[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:59

Nou, die Kraay heeft op foto voor mij een interessante wagen, dus gevraagd om details en prijs. En prijs voor huidige wagen. Hoor dagen niets, dus mailtje erachteraan gestuurd.

Krijg ik nu doodleuk een mail, helaas is de wagen op bijgaande foto verkocht. Tja,..... die vond ik helemaal niet interessant. Ik moest als ik langskwam maar een foto meenemen van huidige wagen, dan zouden ze nadenken over een prijs. Neeeeee, ik heb alle gegevens en meerdere foto's gemaild en gevraagd om vooraf een prijs te noemen. Ik ga niet helemaal daarheen rijden om er dan achter te komen dat ze er maar 700 euro voor willen geven. Tuurlijk snap ik dat ze pas een definitieve prijs kunnen geven als ze hem zien, maar daarom wil ik hem volgende week op mijn wagenuitprobeerdag ook meenemen, dan is daar duidelijk over. Maar ik wil vooraf gewoon een indicatie en van de nieuw te kopen wagen gegevens en een prijs. Als die boven mijn budget is, ga ik ook niet de moeite nemen om er heen te rijden.

Ze roepen allemaal doodleuk, kom maar langs, dan hoor je het wel. Tja, dan zou ik heeeeel veel km voor niets rijden, want van een aantal heb ik als antw gehad dat ze niets voor me hadden. Is dan toch wel leuk om van te voren te weten.

Sorry hoor, ben even zwaar gefrustreerd.

Wil volgend weekend bij Van Schie en Kraay langs, maar zoals het er nu naar uit ziet, hou ik maar 1 bedrijf over.

IvysToeter

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:21

ik snap dat je een beetje boos bent tine.
is ook niet leuk zo :n

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:26

Over na je toe komen in de wei, als ik ze roep kijken ze allebij op Lizzy hinnikt vaak en komt soms op me af gedraaft. Buck komt gewoon op zijn dooie gemakje aan lopen. Hinnikt niet alleen bij voer haha!

Milanka, nou wat fijn dat hij er is en dat alles goed is gegaan! Ben benieuwd naar fotos.

tine10 schreef:
@ Buckje: nee, we gaan, als we haar kopen, niet inscharen. Eigenlijk is inscharen helemaal niet zo goed voor de opvoeding van het jonge spul. Veulens leren veel meer in een kudde die bestaat uit diverse leeftijden en vooral ook volwassen paarden, die het jonge spul zo nu en dan terecht wijst. Alleen jong spul is vaak voor opvoeding niet zo goed. De brutaalste is de baas en kan alles ongestraft doen. Oke, nu heb ik niet veel kudde met een 17 en 13-jarige, maar ik hoop wel dat Rembrand zijn rol als opa serieus neemt :D Maar er is nog niets zeker hoor, eerst eens kijken of er een klik is. Bovendien betekent het weer veel extra kosten. Dekens zullen wsl gaan sneuvelen met speels jong ding, ik zal voor zomerwei wsl wel stroomaparaat moeten kopen. Is nu niet nodig (heb nu ook nooit stroom op lint staan), maar met veulen denk ik wel.

Zit nog steeds op antwoord te wachten van wagenverkopers Schiet echt niet op. :(

Dit is prescies de reden waarom ik er toen ook voor gekozen had om Lizzy hier te houden ipv in een opfok te doen. Bij mij staat met zowel merries als ruinen wel allemaal stuk ouder van 6 (jongste) tot en met 16 (oudste) ideaal!
Dekens slopen door een veulen valt hier wel mee.

tine10 schreef:
Nou, die Kraay heeft op foto voor mij een interessante wagen, dus gevraagd om details en prijs. En prijs voor huidige wagen. Hoor dagen niets, dus mailtje erachteraan gestuurd.

