[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 08:11

Oei Greendragon dat klinkt niet best. Sterkte.

Dennis hopelijk na 5 weken weer zo goed als nieuw. Weten ze waar het van komt? Of gewoon domme pech?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 08:56

happytime schreef:
Ff naar laten kijken is altijd goed.
Vraagje : eind van de maand hebben we een menweekendje ,onwijs leuk en heb er zin in maar maak me wel zorgen met buitenmennen en de wolven.
Hoe staan jullie daarin en vooral met de kleinere ponys?
We mennen niet allemaal met elkaar ivm grote en kleine ponys maar spreken onderweg af met koek en soopie :j

Tja, ik woon in wolvengebied maar ga niet zo graag het bos meer in met paard. Na alle aanvaringen met andere mensen/ ruiters/ menners met de wolf voelt het niet zo fijn meer.

Greendragon, sterkte met de uitslag! Wat betreft het Shetje, van spanning kunnen ze sowieso sneller loperig worden maar ze moeten wel blijven luisteren natuurlijk en Ho is Ho.

Wat balen Dennis, maar wel goed gezien en aangevoeld dus..hopelijk is het over na 4/5 weken kar rust.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 10:03

Waarschijnlijk gewoon wat doms gedaan in het land verwacht de dierenarts. Maar geen duidelijk idee en je hou ze ook niet 24/7 in de gaten.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 12:04

He vervelend, Dennis. Goed dat er wel iets gevonden is en hopelijk slaat de behandeling goed aan! Hoopvol dat je toch met haar aan de slag kunt, dus dan kun je haar conditie wel een beetje op peil houden.

Net de mentrailer aangepast zodat de sulky er op kan. Eerst nog even rondje door de bak gemend met shetje. Ging heel goed, ook de rem! Dat is het; in de bak heb ik met een rustige hooo een overgang van draf naar halt, hoef ik niet eens de leidsels aan te raken in feite. Zou fijn zijn als dat ook buiten zo was.
Maar ze heeft nog wel spanning, want ze mest tijdens optuigen al minstens drie keer.

Tja Skippie. Gister de hele middag op de Lingehoeve doorgebracht. Standaard kreupelheidsonderzoek was niet duidelijk. Ze zagen wel iets maar konden het ook niet duiden. Hij was ook niet echt heel kreupel. Tot ik een filmpje liet zien waarin hij voor de kar loopt, in de bak, op de volte. Advies was om foto's en echo te doen. Te beginnen met hals en schouder. En met de hals was het al bingo. Ik heb ze het woord niet horen noemen, maar de makkelijkste uitleg is ECVM, in combinatie met een ontsteking in C6. Tja en wat moet je dan.... Er nu voor gekozen om de ontsteking te behandelen, dus injecties gehad en hij krijgt nu 3 weken pijnstilling. Kijken wat het doen.
Week rust en dan weer oppakken met DLL.

Maar de prognose is niet gunstig. Zeker niet als je meeneemt waarom ik hem heb gekocht...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 12:29

Problemen in dat gebied zijn ellende ....
Mijn Benno van 17 is al ruim 7 jaar met pensioen door artrose op C6-C7.

Bij Sheeca is daar minuscuul ook iets te zien op de foto (maar op de echo niets te zien), maar de dierenarts verwacht niet dat haar problemen daar nu vandaan komen.
Dus verdring nog even wat daar gevonden is en ga even uit van een zenuw die wat dwars doet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 14:25

Greendragon, ja dat verschil in gedrag is herkenbaar. Ik heb een heel flegmatiek paard als ik alleen ben en als er andere paarden bij zijn heb ik een super scherp explosief paard. Ook allemaal spanning..en dat is inderdaad lastig te trainen.

Wat een rotnieuws wat betreft de EVCM, wat is de prognose? Nog wel geschikt voor recreatief gebruik?

Ze zijn ook zo kwetsbaar he Dennis? Maar het wil idd niet zeggen dat ze ook altijd last hebben van hetgeen wat er op de foto te zien is. Dus hopelijk inderdaad gewoon een rare glijer gemaakt.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:52

Zondag weer rondje gedaan met de shet. Ik had de leidsels in de tweede sleuf gedaan en de eerste paar km veel overgangen gereden, van halt naar stap ( nee niet draf) en rustig stappen ( niet dribbelen) , halt, draf (rustig!), stap.. Nou dat idee.
Ze was het er niet mee eens, ze werd er nijdig van; stampvoetend stond ze soort van stil.. Maar goed. ik heb geprobeerd heel consequent te zijn, te belonen waar het goed ging en gedurende de rit werd het steeds ietsje beter. Rondje gedaan van bijna 8 km. In draf loopt ze echt heel stabiel en ontspannen.
Vanavond eerste menles bij de vereniging!

