[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:21

Stippies schreef:
Wat fijn Dorike, dat Adje het zo super oppakt! Een bitje voor een klein mondje kun je bijv. bestellen bij MHS (mini horse shop), die hebben de echte kleine maatjes.

Dankje voor je tip! Ik ga nog even kijken. had een bitje besteld maar dat pasde niet. Heb nu een liverpoolbit besteld bij ooteman. Hopelijk past die, anders kijk ik nog even bij mhs.

Wat vervelend dat je pony ging bokken. Gelukkig had je een goede hulp! Misschien dat je met een stok langs haar lichaam kan gaan (net zo als een boom zegmaar). Dat ze went aan iets langs haar lichaam.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:56

Citaat:
Ze was het er dus nog niet mee eens dat er wat achter haar hing. Terwijl het slepen geen punt meer was. Dus toch onverwacht zoals ze reageerde. Inmiddels weer met haar aan het slepen, en dat gaat weer goed. Dus toch weer opbouwen naar het inspanmoment.

Wellicht iemand nog tips?

Weer terug naar af, dat is de enige tip die ik kan verzinnen. Maar was het niet toch ander dan met het slepen, ik bedoel, gerammel, al die mensen om haar heen etc? Zo enorm bokken naar de wagen is geen pretje... ook laten slepen op de weg/gras/in hobbelige bak?

Bokken op de broek moeten ze gewoon leren dat de broek er zit. Longeren met pessoa leren ze ook van druk op de billen zeg maar. Hero vond broek ook eerst eng hoor, maar dat is bij veel zo bij hem. Eerst paar keer eng daarna niet meer boeiend. Mijn vorige paardje Bente bleef de broek eng vinden, ook de wagen als dat net wat anders rammelde dan anders. Altijd wegschieten of bang doen. Moet zeggen dat ik daar op een gegeven moment (na 1.5 jaar) dus gewoon klaar mee was, kon niet ontspannen mennen.

Met Hero gaat het lekker, hij doet enorm zijn best. Staat te slapen met inspannen en is erg gehoorzaam :)

Lisa_vera

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 08:13

Oké dankjewel. Passoa nog niet geprobeerd kan ik wel eens doen idd. Als ze doe band maar achter de billen voelt.

Het is verder een erg nuchter paard ga ervanuit dat het wel goed gaat komen hoor!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:52

Ook goed erop letten dat je niet per ongeluk haren bij de culeron ertussen hebt zitten. Willen ze ook wel eens heftig op reageren, en terecht want dat gaat schuren en kan lelijke wondjes geven.

Komt vast wel goed :j

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:56

Beginnersvraagje; kan iemand van jullie me vertellen wat nou precies het verschil is tussen een staartriem met en zonder culeron?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:01

Een staartriem is een rugriem met culeron. Culeron is dat wat onder de staart doorgaat. Rugriem is riem van schoftje naar culeron.
Staartriem is dus het geheel. Maar het woord staartriem gebruiken ze meestal bij zadels. Zadel met staartriem. Bij mennen gebruik je meestal woord rugriem en culeron. Ook omdat je een rugriem kunt gebruiken zonder culeron, als een paard bijv de culeron niet accepteert.

Dan gebruik je om de rugriem op zijn plek te houden (en dus ook te zorgen dat het schoftje niet naar voren schuift) de riemen van de broek (lendenriemen die je door de rugriem doet).

Tenminste zo is het mij geleerd hoor ik praat ook maar na wat me verteld is :+

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:12

Oooke, bedankt. Duidelijk verhaal!

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 14:07

Vandaag heeft adje de tweede keer voor de sulky gestaan. We hebben een iets groter rondje gemaakt. Het ging echt super goed (:

ben nu wel aan het kijken naar een eigen karretje. Ik kwam een mini vierwieler tegen en was van plan deze te kopen, omdat het echt niet duur was en omdat je niet zo snel lichte vierwielers voor een mini krijgt. Maar kom er nu achter dat het karretje volgends mij geen vering heeft. Is dat echt noodzakelijk? Ik rij gewoon op de verharde weg, soms in de bak. Ben erg aan het twijfelen want ik vond de sulky van cavelier er ook wel goed uitzien. Heeft de sulky van cavelier van die dichte lamoenen aan het einde? Volgensmij zou dat niet bij mijn tuig passen.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 14:57

Wat een knappe pony Dorike, ben jaloers. Zeker nu met het mooie weer, helemaal zin om op pad te gaan!
Met karretjes kan ik je niet helpen, ben vrij onervaren.. ;) Mij lijkt met vering wel comfortabeler dan zonder?

