[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 13:43

hier ook verstopte drollen in de sneeuw, ponys heerlijk de wei op en nu schijnt de zon,ik geniet er maar van,was wel ff een dingetje om naar stal te komen,heen ging het wel op de fiets(2,5 km) maar terug was de sneeuw zo veel geworden dat mijn beenspieren verzuurde dus maar lopen :j

dierenfan

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 14:04

Onze 24/7 loslopende paarden hebben 2 nachten opgesloten gestaan omdat we het weer echt niet vertrouwden met hun lompigheid en ijzers. Vandaag om 13.00 uur pas los gegooid op de grote weide. Dikke laag sneeuw en ze hebben heel veel lol. Rollen, steigeren,vliegen en nog meer rollen haha. Ik verwacht dat ze rond 16 a 17.00 uur terug de stal in moeten voor de volgende lading sneeuw. Echter dan zijn ze uit geraast en trekken ze dat weer wel. Kanjers hoor want al jarenlang lopen ze 24/7 vrij. Dit moet niet te lang duren want onze oudste moet eigenlijk wel echt in beweging blijven vanwege zijn benen.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 15:39

Hier staat ook alles stil. In de paddocks ligt nu zo'n 10-20 cm sneeuw. De wegen worden hier niet schoongemaakt, dus ijs en glibber... Pony's hebben sneeuwvrij.
Gister wel stukje gewandeld, maar dat is max 1 km misschien?
Ach, ze vermaken zich met hooi eten en in de sneeuw staan tot hun knieën.

Ik ben wel bang voor de komende dagen, als alles gaat smelten en het blijft vriezen...
Ik ga zelf ook heel weinig de deur uit. Lekker binnen met deken op de bank.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 16:10

De sneeuw is zwaar ja, ik merk het ook met er doorheen lopen.

Hier staan de paarden op de paddock, rond de ruif is het bestraat maar ik hoop niet dat het heel glad gaat worden. Kan in de bak nog lichtjes longeren, de sneeuw isoleert..er ligt denk ik wel 10 of 15 cm.

Met ijzers en zonder sneeuwbeslag lijkt het me lastig nu inderdaad. Wij doen de hoeven zonder ijzers van onderen invetten, dat helpt in ieder geval tegen klontvorming.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:19

Hier teveel sneeuw om met de wagen opstap te gaan of in de oefen wei te knutselen, en te weinig om het sleetje erachter te knopen.
Dus ze hebben vrij.
De heren lopen 24/7 buiten, en vermaken zich wel.
De bestrating om de schuilstal gister schoon geschoven, vanochtend hier wat zand gestrooid want er lag een laagje ijs.
En mestruimen midden op de dag dan kan ik ze vinden. Voordeel dat ze aan huis staan en ik met pensioen ben.
Want onze straat staat onderaan het lijstje voor strooien en de zijwegen worden helemaal niet gestrooid,
dus kan ook niet naar de manege.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:19

Hier hebben ze ijsvrij. Oprit is ijs, weg is schoon maar onverharde paden zijn ook ijs. De paddock is nog goed te doen, grond onder de sneeuw is nog los, maar idd als het gaat dooien en vriezen wordt het lastiger.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:55

ik heb ze deze keer hun stal met vrije uitloop laten behouden en wat ik hoopte klopte gelukkig: ze weten dat het glad is en doen voorzichtig aan. Dat drollen zoeken is wel een ding ja, al hebben ze gelukkig wel zo hun vaste wc plekken ieder dus daar kan ik wel het een en ander vinden en alvast opruimen.
De electrische kruiwagen vind de sneeuw niet zo leuk (die achterwieltjes draaien alle kanten op waardoor de boel blokkeerd). Dus dan maar weer met de normale kruiwagens.

Wij hebben vandaag gesleed, met een pallet op ski's en dat ging heel goed.
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:22

Gaaf Pher. Ik heb met de hand nog even gemest mocht het morgen puinbak zijn dan kan ik dat overslaan.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:25

Allemaal heerlijk liggen rollen,geweldig weertje met het zonnetje erbij
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:03

Elke dag paar uur de weide op en dan vermaken ze zich prima. Ondanks jarenlang niet op stal staan pakken ze dit ook meer dan prima op. Ze staan en liggen heel relaxt. Ik hoop van harte dat na morgen de dooi er aan komt. Dan kunnen ze weer 24/7 de paddock op met vrije inloopstallen. Qua mesten is het enkel de stallen. De weide laten we liggen en gooien we uit elkaar zodra er geen vorst meer is. Vinden de vogels prima haha
Afbeelding

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 15:18

Hier staan ze ook 24/7 buiten in paddock met schuilstal dus gelukkig wel de ruimte om te scharrelen, maar merk ook dat vooral Elvis beetje recalcitrant wordt van dit weer }:) dus probeer ik om de dag te wandelen om de zinnen te verzetten. Ook voor mezelf even lekker de benen strekken maar wel goed ingepakt want er staat op het moment een straffe koude wind :brr:

Afbeelding

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 09:21

Hoe gaat het bij jullie? Hier nog steeds erg rustig. Shetje loopt nog steeds gevoelig door de kou, dus nog even winterstop. Van ons mag de temperatuur weer omhoog, graag!

