[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 08:59

Citaat:
mvermeulen; leuke pony! hoe groot is hij/zij? en hoe groot de tweewieler?
Dit was Obelix mijn vorige pony die ik 3 jaar geleden heb moeten laten inslapen op 8 jarige leeftijd. En hij was inderdaad echt een heerlijke grappige pony. Mis hem nog steeds.

Hij was 1,11

Spaikey

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 20:38

Heerlijke buitenrit gereden vandaag. Gelukkig was het droog.
Moon heeft weer veel gezien en geleerd vandaag! Spoorweg overgang met witte lijnen op de grond ging vandaag voor het eerst goed zonder te stoppen.
Verder veel tractoren onderweg, ze waren hooibalen aan het persen en in de plastic aan het wikkelen. Ze bleef braaf reageerde er amper op. Moest 5 min wachten onderweg omdat we er niet door konden was ook een wikkelaar hooi aan het plastificeren. Bleef ze ook netjes staan, en dan te bedenken dat ze in Juli nog geen seconde stil kon staan. Oefening baart kunst

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 18:11

greendragon schreef:
Gem, wat was er mis met de miskoop?
Wel fijn als je een jong dier zelf kunt opleiden, ook al besteed je het beleren zelf uit.

Lief 5 - jarig paard, mooi paard, super afstamming (springgefokt), onder zadel, super beweging, makkelijk om te scholen zowel naar tuig, verkeersmak, uithoudingsvermogen, wendbaar, meewerkend ..... maar altijd geblesseerd. Dan weer dit, dan weer dat, dan weer zus, dan weer zo. Nooit hetzelfde, maar elke keer weer lang revalideren. Als je hem helemaal los aan de lange teugel liet lopen was er geen centje pijn, maar zo gauw als je hem bij elkaar wilde rijden was het kreupeltje hier, kreupeltje daar. En elke keer was het wat anders. Opereren, masseren, fysio, acupunctuur, warmte-gels, speciale voeding, ik heb zelfs een reading met foto's laten doen ... nooit langer dan drie maanden (incl. revalideren) kunnen rijden. Niet in tuig, niet onder de man. Na drie jaar zei de (internationaal zeer bekende en ervaren) paardenarts : "Ik denk dat je wel genoeg geld aan mij besteed hebt". Nou .... da's een signaal.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 19:01

Jeetje Gem, dat is wel echt flink zuur...

En meerdere met pech, eigenlijk is het dan ook gewoon geluk hebben als het goed gaat!

Dennis wat een mooie wagen, ziet er solide uit!

Muronia, veel succes!!

Hier helaas nog niet opnieuw ingespannen, ben nauwelijks thuis momenteel. Gister wel praktijkles gehad bij het koetsiersbewijs, vorige week de theorie, ik heb zelfs gedroomd over de lijnenvoering haha. Als alles zo makkelijk gaat als in mijn droom komt het wel goed :')

Aangezien ik daar met handschoenen zal moeten mennen en ik met rijden al nooit graag handschoenen aan had, aan jullie de vraag: welke dunne men handschoenen zijn nu echt fijn? Echt leer? Welk leer? Met voering wil ik niet, is me algauw te warm en ik "verlies" de grip.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 20:42

Hier volledig zelf beleerd ons jongste trekpaard. Die was echt groen en heel makkelijk en relaxt. Onze oudste was verpest daar is een professioneel persoon bij geweest maar dit paard heeft bij hem zoveel indruk gemaakt dat we nog regelmatig contact hebben over en weer haha.

Ik men ook zonder handschoenen en anders hele dunne van epplejeck

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 20:56

Ik heb me juist een paar heerlijke warme handschoenen gekocht van roeckl. Ik men normaal met dunne rij-handschoentjes (die had ik nog dus beter dat ze maar gebruikt worden), maar ik krijg snel hele koude, verkrampte handen dus ik ben blij met mn nieuwe aanwinstjes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 09:20

Ik gebruik die simpele stoffen? handschoenen met nopjes, daar in hebben mijn handen tenminste voldoende bewegingsvrijheid. Leer lijkt mij te beperkend.

Wat zuur Gem als je zo'n fijn paard hebt en hij de hele tijd geblesseerd staat.

Klinkt goed Spaikey! Fijn dat ze zo braaf was!

Wat sneu Mvermeulen, zo jong in moeten laten slapen..ziet er inderdaad heel leuk uit.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 09:21

Krijgen jullie dan geen ijskoude handen in de winter (of eigenlijk nu al)?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 09:23

Als het echt heel koud wordt doe ik er twee over elkaar aan, maar het scheelt dat ik in de winter niet buiten maar in de binnenbak men. Buiten in de winter trek ik zelf lichamelijk ook helemaal niet.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 11:07

Wat handschoenen betreft ik heb lederen voor de zomer en gevoerde dikkere lederen voor de winter.
Ik heb er zelfs die je met een accu kunt verwarmen maar die zijn te stug.
Volgens mij zijn mij handschoenen van het merk ideal. Is wel ook een kwestie van wennen omdat ze toch anders zijn dan rij handschoenen. Mijn dunne paar heeft inmiddels wel wat slijtage aan een vinger (gaatje) maar dat mag ook wel na dik 7 jaar gebruikt te hebben.

