[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 05:44

@lanouska wat een prachtige presentatie wagen <3

@ips heel veel plezier in ermelo en succes met het span

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:02

Wat een prachtige wagen Lanoeska *D super gaaf zo met die prachtige paarden ervoor.
Ips andere vlekkendame ook op ponykamp, mooi zo.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:44

Ips, heel veel plezier op menkamp met de beide dames!
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar waarom wilde het nu allemaal niet zo met de nieuwe aanwinst??

Lanouska, prachtige wagen zeg! Fieuw!!
Is dat Cupido op de foto?

VHU, ook merries kunnen er soms wat van hoor! Fjella stak daarbij wel de kroon, die kon het niet laten om overal aan te zitten, beetje te pakken, kranen losdraaien e.d. Om gek van te worden af en toe!!
Wel fijn dat Hero dan niet gaat vliegen met de kruiwagen erachteraan, dan kun je wel ongelukken krijgen. Ooit een KWPN, van mezelf, aan de klink vastgezet van zo'n zware staldeur. Had die gek de hele deur eruit getild en dus aan zijn hoofd hangen. Die bleef gelukkig ook rustig staan zodat we hem los konden maken, maar als die was gaan rennen... Ik heb mijn lesje wel geleerd, zet noooooit...
Mazzel met je auto trouwens!!

Biancacoo, jammer dat je afscheid gaat nemen, snap wel dat de confrontatie steeds lastig is als je geen paarden meer hebt. Vond de verhalen van de honden altijd leuk!!

Ik heb mij trouwens ook wel eens afgevraagd hoe je in vredesnaam met een mes de strengen door moet snijden. Denk dat je bij mijn strengen toch ook zeker wel een half uurtje verder bent. Of je moet zo'n knipding hebben waarmee je sloten door kunt knippen misschien. Dacht altijd dat ik gek was, of zulke slechte messen had, maar is dus vrij normaal dat dat eigenlijk niet te doen is.

Arme Tea is nog steeds van streek dat Fjel weg is. Ik kan echt merken dat ze haar mist. Komt heel lief naar mij over, want ze komt steeds aandacht vragen, duikt zelf bijna in het halster als ik bij de wei kom e.d. Maar het is niet zo dat ze echt behoefte heeft aan mij, maar aan haar maatje. Ze loopt nu in onze nieuwe wei aan de andere kant van het huis als waar Jeskim staat en vanuit de wei kan ze Jeskim niet zien. Dan eet ze wel een poosje, maar vervolgens toch wat druk en brullen naar Jes. Dus het hek tussen de wei en de bak maar open gezet dan kan ze vanuit de bak even om het hoekje naar Jeskim kijken en gaat het wel weer..
Helaas kan Jeskim niet bij Tea in, dat durf ik echt niet aan. Jeskim is oud en niet zo snel meer en Tea en Jes hebben eigenlijk altijd de schurft aan elkaar gehad jammer genoeg. Tea is ontzettend dominant en ben bang dat ze Jeskim echt in elkaar mept. Jeskim is ook doodsbang van Tea, dus die zou geen rust krijgen.

Onder het zadel gaat het wel redelijk, ik wil eigenlijk vaker rijden, maar door vermoeidheid lukt dat niet zo goed. Conditie van Tea is dus ook nog niet zo op peil, maar sommige dingen gaan zeker al beter. Alleen zaterdag was ze een beetje drukjes, hihi.. Had er mijn handen vol aan!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:07

Zo rustig hier :7
Lastig Jeskim dat de dames niet bij elkaar kunnen staan. Ik ben heel blij dat het toevalligerwijs wel goed gaat met die drie van ons samen. Ol is wel duidelijk de baas en regelt wie waar moet staan :') kleine draak.