Vorige week nog wel even mijn Welshje voor de kar gezet, heel kort rondje door de bak. Vind ie prima, maar hoe moest wel weer even wennen aan het trekken. En ik moet het tuig nog beter afstellen, want die had ik op mijn andere pony gebruikt, en die was net een maatje groter.

De pony die ik op het oog had, is niets geworden. Dus ben weer verder aan het kijken.

Ik heb mijn criteria maar wat ruimer gezet nu.

Nu contact over twee pony's (afzonderlijk) van ~1.20. Dat is wat kleiner dan ik in gedachten had. En jong; 4/5 jaar... kinderpony's, wel braaf, Net ohz, kinderpony's, of moet zelfs nog beleerd worden voor de kar.
Lastig, want hoe slim is dat?
Voordeel is dat ze nog niet stuk gereden zijn en dat ik ze op mijn manier kan opleiden. Maar daar heb ik wel goede begeleiding bij nodig.
Nadeel natuurlijk, is dat ze nog niet veel gezien hebben, misschien nog jeugdig enthousiasme hebben wat ik niet kan handelen.

Ik blijf hopen dat dé perfecte pony morgen op MP staat, maar goed, ik hoop ook de loterij te winnen en en dat is ook nog niet gelukt :-)

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 19:55

Hier in Oostenrijk hebben we inmiddels ook een laagje sneeuw gehad dus de ponys (beiden, ook Lara die nog nooit voor de koets heeft gestaan) voor een kleine slee gehad. Dat was echt leuk! Maargoed de volgende dag regen erop en het vriest dus inmiddels is de sneeuw er voor de sier :') gelukkig zijn de wegen schoon dus blijf ik lekker met de lange lijnen, Lilly heeft niet meer geprobeerd om te draaien maar ik hou nog even vol, is voor mij ook goed en warmer bovendien. Vandaag afgesproken dat ik eerdaags de koets voor zijn service mag brengen en hij bestelt een hoofdstel met oogkleppen (van Arden) zodat ik dat eens kan testen ook. Verder nog aan het zoeken naar een kunststof bitje, welke het moet worden weet ik ook nog niet! Teveel keuze :')

Greendragon, jammer dat de zoektocht nog niet gelukt is. Mijn ukkies zijn 113 en 117cm (niet officieel gemeten) en pas 3.5, bij die van 113 verwacht ik nog wel een paar cm want die staat weer wat overbouwd nu. Maar ik vind het echt een super fijn maatje! Genoeg pony zodat je "iets in de hand hebt", maar klein genoeg dat alles handzaam en handig is.
Als het karakter van zulke jonkies okee is (kijk vooral hoe ze reageren op nieuwe/vreemde dingen, paraplu, plastic zakje enzo) dan zou ik het denk wel durven, maar natuurlijk zijn ze niet zo bevestigd. Het is echt wat je zelf wilt en kunt en of je die begeleiding kunt regelen, niet dat het dan daarop vast zou lopen. En enkel jij kunt voor jou beslissen wat handig is! Maargoed wat je zegt met die jonkies, je kunt het wel op jouw manier doen. Waar precies met jeugdig enthousiasme ben je "bang" voor dat je niet kunt handelen? Ik heb even teruggezocht maar niet gevonden of er eens iets gebeurd is, maar het kan dat ik het gemist heb :o in dat geval sorry!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 20:33

Jammer dat die pony niks is geworden GD, onbeleerd is natuurlijk een gokje of ze dan wel of niet geschikt gaan zijn. Zou het helpen om wat bekende menners te vragen of ze iets te koop weten? Bijvoorbeeld Melanie van der Bunt?

Wat leuk voor de slee IIlsie, en ook fijn dat ze niet meer omgedraaid is.

Ik heb ook de gok genomen met een groen paard maar ik vind sommige dingen best wel uitdagend. Bij die van mij dan met name de angst voor de andere paarden en het explosieve gedrag wat daar dan bij kan komen. Voor de rest is het een super braaf en betrouwbaar paard.

