[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:04

;) :+ ava mijn 1e pony was zo'n kruising welsh x ijsco x arabiertje, heet en koppig en snel...je weet wel...omhoog komen, omdraaien..niet in de VRACHTWAGENNIETNIETNIET. .zoiets..haha..
zo vaak met dat ponnetje op hol geslagen...... :+ angst voor vrachtwagen en trekkers...

ik heb lekker een monatoetje gekocht..we zijn 12,5 jaar getrouwd..haha feest !! Y)(^)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:39

Vanmorgen eindelijk weer eens dressuur gedaan met Emas. Ik ben toch bang dat we iets te veel op de weg hebben gereden. Ze liep in de wei prima, maar op de weg gevoelig...
Men nu met een B stang en had hem altijd op het onderste gat. Nu dacht ik bij mezelf, ik moet dat toch ook kunnen op het bovenste gat. Ken madam onderhand een beetje en dus durfde ik het wel aan om te proberen. Ze liep wel fijner met het hoofd, dus niet steeds omhoog ertegen in, maar poe, ik had wel veel druk hoor, was voor mij niet echt prettig. Toch even doorgedaan, maar Emas had veel looplust en dus moest ik haar steeds tegenhouden. Uiteindelijk leidsel maar weer een gat omlaag gedaan en dat ging veel beter, kon haar echt even heel fijn sturen, konden eindelijk allebei meer ontspannen.
Ga nu waarschijnlijk een liverpool proberen, even kijken of we daar de gulden middenweg kunnen vinden.

Ze schrok overigens nog even goed omdat mijn instructrice van de wagen was gestapt. Die zit normaal naast mij, maar wilde even van de zijkant kijken. Eerst had Emas dat niet door, maar later zag ze haar ineens in het land staan, WOW!! Sufferdje...Maar even recht naartoe gereden, even laten kijken, daarna was het prima!

We zijn momenteel ook de stelling naar links kwijt. Eerst had ik alleen maar stelling naar links en nu dus helemaal niet meer. Ook weer een werkpuntje, haha
Maar wel een heerlijk paard om lekker mee te werken, heb er altijd zin in!! Had eigenlijk niet verwacht dat ik zo snel weer zo gek met een paard kon worden.

Gisteren ook in Roden geweest, met een vriendin mee en haar tandem. Was leuk, alleen een beetje koud!!

Hmm, monatoetje! Welke smaak is het geworden Biancacoo?
Met zo'n kruising kun je ook wat verwachten, haha!! Misschien de meest conventionele manier van laden, maar ach, als hij er maar in komt!!

Lanouska, heb gehoord dat les van Gerard Leijten heel leuk is. Heb jij daar al eerder les van gehad? Wij hebben afgelopen zomer jubileumfeest gehad van de fjorden en daar gaf hij ook les. Toen had ik alleen deze aanspanning nog niet, anders had ik graag meegedaan. Al ben ik er nu nog niet helemaal aan toe hoor, zoals bovenstaand, we zijn nog aan het puzzelen. Al kan zo iemand je daar natuurlijk ook bij helpen.. Stelling en buiging is ook super interessant! Klinkt allemaal leuk!!

Weet iemand hier wat het voordeel is van een vierringentrens? Kan er zelf niet echt uit komen.

baudyh

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:00

Weinig tijd. Maar ff snel. Volgende week maandag brengen we db naar Wolvega en de dag er na wordt hij in de middag geopereerd.
Spannende tijd dus.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:09

Even snel : Baudy sterkte

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:22

Baudyh..dat is snel. Fijn dat t zo snel kann.spannend.

Bitten is altijd uitproberen. . B-post beviel mijn paarden t best.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:39

Ff tussendoor Baudyh wat snel al ... :(:)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:42

Baudy wat snel succes ik duim voor jullie.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:04

Dat is al snel! Sterkte!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:13

Het kan maar gebeurd zijn, Baudy! Dan kun je tenminste weer vooruit kijken :(:) .

