[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 08:20

Wat heerlijk en nu maar rustigaan kilometers samen maken

assie

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 11:46

Idd, we gaan heel rustig aan, want ik heb absoluut geen haast. Hij wordt in april 4, dus ik denk dat ie deze winter 1x per maand een kwartiertje voor de kar gaat en verder gewoon beetje spelen in de paddock.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 14:48

Gisteren een rustig rondje met de puppy, vandaag een rustig rondje met de ervaren merrie. Nouja.. ervaren... dit hadden wij ook nog nooit eerder gedaan :))

Afbeelding

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 17:18

Super Assie zo braaf na een maand rust en net beleerd te zijn!
Oh en ook braaf van de schimmel met de sint.

Hier rustig aan gisteren een buitenrit gemaakt. Brave Moon we kwamen ook nog een ontsnapt kalf tegen onder weg, loopt hier al bijna een maand in de bossen rond. Moon bleef relaxed, zo fijn zo'n redelijk nuchtere pony

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 01:43

Assie wat superbraaf, gaaf uitzicht die billen. Daar kun je vast aan wennen! En met de oude wijze man op pad geweest, das ook dapper. Mijn eerste paard is ook ooit paard-van-sinterklaas geweest maar dan onder het zadel en ik was mee als Piet. Dat blijven leuke herinneringen.

Over anatomische hoofdstellen kan ik niet meepraten helaas.

Onze eerste wedstrijd ging boven verwachting goed. Veroon liep grotendeels goed ontspannen door de ring en ik was heel trots op haar. We mochten 2 x 193 punten mee naar huis nemen (5de en 6de van de 10 geworden). Hartstikke mooi begin.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag mijn eigen wagen weer opgehaald bij de koetsenmaker. Het lamoen is verhoogd, mijn bokstoel is verhoogd en het zij-zitje en armleuning verwijderf. Nu kan ik vanaf achter opstappen en naast de bokstoel langs naar voren (ik kan niet langs de normale route opstappen door mijn rug-handicap). Morgen de lamoenstokken even weer mooi op kleur spuiten (zit wat roest aan) en dan maar even zien wanneer mn instructeur tijd heeft om hier langs te komen en de boel te passen en op maat te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er ook wel weer zin in om thuis te kunnen mennen in plaats van alleen bij de les.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 08:28

Misschien een stomme vraag, maar als het lamoen en de bokstoel verhoogd moest worden was deze wagen dan wel de juiste maat voor jouw paard qua hoogte? In ieder geval, fijn dat de wagen terug is en op naar km's maken! :-)

Wat fijn zo nuchter Spaikey, dat is toch wel raar voor veel paarden.

Leuk met de Sint Assie, ze heeft er de goede kleur voor!

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 14:31

Ik heb een op maat gemaakt hoofdstel, met uitsparing achter de oren.
Was voor mijn vorige pony Past redelijk op Moon maar krijg voor haar een nieuw kopstuk omdat deze te kort is zit net niet goed aan onderzijde oren en smaller achter de oren omdat deze niet genoeg ruimte heeft achter de oren tussen het oor en het bot achter het oor in de nek.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 15:09

Elisa2 schreef:
Misschien een stomme vraag, maar als het lamoen en de bokstoel verhoogd moest worden was deze wagen dan wel de juiste maat voor jouw paard qua hoogte? In ieder geval, fijn dat de wagen terug is en op naar km's maken! :-)

Wat fijn zo nuchter Spaikey, dat is toch wel raar voor veel paarden.

Leuk met de Sint Assie, ze heeft er de goede kleur voor!

Ach wij hebben jarenlang met een te kleine en lage menwagen zonder problemen gereden. Rijdt hier in omgeving dan weer iemand met een pony en een paarden menwagen erachter. Daar is lamoen gewoon ingekort en smaller gezet. Denk dus persoonlijk dat het niet veel uit maakt als je het verstandig doet. Stel de menwagen is officieel te klein dan is deze mogelijk wel lichter qua gewicht wat weer voordelen kan hebben als je veel onverhard rijdt.
Wij hebben natuurlijk afgelopen jaar een nieuwe gekocht die wel passend is bij onze paarden maar het scheelt in gewicht ook flink. Dat trekken ze wel met gemak hoor maar voor hun was dat andere wagentje ook erg fijn lopen. Ons voordeel is nu dat we hiermee wel 2 span kunnen rijden en dat was met de kleinere menwagen absoluut geen veilige optie.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 16:56