We zijn weer rustig aan het opbouwen na een langere tijd wat weinig gedaan te kunnen hebben. Kan wel goed merken dat de vorm er een beetje uit is. Maar komt goed. :-)

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 09:04

Jij bent ook lekker bezig, Ilsiie! gaaf ook in de sneeuw oefenen.

Ik heb nu een shetje van 92cm die voor de sulky staat, en een welshje van 1.22 die zijn hele leven menpony is geweest, maar nu met pensioen is. Een derde pony zou dan ook qua maat hier bij moeten passen. Vind dat ook een fijne maat! En is ook handig als alle spullen die ik al heb ook pony 3 zouden passen.
En ik vind pony's gewoon echt leuk. Maar ik had ietsje groter in gedachten, omdat ze dan net wat meer power hebben... Maar misschien moet ik ook gewoon op zoek naar een lichtere menwagen ;-) Beetje omdenken.

Er is niet echt iets gebeurt hoor, maar ik men pas, uhm jaartje, anderhalf, met pauzes? En ik vond de overgang van paardrijden (vroeger) naar mennen echt een heftige mentale overgang. Ik ben begonnen met mennen met shetje. Zij was wel beleerd voor de kar toen ik haar kocht, maar stond soms te stuiteren voor de sulky en wilde ook wel eens een heel klein sprintje trekken. En dat heeft niet geholpen in mijn vertrouwen in het begin. Inmiddels al weer wat meer ervaring, met mijn Welshje en ook met de pony die ik vorig jaar kocht maar helaas na half jaar heb laten inslapen. En Shetje is inmiddels ook een (beetje) gekalmeerd en blijkt enorm braaf als je door haar energiepiekjes heen kunt werken.

Mijn zorg zit dan vooral in; hoe kan ik een jonge pony begeleiden in spannende momenten, schrikreacties, vertrouwen geven als ik zelf nog niet heel veel ervaring heb, in mennen. Maar misschien maak ik me zorgen om niets.

Elisa, ik kan me zo goed voorstellen hoe je er in zit. Die spanning met andere paarden is ook echt iets wat je niet verwacht! Rustig opbouwen, dat is ook de beste route. Zou zo maar kunnen dat ineens het kwartje valt en het dan ok is.

Ik heb les gehad van Melanie, maar die wist toen niets, maar ik kan haar nog wel een nieuw berichtje sturen. Ik heb ook contact gehad met Marijke Hammink en kan Anne Zaaijer nog wel even polsen in de volgende les.

Vrijdag ga ik kijken bij één van die kinderpony's. Die is vorige zomer beleerd door Marijke en heb daar filmpjes van gezien, op de weg, in verkeer... Zag er braaf en rustig uit. Maar daarna heeft deze pony niet meer voor de kar gestaan, maar loopt wel mee in ponylessen met jonge ruitertjes. Dus die heeft, nou, twee, drie weken ervaring voor de kar? Ik zou die dan natuurlijk nog best een weekje of wat weg kunnen brengen om het weer op te pakken en iets door te laten leren... Maar het blijft een jonge pony natuurlijk.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:55

Greendragon, ik snap je, totaal, ik kan ook wat onzeker zijn nog omdat ik nog niet zoveel men kilometers gemaakt heb en dus ook niet die ervaringen heb. Aan de andere kant had ik dat ooit met rijden ook niet (maar okee toen was ik ruim 20 jaar jonger en een stukje onbezonnenheid heeft me vergezeld :') alhoewel ik nooit echt domme dingen gedaan heb).

In jouw geval, is een pony die bij iemand die je kent beleerd is, wellicht niet eens zo'n slechte keuze. Ik denk er de laatste tijd vaker over na. Natuurlijk heeft ze voor de kar niet meer ervaring opgedaan, maar dus ook geen slechte. Wel heeft ze levenservaring opgedaan en met kindjes braaf zijn zegt wel wat over het karakter denk ik zo.
En met elk paard komen er dingen op je pad, en eerlijk gezegd heb ik echt liever de jonkies omdat die gewoon nog niet veel (tot, in mijn geval/geluk helemaal geen) slechte dingen geleerd hebben. Iets correct aanleren (en af en toe eens een foutje maken) is echt makkelijker dan slecht/ongewenst gedrag corrigeren. Ik heb twee jaar op een paardenbedrijf gewerkt en daar jonge paarden beleerd en "probleemgedrag" gecorrigeerd (onder begeleiding en icm al het andere werk) en die jonkies hebben echt duidelijk mijn voorkeur, hoe leuk ik het corrigeren vond, je kunt er omheen trainen, maar ze hebben het wel ooit geleerd en vergeten doen ze niet..