Net de hoefsmid langsgeweest. Alles staat er weer netjes bij, allemaal blootvoets. Wel zo makkelijk. We mennen op het moment toch niet, eerste wedstrijd is pas weer in augustus (en wedstrijd waarbij geen beslag vereist is) en voor het rijden onder het zadel zijn de ijzers niet nodig. Was nog bang voor gedoe met Ber, omdat ik haar nog niet ken. Had alle 3 de pony's tegelijk naar voren gehaald en daar de hoefsmid twee assistenten heeft konden ze met z'n drieen tegelijk aan de slag, wel zo handig. Ber was super braaf en heel relaxed. Hero en Ollie ook natuurlijk maar goed, dat wist ik al :)
Ben onderhand wel heel benieuwd of en wat Steffi vd Laarse gaat vinden, als we bij haar langsgaan (is over 2 weken).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:42

Ik zit momenteel even onder een hunebed. Heb erg last van mijn pols (vrees een gevalletje RSI), dus lees wel mee, maar geef alleen korte antwoorden. Woensdag maar eens naar de HA. Y;(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:20

Beterschao gem :(:)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:25

Sterkte Gem :(:) doe maar heel voorzichtig!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:37

Gem: vervelend. Sterkte

Hier is ook de smid geweest voor de ponys. Was krap aan, want we moesten ook met de ponys naar les, maar goed, we hebben het gered (juf was ook laat gelukkig).

Nu snel eten (wordt voor me gekookt, heerlijk) en dan heel vroeg naar bed. Gaat niet helemaal goed hier helaas.

sonjim

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:59

beterschap Gem.
Tine fijn dat er voor je gekookt wordt op zo'n drukken dag als het toch al niet zo lekker gaat.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:50

Balen gem. Suc6 bij de HA.
Ik zit sinds donderdag met een gespalkte pink. Ook heel niet handig. Kan niet mennen. Hopelijk mag het er vw maandag af. Chaga word je ervan.

Db heeft zijn ijzer er weer eens af getrapt. Hopelijk komt die er woensdag weer onder.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 08:53

Goedemorgen :D
Zo naar mijn werk, eerst nog :9k anders sta ik toch maar in de file.

Dat is knap onhandig Baudyh...
Sterkte Tine ...
Hoe is het Sonjim en Claud met de laatste loodjes van de zwangerschap?

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:51

Goedemorgen.

Druk hier op het werk dus vandaar niet zoveel gereageerd afgelopen week.

Biancacoo, niet weggaan!! Ik vind je verhalen over de honden heel leuk!

Maisie een leuke les gehad van Peter Bonhof.

VHU, jeetje die Hero! En gewoon nog een keer de kruiwagen omduwen! Hopelijk heeft hij er niets aan overgehouden. Gelukkig hebben de dames hem straf gegeven.

Lanouska, minimeeting gehad in Hellendoorn. En de presentatiewagen is afgeleverd. Ziet er ook heel mooi uit!

Ips, veel plezier op kamp!!!

Jeskim, Tea mist haar maatje. Jammer dat ze niet bij Jeskim in de wei kan. Gelukkig kan ze Jeskim wel zien waardoor ze weer rustiger wordt. En Tea had zaterdag energietjes teveel :D

VHU, heeft alle paardjes weer blootvoets. Fijn dat ze zo braaf en relaxed zijn.

Gem, beterschap met je pols.

Tine, fijn dat er voor je gekookt is, zeker als het zo'n drukke dag is, en hopelijk gaat het snel weer beter bij jou.

Baudyh met een gespalkte pink. Das ook niet zo fijn. DB zijn ijzer kwijt.

Hier nog niet echt bezig met de laatste loodjes hoor. Ik moet nog 2 maanden :D
Gisteravond een kinderkamer gekocht/opgehaald. Die staat nu helemaal uit elkaar in de gang. Vriendlief moet nog eerst een gat boren door de muur van de babykamer voor de kabels en kabelgootjes leggen waar die kabels weer in kunnen voordat de meubels erin kunnen.

