[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:43

Ah, interessant Bianca. Ik ga het eens uitzoeken en aan vriendlief voorleggen. Bedankt voor je antwoord.

Belker

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:52

Ik heb gister een heerlijk bosritje gemaakt met onze buitenrijmaatjes. Ze waren fris en stout. Beiden drammerig en hupserig. Vandaag wilden we weer maar mijn hond liep opeens kreupel n zijn we de bak maar ingegaan. Heerlijk in de bak gereden. Ook onze eerste galop in de bak gemaakt. Ze was weer braaf.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:53

Qua inspannen schiet het niet op hier. Ik wil dat bij mijn instructrice doen maar mijn man is heel onregelmatig in wanneer hij er wel en niet is. Hij rijdt de trailer. Ik ga nu maar zelf mijn E halen en het daarna oppakken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:54

Afbeelding
Heel interessant trainen ket hartslagmeter

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 09:44

Lijkt me heel veel uit te halen janouk .
Voor honden hebben ze dat geloof ik nog niet... lijkt me een mooi middel om uithoudingsvermogen en conditie goed te monitoren en verder op te trainen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:01

Wat goed zeg Janouk af en toe even monitoren hoe het vermogen ervoor staat! Wel blijven opletten dat hartslag niet alles is natuurlijk, soms wordt gedacht als die hartslag maar laag is dat het lijf dan alles wel kan maar die hartslag is maar een aspect. Hard worden van banden en pezen, uitharden van gewrichten, opbouwen van diverse spiergroepen, souplesse etc bedoel ik dan. Zie / zag dit bij endurance regelmatig fout gaan met als gevolg vervelende blessures. Focussen mensen zich helemaal op hartslag vergeten ze de rest.

Belker zelf aan het stuur 8-) mijn man wil absoluut niet met trailer rijden hij durft dat niet :=

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 11:24

Ik had gister mijn hartslagmeter weer uit winterslaap gehaald, maar hij was er nog niet aan toe om weer aan het werk te gaan :P
Bruiloft ging prima. Det kan dat heel goed :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 11:33

VHU: dat harden van banden en pezen, opbouwen spieren etc daar zijn we nu een jaar nu mee bezig bij Meneer Anton. De hartslagmeter gebruiken we nu om gericht kracht te trainen en te zorgen dat wij hem niet overnemen, maar goed blijven kijken naar zijn herstel. Eerst deden wij dat op gevoel en nu met de meter kunnen we werkelijk meten wat er gebeurt.
Paarden zijn natuurlijk meesters in het verhullen hoe het werkelijk gaat: als prooidier ben je de spreekwoordelijke "banketstaaf" als je toont dat je moe bent.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:03

Je meet de hartslag, niet in hoeverre de pezen/banden bijv het korte snelle werk aankunnen. Het is maar een opmerking hoor ik heb veel (ook paarden die al jarenlang in wedstrijden worden gebruikt zonder focus op snelheid en zowel paarden die naar kort/snel werden getraind als paarden die naar lang/snel worden getraind) paarden kapot zien gaan op banden/pezen etc door het focussen op hartslag / herstel naar basiswaarden. 't Is maar een opmerking niet persoonlijk bedoeld maar in het algemeen :) vwb hartslag en prooidier, paarden kunnen onder grote spanning staan en zeer lage hartslag laten zien, dan zitten ze in de Faint fase van Fight, Flight, Freeze, Faint. Dat is hun manier om om te gaan als ze uiteindelijk worden afgemaakt door een prooidier... -O- ze geven zich dan over... lichaamsfuncties vertragen en adrenaline niveau neemt zelfs af. Dat is de grootste valkuil bij overbelasting dat ze in de Freeze/Faint fase terecht komen. Dat kan zich ook uiten in bijv struikelen of ongecoordineerde acties, wil niet zeggen dat ze er letterlijk bij neervallen. Zolang ze in de normale & Fight/Flight zitten blijft hartslag op niveau / stijgt (en daalt weer bij ontspanning).

Hoe lang banden/pezen moeten worden opgebouwd voor welk werk ligt totaal aan gehele combinatie en omstandigheden :) en het niveau wat je op dat moment vraagt ... jullie zijn vast hartstikke goed bezig hoor met Herr Anton, is dus ook niet persoonlijk bedoeld maar zo hier en daar dreigt zo'n hype te ontstaan met het trainen met hartslagmeter het krijgt mi veel meer credits dan dat het zou hoeven te hebben en het wordt vaak als 'alleenstaande parameter' zeg maar opgepakt.

