[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:14

Nou nou nou, we hebben hier toch niet met latent mishandelde dieren te maken he Boos!.

Het valt mij vaak op dat mensen of te makkelijk zijn en hun dieren geen regels leren òf dat ze veel te weinig geduld hebben. Soms gaat dit ook samen en dat levert dan draken op die ook nog eens hysterisch terecht gewezen worden, ongeveer een week te laat. Sommige mensen kunnen het gedrag van hun paard akelig slecht inschatten en ik denk dat daar geen cursus aan helpt, ja de cursus "zoek een nieuwe hobby fase 1".

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 13:18

Ze worden helemaal niet mishandeld, er is net uitgebreid besproken dat er duidelijke regels zijn en als die verbroken worden dan worden ze direct gecorrigeerd. En daarna weer normaal gedrag van uit onze kant. Teminste zo doe ik het en als ik het goed begrijp Pipo en Rk ook.

Dus we doen eigenlijk juist wat jij beschrijft.

Gelukkig komt het weinig voor tot bijna nooit dat ik hem grof moet corrigeren. Dat is alleen in het begin geweest.. Nu de grenzen duidelijk zijn heeft hij er ook geen moeite meer mee en is een 'uh' al voldoende waarschuwing voor hem om er met geen haar op zijn lijf aan te denken het toch wel te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:21

Skipper, hoho rustig maar.... ho braaf. Het was een kwinkslag Knipoog.

Er wordt trouwens ook heel erg veel geslagen uit onmacht hoor, door heel veel mensen. Door mij ook wel eens, maar gelukkig was dat sporadisch.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 13:22

Opes sorry, verkeerd opgevat Bloos!

hmmm ik zei niks.... Cool

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:28

Skipper schreef:
Gelukkig komt het weinig voor tot bijna nooit dat ik hem grof moet corrigeren. Dat is alleen in het begin geweest.. Nu de grenzen duidelijk zijn heeft hij er ook geen moeite meer mee en is een 'uh' al voldoende waarschuwing voor hem om er met geen haar op zijn lijf aan te denken het toch wel te doen.

als je vanaf begin goed doet, heb je eigenlijk verder filosofie of NH of wat dan ook nodig. Een paard heeft (mits goed gecorrigeerd) heel snel door of iets wel of niet door de beugel kan.

En uit onmacht slaan, dat zie ik vaker onder het zadel gebeuren eigenlijk.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 13:36

Als je onmacht of woede voelt opkomen (dat heb ik ook wel eens) gewoon af stappen en 2 rondjes ernaast gaan lopen Haha! dan reageer je iig je frustraties niet af op je paard. En dan na paar rondjes denk je van: wat doe ik in hemelsnaam en waar maak ik me druk om!? Verward
En dan stap je afgekoeld en rustig weer op je paard, pak je de draad op en gaat het ineens wel (goh bij wie zou de fout liggen? Haha!)

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:41

Als ik voel dat ik echt boos wordt, of mijn geduld verlies (meestal de oorzaak dat ik boos wordt) dan ga ik meestal terug naar een simpele oefening die mijn paard zeker weten beheerst. Desnoods alleen een stukje wandelen, als hij het maar goed doet. Dan zet ik hem terug in de wei en beginnen we morgen weer opnieuw.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:42

Ik stap niet af, onder het rijden gaat dat alleen onvrijwillig..
Maar even stappen en nadenken werkt niet alleen als je boos bent, maar ook als je het gewoon even niet meer weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:45

Lovely schreef:
Skipper, hoho rustig maar.... ho braaf. Het was een kwinkslag Knipoog.

Er wordt trouwens ook heel erg veel geslagen uit onmacht hoor, door heel veel mensen. Door mij ook wel eens, maar gelukkig was dat sporadisch.

Het voordeel van een keer hard slaan is vaak, dat het of nooit meer gebeurd, of je hoeft alleen nog maar ahum te zeggen en ze stoppen er al mee.

Maar goed........qua slaan vind ik wel dat je erg moet opletten met wat voor paard je te maken hebt, want met extreme bloedjes kijk ik nog wel even uit met het slaan. Maar als ze slaan of bijten hebben ze een tik te pakken.

