[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:25

Dank jullie wel. <3 .
Ja blijkt maar weer, iedereen kan een foutje maken en als je gewoon voor jezelf rijdt kan het alleen maar beter.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:35

Leuk om jullie belevenissen te volgen hier.

Assie, gefeliciteerd met je mooie resultaat! Knap gedaan samen!

Ik men tegenwoordig ook wat fanatieker, dus misschien kan ik meekletsen?
Ik heb mijn Shetje voor de sulky lopen. Net weer opgestart na jarenlang blessureleed. Hopelijk houden we deze stijgende lijn vast!
En sinds begin dit jaar een grote B pony voor de koets.
We zijn nog heerlijk in de beginfase van opbouw en elkaar leren kennen en vertrouwen, dus veel is nog nieuw en soms een beetje spannend...

Ik heb afgelopen weekend een ritje gemaakt van 8 km met mijn B ponietje. Heerlijk gereden, pony was braaf! Maar oh wat had ik het koud!

Hoe kleden jullie je in de herfst en winter op de bok of houden jullie een winterstop?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:58

Gefeliciteerd iedereen met de behaalde resultaten!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 15:31

greendragon: ik woon in mijn skibroek in de winter :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 16:08

Welkom greendragon! Ik men niet buiten in de winter, lekker in de binnenbak.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 19:06

Ik leef in mijn gevoerde rijrok. Met mennen, rijden en mesten.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 19:22

Vind je het in de winter niet ook heel koud in de binnenbak dan Elisa?
Ik ben een mooi weer menner. Maar áls ik in de winter men doe ik meestal de winterdeken van mijn paard over mijn benen. Lekker die warmte van het paard gebruiken :D . Oh en goede sokken/schoenen plus een muts. En tot slot 2 paar dunne handschoenen over elkaar aan.

Welkom nieuwe menners. Gezellig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 19:37

Valt mee, deze bak is goed geïsoleerd.. maar als het heel koud is heb ik wel een thermolegging er onder en thermo schoenen, handschoenen, goede winterjas etc.

Ik moet het niet te koud krijgen want dan wordt ik zo stijf dat ik nooit meer van de kar af kom haha.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 19:50

Ik leef in mijn skibroek s winters.
En een verwarmde bodywarmer!

Maar het mennen gaat wel op een iets later pitje s winters meestal.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 20:50

Dit jaar wil ik voor het eerst winter rond actiever blijven mennen. Skibroek komt er aan. Verder zelf totaal geen koukleum

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:33

Komt weer even onder meeleest steen vandaan.

Wat gaaf al die wedstrijden.
Hier blijft ik in de winter ook mennen. Geen koukleum en men eigenlijk iedere winter behalve afgelopen jaar door een gebrek aan een groom. Maar toen vond ik het ook niet echt koud.

Van het weekend na een maand groomloos te zijn gaan we weer mennen. Mijn groom was op vakantie vandaar.

Hebben jullie ervaringen met een quad hoes over je men wagen? Ik had er eerst 2 aan elkaar gemaakt grote Zijlen over met het dak van een partytent erover (lekker een bijelkaar geraapt zooitje haha) maar het dak van de partytent heeft het begeven en nu we weer richting de winter gaan wil ik wel dat die goed beschermd staat. Ik kan hem namelijk helaas niet binnen overdekt zetten.

Misschien een hele domme vraag. Maar waar kan ik de maten van leidsels vinden? Ik moet voor iemand wat losse onderdelen verkopen van een full tuig. Nu had hij leidsels dus ik ze tekoop gezet als full leidsels. Krijg ik van iemand door dat dat pony leidsels zijn. Leidsels zijn 430cm (1 helft tot het uiteinde) en 405cm als je tot de gesp op het einde meet.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 11:26

Super goede tips voor de winter!

