[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:39

ow trouwens, heb gister dus mijn nieuwe menhoofdstel in gesmeerd met olie, na aanraden van Van Schie. Moest het een dagje laten liggen, en dan vervolgens afnemen met een doek oid.
Nou lees ik op bokt dat je tuig er erg donker van wordt?
Hoe doen jullie t?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:40

tine, gefeliciteerd met de goedkeuring van de hengst.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:42

@ Jenkins: ik heb een kunststoftuig, dus ik behandel het niet :Y)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:03

hetzelfde als van schie,al mijn nieuwe leerwerk gaan eerst in de olie en dan pas in gebruik. :j (voel je al meteen of je nepleer heb)
tallechie: zo dat is een buik,hoelang nog? aftellen he?
naaltje alweer gesprongen?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:03

Jenkins schreef:
ow trouwens, heb gister dus mijn nieuwe menhoofdstel in gesmeerd met olie, na aanraden van Van Schie. Moest het een dagje laten liggen, en dan vervolgens afnemen met een doek oid.
Nou lees ik op bokt dat je tuig er erg donker van wordt?
Hoe doen jullie t?

Wij hebben ons mentuig een paar keer met rapide behandeld, maar het betreft een zwart tuig dus donkerder kan die niet worden. :Y)

'Droge' hoofdstellen leg ik vaak een nachtje in de zonnebloemolie. Heb dat ook een keer met een bruin hoofdstel gedaan en die werd inderdaad minimaal 4 tinten donkerder. :o

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:07

Bedankt voor de antwoorden wbt t olien.
Droogt de olie op t tuig op? Of is dat de reden dat ik het met een doek moet afnemen om de olie er weer af te halen? Olie zit nu sinds gister avond op t tuig en tuig ziet er nu nog vettig uit :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:08

tine10 schreef:
tallechie schreef:
dribbel krijgt om half 7 30 gr eten en om half 6 60 gr eten.
gewoon brokken, niks extra's

dribbel is nu wel speels ja, in het begin niet. nu hij minder eten krijgt is hij speelser en heeft ook geen jeuk meer.

dbt 2011?

Fijn dat het lijkt te helpen!! Veel dikke of te dikke honden hebben last van jeuk.

dikke paarden ook eerder geloof ik :j
Een héul dikke en DUBBELE gefeliciteerd aan tine! :)
ten 1e met haar geweldige rit! super! :j
en natuurlijk met Thabor, haar nieuwe aanwinst dan dus? :):)

@happytime; nee naaltje nog niet gesprongen :)) Hele dag doorgebracht in de bibliotheek.. vanavond nog druk aan school, het regent hier toch flink :) maar dat is mooi voor het gras, het land en de bak :)
Morgen naar ''mijn'' gebied toe, en als m'n verslag af is dan nog naar stal. Anders weer de bibliotheek in :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:08

Volgens mij trekt de olie in het tuig en moet je het met een doek afnemen om de overschot eraf te halen zodat het niet meer zo vettig is.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:09

Jenkins schreef:
Bedankt voor de antwoorden wbt t olien.
Droogt de olie op t tuig op? Of is dat de reden dat ik het met een doek moet afnemen om de olie er weer af te halen? Olie zit nu sinds gister avond op t tuig en tuig ziet er nu nog vettig uit :)

als het erin trekt had het tuig dorst en dus olie nodig
blijft het erop liggen is het verzadigd en moet je 't dus afpoetsen, anders krijgt je paard een vette snuit ;)
zie het als een spons ;)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:11

sander_lotte schreef:
Volgens mij trekt de olie in het tuig en moet je het met een doek afnemen om de overschot eraf te halen zodat het niet meer zo vettig is.