Krijg ik nu doodleuk een mail, helaas is de wagen op bijgaande foto verkocht. Tja,..... die vond ik helemaal niet interessant. Ik moest als ik langskwam maar een foto meenemen van huidige wagen, dan zouden ze nadenken over een prijs. Neeeeee, ik heb alle gegevens en meerdere foto's gemaild en gevraagd om vooraf een prijs te noemen. Ik ga niet helemaal daarheen rijden om er dan achter te komen dat ze er maar 700 euro voor willen geven. Tuurlijk snap ik dat ze pas een definitieve prijs kunnen geven als ze hem zien, maar daarom wil ik hem volgende week op mijn wagenuitprobeerdag ook meenemen, dan is daar duidelijk over. Maar ik wil vooraf gewoon een indicatie en van de nieuw te kopen wagen gegevens en een prijs. Als die boven mijn budget is, ga ik ook niet de moeite nemen om er heen te rijden.

Ze roepen allemaal doodleuk, kom maar langs, dan hoor je het wel. Tja, dan zou ik heeeeel veel km voor niets rijden, want van een aantal heb ik als antw gehad dat ze niets voor me hadden. Is dan toch wel leuk om van te voren te weten.

Sorry hoor, ben even zwaar gefrustreerd.

Wil volgend weekend bij Van Schie en Kraay langs, maar zoals het er nu naar uit ziet, hou ik maar 1 bedrijf over.

Dat is het typishe praatje bij alle wagenbouwers kun je kraay niet even bellen en dan vragen naar Henk die gaat daar over dan uitleggen dat je van te voren wil weten wat hij ongeveer voor je wagen geeft op inruil van een andere wagen ? :)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:46

Tine balen zeg.

Hier komt alles altijd meteen naar me toe en staan dan steeds naast me tot ik weg ga en pas als ik uit het zicht ben gaan ze weer weg bij de poort. Als ze eten moet ik stil blijven staan anders lopen ze achter me aan ipv te eten.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:47

Evelli hier ligt geen sneeuw, wilde je nog langskomen dan moet je me maar even pb-en, zal je het telefoonnummer even pb-en

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:59

Gelukkig is het mooi weer gebleven hier. Ik heb even met Damon gement. Hartstikke braaf was hij. Ze zijn beizg met bushaltes maken langs de weg, dus overal staan kranen en stapels tegels en veel lawaai. Hij schrok 1 keer van zo'n stenen tril apparaat, dat maakt nogal herrie. Verder ging hij overal langs. Brave poown.
Tine wat een ellende om een kar te vinden zeg. Ik had mazzel toen ikmijne kocht. Ik zag hem op Marktplaats, heb gebeld en de volgende dag werd hij gebracht. Het was ook meteen de kar die ik wilde hebben en voor een mooie prijs.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:05

melanie, hoelang staat damon al voor de wagen?

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:06

Avond,

Wordt hier gezellig gekletst :D
Komt er gewoon niet van om op iedereen te reageren, lees wel bij.

Hier gaat alles z'n gangetje.
Paarden hebben lekker weer even in de wei kunnen spelen alles was bevroren vanmorgen.
Morgen weer menles heb er wel zin in.
Hoop dat het beter gaat als vorige week.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:10

Ik heb mijn marathon van Kraay:
Bij deze wagen zit ook een bokkussen maar dan zit ik te hoog voor Buck.
Bokkussen ga ik straks gebruiken als Lizzy ervoor loopt.

Enkelspan Buck
Afbeelding

Tweespan Ciara en Buck
Afbeelding

Afbeelding

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:22

Goedenavond,

Even snel :o
Kar en tuig zijn schoon, pony's zijn vandaag ook nog allebei aan de beurt geweest. Manlief heeft mijn proefjes voorgelezen en dat heeft hij écht nog nooit gedaan ;) . Er stonden geen letters in de bak en toch wist hij zich goed te redden. Ik ben zo trots op mijn ventje. Ik ga gewoon voor de ervaring want er zitten nog wel wat verbeterpuntjes in :o

Zo nog even Bruutje vlechten en TVOH kijken......

@Schaduw en de overige menners die morgen moeten rijden (in Barsingerhorn)....
Heel veel succes en zet hem op *\o/*
@VHU, ik zou me ook een rotje schrikken als er plotseling een ezel gaat balken zo dichtbij
@Buckje, jij hebt écht een mooie marathonwagen en wat heb jij toch altijd gave foto's van je kaners <3

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:24

Dankjewel!! :D En jij suc 6 morgen!