We waren alleen vergeten dat de Suzuki eigenlijk uiterlijk morgen gekeurd moet worden dus gaat hij vanavond eerst even kijken wat daar allemaal aan moet gebeuren (hopelijk niet veel) zodat deze z.s.m. naar de keuring kan.

Morgenavond gaan we naar een kinderwagen kijken.

Het mennen staat nu alleen wel op een heel laag pitje. Eerst was Bubbles ziek, toen ben ik op vakantie geweest en daarna is er niks meer van gekomen. Hopelijk dit weekend even tijd om te kijken of ik nog een stapritje kan doen (en hoe de conditie van Bubbles is) of dat het toch teveel hobbelt voor mijn buik en ik het mennen maar even helemaal moet laten tot nadat ik bevallen ben.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:04

Goedemorgen

Sluit me even aan bij de prachtige samenvatting van Claud _/-\o_

Vanmorgen weer gelongeerd met Samoerai. Nou, dat halthouden is toch echt nog wel een probleem. Dat moet eerst veel beter, voor ze uberhaupt beleerd kan worden.
Daarna menles gehad met Amerigo. Nou, dat ging even voor geen meter. Heb een menvliegendeken voor hem gekocht. Dat was blijkbaar heel eng, want totaal geen aandacht bij de les. Gekke flipkip.
Nu nog even met Rembrand ohz buiten een stapritje gaan maken. Dan kan alles weer naar de wei.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:44

Hier wel de laatste loodjes, gisteren 2 en half uur in het ziekenhuis geweest met weeen om de 3 minuten, zijn het enkel voorweeen, doet nog niet echt wat, maar dat heb ik al een week, nu grieperig koorts, hoofdpijn en misselijk erg lekker, maar niet heus.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:50

@Sonjim: wat vervelend :(:) . Hopelijk snel wat beter en dan een voorspoedige bevalling!

@Claud: nog ff voordat de laatste loodjes d'r zijn.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:28

Sonjim: sterkte!!

Mocht iemand hier nog tips hebben hoe ik Samoerai kan leren netjes stil te staan..... ze zijn welkom!! In het verleden hebben er hier ook wel tips gestaan. Heb ik wel gelezen, maar ja, als je het probleem niet heb, vergeet je de interessante tips ook weer. Dus.... kom maar op :+

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:35

Tine, ik heb helaas geen tips voor je. Je bent in ieder geval al wel lekker bezig geweest. Amerigo vond de deken maar niets.

Sonjim, dat is minder fijn. Hopelijk worden de oefenweeën snel de echte weeën en ben je dan ook van de griepverschijnselen af.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:06

tine10 schreef:
Sonjim: sterkte!!

Mocht iemand hier nog tips hebben hoe ik Samoerai kan leren netjes stil te staan..... ze zijn welkom!! In het verleden hebben er hier ook wel tips gestaan. Heb ik wel gelezen, maar ja, als je het probleem niet heb, vergeet je de interessante tips ook weer. Dus.... kom maar op :+

Hi Tine,
hoe ik paarden leer stilstaan:
elke keer dat ze 1 stap vooruit zetten, zet je ze er 2 achteruit.
dan hebben ze snel genoeg door dat ze maar beter kunnen blijven staan.
is wel iets wat je consequent moet blijven uitvoeren en ze geen enkel stapje moet gunnen.

Op deze manier heb ik Sil al sinds dat hij 1 jaar was leren stilstaan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:25

@sonjim :(:) duim duim duim dat het nu goed door gaat zetten. Succes!!

@tine
Stilstaan bij het opzadelen/tuigen of bij het poetsen? Daar maak ik wel onderscheid tussen.

Image is ongelooflijk ongeduldig en bij haar is een bergje hooi de oplossing bij het poetsen: zij kan haar frustraties bot vieren op het hooi en ik kan lekker tuttelen bij het poetsen zonder steeds consequent te moeten zijn bij de correcties. Consequent zijn is niet mijn beste eigenschap :D .