Zoals met alles: met mate en op het juiste moment. Als je paard wat doet, mag je best een flinke tik verkopen, maar 1 tik is echt voldoende Haha! En daar vind ik dat veel mensen nog weleens de fout mee ingaan, die hebben hun humeur op dat moment niet meer onder controle en gaan dan uit het niets staan meppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:50

essie79 schreef:

En uit onmacht slaan, dat zie ik vaker onder het zadel gebeuren eigenlijk.

Ja vind ik ook, en juist onder het zadel sla ik bijna nooit. Alleen als hij slecht reageert op been, of als ik ( vroeger) een verreden paard te rijden kreeg die een opvoedingscursus nodig had. Maar om eerlijk te zijn sloeg ik daar ook heel weinig bij, gewoon niet nodig.

Als het onder het zadel niet lukt, is dat namelijk altijd mijn fout Haha! En daar kan ik het paard moeilijk om straffen toch? Kan hem/haar beter belonen dat ze weer zo braaf hun werk doen met die muts op hun rug Haha!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:53

Pipo schreef:
Maar goed........qua slaan vind ik wel dat je erg moet opletten met wat voor paard je te maken hebt, want met extreme bloedjes kijk ik nog wel even uit met het slaan. Maar als ze slaan of bijten hebben ze een tik te pakken.

als het terecht is, dan pikken ze het. Die van mij tenminste, als het onterecht is, dan werkt het echt averechts..
Die hoefsmid dacht ook dat hij zo wel kon bereiken dat hij de achterijzers eronder kon slaan, maar dat pikte hij echt niet.
Daarna even het geduld genomen en daarna ging het prima trouwens.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:54

Ik heb altijd geleerd Schijnheilig dat de zweep die je onder het zadel gebruikt, niet is om te slaan , maar ter correctie en om hulpen te verfijnen, dat veel ruiters de zweep gebruiken om te slaan is imo triest en onnodig.

Je kunt het slaan van een paard onder de mom brengen, dat je hem corrigeert >;)

Daarmee wil ik niet zeggen dat als een paard de boel aan het vernarren is dat je hem geen tik mag geven, maar de zweep mag je rijtechnisch alleen ter verduidelijking gebruiken en niet om te straffen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:05

runningkawa schreef:
Ik heb 1 methode en die werkt erg goed

paard lief = ik lief
paard niet lief = ik niet lief

Met als aanvulling dat ik met name onder het zadel nog een mogelijkheid heb:
paard is niet lief = ik moet het op een andere manier vragen

Deze merrie pikt het gelukkig ook niet als ik haar ten onrechte straf. Bovendien is vaak een 'uh' veel effectiever dan een tik, wil ik niet een compleet gestresst paard hebben daarna.
Maar bij bijten/schoppen volgt zonder uitzondering een knal/schop terug.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:10

paarden die niet lief zijn, hebben volgens mij altijd een reden; angst, iets niet begrijpen, of geen respect hebben (wat eigenlijk ook mijn fout is, want daar had ik dan voor moeten zorgen). Dus ik blijf nog steeds lief (maar wel duidelijk) als een paard niet lief is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:10

Niet lief betekend zeker niet altijd maar raak meppen
Ligt aan het paard en wat hij doet.
maar zijn zin krijgen is ook weer wat anders Lachen

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:13

Pipo schreef:
Ja vind ik ook, en juist onder het zadel sla ik bijna nooit. Alleen als hij slecht reageert op been, of als ik ( vroeger) een verreden paard te rijden kreeg die een opvoedingscursus nodig had. Maar om eerlijk te zijn sloeg ik daar ook heel weinig bij, gewoon niet nodig.

Als het onder het zadel niet lukt, is dat namelijk altijd mijn fout Haha! En daar kan ik het paard moeilijk om straffen toch? Kan hem/haar beter belonen dat ze weer zo braaf hun werk doen met die muts op hun rug Haha!

Met dat paard wat ik nu heb, kan ik ook alleen de zweep gebruik ter ondersteuning van een beenhulp. Thuis is dat niet meer nodig, maar op vreemd terrein nog wel eens.
Straffen hoef ik trouwens met de zweep ook niet te doen, kan ik net zo goed gelijk afstappen naar stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:16

essie79 schreef:
Met dat paard wat ik nu heb, kan ik ook alleen de zweep gebruik ter ondersteuning van een beenhulp. Thuis is dat niet meer nodig, maar op vreemd terrein nog wel eens.
Straffen hoef ik trouwens met de zweep ook niet te doen, kan ik net zo goed gelijk afstappen naar stal.