Ben gister naar een cursus/demonstratie lange lijnen/longeren aan de lange lijnen geweest. Op zich wel handige tips meegepikt! Naar aanleiding van de cursus heb ik hier een vraag aan jullie, wat vinden jullie een mooie leeftijd om te beginnen met 'werk' aan de lange lijnen?

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:26

jenn0dv schreef:
Wat een knappe pony Dorike, ben jaloers. Zeker nu met het mooie weer, helemaal zin om op pad te gaan!
Met karretjes kan ik je niet helpen, ben vrij onervaren.. ;) Mij lijkt met vering wel comfortabeler dan zonder?

Ben gister naar een cursus/demonstratie lange lijnen/longeren aan de lange lijnen geweest. Op zich wel handige tips meegepikt! Naar aanleiding van de cursus heb ik hier een vraag aan jullie, wat vinden jullie een mooie leeftijd om te beginnen met 'werk' aan de lange lijnen?

haha, ben ook zo blij dat hij het goed oppakt!(: ga nu max 10 minuten, volgende keer weer iets langer. hopelijk in de zomer lange ritten :) ja dat lijkt mij dus ook, ga misschien langs om de kar te testen.

met licht werk aan de lange lijnen vind ik 3 jaar een goede leeftijd. per paard verschillend natuurlijk.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 20:25

Ik kwam vandaag terug van een menritje en heb daarna DC letterlijk voor de wagen gezet. Simpel aan een halster, voor de wagen en alleen de bomen laten zakken. Dus hij stond zonder dat er iets vastzat etc tussen het lamoen. Ik ervoor en 2 mensen hadden de bomen vast. Hij heeft ook tegen het lamoen gestaan. Vorig jaar vond hij een zakkende boom levensgevaarlijk en nu was hij mooi ontspannen. Ik ga hem maar eens wat meer oppakken.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:54

Wat een leuk topic!

Mag ik misschien ook meepraten? Ik ben mijn verzorg Shetlander, Piep, aan het beleren voor de wagen. We zijn begonnen met lange lijnen en vandaag is mijn tuig binnengekomen dus kan hij daar ook aan gaan wennen. Ook staat de sulky al klaar dus de spullen zijn compleet. :) Piep heeft vroeger wel voor de kar gelopen dus kijkt nergens echt raar van op, maar ik vond het toch wel belangrijk de basis weer even naar boven te halen en rustig aan op te bouwen.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:03

Ik volg het topic al een hele tijd, ontzettend leuk om te zien hoe iedereen er mee bezig is! :D

Stiekem wel heel erg leuk als je eigen ukkie dan voor de band staat. :D

Roosje afgelopen donderdag voor de tweede keer slepen.
Afbeelding

Tips zijn natuurlijk altijd welkom! Kan je alleen maar van leren! :)

Stippies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:18

Leuk FemkeRoosje! Ziet er goed uit +:)+

Dorike, ik had ook een licht menwagentje op 4 wielen zonder vering. Die beviel uitstekend hoor, ik reed er ook dressuur en vaardigheidswedstrijden mee. Doordat de regelgeving voor wagentjes is aangepast qua spoorbreedte moest ik hem verkopen en heb ik nu een andere, maar ik heb er reuze veel plezier aan beleefd! Dus vering is natuurlijk wel fijn, maar niet perse noodzakelijk als je in de bak en over de weg en gras rijdt. Dat wil best. Als je wil kan ik je wel foto's sturen, dan weet je welke ik had. Moet je me je email even PB-en.