Jeskim, ik heb met de vierringstrens gereden, maar over "voordelen" kun je eigenlijk niet spreken. Het is gewoon een "ander" bit, net zoals elk paard zijn eigen voorkeuren heeft. Je paard kan er super op lopen, maar kan het ook verafschuwen of ermee aan de haal gaan. De één zegt dat het een mes is in de handen van een aap, maar mijn paard, waarbij letterlijk het angstzweet op zijn kop stond van het klemmen om eenvoudige, vriendelijke liverpools met zeemleer, deed het er prima op.
Het verschil tussen een vierringstrens en een gewone watertrens is dat je niet het gevaar loopt dat je het hele bit, inclusief ringen, door zijn mond trekt. De bakstukken zitten nl aan aparte ringen vast, zodat de trens met bitringen (waaraan de leidsels) los door de mond ligt. Je houdt dus wel ten alle tijden het "notekraker-effect", maar mijn paard werd heerlijk ontspannen van het kunnen spelen met een bit.
Inmiddels ben ik overgestapt naar een liverpool met dubbel gebroken mondstuk, waar hij ook lekker mee kan spelen en waarbij ik toch iets fijner kan afstellen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:48

Bedankt gem! Het werkt dus gewoon als een trens om onder het zadel mee te rijden. Alleen wat stabieler in de mond. Is hij qua dikte ook vergelijkbaar?
In het boek over aanleuning kon ik hem wel vinden, maar er stond alleen iets over hoe hij in de mond hoort te liggen en dat hij geen hefboomwerking heeft. Er stond niet bij waarom iemand voor een vierringentrens zou kiezen oid.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:03

Ja, het is wel vergelijkbaar qua dikte. Het is een beetje een alternatief bit, wordt volgens mij zelden aangeraden. Het is dat ik muurvast zat met menbittten, terwijl mijn paard onder het zadel met het lichtste 10 euro-watertrensje tussen duim en wijsvinger te rijden was :o? . Ik heb toen dat lichte watertrensje aan het menhoofdstel gehangen en ben gaan koetsen. Werd hier voor gek versleten, of ik er dood in wilde blijven? Maar kwam terug met een heerlijk ontspannen paard en ontspannen armen en handen! Instructeur keek er ook van op en raadde me toen de vierringstrens aan om te proberen omwille van de veiligheid := . Ik heb er een aantal maanden heerlijk mee gekoetst en toen overgestapt op iets dat toch ook nog een beetje hefboomwerking had.
Hier vind je ook nog wel wat info: [AR] [AR] Vierringtrens

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:18

Ben ik weer :+
Jeskim misschien is ze ook wat gevoelig omdat het heel nat is geweest dan zijn die hoeven wat gevoeliger is mijn ervaring althans.

Voor degene die het vroeg, ben ff kwijt wie, met Ollie gaat het uitstekend. Ze staat in (endurance)training en doet het erg goed. Ben erg blij dat ik die keus heb gemaakt. Maar mis haar wel heel erg. Aan de andere kant heb ik een erg op/neer gevoel mbt rijden omdat ik er zo hard vanaf ben gegaan van de zomer. Maar als het zulk mooi weer is als vandaag dan krijg ik er toch wel weer zin in.
Dus wie weet :D

Ik wil binnenkort ook weer eens een menlesje nemen. Denk bij Edwin vd Graaf, die zit hier in Monster, is voor mij dichterbij dan Rijsbergen waar ik op stal heb gestaan. Gewoon om weer eens te voelen hoe het was.

Ik weet niet hoe het met jullie was afgelopen weekend maar ik vond/vind het gebeuren in Brussel erg beangstigend :(

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:26

Heb het topic doorgelezen, maar ik zie wel dat de meningen verdeeld zijn. En jammer dat de foto's het niet meer doen, maar zag ook al dat het topic al 10 jaar oud is, vandaar hihi..
Waarom is een vierringstrens dan veiliger? Dat is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Puur omdat het niet door de mond kan schieten?