Ik ga naar mijn zus ook TVOH kijken. :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:27

lot, gaat lizzy niet te groot worden voor die wagen?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:43

IvysToeter schreef:
melanie, hoelang staat damon al voor de wagen?

Ik heb Damon ergens in de zomer van 2007 beleerd voor de kar. Heeft 1 dag geduurd, van eerste keer op tuigen tot ritje op de weg.
Heb toen een paar weken gereden met mijn oude kar. Toen kocht ik een nieuwe (augustus 2007 denk ik) en de eerste keer dat we er mee reden, ging er wat mis. Er kwam een vrachtwagen met koeien aan en Damon en ik waren allebei aan het kijken ernaar en ondertussen gingen we te ver de berm in. Gevolg was dat we samen in de sloot lagen. Hij bleef heel rustig en ik kon hem in het water uitspannen. Kraan van de buren heeft ons uit het water gehaald.
Weken daarna ging het goed, tot Damon aan de kletter ging vanwege skeelers. Hij heeft namelijk een enorme fobie voor skeelers (en ligfiets en kano's). Ik ben nog nooit zo hard gegaan op de weg. Echt volle rengalop. Gelukkig niets gebeurt, maar de schrik zat er wel in.
Dat was ergens begin 2008. Daarna heb ik niet meer gereden, hooguit af en toe in het land.
In juli 2010 ben ik van stal verhuisd en besloot ik dat ik OF mijn kar moest verkopen OF er weer wat mee moest gaan doen.
Heb toen maar de stoute schoenen aan getrokken en ben gewoon gaan rijden. Wonderlijk genoeg gedroeg hij zich voorbeeldig. Sinds ik op deze stal sta, heb ik denk ik 10 keer met hem gemend. Op de oude stal een keer of 12.
Alles bij elkaar staat hij dus nog niet hele lang voor de kar.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:47

Ik ga ook nog even vlechten. Daarna ook TVOH kijken denk ik en op tijd naar bed.

Vanmorgen allebei de pony's gelongeerd en gewassen. En de stallen gedaan.
Hoef dus nu alleen robijn te vlechten.

Ezels maken heel appart geluid vind ik altijd.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:58

Succes morgen Maisie!!!
@Melanie5 jeetje wat een toestand zeg in de sloot en ook nog een keer aan de kletter :n dat wil je niet hebben met de wagen&poown.

Pony's waren helemaal tevreden na twee volle dagen op de wei <3 dan zien ze er zo gelukkig en ontspannen uit, heerlijk vind ik dat. Staan nu met berg hooi tevreden in de stal te eten. Het grote voordeel is ook dat de stal dan weer eens helemaal schoon is geweest en alles lekker opgedroogd. Ze piesen heel veel in de stal, als ze op de wei staan piesen ze blijkbaar op de wei. Stelletje varkens zijn het }:0

Ezels maken inderdaad hele vreemde geluiden. Dat iaia doen ze niet altijd, ze maken allerlei geluiden die ik ook nog nooit heb gehoord. Ze zijn echt grappig. Het is net alsof ze bij Rizanta wachten totdat ze kijkt en dan roepen ze op hun manier heel hard BOE _O-

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:03

Damon is ook bang voor ezels. En voor schapen, vooral als ze gaat blaten. Ben ooit onder het zadel eens gaan vliegen met Damon omdat er een schaap langs de dijk stond en die ging mee rennen met ons.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:09

Ik ga straks ook TVOH kijken. ben benieuwd wie er gaat winnen, maar denk dat het al een uitgemaakte zaak is. Jammer. Wie hopen jullie dat er gaat winnen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:10

Snuit vond schapen ook maar wat spannend. Maar ze stonden steeds langs het fietspad waar we heel vaak langs gaan.
Helpt het niet als je hem er heel vaak mee confronteert? Dus weitje opzoeken met schapen en er bij wijze van spreke 100X langsgaan? Of blijft elk nieuw schaap een uitdaging }>