Ik vind dat geen stomme vraag hoor! Ik denk dat een wagen met 25 inch wielen beter had gepast zonder dat ie aangepast had moeten worden. Maar mijn leswagen (die ik ook op mn wedstrijd heb gebruikt) is dezelfde maat als die ik nu heb. Daarvan is de bokstoel ook een stukje verhoogd. En die past prima zo, dus ik denk en hoop dat de mijne nu ook goed is. Ik heb deze wagen redelijk betaalbaar kunnen kopen en inmiddels zit er wel al flink wat extra geld in maar dit past me beter dan in 1x 3 of 4 duizend euro uitgeven. En als het goed is, dan kan ik er straks een hele poos mee vooruit. Tzt wil ik de bokstoel nog vervangen en dan zijn alle essentiële dingen gedaan.

Dit ziet er al beter uit. Morgen de andere kant.
Afbeelding
Afbeelding

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 17:00

wat een mooie oplossing dat je nu achterlangs kan opstappen Murona.
Wat betreft bokstoel ophogen: mijn wagen had een bokstoel waarbij je zowat moest liggen als je erop zat,cavalier heeft hem voor mij aangepast zodat ik normaal rechtop kon zitten. tja dat was nog in de tijd dat de ponymarathonwagens zwaar waren en ik een lichtere had kunnen bemachtigen :j Door cavalier helemaal nagekeken en aangepast zodat ik veilig kon crossen zonder om te gaan! :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 18:01

Ja, het verschil in hoogte zit inderdaad in de wielen. Maar goed, kan me voorstellen dat als de leswagen wel goed past en deze dezelfde wielmaat had dat je dan er vanuit gaat dat het zou passen.

Lamoen ziet er zo inderdaad een stuk beter uit!

Dierenfan, ik heb het idee dat het soms toch wel uitmaakt. Ook qua hoe de koetsier zit plus zwaarte van de wagen etc. Maar goed, wellicht is het ea wel passend te maken. Heb er zelf wel opgelet in de zoektocht naar een geschikte wagen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:06

Elisa2 schreef:
Ja, het verschil in hoogte zit inderdaad in de wielen. Maar goed, kan me voorstellen dat als de leswagen wel goed past en deze dezelfde wielmaat had dat je dan er vanuit gaat dat het zou passen.

Lamoen ziet er zo inderdaad een stuk beter uit!

Dierenfan, ik heb het idee dat het soms toch wel uitmaakt. Ook qua hoe de koetsier zit plus zwaarte van de wagen etc. Maar goed, wellicht is het ea wel passend te maken. Heb er zelf wel opgelet in de zoektocht naar een geschikte wagen.

Het maakt absoluut altijd een verschil natuurlijk maar niet direct in veiligheid wel in (on)gemak. Dat bedoel ik ermee te zeggen. Soms kun je bewust een zwaardere of lichtere wagen nemen. Zo lang het past bij de omstandigheden en het paard veilig kan lopen dan prima natuurlijk dat het af wijkt van de normale maatstaven. Dat is net als mennen met achenbach systeem of in dressuur houding of gewoon op z'n jan boerenfluitjes. Het kan allemaal veilig of gevaarlijk zijn.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:23

Je hebt goed-beter-best denk ik qua karren. Maar in geval van een te kleine/lage koets, of zoals in het geval van Muronia dat de lamoenen te laag lopen, dan gaat het niet meer over goed/comfortabel, maar over potentieel onveilig.
Dus mooi dat het nu is aangepast. Slim gedaan zo. +:)+

Ik was bij mijn wagen bang dat hij te klein zou zijn voor mijn puppypaard (die toch echt flink groter is dan zijn moeder). Maar het viel me vrijdag niks tegen en als ik de foto zie, dan is het best prima.

