[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:47

BibiSmurf schreef:
Liberty, Wateren is vanuit jullie denk ik een kwartiertje/ 20 minuten verder dan Hellendoorn, gok ik. Jullie hebben dit jaar ook bij ons in Hellendoorn gereden toch?

ja wij hebben ook Hellendoorn gereden. Wateren en Onstwedde passen ook niet bij ons in de planning.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 22:43

Ik ga ijsselstein ook rijden mits il vrij krijg. Vandaag 21 km gereden helaas een ijzer verloren bij tum. Was van plan morgen ook weer met tweespan te gaan maar dat gaat even niet. Morgen denk ik met rivaldo naar de loonse drunense duinen (mijn vriend heeft daar land gehuurd en moest even de sloten controleren of die bijgehouden zijn, gelijk maar combineren met een ritje)

Napie

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:16

Ik weet nog niet wat ik ga starten. Ik heb begin januari een sollicitatie in Brabant. Als die baan doorgaat dan woon ik vanaf april daar. Fijn dichtbij voor de wedstrijden daar natuurlijk maar de hele overgang zal me zeker energie kosten. Daarbij moet ik ook nog stalling vinden. Mijn vriend vond dat ze wel konden blijven staan in Wateren....omdat ik toch niet veel op wedstrijd ga. Ik heb dan maar voorgesteld dat zijn flipperkasten ook wel weg kunnen, haha

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:49

Wij zijn van plan om de impuls in IJselsteijn te starten met onze haflinger, voor ons heel speciaal omdat Stelvio in 2013 geblesseerd is geraakt en we hem toen zelf op pensioen hebben gezet omdat hij na een periode van rust en een injectie met hyarulonzuur nog niet veel verbeterd was.
Omdat hij op de wei maar wat dik stond te worden en hij met z'n 14 jaar nog niet oud is, hebben we hem in juni opnieuw laten onderzoeken en een behandelplan opgesteld, met als doel wat kleine recreatieve ritjes zodat hij toch regelmatig wat beweging en bijbehorende aandacht kreeg, ondertussen zijn we een half jaar verder en loopt hij heel goed <3
De dierenarts heeft aangegeven dat hij gewoon weer opgebouwd kan worden (hij heeft klasse I endurance onder het zadel gelopen), dus volgende week komt de osteopaat, krijgt hij 10 dagen rust en gaan we in januari beginnen met ons trainingsschema *\o/*

Mijn vriend zal op wedstrijd gaan mennen en ik groomen. Mijn vriend heeft afgelopen jaar een flinke val gemaakt tijdens het springen en heeft daarbij zijn heup gebroken, hij is nu goed gerevalideerd maar zal voorlopig nog niet rijden, dus hij gaat nu ook tegen verwachting in toch kunnen starten in 2015.
We grappen al dat hij samen met Stelvio het invalidenteam vormt :+

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 14:43

Wat leuk dat je al een sollicitatie hebt lopen nanda, spannend! Ik weet wel wat stallen maar ook niet veel (ik zou het heel leuk vinden als je in de omgeving komt te staan) Nee ponys achterlaten is idd geen optie dat was hier ook het geval zonder paarden kom ik niet!

Wat leuk dat jullie weer van start kunnen gaan, rustig opbouwen dan komen jullie er wel.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 00:47

waar heb je een sollicitatie Napie? West, Midden of Oost Brabant?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 01:46

Ziekenhuis in Geldrop. Vaste full time banen in mijn functie komen niet heel veel voor. Duimen. Ik ga bij mijn vriend in Oisterwijk wonen.
Als iemand nog een pensionstal in die omgeving weet waar de ponys het hele jaar door buiten kunnen lopen en ik fijn kan uit rijden dan hoor ik het graag

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:26

Napie schreef:
Mijn vriend vond dat ze wel konden blijven staan in Wateren....omdat ik toch niet veel op wedstrijd ga. Ik heb dan maar voorgesteld dat zijn flipperkasten ook wel weg kunnen, haha

Haha geweldig tegenvoorstel.
Succes met solliciteren.

@Stelvio: wat goed zeg, had je dat zelf nog verwacht?
Succes met de trainingen.

@Laura: da's balen zeg, net nieuwe ijzers en er dan meteen eentje verliezen.