Ezels weet ik niet wat Snuit en Alwyn doen. Volgens Peter vinden heel veel paarden ezels maar raaf. Alwyn vindt als hij eenmaal iets heeft gezien het niet meer eng. Dus 1x schrikken voor schaap, schaap doet niets, dus alle schapen doen niets, ideaal. Maar als het goed is gaan ze dus zondag langs de ezeltjes en langs de ganzen dus dat wordt de 1e keer knallen :+ Ik weet al precies hoe het gaat. Alwyn kruipt zo ongeveer in Snuit, Snuit zet zijn arrogante hoofd op :wow: en stapt/draaft er heel stoer langs en kijkt vervolgens of het lukt het tempo flink op te schroeven want wie weet denkt de baas ook wel dat het vreselijk is, zo'n gans :))
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 21-01-11 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:14

Wij hebben zelf schapen haha. Maar ze blijven best eng. Minder dan vroeger, maar hij moet ze gewoon niet. Ben allang blij dat we hier geen ezels en varkens hebben. Kippen daarintegen is hij niet bang voor, maar daar heeft hij een hekel aan. Al mijn ponies trouwens, net als ik:P. Er lopen hier een stuk of 15 van die stomme grote kippen, schijten overal op en lopen altijd in de weg. Soms komen ze bij de ponies in de schuur of in de paddok en dan stuift de hele kudde erachter aan. Damon en mijn andere hengst grijpen ze ook echt bij de veren. Tot nu toe nog geen dooien (helaas :P).

Ik kijk geen Voice of Holland. Ik ga lekker Pirates of teh Carrebian deel 3 kijken.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:38

Jaaaa hier straks ook PotC deel 3 kijken! Hoihoihoi *\o/*
das de enige die ik zelf niet op dvd heb, dus dan is het wel erg leuk kijken op tv.

Vandaag samen met een vriendin weer bij de paardsels geweest. Zoë voor de wagen ging braaf maar vind nog steeds wel dat ze erg slingert en ze laat zich toch niet zo heel fijn corrigeren. Daarbij neemt ze ook wel heel veel druk op rechts en wil ze links niet zo lekker aannemen.
10 feb komt de tandarts voor mijn jongens, en haar eigenaresse heeft al aangegeven dat Zoë dan ook nagekeken zal worden. :) Maar als jullie verder nog tips hebben, dan hoor ik het heel graag :)
(ze wordt overigens oogkleploos gemend, ik wil ook nog wel eens proberen of ze met kleppen wel rechtuit loopt. Zo zijn we wel begonnen,maar toen wilde ze absoluut niet voorwaarts. Dat is nu opgelost, dus ik kan de oogkleppen nog wel eens proberen, maar ik rij zelf liever zonder)

Daarna heeft Sun een ponyrijlesje gelopen. Bitloos met kaakgekruisd systeem. Dat vind hij toch niet zo prettig, hij loopt veel lekkerder op een sidepull, touwhalster of gewoon een touwtje om zn hals.
Sun had er toch de pest in! Wow, zeer plaatselijke onweersbui, precies boven het koppie van mijn shettekind. En toch laat hij dat meisje dan niet in de kou staan en probeert hij haar op zijn manier nog iets bij te brengen ook. Aan de andere kant toont hij wel zn irritatie door in de longe, stijgbeugel (maar dus niet in voetjes ofzo) of in mij te bijten en zn kop sprak ook echt boekdelen. Maar wel braaf zich laten sturen, braaf stappen en draven en netjes tussen de pionnetjes door en netjes stilstaan en wachten als meiske haar evenwicht verliest enzo. <3

Enge dieren: Sun is bang van liggende koeien. Niet van staande, lopende of zelfs van loeiende koeien; alleen van liggende koeien. :? Schapen, die eet hij als ontbijt (letterlijk :\ ) maar een hele grote kudde schapen gaat ie toch voor aan de kant ;) eigenlijk alles wat kleiner is dan hijzelf, dat gaat hij echt terroriseren.
Ezels zijn tof! Wij hadden er vroeger op een pensionstal eentje, en die moest altijd ff opstarten voor hij ging balken. Dan hoorde je " huuu... huuuuuu.... huuuuuuuuuuu..... IAIAIA" en bij de eerste "hu" zag je iedereen de stal uitvluchten, man wat maakte dat beest een herrie!

