voor zaterdag te printen. Meneer voor ontstoppen afvoer is er net. Hoop dat hij snel klaar is, kan ik eindelijk naar bed. Zoonlief is spelen bij vriendje en moet ik om 4 uur weer ophalen.

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:17

Je kunt de eerste paar keer ook iemand in de buurt hebben staan die eventueel kan ingrijpen? Dan win je zelf meer vertrouwen. Diegene die er bij staat moet dan niet in het zicht van het paard staan natuurlijk en ook niet meehelpen. Pas ingrijpen als jij het zegt.
Ik zou het gewoon eens oefenen als ik jou was. Als je paardje braaf is en hij nu ook al bijna niet vastgehouden wordt dan gaat het vast lukken. :D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:20

Ga ik gewoon doen! Tussendoor vastzetten is bij ons helaas geen optie...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:44

Gem schreef:
Annemie: welkom hier! Ziet er goed uit hoor! Ik denk dat ik wel belangstelling heb voor jouw tuig :j . Is het leer of kunststof? Ik heb in januari mijn D - pony verkocht en volgende week gaan we beginnen met mijn nieuwe paard. Ik heb er echter een hard hoofd in dat mijn cobmaat tuig gaat passen. Ik stuur je pb, goe

cob tuig moet makkelijk passen op moos hoor.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:49

ik kruip langzaam weer onder mijn steen weg. Maar ben nog niet erg productief. doe ff een paard in de bak enzo en slaap weer wat. Maar goed het gaat weer iets beter.

Heb helaas mijn wedstrijd zaterdag bij tine af moeten zeggen. Mennen heb ik echt nog geen puff voor. Zo een griepje hakt er aardig in. Ik hoest nog lekker en de hoofdpijn wil ook niet weg. Rustig aan maar.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:57

baudy...die griep heeft je flink gevloerd zeg.... ik hoop dat je nu snel beter bent.
annemie..is die shetlander van jou Jan ???
mooi paard heb je nu zeg !
tine..druk met de protocollen..en onstopper de zijnbest doet..
ik deed ook vast zetten met een halsband.

de wind doet nog steeds zijn best hier..en ik ga zo de stallen schoon maken en hondjes buiten laten rennen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:05

Bianca: hoe gaat het met de zere hondentenen? En doen ze het onderling wel weer goed nu?
Baudy: die griep is erg hardnekkig, weet er helaas alles van. En dat hoesten en hoofdpijn, blijft nog heel lang, althans zo voelt het tot nu toe.

Nou, ontstopmeneer is al uur bezig en kan oorzaak niet vinden. Gaat duur grapje worden...

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:08

Baudy; balen zeg die griep; hoop dat je snel beter wordt. Jammer van je wedstrijd.

Biancacoo; idd. dat is Jan, ken je hem? Helaas hebben we hem niet meer. :(

Paard voor de wagen hebben we zelf gefokt, maar ze is idd ook erg leuk. Wel wat klein en kort gebleven. En dat uit een dijk van een merrie van 1.75m. ha ha

Hier waait het ook nog steeds erg hard...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:23

He Annemie wat grappig, leuk hier. Mooi paard zo op de foto zeg *D Gem het tuig van Annemie heeft op Rizanta en Bente gelegen is dus full tuig. Ziet er al zeg ik het zelf prima uit, vorig jaar alles wat ook maar enigszins los zat of dreigde los te gaan weer vast laten zetten enz Ollebol pastte dat tuig natuurlijk niet dus daarom verkocht anders had ik het nog gehad, kan nog minstens 10 jaar mee.

Zo vanochtend zoonlief naar schoolkamp gebracht (in museumboerderij .... errrrug koud allemaal maar hoop dat die kinderen daar niet zo'n last van hebben) haal hem vrijdag weer op. Manlief is vanochtend naar Milaan vertrokken. Komt ook vrijdag weer thuis. Dus heb rijk alleen.