Alleen bij het opzadelen en opstappen ben ik wel heel streng: niet stil staan, is een ruk aan de teugel. En ik ga pas verder, als ze onvoorwaardelijk stil staat.

Die problemen heb ik bij Janouk niet, die staat daar waar je haar neer zet. Onbewegelijk.
Vooral bij het afstijgen, dan parkeert Janouk zichzelf tot op de mm van het opstapbankje :D en beweegt ze niet tot ik ben afgestegen. Zelfs geen oor. :D :D volgens mij is mijn afstappen de ultieme beloning. :j

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:45

hallo allemaal, zit in de meelees-stand, al bijna 8 maanden, hihi. Gewoon vreselijk druk met alles, maar zag dat ik gemist werd (thanx Happytime).

Hier eigenlijk alles prima. Ezeltjes hebben weinig gedaan laatste maandne. Nu weer aan het oppakken. Eentje is dik geworden...(baal) dus we zijn regelmatig wandeldend te vinden.
Ze krijgen alle 3 hetzelfde, maar ja, eentje toch iets meer aanleg om zwaarder te worden. Dus aan het werk ~~}>
Ze krijgen eigenlijk niks extras, wei word elke dag 1 meter naar achteren verplaatst. Ja paard krijg zijn müesli, maar daar kunnen ezels niet bij...dus ik niet snap.

Verder op zoek naar kleine maat vliegendeken...valt ook niet mee met die rare maten van ezels...

Tine; vwb stil leren staan. Mijn draver denderde altijd door me heen als hij stil moest staan. Ik ga dus mee in de tip van Jenkins. Halt houden en stap terug laten zetten als hij aanloopt. Dit ondersteund door stemcommando "ho" of "halt" whatever. Ook mijn ezels hebben het op die manier geleerd.... al zegt men dat stilstaan bij ezels natuurtalent is... _O-

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:28

Bedankt voor jullie tips. Maar eh probleem is niet dat ze doordendert. Ik zal proberen het wat beter uit te leggen (man, wat is dat lastig). Ze gaat zeg maar wiebelen. Ze gaat pasje naar achteren, dan naar voren, of opzij, gooit hoofd tusssen de benen. Ze is niet sterk, maar weet gewoon niet wat stilstaan is en zwabbert dus alle kanten op. Bij het poetsen en zadelen blijft ze intussen nu wel braaf staan (daar ben ik nu bezig om te leren dat ze los blijft stil staan), dat deed ze eerst ook niet. Bij het op en afstijgen gaat het al heel redelijk (lastige is dat ik dit niet zelf kan doen en zoonlief niet altijd consequent is), maar ze verzet nog wel een smokkelpasje.
Als ik haar aan de longe heb en stil wil zetten, valt ze bijvoorbeeld helemaal over een schouder weg, of heeft idioot veel buitenstelling of.... nou ja, vul maar in. Het blijft wiebelen. Als ik erachter loop, kan ik haar iets beter recht houden, maar ook dan zwabbert het nog steeds enorm. Als ik ernaast loop (en teugels onder kin vast heb) gaat het wel goed.

De tip van achteruit werkt hier helaas niet, want dat doet ze ook. En zeker straks met kar erachter wil ik dat echt niet hebben.

Ezelvrouwtje: wat leuk dat je weer eens post. Paardendrogist heeft goede vliegendekens (bucas)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:15

ik heb ook wat meters achterwaarts afgelegd. Robin kon/kan ook niet zo goed stil staan. Ho is ho en pas
weer verder gaan als ze toch echt even stil hebben gestaan en dat uitbouwen. Niks zeggen gewoon ho en
daarna niets alleen als ze naar voren willen ruk aan de leidsels en dan weer ontspannen. Geen druk houden. Ze moeten leren voorwaarts te gaan op jou commando.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:00

Ik wist natuurlijk al lang dat Rembrand een bijzonder paard is, maar het ritje van net bevestigt het wel weer even. De meeste paarden gaan een tandje harder als ze richting huis gaan. Zo niet Rembrand, die gaat me dan een partij lopen sjokken.
Komen we op de kruising vlakbij ons huis (dus nog ca 400 meter naar huis) en wil ik met losse teugels rechtover steken. Gaat die grapjas rechtsaf. “en we gaan nog niet naar huis, nog lange niet, nog lange niet…

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:35

Grappig Tine, Ol heeft dat ook wel eens. Of in het bos dat ze opeens een bepaald weggetje in wil, vind dat erg grappig.