Verder lees ik over wedstrijdvoorbereidingen (succes!) en paarden die lekker op de wei hebben gestaan (heerlijk!) en mooie foto's van buck + kar, geplande menlessen, wagen-trubbels (pfff... lekker handig, ik zou ook niet tig km willen rijden voor iets waarvan ik weet dat t te duur is), bevroren bodems en SNEEUW?!?! Als je die maar lekker bij je houdt!! :( ;)

Vanmiddag kwam ik op stal, stonden alle shetten al in de grote paddock! Daar stonden ze al vanaf kwart over 9. Heerlijk de beentjes strekken (oh, ze hebben genoeg ruimte in hun eigen uitloopstalletje hoor) maar helaas kun je dan niet meer zulke mooie foto's maken als je er zelf om 13.00 bent. Toen waren ze al uitgeraced.
Morgenochtend gooi ik ze zelf buiten, dus wie weet dan wel leuke fotos :)

Groetjes, lacuna

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:46

VHU: hier heb kom ik ook regelmatig voorbij ezels. Petra was er in het begin echt panisch voor. Nu gaat ze er in een grote boog voorbij. Als ze komen aangehuppeld (wat ze dus 9 van de 10 keer doen) blijft hjet altijd spannend. Ik vrees nog steeds voor de eerste keer dat ze op net gaan balken als ik voorbij kom met Petra

Lacuna's verhaal van de opstartende ezels kan ik bevestigen. Hier beginnen ze bij ons ook zo.

Tine, ik snap je frustratie enorm. Heb ook al eens geinformeerd naar een wagen. Vage mailtjes, "kom maar eens langs",...

Buckje showt haar mooie wagen, Ollie1 is klaar voor de wedstrijd

Melanie: heftig verhaal. Misschien eens een skeelerschriktraining organiseren?

Schapen, geiten, herten en koeien zijn voor Petra een object van interesse. Tot ze beginnen te lopen/huppelen, dan wordt het heel spannend.

Wat is TVOH?

Ik ben men kar gaan ophalen. Een halfuurtje gewandeld. Net als we de grote weg willen oversteken gaat mevrouw kakken op de oprit van mijn tandarts. Heb alles netjes in de goot geduwd (en ben er nadien met een tonnetje water naar toe gegaan om de oprit af te spoelen). Koets stond netjes op mij te wachten. Pony was wel nerveus, maar wat wil je, ik kwam net aan in het dorp toen de scholen uit waren. Overal auto's en bussen. Een aardige man (die me wilde overhalen om bij zijn menvereniging te komen) heeft me nog helpen inspannen. De terugweg ging vlotjes maar gespannen.

De lange vakantie heeft haar gedeeltelijk goed gedaan. Ze heeft terug energie, reageert netjes op men galophulp en plassen zijn weer iets minder erg maar het wordt toch terug tijd dat we vaker de weg op gaan. Ze werd zenuwachtig van auto's en fietsers. Ik zou bijna denken dat ze niet meer verkeersmak is.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:47

Heb even snel bijgelezen. Ga mee met de samenvattingen.
Leuke foto's gezien. Een aantal lekker gemend. Wedstrijdvoorbereidingen.

Ik ben net ook bij veale geweest. Ik heb hem even gelongeerd aan het halstertje. Hij kan nadat hij geholpen is aan zijn bekken nageeflijk lopen aan het halster. Eerst even los warm gedraaid, daarna longeerlijn eraan, 20 min gelongeerd daarna weer los. Wat kan hij dan sjouwen. Echt super. Echte tuiger. Staart er op en nek er op. Hij is blij met zijn nieuwe stal, hij is veel rustiger en is al veel afgevallen.

Drib heeft vanavond binnen 20 min weer 50 gr op. Ik ga hem nu dus 2x 50 gr geven.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:50

Tallechie is ook rustig beziggeweest.

@Evelli: ik had toch gezegd je sneeuw bij te houden! Net toen ik in het bos was begin het te sneeuwen/hagelen. Bui trok al een geluk al snel weg.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:52

Mijne eten honden, of het nu een new foundlander of poedel is, vangen en in bijten heerlijk. Honden willen niet zo graag meer mee naar de wei raar he.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:05

Mijne eten gelukkig geen honden. Toen ik vanmorgen in de bak bezig was, lag een hond in de hoek van de bak en de andere heeft een half uur lang naast de kar meegelopen. Gek beest.