Sorry, ik ben erg van de zo-zit-dat vragen. Ik sta een beetje bekend om het vragen naar het waarom..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:41

Precies, er hangen lange leidsels aan en het gevaar bestaat dat je een gewone trens door de mond heen haalt. Bij een vierringstrens hang je het bit met de bakstukken op aan de losse ringen, dus loop je dat gevaar niet. Maar wat ik al zei: het is geen doorsnee menbit dat in het logische rijtje past en over dat soort bitten zijn de meningen altijd verdeeld.
Waar zou je foto's van willen hebben?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:07

In het noorden wordt er ook een paard in het ZZ op een vierringstrens gereden.
Vhu je mag ook gerust een hierheen komen om met Det te sturen hoor. Ben je wel langer onderweg, maar ik doe t voor jou zonder kosten haha.
Gem, knappe koets! En verhalen over harde wielen ten opzichte van luchtbanden boeien mij ook wel hoor.
Baudyh er komt een spannende tijd aan voor jullie!
Lanouska heeft het maar druk. Paard is nog niet verkocht. Geen belangstelling voor het paard. Helaas, beest moet gewoon lekker met een baas aan het werk.
Hier weer even uit de running. Det heeft een wondje op een lastige plek. Had eigenlijk gehecht moeten worden maar daar was t te laat voor. Vandaag haar wel los in de bak gelaten, morgen maar even inspannen om te stappen als ik op tijd thuis ben.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:28

Hier ben je ook welkom, VHU! Mosel is braaf zat +:)+ .

Ips, ergens op de vorige blz heb ik de verkorte versie van de harde wielen vs 25 inch luchtbanden verteld :D

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:33

@ Gem, er is een foto waarbij het bit verkeerd is vastgemaakt. Was benieuwd hoe die mensen dat bit bevestigd hadden en of het dan een andere werking zou hebben.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:48

Heb je ff pb gestuurd.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:33

Vanavond als afsluiting voor een lange tijd nog ff half uurtje in de les meegereden. Hij liep heerlijk. Zelfs de stap was goed. Maar ja.
Ik ben ook blij dat het zo snel kan. Ben zijn weidegang al aan het afbouwen. Dan is de overgang niet zo groot als hij straks zijn box niet uit mag.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:43

Mochten hier nog mensen zijn die belangstelling hebben voor duplo, ik (of eigenlijk zoonlief) zet alles te koop. Op mijn fb pagina staat lijst met alle doosnummers

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:47

Baudyh, zal DB met dit weer niet erg vinden om niet te lang naar buiten te hoeven...fijn dat het al zo snel kan, en lekker dat je toch nog even fijn kon mennen met hem.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:21

Dank je bianca. Nee met dit weer is naar buiten ook niks. Hij gaat straks nog wel ff

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:56

Weer is hier prima, hoor, hahaha.
Stal vol met fijne dieren voor je, vhu, zowel aangespannen als onder het zadel.

Morgen komen ze hier aan huis zodat ik scootmobiel kan testen. Misschien moeten we nog even snel een parcours opbouwen, hahaha.
Even kijken hoe dat gaat, hoop dan stukje met de honden te kunnen. Beetje dubbel is het wel; zou dan eindelijk ff zelfstandig het erf kunnen verlaten, maar ook soort van minder veilig dan hier, beetje in cocon de afgelopen maanden.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:02

wha...ik zie je al gaan op de scootmobiel Ava....als t lekker weer is, zou het wel erg fijn zijn als je idd wat meer mobiel bent !! telefoon mee...en dan heb je wat meer vrijheid !!
Heb je nog in je tub kunnen zitten buiten ?.....
hier is t echt prutweer hoor....natte sneeuw..en harde wind..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:09

Fijn als je wat meer "vrijheid" krijgt en naar buiten kan misschien :(:)