[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:43

kijk op de site van harrys horse, daar hebben ze dubbel gebroken bustrens.
ik had er vandaag toevallig 1 in mijn hand, maar ik ben op zoek naar een dubbelgebroken watertrens met kleine ringen,de standaaard maat is net te groot voor mijn menhoofdstel.
morgen is eindelijk mijn lamoen klaar, (heb hem maar naar van schie gebracht, dat zelf buigen werd 3x niets :( )
en dan de kwast erover en....sun weer aan het werk, yeh!
(nu nog ff beter weer, want het was weer nat) :(

L_Rivaldo

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:53

ja dat probleem heb ik nou ook met die ringen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:16

ik heb er eentje op paard en koets gekocht dubbel gebroken met kleine ringen. Heb er nog niet mee gereden omdat ik buiten met happy mouth liverpool rijd.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 00:45

Maisie schreef:
vierringstrens wou ik ook proberen maar werd afgeraden door mijn instructeur (weet helaas de reden niet meer). Maar idd een bustrens?

Hoogstwaarschijnlijk wegens het overdreven notenkrakerseffect...

Dit weekend nog snel even oefenen en dan volgende week heb ik examen voor het B-brevet mennen. Theorie wordt een eitje; voor praktijk moeten we een eenvoudige dressuurproef rijden (die van de CAN4 in belgië) en een kegeltjesparcours. Normaal gezien zou dat wel moeten lukken maar hopelijk loopt alles goed af.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:25

@rivaldo: hij staat 24/7 buiten met schuilstal, dus wat dat aangaat mist hij niks :D hij loopt ook zonder deken, dus daar geen problemen mee :)
ik ga elke dag :j wil hem elke dag even zien en kroelen, anders word ik gek :')
dingen uit handen geven kan en wil ik niet :o

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:39

Ik heb een pony die niet op een liverpool of bokkenbitje te rijden is (is echt gevaarlijk, raakt compleet in paniek nog voor je je leidsel op pak). Wat voor mondstuk dan ook (recht, met tongboog, gebroken, happymouth, myler). Die loopt prima op een 4rings trens.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:06

Ik heb mijn pony lopen op een enkelgebroken bustrens. Sinds paard en koets heb ik een dubbelgebroken bitje aangeschaft. Daar heeft ze nu 1 keer mee gelopen en gaat ook heel fijn.
Heb haar ook al op een liverpool gehad, maar dat was geen succes.

Als ik jullie schema's hier zie passeren, hebben jullie echt veel tijd. Ik moet al moeite doen om men pony 1 keer per week beweging te geven. K ga er dagelijks 2* naar toe voor het voeren: smorgens voor het werk en s'avonds na het werk. Op beide momenten is het dan al donker.
Op vrijdag avond kan ik meestal vroeger gaan, maar dan moet eerst de weide onderhouden worden. Tegen dat ik hier mee klaar ben is het ook al terug donker. In het weekend zijn we op onze bouwwerf bezig.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:18

mijn pessoa is verzonden :D Ben benieuwd.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:29

Mijn ponys hebben het echt goed als ik het zo lees :+ Hoeven amper wat te doen :D

Rivaldo: vind je het niet eng van die jonge meiden met je pony alleen? Krijg ook veel reacties van 10-11-12 jarige maar ga er eigenlijk nooit op in. Ben toch bang dat er wat gebeurt....

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:25

Mijnes is ook verzonden :D :D

Nee, ik laat ze langs komen en ik kijk wat ze al kunnen, vind dat je met deze leeftijd ook echt kan zeggen wat je wilt, want de kleintjes willen het echt niet verpesten zodat ze niet meer mogen. Ze doen dus ook echt alles precies zoals ik het gezegt hebt. Als ze ouder zijn heb ik gemerkt dat ze toch maar doen wat ze zelf willen (bedoel dan meer, met rijstijl enzo) Ben erg blij met de meiden :D

Ook zijn er op stal vaak mensen aanwezig waaraan ze dingen kunnen vragen, ook als er iets gebeurdt is wat in hun ogen niet correct is wordt dat tegen ze gezegt of tegen mij gemeld, dat is aan de ene kant ook wel fijn.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:52

Ik geef ook niets uit handen maar dat is ook meer omdat mijn paarden bij mijn ouders staan. Het is niet handig als daar vreemden op het erf gaan lopen. Ook zetten mijn ouders de paarden binnen en buiten en voeren ze. Als ik een keer niet kan vraag ik mijn zusje of ze even een plakje stro in de stal wil gooien en brokken wil geven. Verder kom ik zelf minimaal 6x in de week dus ze komen niets tekort. Ik zou het wel leuk vinden een goed ruitertje te hebben maar die zijn moeilijk te vinden.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:31

dennis: dat probleem heb ik ook met sun, alleen een dubbelgebroken trensje,op andere bitten gaat ze op haar kont zitten en dan zitten de leidsels er niet eens aan vast??!(echt met haar mond wijd open in paniek zitten)
er word me wel een 4 ringentrens aangeraden, maar weet geen maat (zelfde als trens?)
en hoe bevestigen met die ringen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:57

