[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:11

Afbeelding
Gisteren een bosrit gemaakt met een andere aanspanning erbij,ze heeft zich super braaf gedragen,echt zo trots op de pony

assie

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:16

Wat leuk happytime!

Wij zijn gisteren weer naar de paardenspeeltuin geweest. Doel was lekker soepel door een hindernis galopperen. Tussendoor ook veel gestapt en in draf ingebogen. Ze liep heerlijk. Zelfs een aantal keer in galop door de waterbak. Hoera.
Ik realiseerde me ineens dat ik op Texel gewoon "vergat" om het galop commando te geven := . Nu dus heel bewust gedaan en ze reageerde heel zoet. Braaf paard <3

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:14

Oh en net even gesproken met de beleerder. Puppypaard staat voor de wagen en gedraagt zich heel netjes en eerlijk. Fijn om te horen. <3 Komende week mag hij zich in het verkeer gaan bewijzen en ga ik even kijken.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:53

Dat klinkt goed :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:56

Mvermeulen wat fijn om te lezen dat Dev de goede kant op gaat! Gezellig zo samen op pad. Wat jammer dat je alles weer opnieuw moet aanschaffen voor Elvis. Leuk dier is dat!

Happytime wat fijn, het was ook nog even heerlijk weer. Reageert ze anders wat als er andere combinaties bij zijn?

Assie je gaat naar de blyckeheerd toch? En dan krijg je er daar begeleiding bij? Ik denk dat we daar volgend voorjaar ook maar eens naartoe moeten gaan.

Wat super dat je puppypaard het zo goed oppakt! Lijkt me erg leuk om dan te kijken terwijl je paard opeens voor de wagen kan lopen. Ik heb dat tot nu toe steeds thuis gedaan met begeleiding, dus alle stapjes meegemaakt. Maar het idee dat je je onbeleerde paard weg brengt en de volgende keer dat je hem weer ziet kan die het gewoon al, lijkt me een heel bijzonder moment.

Wij hadden dinsdag weer les. Mn instructeur was tevreden over de proeven die we geoefend hebben. Het gaat ook steeds een klein beetje beter. Mijn eigen wagen staat sinds vorige week bij Henk Veurink om het lamoen en de bokstoel aan te passen. Ik ben heel benieuwd wanneer hij klaar is.

Wat voor commando's geven jullie bij de middendraf en het halsstrekken als ik vragen mag?

Afbeelding

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:49

Ja klopt blyckeheerd. Dan kun je idd les/begeleiding krijgen. Voor menners is en redelijk deel niet handig/toegankelijk, de brug bijv en het keienpad is met een kar zeer onhandig :P . Maar er blijft genoeg over dat wel leuk is.

Fijn dat de les zo leuk was! Leuk om samen te puzzelen.
Qua commando's heb ik stap, draf, let op (galop), rustig (langzamer), ho/halt (stilstaan), een klikje (activeren), drrrrrrrrrraf (verruimen), terug (achterwaarts).
Voor halsstrekken heb ik geen commando, dat doe ik door kneepje links-rechts en dan een paar cm toestaan. Zodat ze mijn hand volgt. En dat herhaal ik dan tot de gewenste diepte. Dat is de theorie iig.
Moet zeggen dat ze op texel wel wilde halsstrekken, maar ze ging er ook wel hard bij lopen. We hadden ook niet echt meer geoefend :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:02

Bij het halsstrekken geef ik geen commando, middendraf doe ik hetzelfde commando als aan de dubbele longe..noem de naam en zeg dan iets als, kom, kom, kom met een bepaalde scherpte.

Fijn dat de les en proeven goed gingen Muronia, geen wilde dingen meer gehad? Proefjes zijn er netjes uit.

Assie wat fijn dat puppypaard het zo goed doet! En die paarden speeltuin klinkt ook heel leuk.

Leuke foto happytime! Fijn dat ze zo braaf was.

Mvermeulen, wat mankeerde Dev? Gezellig zo'n rondje en leuk dat Elvis het zo goed heeft gedaan met slepen. Fietsen is denk ik een goede manier om hem meer verkeersmak te maken.

Marga, wat leuk dat de SMW zo goed is gegaan terwijl jullie niet zo vaak gaan.

Wij hebben inmiddels weer in een rustig lesje gereden bij een andere instructeur die wat meer van de rust is en er was wel veel spanning in het begin bij ons beide maar het ging super. Anderen hielden netjes rekening met ons en ze heeft geen stap verkeerd gezet. Nu hopelijk weer wat meer vertrouwen opbouwen.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:05

Elisa2: Ik weet niet goed wat hij precies mankeerde, maar ik vermoed maagzweer.
Had al een en ander uitgesloten maar hij bleef maar afvallen ondanks dat hij gewoon goed at. mest was ook goed.

Begin december 2024 heeft hij een slokdarmverstopping gehad waarbij ik de DA moest laten komen en zij handelde niet bepaald zachtaardig. Mijn aanname is dan ook dat hij iets aan over heeft gehouden. gevolg zere slokdarm - minder willen eten - maagzweer - daarna verhuizing stress enz

Tandarts is geweest, uitgebreid mestonderzoek, Osteopaat en natuurlijk ook Dierenarts maar om maagzweer uit te sluiten moest ik hem weg brengen naar kliniek en omdat we net verhuist waren en hij daar ook wat stress van had wilde dat liever nog niet, Dus ben ik hem in overleg met DA en osteopaat gaan behandelen met Mastic Horse Treatment, onbeperkt hooi hebben ze hier al, maar ben hem ook flink gaan bijvoeren en dat lijkt nu ook aan te zetten. Zijn bovenlijn mag nog meer gevuld en je ziet zijn ribben nog een klein beetje maar hij begint weer body te krijgen.

Heb hem wel altijd in beweging gehouden omdat hij ook atactisch is en weg vallen van al die spieren deed dat geen goed dus rustig aan beetje rondjes de nieuwe buurt verkennen.

Muronia: Ziet er echt vooruitgang in!! heel mooi.

betreft commando's gebruikelijke stap, draf en let op (galop) halt, Hooo is terug van overgang, Back is achterwaarts en voor middendraf maak ik een geluidje soort iets van zzzsttzzzsttzzzstt :D