Inderdaad.

ik was een keer vergeten dat ik oude stijgbeugelriemen in de olie had liggen (dus echt in een emmer vol olie), na 2 dagen kon ik stijgbeugelriem heel erg ver uitrekken zonder dat het brak. :Y) :o

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:05

tine10 fijn dat Thabor goedgekeurd is

ik doe mijn tuig altijd met olie heb nu van die hele donkere speciaal voor mentuigen ofzo.
ik poets het meestal een tijdje later uit als ik het laatste ingevet heb,
begin ik het eerst weer met een doek er over ;)
sommige olie trekt heel goed in en hoef je eigenlijk niet echt uit te poetsen,
maar sommige gaan dan juist een beetje glimmen *D

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:26

Tine, van harte gefeliciteerd met jullie knappe hengst *\o/*

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:34

Toen ik mijn tuig nieuw had, heb ik het in de olie gelegd (in emmer), behalve de versterkte stukken/stukken met kussens. Die een paar keer in olie gezet. Heb zwart tuig, dus wb donker worden geen probleem. Maar denk dat ook al zet je tuig niet in de olie, dat het door het gebruik toch ook donkerder wordt. Gebruik nu nog zelden olie. Zo'n geklieder. Heb een keer in een In de strengen gelezen dat vet beter is. Dus nu maak ik het schoon met zadelzeep en dan vet ik het in met leervet.

Ben helemaal *\o/* *\o/* *\o/* . Thabor goed en super buitenrit. Gekke Rembrand vindt een hunebed niet eng, maar een enkele grote kei langs het pad was erg gevaarlijk. Een stapel gezaagde boomstammen moest hij even voor op de rem. Maar verder echt fantastisch. Ook nog pootje gebaad (Rembrand dan he) in een vennetje. We hadden heerlijk zonnig weer. En mijn man heeft vandaag te horen gekregen dat hij weer een vervolg opdracht heeft (is zelfstandig ondernemer en huidige opdracht loopt over 2 maanden af)

Heb Thabor al in mijn onderschrift gezet :o Voel me nu ook penny hihi

SL: wanneer heeft hij precies stress? In welke situaties? Hoe reageren jullie dan? Krabt alleen bij hals. Zijn het echt geen vlooien? Of ooronsteking? Ik wil ook niet zeggen dat alle dikke honden dit hebben of als honden last van jeuk hebben dat ze te dik zijn. Maar vaak is het zo dat te dikke honden last hebben van jeuk.

Net dus naar ziekenhuis gescheurd, blijkt patiente al weer naar huis. Dus thuis nog maar even haar opgebeld. Ze mocht naar huis omdat ze bedden nodig hadden. Heeft een trap van een jong paard in haar buik gehad, gescheurde nier. Niet best, maar hij zit er nog wel in, hopelijk blijft hij het doen.

Nou, ik ga de vergadering voorbereiden, is hier thuis.

O ja, over paarden/dieren. Onze dieren zijn in principe voor hun verdere leven de klos bij ons ;) Heb 1x een paard verkocht, had ik 3x menongeluk mee gehad, vertrouwen was totaal weg en onder het zadel kon ik er niet op naar buiten. Kon dus alleen nog dressuren in de bak. Dressuur is leuk, maar niet 7 dagen in de week. Ik vond het heel erg moeilijk om hem weg te doen, maar uiteindelijk wel beter. En ik heb 1x een hond teruggebracht naar het asiel, nadat hij een van de katten had doodgebeten. Zo'n hond wil ik niet, mijn honden hebben meer rechten dan mijn katten (ben zwaar allergisch voor katten dus die mogen niet in huis), maar dit ging me te ver. Maar verder blijft hier alles tot de dood. Maar goed, als je het lichamelijk of financieel niet meer kunt opbrengen, is het beter er een goed thuis voor te vinden dan dat je ze laat verpieteren. Dan heb je gewoon geen keuze.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:45

tine10 ik heb ook niet veel met katten, ben er ook allergisch voor.
kon eigenlijk ook niet tegen paarden en honden maar vanaf me 4e kwam ik er elke dag,
en ben daar nu wel een beetje over heen gegroeid.
kan alleen soms niet zo tegen het hooi (hooikoorts) maja