Op terugweg van schoolkamp bij vorige stal langsgeweest, was gezellig. Freddy (onze mini misschien kennen sommigen hem nog) wordt daar nu beleerd in tweespan, zo grappig. Als ik die mooie menbaan daar zie krijg ik wel weer erg veel zin om terug te gaan maar goed...

Verder wel bijgelezen maar er is ondertussen weer flink gekletst :list:

Dapper Tine, hoop dat het je vaker gaat lukken! En HT dacht dat ik de vraag had gesteld over de koeienband maar dat is Tallechie. Ik gebruik zelf gewoon een menhalster. Zet Ollie dus ook vast aan ring en hang tweewieler erachter, zet boel recht en stap er dan achter en rij weg. Menhalster laat ik er altijd omheen zitten en touw knoop ik vast. Kan ik als ik terugkom boel zo weer oppakken en vastzetten. Maar met Bente heeft dat wel een driekwart jaar zo ongeveer geduurd voordat ik zelf kon inspannen en normaal wegrijden dus dat is wel erg paard-afhankelijk is mijn ervaring. En er kunnen hele vreselijke ongelukken mee gebeuren dus ik zou het beslist niet doen als dat halthouden en stil blijven staan er niet goed inzit (zeker als je paard vrij vlot de weg op kan lopen).

Zo door naar stal want wil nog wel even naar Ollebol natuurlijk.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:35

Hier ook flink verkouden/grieperig en ik klink als een kraai, nou ben ik dat ook, natuurlijk :')

@Vhu: oeh, klinkt wel heel leuk, dat schoolkamp. Freddy dus flink aan het werk. En rijk voor jou alleen, lijkt me vreselijk, hahahaha.

Zo naar voltige, wilde nog ohz rijden, maar geloof dat ik maar eens een rustdagje in moet gaan lassen, voor mezelf -O-

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:39

Ik vind er ook niets aan, helemaal alleen. Mis ze nu alweer erg he.

Ja Fredje moet aan de bak. Hij schijnt nog niet 100% te weten wat hij er nu van vindt grapjas. Vind het erg leuk dat ik hem zo nog kan volgen, is ook zo'n grappig pony'tje.

Ik wil heel graag gaan lessen met Ollie en denk dan toch dat ik weer bij mijn 'oude' instructeur terecht ga komen, hij heeft zijn pony's altijd zo super voor elkaar en geeft heel fijn les. Dus denk dat we toch weer zo af en toe richting Rijsbergen gaan. Maar zal na de meivakantie pas voor het eerst zijn hoor. Kan Ollie ook wat wennen aan andere paarden voor de wagen, want die kom ik hier dus niet tegen. En mochten we ooit, ooit op wedstrijd gaan, dan is het toch wel handig als ze wat van de wereld heeft gezien :+

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:07

VHU sterkte dan maar met het alleen zijn. Ik vind er ook niets aan.

Avaluna; Een rustdagje is nooit verkeerd.

Tine; is het gelukt met de ontstopmeneer.

Zo ik ga zoontje ophalen van spelen en dan door naar vergadering....

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:15

Zo net even een paar rekeningen gemaakt en nu alweer gaar. De kwartaal boekhouding moet ook nog deze week. Nou ja morgen weer een dag.

@annemie,leuk paard! Wat voor één is dat er?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:30

vanmorgen een route gefietst voor een rit die ik organiseer, 22 km.

Vanmiddag gereden met beide pony's. Niet heel lang, want was niet ideaal rijden.
ging op het land met alwyn, maar shetlanders kwamen onder de draden mee en die begonnen mee te rennen. Alwyn liep braaf door, maar durfde dit met Snuit niet aan. Dus met snuit even in de binnenbak gereden, die is alleen wel wat klein, dus na kwartiertje gestopt.

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:32

@Baudy; Zenzi is een KWPN merrie v. Quattro, m. Ultrazon x Galoppin

We hebben haar zelf gefokt uit onze oude merrie (Z1 dressuur, Z-springen en Z-cross)