Elisa, ja prognose voor Skippie stond als 'gereserveerd' volgens de Lingehoeve. En die snap ik, want als de ontsteking niet weg gaat, of steeds terug blijft komen, dan kun je niet oneindig blijven behandelen. Dat is ook niet te betalen en vanuit oogpunt van welzijn van de pony kun je je ook afvragen hoe ver je moet gaan... Ik ben zelf al in gedachten erg bezig met waar de grens moet liggen.

Nu was begin dit jaar bij dezelfde DA een vergelijkbare prognose gegeven bij mijn shetje vanwege HB, waar ook het woord 'inslapen' meerdere keren is genoemd en die loopt weer fanatiek voor de sulky, dus ik neem het maar even van dag tot dag.

Dennis, oef dat is wel even schrikken van de foto's van Sheeca dan?
Maar goed, ieder paard, mens, dier heeft wel wat en een afwijking van de ideaalstand hoeft niet te betekenen dat het ook ongemak veroorzaakt. Was je ook zoveel geld kwijt aan het onderzoek? Ik moest echt even slikken bij het afrekenen. Was bijna 800 euro kwijt aan een middagje Lienden. En ik moet over vier weken terugkomen voor controle -O-

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 14:51

Dat wat op de foto's te zien was was zo minimaal, en op de echo niets te zien kwa iritatie of ontsteking. Dus daar komt haar probleem als het goed is niet vandaan, en is het waarschijnlijk gewoon iets wat bij haar hoort.
Kosten hier vielen alles mee, maar het was ook een relatief simpel onderzoek. Zien bewegen aan de lijn (alles zuiver), toen aan de hand van het filmpje wat ik had meteen foto's van hals en schouder gebied en aansuitend echo van dat gebied. Ik was binnen 1,5 uur uit en thuis (woon wel echt vlak bij de kliniek hoor, we hadden het lopend kunnen redden). Ik was iets meer dan 400 euro kwijt.
En als ze over een maand goed is hoef ik niet terug.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:42

Nou,hier ook straks pijn in mijn portemonee als de rekening van vandaag komt.
3x enten,2x ppid test ,3x tandenvijlen,witte dit keer ook laten doen,2de kies vanboven een stuk opzij tegen de wang aan,pony had al zeer bij aanraken,met 2 dierenartsen toch dat stuk weg kunnen krijgen,nu nog naar kliniek voor rontgefoto of de kies niet gescheurt is of wortelkanaal open ligt.
Hoop dat dit probleem ook meteen het aanleuningsprobleem oplost,voel me wel een slechte baas dat ik dit nooit gezien heb. -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:25

Dat is een nare gedachte GD wat betreft Skippy.

Ah Happytime, dat klinkt ook niet fijn. Hopelijk is er niets ernstigs met die kies. Je hebt het in ieder geval NU gezien en er wordt actie ondernomen.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:11

Nou Dennis, ik ga helpen duimen dat het goed is!
400 euro is toch ook wel een flinke hap uit het paarden budget, wat je liever ergens anders aan had kunnen besteden.

HT, oef, dat zal ook wel even pijn doen, maar het zijn voornamelijk jaarlijkse onderhoudskosten, dus je bent er (hopelijk) weer een jaar vanaf. Duimen dat de PPID testen gunstig zijn.

Ik zou het omdraaien; je bent een goede baas, want je hebt actie ondernomen en het wordt opgelost.

Skippie deze week weer aan de DLL gehad. Niet dat nu alles koek en ei is, maar hij lijkt echt minder spanning te hebben, wat meer rust in zijn beweging en zelfs fijner in de hoofd-hals houding. Pijnstilling maakt toch verschil. geen idee wat dit betekent voor de toekomst uiteraard. Zondag mag hij weer mee op buitenrit, Mag hij weer aan zijn conditie trainen, lekker rechtuit draven. Hij moet echt wel wat kilootjes kwijt onderhand.

Shettie is ook weer iets bijzonders. Vorige week vrijdag bekapt door eigen hoefsmid, zondag nog ritje gemaakt van 8 km voor de sulky. Ze liep zo fijn, en zuiver! Dinsdag naar de les, voor het eerst in de binnenbak gemend, mét twee andere aanspanningen. Ze deed het zo geweldig goed, stoere pony... Maar bij het aandraven; kreupel.... zucht. Ze loopt nu nog niet lekker... Houdt de ellende dan nooit op? Ik hoop dat het iets simpels is, maar het is wel LV en dat was haar slechtste HB hoefje. Verder geen warme zwellingen, geen pulsatie, niets te voelen of te zien.. Dus ik kijk het maar weer even aan. Terug naar staptraining aan de hand.