Wow dat was echt pech met die miskoop Gem. Meer geluk gehad met Inova toen die loopt trouwens ook goed komt haar nog wel eens tegen op de wedstrijden met haar huidige eigenaar.

Gisteren trailer laden geoefend Moon gaf het goede voorbeeld. Ollie mijn andere pony verrekte het erop te gaan na 45 min maar eerst Moon gepakt daarna liep meneer zo naar boven 8-) echt ik snap niks van die pony. Trailer laden ging vroeger goed maar nadat hij een paar keer naar de da is geweest voor oa maagscopie is het niet fijn meer te laden. Onderweg is er nooit iets gebeurd wat wij weten.
Training voor laden ook gehad maar als hij niet wil dan wil hij ook echt niet

Mvermeulen wat erg dat je die pony zo jong hebt moeten laten inslapen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 15:10

Wij mennen altijd samen dus leidsels wisselen dan gewoon wat vaker van koetsier naar hulp koetsier en dan kun je heerlijk op je handen zitten haha. Nu heb ik niet vlot koude handen. Bij de honden uitlaten doe ik geaag bij koud weer eerst vaseline smeren op mijn handen maar dat werkt bij de paarden niet haha.
Heb wel ski broek gekocht inmiddels. Warme laarzen en warme broek werkt al erg goed.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 17:55

Net weer even een rondje gedaan met de shet voor de sulky. Toch ruim 7km gedaan weer. *\o/*

En ze gaat steeds gecontroleerder lopen, heeft meer rust in haar gangen. En de overgangen terug zijn nog niet heel vlot, maar al wel beter; ik heb geen 500 meter meer nodig om van draf naar stap te komen. En stilstaan gaat ook al beter; heb geen pingpongbal meer tussen de lamoenen staan. Het wordt nog wel eens wat. Fijne instructie van Melanie en Anne die me daar mee hebben geholpen.

Spaikey; Ik houd hoop, als ik jouw bericht zo lees, kan het nog goedkomen. :)

Ik had me al wel aangekleed als eskimo, dus had het nu niet koud. Moet nog wel even nadenken over winterhandschoenen want na een uur waren mijn handen wel heel stram in de zomerhandschoenen. Ik las Ideal en Roeckl, dus hopelijk komt er nog een mooie BF aanbieding ergens.

Van de week mijn trailer laten aanpassen zodat de borst-en bilstang ook op shethoogte kan. Die zit nu ook op zo'n 60cm dus het pakje hooi wat ik gebruikte als buffer kan er nu uit. Volgende week is er geen les, dus hopelijk kan ik mooi testen de week erna...

Shetje loopt inmiddels redelijk goed de trailer op en af. Maar heb dat ook heel veel geoefend afgelopen jaar. De truuk is vooral om niet het laden als doel te hebben, maar te mikken op controle over de beweging van het paard. Dus stapt ie op de laadklep op de vraag vooruit en dan kan 1 stap al genoeg zijn voor een trainingssessie. En dan rust in die positie. En dan inderdaad ook weer netjes achterwaarts, zonder draaien enzo.. In het begin heb ik ook wel regelmatig dwars over de laadklep laten lopen. Dan vond madam veel leuker dan de normale richting en toen werd het ineens veel minder spannend... Maar dat zul je in geen enkele trailerlaadtraining tegen komen denk ik. :D

ohh Gem, wat zonde van zo'n jong dier. Mijn Skippie was al ruim 12, en dat vond ik al zo jong... Maar soms is er gewoon geen andere oplossing. En dan is het beter om ze te laten gaan, hoe verschrikkelijk ook. Je kunt er zelf ook helemaal stuk op lopen, op alle zorgen die je hebt.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 17:59

Even naar de action warmtepleisters halen,die plak je op je mouwen( niet direct op je huid ivm word erg warm) dingen blijven best lang warm.
Wel zo dicht mogelijk bij je handen plakken

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:55

@greendragon. Stilstaan is in principe goed te trainen. Die van mij is al 5 en had dit niet fatsoenlijk geleerd en kan het nu na een paar maanden prima.

Haha schuin over de klep hebben wij ook wel eens geprobeerd. Maar mijn ruin komt echt niet op de klep als hij niet wil. Hij staat er voor is hartstikke ontspannen laat hoofd zakken kauwt af en zodra je voorwaarts vraagt komt er geen beweging in en weg ontspannen pony