Vandaag met Première in het tuig langs de weg, hoofdstel met oogkleppen, etc. (zonder wagen nog natuurlijk). Bij ons loopt een kanaal door het dorp met daar langs een drukke weg en een fietspad. Dus met haar aan de hand over het fietspad zodat ze kan wennen aan het verkeer. Schrikt ze ineens zo erg, dat ze voor me langs springt en zich razendsnel om draait, glijdt ze weg en ligt op haar buik op het fietspad! := Het was net Bambi op het ijs :') Heel snel stond ze weer natuurlijk en keek ze me beduusd aan. Ohoh, wat een guppie is het toch ook. Hoe doen jullie dat met verkeersmak maken?

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:12

Stippies schreef:
Leuk FemkeRoosje! Ziet er goed uit +:)+

Dorike, ik had ook een licht menwagentje op 4 wielen zonder vering. Die beviel uitstekend hoor, ik reed er ook dressuur en vaardigheidswedstrijden mee. Doordat de regelgeving voor wagentjes is aangepast qua spoorbreedte moest ik hem verkopen en heb ik nu een andere, maar ik heb er reuze veel plezier aan beleefd! Dus vering is natuurlijk wel fijn, maar niet perse noodzakelijk als je in de bak en over de weg en gras rijdt. Dat wil best. Als je wil kan ik je wel foto's sturen, dan weet je welke ik had. Moet je me je email even PB-en.

Vandaag met Première in het tuig langs de weg, hoofdstel met oogkleppen, etc. (zonder wagen nog natuurlijk). Bij ons loopt een kanaal door het dorp met daar langs een drukke weg en een fietspad. Dus met haar aan de hand over het fietspad zodat ze kan wennen aan het verkeer. Schrikt ze ineens zo erg, dat ze voor me langs springt en zich razendsnel om draait, glijdt ze weg en ligt op haar buik op het fietspad! := Het was net Bambi op het ijs :') Heel snel stond ze weer natuurlijk en keek ze me beduusd aan. Ohoh, wat een guppie is het toch ook. Hoe doen jullie dat met verkeersmak maken?

Ik stuur je even een pb (:

Haha, wat een paard :p niks aan over gehouden? Verkeersmak maken.. heel veel geduld hebben. ik ging om de dag 10 minuten de weg op aan een halster of hoofdstel. En dan gewoon rustige wandelingen maken. Dan word het de normaalste zaak van de wereld. Pas toen hij echt bijna nergens meer van om keek of schrok ging ik pas met tuig de weg op. Dat trouwens ook eerst in de bak enzo.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:37

Verkeersmak maken gebeurt hier eerst door te wandelen. Na een flinke tijd ook aan de fiets, maar wandelen heeft mijn voorkeur.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:12

Vandaag heb ik het tuig gepast bij Piep, hij kijkt nergens van op en ook het sturen gaat eigenlijk al hardstikke goed! Aankomend weekend gaan we er er band achter doen en kijken hoe hij daarop reageert. Dus van de week nog even lekker trainen! :)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:26

Als jullie pony een tijdje niet voor de kar heeft gestaan, hoe pakken jullie dat dan weer op?
Ik ben al maanden bezig bij mijn pony met bandje slepen, takken slepen en uiteindelijk ook de kar erachter gehangen. Dat ging allemaal erg goed en wat ritjes weg gemaakt met de kar.
Door een wond op haar borst wilde ik het tuig niet om doen, eerst even goed laten helen. Nu heeft ze zo drie weken weinig werk gedaan, gelongeerd en gewandeld. Zal ik eerst weer beginnen met bandje slepen of gewoon de kar er weer achter?

_Cowgirl; leuk dat het goed gaat bij Piep (grappig naam :)) ). Het lekkere weer komt er weer aan, dus lekker trainen.