Op deze foto is het bit het best te zien. De losse ring zit aan het bakstuk, m'n leidsels aan de ring die aan het mondstuk zit. Ik was eerst bang dat het bit te los in haar mond zou liggen en heb nog aan een sperriempje gedacht, maar ze loopt hier prima op. Ze kauwt wel veel, maar doet dat ohz ook, zelfs bitloos loopt ze veel te kauwen, dus het komt niet omdat het bit niet fijn zit ;).
Afbeelding
Deze merrie gaat ook door het lint zodra je een ander bit er in hang. Niet voor rede vatbaar, niet te sturen en nauwelijks in te spannen.
Ze heeft nu 2 bijna de zelfde bitjes. Een enkelgebroken 10,5 trensje voor ohz, en een enkel gebroken 11,5 4rings trens voor voor de wagen, beide met een niet te dik mondstuk.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:10

Hallo allemaal!

Morgen eindelijk les, van Ronald Robbers! We belden de hele tijd langs mekaar heen, maar nu is het eindelijk gelukt! Heb er zin in! Vandaag nog even rustig trainen, hij heeft gisteren vrij gehad. Heb er echt zin in! Hoop dat ik er wat van op steek, en dat ik ermee aan de gang kan!

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:12

ik rijd met een ponyliverpoolstang met tongboog, ben er erg over te spreken! Ik heb nu even net wat meer inspraak dan bij mijn b-stang, aangezien meneer en madam nog wel eens sterk worden :o. Over mijn pessoa hoor ik niets meer :( beetje jammer! Straks lekker rijden :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:16

K rij met een liverpool van Sprenger. Mooi dun mondstuk en kleine scharen. Mag ook wel bij maatje 9 cm :+

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:19

Ja, ik bleef ook heel irritant mailen tot ze antwoorde :D.. ik vind dat de service bagger is, leuk idee voor die pessoa's maar zal het niet aanraden ofzo.

Had ook bij *een bedrijf* een pad en singel besteld voor mijn westernzadeltje.. pad binnen gehad, singel was niet leverbaar zou na gestuurd worden.. nu blijk het bij de leverancier ook niet leverbaar te zijn.
Bestelling is al 30 oktober besteld en overgemaakt.. grr.. mijn oude singel knapt echt bijna uit elkaar van ellende (touwtjes).. ik heb haar gemaild, ze zal contact opnemen als ze meer weet.. maar nu stuur ik een week later een mail of ze al meer weet, wordt er niet op gereageerd..
Laatst bijgewerkt door L_Rivaldo op 03-12-09 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:20

Vraagje: wat is het verschil tussen losse en vaste scharen?

Ik krijg voor kerst een nieuw bitje en ik kan hier tussen kiezen, wat nu?, heb nu losse.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:18

L_Rivaldo ik heb nog een singeltje van een westernzadeltje waar ik niks mee doe. Is ook zon touwsingel. Weet niet of je die wilt hebben?? ponie had een te dikke buik dus deze paste niet :)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:22

pff lastig uit te leggen, een bokkebitje heeft vaste scharen, het is dus allemaal ui 1 stuk gemaakt bij losse scharen is het "los" van elkaar aan mekaar gemaakt zoals bijvorbeeld bij een liverpoolstang, ook kan daar nog bij komen dat het bitje "pompruimte krijgt"

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:31

Ik heb eigenlijk geen verstand van bitten, maar de pony van onze dochter gooit haar tong soms over het bit, zowel onder het zadel als aangespannen. Gekke pony bijt dan op een stukje van haar tong }:0 , welk bit is aan te raden?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:32

Weet dat je er voor OHZ een lepel aan het bit kan maken, of een lepelbit voor kan gebruiken. Aangespannen weet ik niet

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:33

Wij hebben er eentje met een tongboog. Maar zon tonglepel is ook handig.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:42

Zo'n tonglepel heb je ook los, of niet?
Verder heb ik namelijk geen problemen met het bit en ze doet het ook niet telkens, dus beetje zonde om een duur, nieuw bit aan te schaffen, terwijl het misschien niet eens helpt.
Tongboog lijkt me zelf prettiger voor het paardje, ik ga eens kijken of ik ergens iets kan lenen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:48

Ja, die zijn ook los te krijgen geloof ik.

Er zijn ook bitbanken waar je bitten kunt uitproberen zonder dat je ze aan hoeft te schaffen :)