Wel fijn dat je kunt gaan kijken. In jouw geval zou ik dan idd zeggen, paar weekjes in training en dan lekker samen groeien <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 17:47

greendragon schreef:
Jij bent ook lekker bezig, Ilsiie! gaaf ook in de sneeuw oefenen.

Ik heb nu een shetje van 92cm die voor de sulky staat, en een welshje van 1.22 die zijn hele leven menpony is geweest, maar nu met pensioen is. Een derde pony zou dan ook qua maat hier bij moeten passen. Vind dat ook een fijne maat! En is ook handig als alle spullen die ik al heb ook pony 3 zouden passen.
En ik vind pony's gewoon echt leuk. Maar ik had ietsje groter in gedachten, omdat ze dan net wat meer power hebben... Maar misschien moet ik ook gewoon op zoek naar een lichtere menwagen ;-) Beetje omdenken.

Er is niet echt iets gebeurt hoor, maar ik men pas, uhm jaartje, anderhalf, met pauzes? En ik vond de overgang van paardrijden (vroeger) naar mennen echt een heftige mentale overgang. Ik ben begonnen met mennen met shetje. Zij was wel beleerd voor de kar toen ik haar kocht, maar stond soms te stuiteren voor de sulky en wilde ook wel eens een heel klein sprintje trekken. En dat heeft niet geholpen in mijn vertrouwen in het begin. Inmiddels al weer wat meer ervaring, met mijn Welshje en ook met de pony die ik vorig jaar kocht maar helaas na half jaar heb laten inslapen. En Shetje is inmiddels ook een (beetje) gekalmeerd en blijkt enorm braaf als je door haar energiepiekjes heen kunt werken.

Mijn zorg zit dan vooral in; hoe kan ik een jonge pony begeleiden in spannende momenten, schrikreacties, vertrouwen geven als ik zelf nog niet heel veel ervaring heb, in mennen. Maar misschien maak ik me zorgen om niets.

Elisa, ik kan me zo goed voorstellen hoe je er in zit. Die spanning met andere paarden is ook echt iets wat je niet verwacht! Rustig opbouwen, dat is ook de beste route. Zou zo maar kunnen dat ineens het kwartje valt en het dan ok is.

Ik heb les gehad van Melanie, maar die wist toen niets, maar ik kan haar nog wel een nieuw berichtje sturen. Ik heb ook contact gehad met Marijke Hammink en kan Anne Zaaijer nog wel even polsen in de volgende les.

Vrijdag ga ik kijken bij één van die kinderpony's. Die is vorige zomer beleerd door Marijke en heb daar filmpjes van gezien, op de weg, in verkeer... Zag er braaf en rustig uit. Maar daarna heeft deze pony niet meer voor de kar gestaan, maar loopt wel mee in ponylessen met jonge ruitertjes. Dus die heeft, nou, twee, drie weken ervaring voor de kar? Ik zou die dan natuurlijk nog best een weekje of wat weg kunnen brengen om het weer op te pakken en iets door te laten leren... Maar het blijft een jonge pony natuurlijk.

Als die pony al wel beleerd is voor de kar dan vind ik het een ander verhaal. Dat had ik nog even niet mee gekregen. Voor mij zijn de eerste primaire reacties belangrijk..wat doet het dier voor de kar als hij schrikt en hoe cool is het karakter? Als dat allemaal goed is dan zou ik zo een inderdaad een paar weken in training zetten en dan onder begeleiding zelf oppakken. Jong is denk ik niet het belangrijkste maar het aangeboren karakter, coolheid etc.
En dan bij degene die hem oppakt gelijk wat lessen meepakken over hoe je de pony moet begeleiden in bepaalde situaties. Alleen maar leerzaam denk ik.