Stel dat je dit bijv onder dezelfde omstandigheden elke 2 weken doet, hoeft snellere daling van hartslag niets met beter herstel te maken te hebben, kan er ook mee te maken hebben dat paard went aan het gebeuren en er dus minder gestresst van is :)

Wat is Det een topper ^&+ +:)+

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:53

Ik denk zelf dat hartslag wel goed is om mee te werken. Maar in de endurance zie je veel mensen alleen km maken. Denk dat Wij menners ook veel meer bezig zijn met dressuur training (en janouk zeker!) als alleen puur op hartslag.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:55

Thanks voor de uitleg. Die waardeer ik ook heel erg. :))
Want op dit vlak moet ik nog heel veel leren. Voor mij is trainen met hartslagmeter nieuw.
We uebben ook geen eigen meter, maar doen het onder begeleiding van de fysiotherapeut van Meneer Anton. Verwende aapje heeft eigen fysio

En wat ips zegt, dressuur vaardigheid is ons doel.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:32

Wat belangrijk is, wat ik zie bij de hardlooptraining bij mensen is de rust hartslag.. daaraan kun je aflezen of een lichaam is hersteld van inspanning.... en tijdens training een maximum hartslag en minimum om juist conditie en uithoudingsvermogen te vergroten, .... of een lagere hartslag..op een herstelronde

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:39

Niet alleen de hartslag is belangrijk. Ook het moment van verzuring. Door lactaat meting te doen weet je bij welke hartslag je paard gaat verzuren. Uitdaging van de training is dan om te zorgen dat je daar net onder blijft en conditie opbouwt zodat hartslag lager bljjft bij meer inspanning.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:58

Ik heb jaren endurance gereden. En dat komt goed uit nu ik menwedstrijden en marathons en andere tochten rij. Veel mensen maken de fout om een paard met een mens te vergelijken en denken dat er veel getraind moet worden, maar dat is een hele grote valkuil je paard wordt hiervan niet sneller van of krijgt meer conditie, je werkt eerder hele vervelende blessures in de hand. Echt trainen met mijn paard was maar 3x per week. En dat bestond uit 2x een intervaltraining (daar train je de snelheid) van hooguit 15 km. Dat was maar een uurtje. En een long Slow Distance (LSD) dat was een rit van zo'n 30/35 km die we in 3 uur reden veel stappen of lange stukken een ontspannen drafje (raggen is dan uit ten boze). Dat was de conditie training. Dit was de voorbereiding voor een rit van 60km. Die we hebben uitgereden met gemiddelde van 14kmpu. In de verplichte pauzes en in de vetcheck een hartslag van 52. Dit deden we in 3 maanden. Onze paarden hadden al een goede basisconditie voordat we begonnen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:20

Oeps. ik vind 30/35 km in 3 uur nog best stevig. Ik reken daar zo 5 uur over. Zeker als je ook nog moet kaartlezen /wegzoeken. Dat stilstaan is funest voor je gemiddelde.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:09

Interessant om mee te lezen. Ik heb geen ervaring met hartslagmeter oid, maar wel leuk om je in te verdiepen.

Zelf merk ik bij mijn schimpie eigenlijk dat ze vaak frisser/sterker/beter is geworden als ik haar even een tijdje stilzet of maar 1x per week iets laat doen.
Past wel een beetje bij wat yarrah zegt. En past ook bij mij, want ik ben een echte mooi weer menner/ruiter :+

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:17

Ff snel, wie (met bruine hond) kwam gisteren nou een praatje bij mij maken tijdens de strijd der districten? Ik kon helaas niet praten vanwege de livestream op de camera. Iemand hier uit het topic?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:30

Jij was superdruk dit weekend Gem! Ben benieuwd wie het was :-)

Endurance is totaal anders qua spieropbouw dan dressuur/vaardigheid met mennen of dressuren/springen onder het zadel. Dus de manier van daar trainen voor de spieren is lastig met elkaar te vergelijken. Voor dressuur/springen heb je explosieve kracht nodig = korte spiervezels. Voor endurance heb je ausdauer nodig = lange spiervezels. Daarom is het trainen voor bijv eventing ohz en dus marathon met mennen extra ingewikkeld, want feitelijk wil je het beste van zowel korte als langere vezels.

Tuurlijk geeft hartslag een indicatie en is het een trainingsmiddel maar het is dus een middel zoals er vele zijn :)

De 'goede' endurance rijders doen zeker ook (iets van) dressuurmatige / crosstrainingen om het paardenlijf veelzijdig te ontwikkelen en vooral de souplesse te houden. Bij die rijders zie je ook de minste blessures.

En idd met hartslag training is het zaak heel goed de rust hartslag te weten, dat weet je pas als je paar keer onder verschillende omstandigheden intervaltraining hebt gedaan waarbij als het goed is dus in de loop van de tijd het verschil tussen hoog/basishartslag steeds sneller weer bij elkaar komt. Totdat je bepaald optimum hebt voor dat bepaalde paard.

Wat Tine zegt de lactaat proef is een hele mooie om de verzuring van de spieren te meten. Ook een mooi hulpmiddel.