Een rijrok; moest ik even opzoeken, maar lijkt me ook wel heel fijn, eigenlijk!
Skibroek, natuurlijk! Heb ik ook liggen, maar vooral voor de koude dagen, maar op de koets heb je het al sneller koud.
Een binnenbak; oh wat heerlijk lijkt me dat ;) Geen last van wind, regen, kou... Helaas niet beschikbaar, maar ik wil me nog aanmelden voor de menvereniging, dan kan ik lessen binnen én daar ook trainen buiten lestijden om, volgens mij. Is alleen steeds met trailer op en neer.

Muts? onder de cap? Past dat nog? Ik draag mijn cap heel trouw op de koets/sulky...
Verwarmde bodywarmer; geniaal. Die ga ik zeker opzoeken.

Ik ben wel een koukleum, en echt geen wintermens. Maar wil zo graag doorbouwen met wat we nu kunnen; zonde om dat nu een paar maanden in de ijskast te zetten. Voor mijn vertrouwen, voor het vertrouwen van Vera (shetje) en de conditie van Skip (de Bpony) om maar wat te noemen...

Mijn man is mijn groom; tegen wil en dank soms, misschien ;-) . maar hij gunt me mijn hobby en het is ook wel leuk om samen te doen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 11:36

Ik heb een skibroek en een lekkere warme menschort.
Voorheen alleen het schort en dat was net niet warm.

Binnenbaan hebben wij ook, 2x zelfs.
Maar wij menners hebben rekening te houden mee te houden met de ruiters... dus ik moet het echt goed plannen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 13:37

Wat een tip voor over de menwagen,die van mij gaan ook even dakloos,zat al te kijken naar een schuurtent,eerst maar even lengte opmeten vd wagen.
Ik ben ook een koukleum en krijg dode vingers bij waterkou,met wedstrijden( ook indoor) plak ik warmteplakken op mijn mouwen,op mijn tshirt rug ,die koop je bij action en die worden echt best heet dus niet op je huid plakken

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:51

oh HT, zijn dat van die warmtepleisters die je voor stijve spieren gebruikt? Ook een idee, voor als het wat langer duurt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:07

Ja mijn cap past prima over een muts. Maar ik heb een cap met een draaiknop, dus kan een beetje valsspelen. Anders werken van die oorwarmers die achter je nek langsgaan ook best goed.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:09

Wisten jullie dat een hals stuk van een winterdeken(ok wel van een paard) over de benen ook prima werkt met regen :D

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:13

Mijn paarden zijn zielig. Die hebben geen halsdekens :+ . Dus ik trek hun gewone deken af en die leg ik vast lekker op de bokstoel. Als ze dan zijn ingespannen wikkel ik mezelf lekker in die deken. Heerlijk warm <3 .

Lang geleden toen ik een winter in het dolfinarium werkte heb ik geleerd dat als je hoofd maar warm is, je vingers en tenen het ook langer uithouden. Sindsdien draag ik dus trouw een warme muts. Oh en ik heb zelf van echte wol handschoenen gebreid zonder vingers, maar met een flapje. Ze zijn eigenlijk ietsje te groot, maar daardoor passen er "gewone" handschoenen onder. Dan begin ik met het flapje los en als het kouder wordt gaat het flapje eroverheen. Laagje <3

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:21

Mijn paarden dragen de halzen ook niet (meer), daarom standaard in de winter op de bok haha.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:35

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:56

Wij rijden ook graag op de koets met ski kleding als het echt koud is.
En muts past onder de cap hier.

Even geen menwed strijden, wel koersen op drafbaan.
Onze Madness start in Grasbaan Stayer Kampioens hap in Joure maandag.
Spannend, laatste koers op het gras.
Hij staat tweede in het grasbaan kampioenschap.

Afbeelding

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 22:06

Hoi Hoi bedankt voor de felicitatie.
Ben net een beetje bekomen van het weekend waar ik tot mijn stomme verbazing 1e werd bij de tweespannen pony klasse L.
Heb in de stromende regen dressuur gereden en het werd wat minder in de vaardigheid, die daardoor wat glad was dus helaas wat tijd overschrijding maar de ballen bleven liggen.
Stond toen 2e.
De volgende dag gingen we voor geen tijdfouten en zo snel mogelijk door de hindernissen zonder fouten. En proberen dat we een winstpunt zouden rijden. En dat lukte. En toen bleek na de verzorging van de ponies ( mijn groom keek op hoefnet) dat we eerste waren geworden. Dus missie was dubbel geslaagd. *\o/*
De marathon en vaardigheid lessen van Carine hebben resultaat opgeleverd. Nu nog beter ons best doen met de dressuur.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 22:18

Hey wauw marga, wat super, dat had ik even helemaal gemist. Van harte gefeliciteerd!