En dankjewel , ik probeer inderdaad ook rustig stap voor stap te gaan. Dit was wel iets wat ik niet echt had zien aankomen. Maar goed, ik ga er vanuit dat het met rust en geduld wel goed komt uiteindelijk.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 19:15

Ik ben de afgelopen tijd wat stil. Ik men momenteel ook eigenlijk niet. Binnenkort wel een update denk ik. Ik heb gister een schilderij gekregen van mij en Det, machtig kado en ze hangt in de keuken zodat ik haar vaak kan zien <3 Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 21:01

Een jaar geleden een post gemaakt met een vraag over karretjes en beleren.
Inmiddels is ponylief beleerd *\o/* Uiteindelijk door een vriendin en haar zusje laten doen. Pony is daarvoor naar een pensionstalling mogen gaan waar ik ook heel dankbaar voor ben day dat kon :D

Inmiddels een eigen karretje gekocht. En zelf nu een aantal keer mee gemend. Hij heeft er 4 maanden gestaan en met 2 maanden was hij klaar := Nu loopt hij max 1 keer in de week. En zaterdag een ritje gedaan na 3 weken stilstaan. Wat een geweldige pony *\o/* Niets is eng en ik heb al vertrouwen dat we veel kilometers kunnen gaan maken. Nu nog conditie opbouwen.
Afbeelding

Zondag komt hij naar huis en dan gaan we meteen maar een ritje maken op de straten die ik ken :D

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 19:28

KittyDylan wat super fijn!!! Veel veilige kilometers gewenst!

Ipsilonka, wat mooi <3

Elisa2 jij omschrijft het echt mooi, juiste karakter is belangrijker dan veel gereden kilometers..

Hier kwam vanmiddag een advertentie voorbij, om de hoek een cursus bomen trekken met eigen paard (of pony). Heb gebeld en mezelf opgegeven, lekker impulsief, wil dat met Lara doen om het trekken te leren, geluid en beweging achter haar, denk mooie voorbereiding op de koets zelf dan. Nog even een trailer organiseren en daarvoor nog een paar keer oefenen ook op vreemd terrein, leuke ervaring hoop ik!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 08:28

Dankjewel :-), ja he? dat is inmiddels wel mijn conclusie in ieder geval.

Leuk idee, dat bomen trekken! Heeft ze al weleens een autoband oid getrokken? Klinkt inderdaad leerzaam ook met het oefenen op vreemd terrein er bij.

Leuk Kitty! En een heel mooi schilderij Ipsilonka.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 11:46

Vanmiddag kijken bij de jonge pony.. Ik neem jullie tips en overdenkingen mee! Thanx!!

Zondag ook nog kijken bij een oudere ervaren pony. Zo ineens komt er weer wat beweging in mijn zoektocht...

Ipsilonka; ben benieuwd naar je update... :) En wat een gaaf kado!

KittyDylan, welkom in dit topic. Wat voor pony is het? Ziet er heerlijk uit, zo op de weg. Waar is hij/zij beleerd? Voor jou ook de eerste menervaring?

Ilsiie, wat leuk! Ben wel benieuwd hoe dat gaat bevallen. Wanneer is die cursus? Deel je een paar updates?

Dinsdag ga ik bij de mv met een pony van een clubgenoot lessen. Heb er zin in. Ken de pony niet, maar staat wel bekend als een leukerd en braaf. <3
ik heb mijn shetje nog niet weer opgepakt. Ik wacht op hogere temperaturen... dus is al weer een paar weken geleden dat ik de leidsels in handen heb gehad.
Van mij mag de lente komen!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 12:50

Pony is mijn kleine zelfgefokte Welsh A'tje :D Een ruin uit 2021. Hij is gewoon bij een vriendin beleerd. Zij hebben zelf 1 (of 2?) keer een eigen pony beleerd. Arthur is gelukkig altijd al bomproof geweest dus ik was niet bang dat het moeilijk zou zijn. Wilde het alleen echt niet zelf gaan doen.
Zij hebben echter hun ponies altijd in pension staan en heb die van mij ook tijdelijk daar op de stal mogen zetten. Stal zo'n 40 minuten bij mij weg en ik ben de staleigenaren zo dankbaar dat hij er tijdelijk mocht staan!

Afbeelding

Ik heb een tweewielertje gekocht.

Afbeelding

Zelf eigenlijk geen ervaring. In 2017 wel een mencursus gedaan en behaald, maar daarna nooit meer gemend. Gelukkig is Arthur geweldig braaf <3
Het geeft zo veel vertrouwen. Dat hij gewoon nog geen oortje beweegd als er een tractor of motor passeert. Grote keien naast de weg zijn wel eng :')

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 21:59

Hiercook rustig aan met Mennen.
Pony staat nu een maand stil, verdiende rust ze deed het zo fijn! Zodra het weer weer de betere kant op gaat beginnen we weer met trainen.
Begonnen met de zoektocht naar een nieuwe koets maatje groter als wat ik nu heb. Past wat mooier bij Moonshine.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 13:57

Hier ook ff weinig mennen,menwagens zijn opgeborgen ivm verbouwing.gisteren voor het eerst 2 ponys aan de longe gehad maar verder ff niets.