Afgelopen week drukke week gehad, geen paardje gezien. Die paar momenten dat ik tijd had, kwam de regen met bakken tegelijk naar beneden. Zondag de kou getrotseerd (viel uiteindelijk best mee) en nog even lekker een rondje gereden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:27

Dagje vrij en hoera het was droog. Heerlijk gereden met beide mannen (1 achter de sulky). Stapritje werd een megastap. Wat kunnen ze lekker doorwandelen. Eindelijk galopje zonder bokken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:12

Napie: wat een geluk met het weer op je vrije dag! Ben jaloers :D! Succes met je sollicitatie! Ik hoop dat het voor beide partijen succes wordt!

nvd74: Lekker weer kon je het niet noemen he van de week!

stelvio: wat grappig zo'n revalidatie duo :D Komt wel goed als ik het zo hoor denk ik

Ik heb vandaag derde keer op Taz gereden. Ging niet super goed als je het mij vraagt. Hij steigerde veel hoger vandaag. Maar misschien komt het omdat we hem nu 'pushen'. Dat ie harder gaat vechten. Snap niet dat ie niet gewoon gaat lopen; lijkt me toch minder energie kosten dan dat steigeren. Uiteindelijk 2 rondjes stap zonder staken bij de uitgang kunnen rijden en toen ben ik maar afgestapt als beloning.
Ik vind het erg lastig om als hij zo omhoog komt been te blijven geven; ben toch meer bezig met blijven zitten dan.

Dit was de tweede keer, voor t idee wat ie doet:

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:27

@Toydoll zie een pony die alleen maar bezig is met niet voorwaarts, ook als hij voorwaarts is (dan loopt hij nog in een boogje), hij loopt eigenlijk steeds krom. Hoe is hij aan de longe? Of met wandelen? Is hij niet gewoon ook 'krom' in zijn rug / kan hij wel recht vooruit lopen?

Hoe dan ook vind het knap dat je erop zit :j maar zou zelf met zo'n pony vooral eerst veel rechtuit gaan lopen / wandelen / sturen en vooral voorwaarts.

Wat geweldig Stelvio *\o/*

Hier nog geen tweewieler, maar wel op zoek. Vroeg me trouwens af met mendurance, of je dan ook met sulky en kliktuig mag rijden, of dat je met een 'gewoon' tuig moet rijden. Sulky's zijn niet geremd, dan zou je met broek moeten, maar een kliktuig remt op het schoftje. Weet iemand dat?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:34

vanhuistuit: goede vraag idd of kliktuig ook mag!

En idd taz heeft nooit geleerd voorruit te lopen, alleen maar showen, opgekropt. Het is lastig hem voorruit te krijgen omdat hij op beenhulp niet echt goed reageert, en zweep mept ie naar.

Nu heb ik het met longeren er een beetje uit, dat meppen naar de zweep door gewoon door te gaan met hem aantikken met die zweep tot hij stopt met bokken en vooruit gaat. Dus misschien dat ik nu wel weer erop durf te zitten als iemand hem longeert. Voorheen bokte hij mij daar dan toch echt te gemeen voor als hij een tik kreeg.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:20

Reglement zegt rem of broek dus een kliktuig kan worden afgekeurt door de jury

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:21

Hoe reageert Taz op stem? Als hij die wel goed kent kun je misschien een tijdje (ook) stemhulpen geven als ondersteuning voor de beenhulpen?

Coldy was toen ik haar kocht veel beter beleerd voor de wagen dan onder het zadel. Je kon wel op haar zitten, maar verder begreep ze nog weinig van beenhulpen e.d. Ze steigerde niet, maar schoot echt naar voren zodra je ook maar iets deed met je benen.
Maar ze ging (en gaat nog steeds) onder het zadel prima op een normale manier voorwaarts op de stemhulpen die we ook voor de wagen gebruiken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:30

Marja: is goede idd. Ik probeer hem stemhulpen aan te leren aan de longe en dat pakt ie wel aardig op idd. Maar ik vind het ook wel lastig hoor hij heeft zo'n opgekropte, gespannen eigen houding en loopt daardoor heel erg tja, non-actief; doet ie voor de wagen ook. Hij moet echt in alle vlakken veel, veel meer voooorruit.

Maar ja he, dit was de tweede keer pas, merkte vandaag al dat hij al wel beter beenhulpen snapte. Ik blijf het lekker afwisselen zo, hij zal er wel komen uiteindelijk.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 20:41

Ja wel balen maar heb toch pas donderdag tijd om met ze te mennen (dan heb ik vrij) Als het goed is is mijn smid vandaag zelf geweest om hem een nieuw ijzer te geven. Super service na 2dagen.

Zit je er hier zelf op toydoll? Netjes hoor!

Vhu en een broek gewoon eraan doen? Dan voldoe je toch aan de eis? Haha

Hier nog steeds veel ups en downs waardoor ik ook niet heel veel reageer.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:56

Is ook moeilijk als hij altijd zo heeft moeten lopen... Is hij wel gevoelig voor beloning met stem? Komt met geduld vast wel goed!