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:47

Ik ben wel gek op katten :D Heb er nu zelf 2! Wil ook echt heeeeeeeeeel graag een hond, kijk vaak naar honden programma's enz :P Mja het is nu echt niet haalbaar, maar is het zo!
Verder heb ik nog een aquarium en afrikaanse reuze slakken :P

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:51

@ tine: Vervelend hé als de patiënt alweer naar huis is als je zo een moeite hebt gedaan om in het ziekenhuis te komen :D Maar ze heeft blijkbaar wel geluk gehad, zo een trap kan ernstige gevolgen hebben! Ik ken ook een paar mensen die gestorven zijn door een trap van een paard. 1 heel verre kennis van me is ook aan een gruwelijke dood gestorven, krijg er nog rillingen van als ik eraan denk: wou een paardenvrachtwagen open doen, maar de pomp van de laadklep was plots kapot, viel recht op de man en was op slag dood.

Mijn hond krabt vooral als ik met haar bezig ben: hier thuis of op de hondenschool.(niet of zelden tijdens wandelingen) Op school zeggen ze dat ik het moet negeren, dat ik haar gewoon moet meelokken en haar niet rustig moet laten krabben. Over het feit dat dikke honden sneller last hebben van jeuk, dat wist ik niet, heb ik weer iets bijgeleerd :o

Over het stukje over paarden/dieren ben ik het ook compleet met je eens. Als het vertrouwen weg is, kan je hem beter naar een betere thuis brengen. En een hond die katten doodbijt, nee die moet ik ook niet. Ik heb onze honden (gelukkig) geleerd gekregen dat de kat hoger in rang staat dan hun, Zhora (onze jonge hond) zag de kat eerst als speeltje, dat heb ik haar snel afgeleerd! Nu mag de kat naast Zhora door lopen en Zhora zal er niet op reageren (als ze naar de poes kijkt, zeg ik boos "pas op hé" en dan kijkt ze snel weg :D ) Met een hond die je niet van puppy af hebt, is het natuurlijk moeilijk om zulke dingen aan te leren.

Gefeliciteerd trouwens met Thabor!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:51

ik houd van honden én katten
krijg echt niet bedacht wat ik leuker vind :)
ik heb 3 katten, ze zitten alleen bij m'n ouders :) over een maandje wordt de ene 17 :+:
Afbeelding
Mijn Bonkie :+:

Edit; en op de achtergrond zie je een oortje van teigetje :)) kat numero 3 :)
De katten zijn overigens al 1,5 jaar ''bang'' want ze staan op het menu van de hond denken ze..
Behalve bonkie.. die ouwe lummel stompt die grote hond gewoon een hoek in of zijn mand uit..
helaas snappen die andere 2 niet dat die hond maar een sukkel is :+

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:57

@ Naaltje: wat een leuk plaatje! Katten kunnen toch zo heerlijk genieten hé :D Die van ons legt zich voor de kachel, maar als haar rug te warm wordt, legt ze zich op haar rug met haar benen wijd open. Mijn moeder schaamt zich altijd als er dan bezoek is :')

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:01

jaa :+: Bonkie is een schatje :) kan me de dag dat ik hem kreeg nog herinneren, ik werd 4 jaar toen :+:
ben opgegroeid met dat monstertje :D

Bonkie is wel oud nu, echt aan het aftakelen, en op miraculeuze wijze heeft hij een heel dikke buik, vindt het niet fijn als je eraan komt etc.. Maar we hebben afgesproken dat hij wanneer er nu iets gebeurt waardoor hij niet meer gezond is zegmaar, het klaar is :) vind 17 mooi, niet meer aan sleutelen :)

Dopje en Teigetje zijn de meer beschaafde katten trouwens.. (half)wilde, als kitten gevonden, beide apart van elkaar wel..