Ik heb inmiddels wel op een heel aantal bokstoelen gezeten en er zit echt zoveel verschil in racekuipjes, leunstoelen en alles ertussenin. Je moet net kiezen wat voor jou lekker zit. En dan heb je ook nog verschil tussen dressuur en marathon bijvoorbeeld.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:58

Dat zal best dat er veel verschil zit in bokstoelen. Ik moet me daar nog eens beter in verdiepen wat mij zou passen. Aangezien ik rugpatient ben is goede vering sowieso belangrijk. En omdat mijn zenuw naar mijn linkerbeen bekneld is moet de stoel deze niet nog verder beknellen (sommige hebben aan de voorkant een rand). En dan moet mijn maat 44 derrière er ook nog eens fatsoenlijk in passen _O- . Ik zie online alleen weinig adressen waar ze bokstoelen verkopen.

12 december komt mn instructeur om te passen en op maat te maken. Dan wil ik hopen dat het goed is want een dag daarna doen we mee aan de santa-ride en ik wil de wagen daarvoor natuurlijk wel in santa-sfeer pimpen :D

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 11:15

Bij koetsenhandelaren verkopen ze ook verschillende bokstoelen. Maar een schapenvel in je stoel is ook heel comfortabel en warm. (vind de kat ook om op te slapen :+ dus een handdoek op de stoel of een stoelhoes in de schuur)

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 14:03

Als ik een wagen op grote van mijn paard moest kopen had ik nu nog geen geschikte koets gehad :+

Ik had toen gezocht naar 2dehands zo hoogst mogelijke en in een straal van 150km zowel NL en DE.

Ik heb bokhoogte van 1,40 en 23 inch wielen en heb de lamoenen verbreedt en ja voor het mooie is de wagen te klein maar ja met zijn 1,85 had het sowieso lastig geweest een betaalbare 2dehand hoge geschikte wagen te vinden :o

Al zou ik natuurlijk wel graag iets groters en mooiers willen haha het misstaat hem ook niet en voor wat ik ermee doe gaat het prima.

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 15:33

Ik heb het juist contra, altijd op zoek naar klein en licht, ivm kleine pony's.
Maar ik rij dus ook vrolijk met de wagen van mijn C'tje met mijn shet als het zo uit komt.
Mooi? Nee. functioneel? Ja.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 15:55

Muronia, gefeliciteerd, mooie wagen ook! Gaat vast goedkomen met aanpassen volgende week.

Super assie, ook met je Schimmel, echt tof!

Leuk om te zien en lezen hoe iedereen zo rond rijdt :)

Voor de mensen met kleine ponies: welk hoofdstel hebben jullie?
Er zat er bij mij eentje bij het tuig dat ik op de kop had getikt maar die past niet (te klein). Tot nu toe had ik haar biothane hoofdstelletje om maar wil wel een menhoofdstel. Vind alleen dat ze altijd zo "grof" zijn, of de gespen groot of net op "ongunstige" plekken, of ben ik gewoon te kieskeurig?
Ik vond die ideal anatomisch wel heel mooi, moet sowieso extra bakstukken bestellen zodat ik zowel met als zonder oogkleppen kan. Leer of biothane maakt me niet zo gek veel uit, ik hoor graag jullie ervaringen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 16:58

Ik heb voor mijn shetten Ideal hoofdstelletjes, die zitten gewoon mooi.
Ken ook mensen die fan zijn van Zilco, bij mijn Forester zit die ook fijn.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:09

ilsie, ik men ook met biothane hoofdstellen door dabo design op maat gemaakt. Ik men zonder oogkleppen. Eerst met premiere rijhoofdstellen nu dus biothane want ik hou niet van invetten. Mijn hele tuig is kunststof. Na een modderige rit even onder de tuinspuit en laten drogen en het is weer schoon. :D
Mijn spannetje:
Afbeelding

Helaas reageert Jorie weer op stuurhulpen van het bit door zijn mond te openen en zijn hoofd in tegengestelde richting te doen als ik in de bak rij met tweespan. Ik moet Alex met redelijk veel druk rijden en Jorie vindt dat alles behalve prettig. Ik heb praktisch alle bitten al geprobeerd op happy mouth na (maar die zijn te dik met 15mm). En ik heb echt gezocht, maar maat 9,5 is niks in te vinden. Hij vindt leer en enkelgebroken wel oké enkelspan of op buitenrit want dan rij ik met een wat langer leidsel. Dus ik heb een sidepull besteld (wel met bithangers zodat ik indien nodig alsnog kan ingrijpen).