[AR] Het grote "Koetsiersbewijs" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberty

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:21

Wij doen het als volgt bij de FNRS, borstuig, schoft, broek, leidsels en dan hoofdstel. Wij hebben gekozen om eerst de leidsels te doen en dan het hoofdstel. Zoveel verschil is er dus niet.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:53

Evelli schreef:
Bij mij moet eerst het borsttuig om, omdat ik anders de singen van mijn schoftje weer los moet halen om de springriem eromheen te doen :D Dus eerst borsttuig, dan schoftje + broek, leidels, hoofdstel en dan inspannen :)

Daar heb je dus al een heel goed punt om toch eerst de borst te doen. Ik vind het echt veel veiliger om van voor naar achter te werken naast het argument van springriemen en eventueel de strengen. Op deze manier vergeet je gewoon niets en hoef je geen dubbel werk te doen met bijv. afstellen van het tuig.

Ik heb al jaren mij KB enkel en tweespan en iedere les word ik gecorrigeerd als ik het eens niet goed doe met optuigen en in- of uitspannen. Ik heb altijd ook eerst het hoofdstel gedaan en dan de leidsels, nu ik kennis heb gemaakt met de opleiding van de FNRS doe ik ook eerst leidsels en dan hoofdstel(len).

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:40

wij hebben een vraagje
over 10 dagen hebben examen
nu zijn wij erg nieuwsgierig hoe dit verloopt?
graag reactie

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:00

Ik ga uit van een KB enkelspan. Wij moesten verzamelen in de kantine om theorie te maken, als je klaar was kon je naar stal om alvast paard (verder) te poetsen. Uiteindelijk moesten we allemaal op stal verzamelen om gezamelijk op te tuigen en in te spannen. De examinator wijst aan wie wat moet doen. ALs iedereen klaar is ga je op pad, soms gaat de examinator mee op de kar en sommige rijden naar een afgesproken plek.

Wij moesten een dag van te voren tuigen vetten en karren wassen voor de grote dag. Ieder bedrijf gaat daar anders mee om dus vraag dat even na voor de zekerheid. Vraag gelijk na hoe jullie gekleed moeten gaan, cap is verplicht. Laat verder de dag een beetje over je heen komen en wordt niet zenuwachtig als je een misser hebt. Veel succes!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:11

hoe moeilijk is de theorie?
want dat op de cd is veel makkelijker als dat je er een op google op zoekt (proef examen)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:12

Ik heb bij mijn cursus gehoort dat de theorie op de cd niks te maken heeft met de echte vragen van het examen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 07:36

Ik zou niet op de cd-vertrouwen maar gewoon goed leren en dan nog wat oude examens maken op internet. En zorg dat je de verkeersregels kent voor onderweg.

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:08

Ik vond het wel heel handig om op de cd-rom te oefenen maar de vragen van het echte examen zijn wel iets moeilijker. Hoewel ik bij eht examen wel enkele vragen herkende van de cd-rom. Gewoon het boek een paar keer goed lezen, zorg dat je de verkeersregels inderdaad kent voor onderweg en tijdens het optuigen kunnen ook vragen worden gesteld over de onderdelen van het tuig en hoe die horen te liggen :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:13

Ik heb thuis 6 proefexamens liggen, gekregen van de instantie waar ik mijn Kb heb gehaald :)

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:14

De examens die op internet staan heel goed maken.. 80 procent van die vragen komt overeen met de echte vragen ;-)

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:11

Ik ben ook bezig met mijn koetsiersbewijs. Gister mijn eerste praktijk les gehad van intuigen en uitspannen. Dat ging nog allemaal wel, maar al die theorie poeh :P

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:39

Ik ben vrijdag met vlag en wimpel geslaagd voor mijn koetsiersbewijs!
Had 3 v-tjes en voor de rest alleen maar g-tjes!
ben supertrots op mijzelf en mijn paardje

Theorie had ik 3 foutjes, Tip voor de mensen die nog moeten. maak de oefenexamens op internet. Ik kreeg allemaal vragen die ik daar ook al in tegen was gekomen.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:46

Heb je misschien een link van waar die oefen examens staan? :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:09

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:52

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 23:29

zijn de proefexames wel een beetje vergelijk baar met de echte? dat als ik met mijn proef examen 95% goed heb dat ik er op kan vertrouwen dat ik goed genoeg heb geleerd?? en vragen ze de vragen een beetje op de zelfde manier?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 23:44

liberty schreef:
Wij doen het als volgt bij de FNRS, borstuig, schoft, broek, leidsels en dan hoofdstel. Wij hebben gekozen om eerst de leidsels te doen en dan het hoofdstel. Zoveel verschil is er dus niet.