Ik zal eens kijken of je er een broek bij kunt krijgen vind zo'n kliktuigje wel super handig.
Rustig aan Rivaldo :(:)

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:03

Gaat alles wel goed Laura? :(:)

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:05

Napie, toch wel spannend verhuizen naar een andere regio, uiteraard neem je je pony's mee, het is een all-in-one-deal, jij en je pony's *D

Toydoll, zo van het filmpje te beoordelen is hij niet bekent met het fenomeen 'wijken voor druk', hij gaat tegen de druk in (natuurlijke reactie) in plaats er voor te wijken.
Ik denk dat Taz geen nette basis heeft meegekregen bij zijn vorige eigenaar/beleerder en het ook allemaal niet helemaal snapt wat er van hem gevraagd wordt en hij hierdoor steigeren een prima antwoord vindt op de vraag die aan hem gesteld wordt :+
(Ben je bekend met het systeem van Emiel Voest, dat werkt heel stapsgewijs en ik vind het erg fijn werken, je ontwikkelt eerst een basis op de grond voordat je gaat rijden, zodra het paard de hulpen vanaf de grond kent, is het een logische stap om deze onder het zadel toe te gaan passen.)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:19

Tip Zorg eerst dat de pony aan de longeerlijn voorwaarts wil en ook de zweep accepteert. Als dat zo is stap er dan op en laat iemand anders hem logeren. Op het moment dat jij dan been geeft en hij reageert niet kan diegene die longeert hem bij tikken zodat hij gaat leren wat de bedoeling is. Pas als hij dat snapt los van de lijn.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:38

L_Rivaldo schreef:
Hier nog steeds veel ups en downs waardoor ik ook niet heel veel reageer.

:(:)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:46

Stelvio schreef:
Ik denk dat Taz geen nette basis heeft meegekregen bij zijn vorige eigenaar/beleerder en het ook allemaal niet helemaal snapt wat er van hem gevraagd wordt en hij hierdoor steigeren een prima antwoord vindt op de vraag die aan hem gesteld wordt :+

Dat is helemaal de juiste conclusie haha!
Hij heeft bij zijn eerste beleerder zelfs traumatische ervaringen mee gekregen, dat was nog in engeland, waardoor die zo vals geworden is naar de zweep. zij mepte hem gewoon in elkaar constant omdat hij nou eenmaal een wat aanwezig karakter heeft; waarschijnlijk uit angst ofzo, maar daar is hij alleen maar agressief van geworden.

Voor de wagen is een zweep prima (hij ziet het dan ook niet door de kleppen?) maar in de hand, onder het zadel en met longeren niet hoor. Miss is het ook, voor de wagen heeft iemand anders hem beleerd, dan degene die hem onder het zadel ooit en voor de shows heeft beleerd.
Wijken voor druk kent hij indd niet. Als ik druk op zijn schouder oid dan grijpt ie of trapt ie je gewoon.

Ik ben het op de grond ook aan het oefenen inderdaad, begonnen met achterwaarts, dus druk op neus of borst; dat gaat nu eigenlijk wel redelijk; hij vliegt je niet meer aan want hij snapt het nu. Dus nu zijwaarts maar dat vind hij nog veel erger en aangezien hij opzij trapt is het voor mij ook niet altijd veilig :+

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:49

Jammer dat hij zo'n nare ervaring heeft met de zweep (lees: een mens die de zweep verkeerd hanteert) Reageert Taz net zo heftig op een (ronddraaiend) touw als de longeerzweep? Anders zou je eens kunnen proberen om vanaf de grond de voorwaatse hulp te geven met een leadrope ipv een longeerzweep.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:27

stelvio dat is indd wel een goede! Het is denk ik ook wel goed idee hoor te longeren met een ruiter zegmaar. Want met longeren snapt hij me de laatste tijd wel redelijk. Hij begint ook steeds voorwaartster te gaan, nu hij snapt dat het mag en zelfs gewilt is. Lopen dat ie dan kan joh!

Ik wil hem ook even inspannen binnenkort om eens te kijken hoe hij dat bij mij doet. En het een beetje te onderhouden. Al is het maar 3 rondjes ofzo. Misschien in het bos en alles dat hij ook een stuk voorwaartser word :D dat ie merkt dat het allemaal best leuk is :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 10:59

Hoe gaat het nu met rijden toydoll?

Hier gaat het gelukkig met mezelf wel iets beter. Maar dat kan per moment verschillen (borderline).
Mijn schoonvader heeft een bedrijfsongeluk gehad waardoor de pony's op een lager pitje staan (stonden ze al wel vanwege het weer en vroeg donker) maar probeer nu zoveel mogelijk te helpen op het bedrijf.
Gelukkig maakt me schoonvader het af met een zware hersenschudding en gebroken pols na een hoge val van 4 meter op beton. Hij is van de maissilo afgevallen maar kan zich niet herinneren hoe het gebeurd is. Ik kwam gelukkig net thuis en zag hem al strompelend de garage in lopen.

Vandaag even proberen een ritje te maken met het spannetje.