Stilstaan is een hele kunst. Heel veel geduld en zelf ook in je hoofd/lijf stilstaan terwijl je met zo'n gevoelig pony'tje / dier bezig bent is al een hele winst. En je totaal niets aantrekken van haar gewiebel. Maar als ze maar een seconde stilstaat direct belonen door voorwaarts te gaan.
Wat soms heel goed helpt bij die stresskipjes is eerst op een plankje/vaste plek/stukje stil leren staan want ze zijn zo slim, dat hebben ze zo door.
En oefen het niet te lang of te veel. Daar raken ze door gefrustreerd.
Je hebt haar nog maar heel kort he, en je wilt pas in het najaar gaan beleren. Dus je hebt nog maaaaaanden de tijd. Ik zou de band die je nu met haar hebt niet op de proef gaan stellen door het in den treuren te oefenen.
Oefen ook eens tussendoor, in de wei, als je bijv aan het poepscheppen bent :Y) even naast haar staan, samen stilstaan en dan weglopen (9 vd 10 x komen ze achter je aan) dan weer stilstaan (dus op 'lijf'/houding). Daarbij geloof ik erg in NH, wat dit soort dingen aangaat.
Als ze dan stilstaat zonder hoofdstelletje/halster doe je het met halster aan maar dan nog op je houding zeg maar dan in combi met stem.
Dan op stem combi halster
dan stem combi hoofdstel/bit
dan stem hoofdstel combi/bit

Dan zou ik nu ik het zo opschrijf eerst in de wei oefenen en dan pas later op een vaste plek.

Ik weet het, is geen snelle oplossing maar volgens mij wel een goede. Al mijn paarden/pony's welke ik ook heb gehad konden heel goed stilstaan, uiteindelijk. Zelfs Snuitje en dat was me er een :+
Moest met hem wel altijd opletten maar goed, hij was ook de ergste van alles wat ik ooit heb gehad wat dat aangaat :+
Nu met Ber doe ik het op dezelfde manier. Stond ook te stuiteren in eerste instantie, staat nu regelmatig naast me te suffen.

En vooral geduld bewaren, zelf rustig blijven adem in ... adem uit ... en de tijd ervoor nemen om samen stil te staan.

Beetje lang verhaal, sorry Y;(

Claud goed om te horen dat het goed gaat +:)+ , Sonjim oeps.... doe maar rustig aan. Van die voorweeen zijn zo vervelend! :(:)

Vandaag voor het eerst vrijwel hele dag met werk bezig geweest en niet compleet gesloopt. Nu even kijken hoe ik me morgen voel en of ik in slaap kan komen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:13

VHU: bedankt voor je verhaal. Heel duidelijk. Toevallig net vanavond even met haar in de wei geoefend. Eerst los, dat ging super (is net een hond die volgt). Daarna aan halster, dat ging ook super.
Nu dit dus uit zien te bouwen naar hoofdstel.

Ik ben zelf ook erg van het freestylen (a la Emiel Voest), maar de paar keer dat ik dat heb geprobeerd (was toen we haar net hadden, hebben haar nu inmiddels 6 weken) was het geen succes, ze was teveel afgeleid. Kan het wel weer eens gaan proberen.

En dat het geen snelle oplossing zou zijn, had ik al verwacht, maar dat geeft ook niet. Ik heb de tijd. Maar wil het wel goed doen, vandaar mijn vraag.