Janouk heel veel succes voor Madness maandag. Hopelijk een mooie afsluiting van het gras-seizoen voor jullie.

Ik ga zeker een skibroek kopen en ik wil eigenlijk graag verwarmde handschoenen met grip (iemand een tip?). Een muts is ook een goeie, maar dat is ook nog niet zo makkelijk. Muts kruipt of omhoog en lijkt of je een condoompje op je hoofd hebt of zakt naar beneden zodat je niks meer ziet. Beide niet praktisch. Een muts die gewoon goed blijft zitten zou toch fijn zijn. Ik laat me zeker niet weer zo verkleumen als vorig jaar. Dat vergeet ik niet meer _O-

Dennis ik ga je linkje bekijken, maar als ik daar nu op klik dan is mijn bericht verdwenen, dus mn reactie daarop komt later. :+ edit: ik kan het niet lezen omdat ik geen lid ben, wat jammer.

Wij hadden weer les vanmiddag. Gelukkig deze keer geen rare capriolen. Mijn halve tuig ligt nog bij de maker om te worden hersteld van de gekkigheid die ze de vorige keer uithaalde. We hebben afgesloten met een van de proeven die we in november moeten rijden. We moeten nog wel echt werken aan de middendraf en het halsstrekken. Maar het begint een beetje op een proefje te lijken en daar ben ik al blij mee.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 22:30

Ja dan rij ik maar 1 SMW per jaar vanaf 2010 met 6 jaar onderbreking ivm pech met pony / corona.
met dit span voor het echie nu de 4e keer dus was super blij. en erg blij met mijn groom die veel naar Texel kwam om te trainen en de ponies te behandelen vanuit de achterhoek. Hoe fanatiek kan je zijn. Erg blij met haar, en mijn man natuurlijk, die extra groom op de grond en op de kar is.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 08:29

hoi allemaal, hier ook even uit mij meeleesmodus

Gelukkig begint Dev weer aardig aan te komen, mag ook wel met al dat voer wat ik erin stop haha hij heeft in heel zijn leven nog nooit zoveel gehad. Maar er zit weer stijgende lijn in, ook loopt hij lekker voor de wagen en als ik een goeie dag heb, doen we rondje erop en neem ik pony ook mee dus gezellig met z'n 3en klein rondje.

Afbeelding

Afbeelding

Elvis heb ik van jongs af aan al spelenderwijs kennis laten maken met alle voorbereidingen betreft mennen. Paar weken terug voor het eerst echt iets gesleept en na kleine error deed hij het daarna super!! Hij is nu net 3 jaar geworden dus pakken gaan we steeds meer oppakken. Na Obelix zijn overlijden heb alles verkocht (HCA en tuig) dus moet voor Elvis alles nieuw kopen, maar daarvoor moet nog even door gespaart voor worden dus zal het denk ik pas in het voorjaar worden dat we het doorpakken.

https://youtube.com/shorts/6XPyUZFfKrw

We fietsen veel en dat vind hij ook altijd heel leuk maar vind het overige verkeer nog spannend, vooral als het van achter komt, maar heb er alle vertrouwen in dat hij ook daar steeds beter mee om kan gaan.

https://youtube.com/shorts/m5AnSfgD7gY

in de winter men ik meestal wel gewoon door zij het wel wat minder, ik doe een bataclava om en daarover me cap en dat blijft goed zitten en is lekker warm en ook hals stuk deken om mijn schoot, werkt ook perfect.

Ik lees dat iedereen lekker bezig is! leuk om te lezen :)