FemkeRoosje; Wat doet Roosje het goed zeg!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:29

Bij een brave pony knoop ik zo de wagen er weer achter. Ik zet ze tussendoor wel eens een maand op rust om alles even te verwerken, maar daarna is het vaak weer inspannen en weg rijden. En meestal zijn ze dan beter en fijner te rijden dan daar voor!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:18

Aha bedankt Dennis :)

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:37

Graag jullie advies, gaat over het beleren icm hoe weidegang "opbouwen":
Ik zou graag mijn pony voor het laatste stuk (kar erachter en bevestigen) naar stal de ronde willen brengen. Ik dacht van: dan staat hij 2 weken in training, dan is hij waarschijnlijk netjes bevestigd en dan kan hij het land op.
Nu is het probleem dat ik weidegang niet kan opbouwen, eerst werd er toestemming gegeven om mijn paard op het land te plaatsen, maar door een meningsverschil van de eigenaren mag dit ineens niet meer. Nu kan ik dus 1,5 maand wachten tot een stalgenoot terug is van vakantie, welke hem eventueel ook kan beleren en dat ik dan (hopelijk) mijn pony op het land kan laten wennen aan het gras. Of zeker weten dat het goed komt en mijn paard dus aankomende week weg brengen en vervolgens het land op etc..
Ohja: na juni/juli kan mijn paard vaak het land niet meer op omdat hij op te hete dagen gaat rennen en niet een schuilplek opzoekt, normaal is dit natuurlijk niet erg maar doordat hij ooit cornage had zit hier een redelijk risico aan.

Dus kortom: door menstal laten beleren in april en direct 24/7 land op, of 1,5 maand alleen dubbele lijnen en daarna nog zeker 5 weken er over doen om hem beleerd te krijgen, waarna hij hopelijk (kleine kans) nog af en toe een paar uurtjes het land op kan en er waarschijnlijk geen "vakantie" voor mijn paard in zit.

Zo het is een verhaal geworden := toch graag advies! :P

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:42

Als je een jong paard hebt kan het vaak geen kwaad hoor, ineens de hele dag op het land. Ik zou gaan voor de veilige weg, dus naar stal de ronde en daarna lekker de wei op.

Dan heb ik ook een vraag. Hoe zorg ik dat mijn paard veilig kan slepen? Als hij zou gaan rennen zou ik graag alles in een keer los kunnen halen. Is daar een oplossing voor?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:21

Ik vind in 1x 24/7 het land op wel vrij link. Als je een klein stukje afzet kan er geen kwaad in mijn ogen, maar zomaar het weiland op vol gras zou ik zelf nooit doen. Maar dat ligt er ook aan dat hier een pony staat die bevangen is geworden door het 24/7 op gras staan en ik die ellende de andere pony's liever bespaar. :)

Kun je je pony niet overdag de wei op doen en 's nachts op stal? Doen wij hier nu ook met het opbouwen. ;)

Over het veilig slepen lees ik even mee!

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:39

Ik zou het niet riskeren om een pony in 1x 24/7 het land op te doen. Grote kans op hoefbevangenheid. Liever geen vakantie voor je paard dan hoefbevangen.

Denice: als je bang bent dat je paard gaat rennen zou ik er naast gaan lopen en iemand anders een band achter hem aan laten slepen. Als hij daar niet meer van schrikt maak je de strengen gewoon vast. Als je paard eenmaal gaat rennen krijg je het moeilijk nog snel los.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:49

Dat is het probleem: ik vind zou gauw geen stal waar hij snachts op stal kan en overdag alleen het land op om het op te bouwen..
Over het slepen: wij hebben eerst ernaast gelopen en 2 mensen links en rechtsachter zodat er in het midden een band of balk achteraan sleepte. Als dit rustig ging hebben we hem vastgemaakt, en alsnog iemand laten meelopen ernaast. Daarna kun je het paard met een band er achter op de volte laten of (verschilt uiteraard per paard) vanaf de achterkant gaan sturen. Nu moet ik zeggen dat mijn paard een redelijke sukkel was, hij heeft 1 keer niet getolereerd dat er een band achter hing en sloeg ernaar uit. Dit is opgelost door hem naar voren mee te geven en op stem en met een kleine zweephulp daadwerkelijk naar voren te krijgen. Paardlief wist direct dat dit dus geen leuke grappen waren en vond het daarna ook wel best. In het vervolg sleepte hij netjes banden en pallets door de bak. :)