Ik vind het trouwens heel opvallend: Maar als je streng en rechtvaardig bent in je opvoeding, merk je dat absoluut terug onder het zadel. Paarden die in omgang zeer verwend zijn, zijn het onder het zadel ook. Als je die paarden tijdens de omgang al corrigeert dan heb je onder het zadel ook veel eerder resultaat, dan als je bijv...... het paard zelf niet in handen hebt tijdens opzadelen enz ( dus als je een paard opgezadelt aangeleverd krijgt Haha!)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:20

Pipo schreef:
Ik vind het trouwens heel opvallend: Maar als je streng en rechtvaardig bent in je opvoeding, merk je dat absoluut terug onder het zadel. Paarden die in omgang zeer verwend zijn, zijn het onder het zadel ook. Als je die paarden tijdens de omgang al corrigeert dan heb je onder het zadel ook veel eerder resultaat, dan als je bijv...... het paard zelf niet in handen hebt tijdens opzadelen enz ( dus als je een paard opgezadelt aangeleverd krijgt Haha!)

nee echt? goh dan doe ik dat grondwerk toch niet voor niets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:21

alleen wij noemen het opvoeden en jullie grondwerk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:32

sanne83 schreef:
nee echt? goh dan doe ik dat grondwerk toch niet voor niets

Ik noem dat echt geen grondwerk! Gewoon tijdens het poetsen stilstaan, en verder niet. Poetsen doe ik in 5 minuten, opzadelen in 2. Dus in die tijd moet ie zich gedragen.

Verder voeren en dergelijke......gewoon normaal gedragen. Maar als jij dat grondwerk noemt prima hoor. Weet ik nu helemaal dat ik NH niet serieus moet nemen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:34

omdat grondwerk iets verder gaat dan opvoeden. Daarbij slaat de term opvoeden nergens op, want dat zou betekenen dat als jij iets doet met een paard, dat gelijk aangeleert is voor iemand anders. Genoeg paarden die bepaalde mensen niet bijten en andere wel, dus van opvoeding is eigenlijk geen sprake.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:35

Nouja, dr zit natuurlijk wel een beetje verschil tussen wat jullie opvoeden noemen (ik neem aan dat dit vooral gaat over zaken zoals meelopen, stilstaan bij het poetsen, longeren e.d.) dan wanneer je een uur met echt grondwerk bezig gaat. Ik bedoel: ik heb nog nooit iemand voor een dressuurles zijwaarts op de grond zien oefenen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:40

sanne83 schreef:
omdat grondwerk iets verder gaat dan opvoeden. Daarbij slaat de term opvoeden nergens op, want dat zou betekenen dat als jij iets doet met een paard, dat gelijk aangeleert is voor iemand anders. Genoeg paarden die bepaalde mensen niet bijten en andere wel, dus van opvoeding is eigenlijk geen sprake.

Wat is dan de toegevoegde waarde van grondwerk en NH?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:40

waarom zijwaart op de grond oefenen als ze dat zo ook meteen doen?
Verder leer je al zij waarts met peosten.

en een opgevoed kind zal toch ook we eens op een ander proberen of het daar ook zo gaat als thuis?
is hetzelfde

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:41

Pipo schreef:
Ik noem dat echt geen grondwerk! Gewoon tijdens het poetsen stilstaan, en verder niet. Poetsen doe ik in 5 minuten, opzadelen in 2. Dus in die tijd moet ie zich gedragen.

Verder voeren en dergelijke......gewoon normaal gedragen. Maar als jij dat grondwerk noemt prima hoor. Weet ik nu helemaal dat ik NH niet serieus moet nemen.

Ik noem dat zeker geen grondwerk, je had namelijk helemaal niet gezegd wat je met dat paard op de grond deed. Als jij schrijft dat jij het heel opvallend vind dat als je iets doet op de grond dat je dat dan merkt in het zadel, vind ik dat een grappige opmerking, aangezien de discussie toch al 25 pagina's over iets als grondwerk gaan.