Bij onze vereninging is het ook altijd leidsels eerst. Altijd gewoon uitgelegd bij examen waarom je dat doet, nog nooit iemand een onvoldoende voor gekregen bij het examen voor koetsiersbewijs. Wij doen het omdat de paarden dan zo kort mogelijk alleen aan de hals vast staan. (Voor het examen mag je ze niet aan de muur zetten trouwens maar we hebben toch nog nooit problemen gehad met die uitleg)

Ik hoop van het na jaar ok mijn tweespan te gaan halen. Heb al nu pas 1 keer met tweespan gereden trouwens maar vond het niet zo heel anders. Was wel vervelend toen het ene paard een lekker arbiedsstap aanhield en de ander een wel heel verzamelde draf (even voor de duidelijkheid de stap was natuurlijk de bedoeling ;) ). Van de zomer lekker oefenen, zijn we er hopelijk van het najaar wel klaar voor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:20

MisticRider schreef:
hoe moeilijk is de theorie?
want dat op de cd is veel makkelijker als dat je er een op google op zoekt (proef examen)

supereenvoudig. je hebt iets van 50 minuten, maar binnen 10 minuten stond ik buiten, de examinator verbazend. Ja zeg ik, 2 fouten, vraag X en Y, want dat stuk in het boek heb ik niet gelezen.
Bleek achteraf dat ik gelijk had :P
Je moet het boek gewoon lezen en verder logisch nadenken. Sommige vragen zijn een beetje onzinnig. Let in het boek vooral op woorden als 'ten eerste', 'daarbij', 'als laatste'. Dat zijn dan opsommingsrijtjes die zo weer gevraagd worden.
Verder zijn veel vragen gelijk aan het ruiterbewijs.
En op internet zijn volgens mij het merendeel van de vragen wel te vinden. Er zijn 8 varianten van het examen. Maar niet 8 X 35 vragen. Beetje zoeken en gewoon in je hoofd stampen (en niet van vraag X heeft altijd als antwoord B, want dan hang je. Je moet wel even weten wat het antwoord dan moet zijn).

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:11

heeft iemand een idee of het in Duitsland verplicht is?
Ik woon in Duitsland en ben onlangs wel begonnen aan een cursus.
Maar als het niet verplicht is kan ik ook gewoon nu alvast gaan rijden met mijn paard toch?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:12

FriesRoosje schreef:
heeft iemand een idee of het in Duitsland verplicht is?
Ik woon in Duitsland en ben onlangs wel begonnen aan een cursus.
Maar als het niet verplicht is kan ik ook gewoon nu alvast gaan rijden met mijn paard toch?

Volgens mij is het in duitsland ook niet perce verplicht. Maar ik weet niet hoeveel menervaring je hebt ik vind dat je over het algemeen met alleen een koetsiersbewijs op zak niet echt ervaren genoeg bent om veilig alleen de weg op te gaan. Daar komen eerst nog wat kilometers aan te pas.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:00

Mijn mening is zo en zo dat je niet alleen de weg op moet gaan met paard en wagen. Altijd een groom erbij op!! :j

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:49

sas27 schreef:
Mijn mening is zo en zo dat je niet alleen de weg op moet gaan met paard en wagen. Altijd een groom erbij op!! :j

maar dat is niet voor iedereen weggelegt he ;) maar als het kan, dan is het inderdaad een stuk veiliger. Ben al meerdere malen in situaties terecht gekomen ALS groom, dat ik dacht, dit kan je niet met maar 1 koetsier, en verder niks.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:05

Ik vroeg mij trouwens een beetje af. Bij onze vereniging werden twee enkelspan examens georganiseerd twee weken na elkaar. Mensen hadden even lang ervaring en naar ons idee zaten de zwakste 2 leerlingen bij het eerste examen. Bij het eerste examen is iedereen zonder opmerkingen geslaagd terwijl er bij het tweede mensen gezakt zijn die ons inziens (en wij rijden er al een aantal weken mee rond natuurlijk) een stuk beter waren dan de twee zwakste leerlingen. Ook waren ze niet extreem zenuwachtig en konden ze zelf geen grote fout inzien in hun examen.

Wij hebben echt het idee dat verschillende examinatoren er dus hele andere standaarden op na houden van wat voldoende is. Zijn er meer mensen die dit gemerkt hebben, want wij vonden het verschil toch wel tekenend eerste groep met vlag en wimpel, tweede met hakken over de sloot en mensen gezakt. Wij vonden dit vooral heel oneerlijk en sneu voor de mensen die gezakt zijn natuurlijk? Merken meer verenigingen dat, hoe worden die examinators eigenlijk getraind & gecontroleerd?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:16

sas27 schreef:

Dat betekent dat ik praktisch nooit met mijn shet erop uit kan aangezien ik dan ten aller tijde afhankelijk moet zijn van iemand.

Sorry, ik ga alleen.

pareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 01:11

Vandaag geslaagd voor het koetsiersexamen. Lange dag vol spanning. Wil nu overstap maken naar tweespan. Iemand ervaring mee, is dit een groot verschil in moeilijkheidsgraad qua examen?