Nou hier met Cathey nog lang geen hartslag meters eraan hahaha maar wel mooi in mijn eentje over het erf gestapt en stukje weg op. Ben er wel een uur mee bezig geweest voordat ik zo'n 100 meter of zoiets uiteindelijk in de goede richting ben geweest maar goed :)) (iets van 20x stukje weer terug en weer op etc... ze vond het zooooo eng maar bleef braaf).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:52

Cathey zal anders een behoorlijke hartslag gehad hebben en anders jij wel bij jullie 100 meter. :D
Goede training

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:46

Hahaha ik vind dit altijd wel leuk om te doen dan valt mijn hartslag erg mee :D ze gaat niet rennen of zoiets ze staat gewoon stil, als een ezeltje, hoofd vooruit, oren vooruit gespitst en grooooote ogen. Dus niet strak met hoofd omhoog, ze wil wel maar ze vind het gewoon heel erg eng. Voel haar hartslag dan door haar lijf heen bonzen, arme ding trilde af en toe helemaal dus was erg braaf dat ze er niet tussenuit is gepiept. Neem er gewoon alle tijd voor. Zodat ze uit zichzelf stapje naar voren doet, paar stapjes en dan mag ze (rustig) weer teruglopen, weer omkeren en weer paar stapjes meer etc.
Maar gaat vast wel goedkomen **ooit** :D

Ander paard loopt ze als schaap achteraan, maar goed, kan er als ik ooit weer endurance of zoiets wil gaan doen, niet vanuit gaan dat ik altijd en overal achter iemand aan rij }:0

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:27

Dames ik vind het reuze interessant en lees dus goed mee en hoop het goed in te passen bij het trainen van mijn shetten. zelf rij ik in de winter zodanig dat mijn mannetjes niet te nat worden met hun wintervacht. De ene keer wat langer en de andere keer korter, de ene keer 2 a 3 x per week de andere keer 5 dg vrij, dit na gelang het weer en windrichting.
Ze kunnen wel luw staan voor elke windrichting maar met oostenwind is het vaak ook kouder en staan ze in de wind te eten.
In de zomer om de dag en 1 x in de 1 a 2 weken een grote rit van ongeveer 20km zodat ik in het najaar de SMW die onze club organiseert binnen de toegestane tijd kan meerijden.
Mijn ervaring is ook dat daags voor een wedstrijd vrij geven, een frissere pony geeft.
VHU veel geduld gewenst met Cathey wel fijn dat ze niet er tussenuit gaat.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:22

Hartslagmeter lijkt me top bij mendurance en marathon. Handige tool.

Las net dat paard en koets niet doorgaat dit jaar en dan in april 2018 verhuist naar de peelbergen.
Tja lastige tijd vaak voor ons ivm veulenen en 215 km is ook wel weer erg ver. Jammer

Vanmorgen db weer voor het eerst gelongeerd. Na lange tijd niks. Moeten de draad toch maar weer oppakken

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:29

Goed bezig Baudyh +:)+ heb gevoel dat er elk jaar iets anders is met P&K :o?

Nou hier ook weer hobbel genomen, had paar keer met Cathey in de bak gereden met andere mensen ging steeds niet echt geweldig (vind het zelf dan ook op een gegeven moment ook eng, schiet ook niet op natuurlijk :o ) maar vandaag hadden we eindelijk een goede 30 minuten bij elkaar denk ik. Stap, draf, galop, ook gewoon vlak langs elkaar e.d. :D

Nu moed verzamelen voor boodschappen doen }:0

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:12

Zo wat is het hier....stilte voor de storm?
Ik heb zaterdag een workshop hoeden maken gehad in uddel,had eerst zoiets van pfff waar begin ik aan,maar was reuze leuk,vooral het eind resultaat van iedereen _/-\o_
Zondag vol bewondering gekeken hoe de hartslagmeter bij meneer anton werd bevestigd,helaas niet in het echt in werking gezien want ik ging naar huis. Maar....janouk liet via internet ze zien *\o/*
Helaas niet met sunrise de oefenmarathon gereden,vorige week ben ik met sun naar dierenarts geweest om te kijken wat het trailerprobleem het is.neurologische is ze 100% oke.gast het binnendeurtje dicht gaat ze tegen het schot hangen,deurtje open staat ze normaal.enz....claustrofobie ! Ik had de 6 km naar dierenarts schot opzij gezet,ging al wat beter.nu 2 lange stangen laten maken en schot eruit.kleine stukjes oefenen....duimen dat het beter gaat.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:22

Vervelend dat het met sun niet fijn gaat op de trailer zeg HT!
VHU blijft haar grenzen opzoeken, knap hoor.
Baudyh, ik vind het verplaatsen van paard en koets ook een rare wending. November is juist zo leuk dan is er weinig qua wedstrijd etc. En dan de afstand, ermelo is 100 km horst 190 km.... Geen goede verandering naar mijn mening.

Ik heb van de week weer met mijn meisjes gereden, ging best goed. Morgen les :D
Afbeelding