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:06

ik hou niet echt van katten maar vind ze soms wel leuk.
maar kan ze meestal niet echt aaien dan kan ik er niet tegen,
en bij sommig mensen in huis ook niet maja.
ga nu gtst kijken ;)

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:19

Goedenavond,

@Tine, van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe knappe aanwinst Thabor *\o/* . Gaan jullie hem komend weekend na de wedstrijd ophalen ?
@SL, wat leuk weer een pony beleren... ik heb hier ook nog een projectje ;)
@B485, wat een super oplossing voor jou en VHU... hopelijk een juiste beslissing voor alle partijen en natuurlijk voor Snuit ;)

Vanochtend allebei de pony's gelongeerd, snel gemest en boodschapjes gedaan om vervolgens vanmiddag leider te mogen zijn bij het schoolvoetbaltoernooi van zoonlief (of was ik nou lijder:o ).
Die kinderen gaan nog wel maar die ouders -:(- Je hebt er écht aparte portretten bij en dan vinden ze het gek dat die kinderen geen normen en waarden hebben. Maar het zit er weer op...

@Naaltje en VHU ik kom vrijdag ook richting het Brabantse want dan wordt de pony waar we afgelopen weekend zijn wezen kijken gekeurd. Hopelijk gaan we dan met volle trailer weer huiswaarts :):). Wat een leuke stel katten heb jij bij je ouderlijk huis... en wat een mooie respectabele leeftijd heeft jouw kat.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:20

noujaaaa zeg ^) allemaal wel brabant komen onveiligmaken maar geen hoi komen zeggen, da kennie hoor :+

geen ouders neergemept? :+ die jeugd van tegenwoordig he.. :n die is opgevoed door de jeugd van vroegâh _O-

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:23

Onze kat komt altijd zeuren om geaaid te worden. Onze kat heeft ook heel goede manieren, je zal haar nooit op een kast of tafel zien.
Misschien overdrijf ik hierin (maar ik ben een heel proper meisje om het zo te zeggen), ik vind het vies als een kat over de tafel loopt waar eten geserveerd wordt. Bij mijn schoonbroer en -zus loopt de kat gewoon over de tafel, ik heb de kat zelfs eens uit een soepkom zien drinken! De soep moest toen nog uitgeschept worden... Zeer smakelijk :?
Nee onze kat heeft netjes geleerd dat ze in haar mand moet liggen of op 1 bepaalde vensterbank. We betrappen haar NOOIT dat ze in de zetel ligt ofzo. Als ze honger heeft, gaat ze aan de achterdeur zitten, als ze moet plassen of ze wil gewoon naar buiten, gaat ze aan de deur van de hal zitten(om via de voordeur naar buiten te gaan). Als niemand van ons reageert, komt ze naar ons toe, miauwt ze en dan rent ze heel hard naar de gewenste deur als iemand van ons opstaat :D Op zulke momenten antwoordt ze ook op alles wat je zegt :Y) Ik plaag haar vaak door gesprekken met haar te voeren: "Wat moet je?" "miauw" "maar ik versta je niet hoor" "miaaauw" "Benji, zeg het toch gewoon wat je wil, dan krijg je het" "miaaauw" (en zo lopen de gesprekken soms door :o ) Echt een heerlijke kat!

@ ollie: het is L_Rivaldo die een nieuwe pony mag beleren :+

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:39

sander_lotte schreef:
@ ollie: het is L_Rivaldo die een nieuwe pony mag beleren :+

Oeps sorry, vergissing :o
@L_Rivaldo, hij was dus voor jou bedoeld ;) wel goed wat afleiding momenteel....
@Naaltje, ik val ook onder de jeugd van vroeger... maar heb me toch wel een beetje afgevraagd waar het mis is gegaan :=

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:41

_O-
ik weet niet of ik jeugd van tegenwoordig ben, of er tussenin hang _O-
maar de uitzonderingen bevestigen de regel he :j ;)