[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:10

Dacht gisteren dat ik toch echt bij was :o?

Vwb de pony's you can't have it all. Ik moet om mijn fysiek denken en het moet wel leuk blijven. Het landje is heel veel werk, mijn man kan me daar niet bij helpen, die werkt ook gewoon de hele week en is vaak weg. En ik heb geen zin om allerlei mensen te regelen om me te helpen. Want mijn ervaring is als het sneeuwt, hagelt, stormt en onweert je toch altijd zelf weer degene bent die het moet oplossen. Als het blijft, blijft het maar dan zullen we in de winter het spul wel op pension gaan zetten. Ik ben er eerlijk gezegd ook wel een beetje klaar mee om meer tijd te besteden aan onderhoud / opruimen / schoonmaken / hooi/ etc halen / verslepen etc dan dat ik kan besteden aan het omgaan met de pony's. We gaan eerst proberen voor Snuit een goede plek te vinden, zijn al wat mogelijkheden, lukt dat niet, dan gaan we proberen voor ALwyn een goede plek te vinden, en daar zijn ook al wat mogelijkheden voor. We hebben alle tijd om een goede plek te zoeken en die zal zeker wel komen.

Ook al zou ik Rizanta niet hebben gekocht dan is het nog teveel, omdat het onderhoud en alle dingen erom heen (mest, hooi/stro, het vele heen en weer lopen, landje heeft toegangsweg waar ik met auto niet bij kan, moet altijd 1 km lopen, dus ook met hooi e.d.) bij het landje gewoon te veel is. Met twee pony's op het landje hoef ik in de zomer ook geen hooi aan te voeren, dat scheelt alweer enorm bijvoorbeeld. En met mestafvoer e.d. scheelt het natuurlijk ook. Dus. Jammer, goed geprobeerd, niet gedacht dat het zoveel werk was, het is niet anders.

Bedankt voor de reacties op die dingetjes van de Paardendrogist. Maar het gaat me niet zozeer om 'echt' springen hoor, het gaat meer om soort caveletti lopen met af en toe in/uitje erbij. Ik spring niet meer omdat ik dat niet meer kan met mijn benen in verlichte zit. Dus als je dan caveletti werk doet zet ik alles wel een gaatje bij, zodat ik iets in verlichte zit kan gaan zitten maar echt zo heerlijk over de sprong in goedeverlichte zit dat kan ik niet meer, dan schiet bij de landing mijn knie weg }:0

@Ollie wat een gave foto die springfoto.
Ik heb helaas geen digitale springfoto's. Ben met een paard M springen geweest vond het zo gaaf met die knol, die had nergens moeite mee.

mirror666

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:14

@VHU; op die ene springfoto waar ik kijk of ik in m'n broek schijt ( :') ) daar zie je een door mijn papa zelfgebouwd geheel :))
dat is wat makkelijker op ''een huppeltje'' hoogte te krijgen dan die polepods denk ik?

Ik ga m'n brood smeren, appeltjes in m'n tas mikken en naar de bieb :) Eerst naar de AH, wil wat vruchtensap oid om te drinken hebben :)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:17

Moedige beslissing VHU en hopelijk vind je een goed huis voor 1 van beide.

Grappige foto's met grappige gezichten. Geloof dat ik ook zo zou kijken

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:23

VHU... niet verkeerd opvatten hoor! Maar waarom koop je een paard erbij, als je er al 3 hebt, en dat eigenlijk al iets teveel is? Als ik er nu eentje bijkoop dan weet ik dat er ook iets wegmoet. Niet eerlijk tegenover mijn paardjes, het zijn geen ouwe kranten die je weggooit...

Nu zeg ik niet dat jij je paarden behandelt als vuil hoor!! Maar ik vraag t me gewoon af :) want ik vind het best sneu als snuitje weer weg zou moeten, je hebt hem nog niet eens een jaar..
Laatst bijgewerkt door Susanne op 30-03-11 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:23

Het zijn inderdaad grappig foto's :D Als ik mijn foto's van vroeger bekijk zie je vooral dat ik heel stoer vooruit kijk naar de volgende hindernis, mijn paarden/pony's deden dat ook altijd. Had altijd van die felle driftkikkers die al stuiterend op de hindernissen afgingen, heerlijk vond ik dat (toen :+ ).

@Tallechie komt er geen goed huis, gaat er niets weg hoor. En ook al komt er een goed huis, als het niet goed blijft, komt pony gewoon weer terug. Wil niet dat ik ze ooit ergens in de zooi en ellende aantref, zou ik mezelf echt niet kunnen vergeven.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:41

VHU jammer dat er 1 weg moet. Vooral omdat ze als 2span zo leuk zijn toch. Aan de ene kant zou ik zeggen dat je snuit moet houden, die is iig al ervaren. Maar aan de andere kant heb je alwyn alles zelf geleerd en dat schept ook een band. Succes!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:50

Sterkte laura.
En wat vervelend VHU!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:55

Citaat:
Maar waarom koop je een paard erbij, als je er al 3 hebt, en dat eigenlijk al iets teveel is?

Kan me de vraag voorstellen Jellee, voel het niet als een aanval, maar ik vind je wel erg kort door de bocht.

Ik heb Rizanta gekocht omdat ik weer een paard wilde om op te rijden, dat ik haar ook kan mennen is mooi meegenomen en dat blijkt ze leuk te vinden en goed te gaan. Rizanta staat op een pensionstal waar alles wordt gedaan omdat ik weet dat ik dat niet zelf allemaal meer kan, naast het verzorgen van de pony's.
Dat ik nu een van de pony's wil verkopen heeft te maken met
a. dat ik wellicht mijn landje kwijt raak (wist ik half jaar geleden nog niet, Snuit hebben we augustus vorig jaar gekocht) waardoor ze weer op pension zouden moeten ik vind dat te duur om op volpension te doen, dan zou ik weer naar een stal moeten waar ik veel zelf moet doen en dat kan ik fysiek niet.
b. dat Bart, mijn man, vindt dat ook al zouden we het landje houden hij het voor mij fysiek te zwaar vindt. Had ik dat eerder kunnen weten, denk het niet, want dat is een kwestie van ervaren.
c. dan telt nog mee dat het mennen met tweespan, waar ik de 2e menpony voor heb gekocht, simpelweg niet van de grond komt omdat ik er te weinig hulp bij kan krijgen. Ik ga niet in mijn eentje aan de slag met een tweespan. Dat heb ik ook verkeerd ingeschat.
Dan denk ik dat je een keus moet maken op het moment dat je nog alle tijd hebt om een goede plek te vinden voor een van de pony's. Omdat zich een paar mogelijkheden voordoen ga ik eerst voor Snuit op zoek. Als ik dit pas in oktober van dit jaar ga doen, als ik per november mijn land kwijt raak (wat kan) dan ben ik natuurlijk veel te laat.

Natuurlijk weet ik dat een pony niet zomaar gekocht en verkocht moet worden, maar soms is het niet anders. Ik geef ze niet zomaar mee aan een handelaar maar zorg dat ze goed terecht komen. Is denk ik wel even wat anders dan ze 'zomaar' wegdoen. Ik kan ook beslissen ze met z'n drieen ergens in te scharen waar ik vervolgens niets met ze kan doen, daar worden ze ook niet gelukkig van lijkt me. Dan heb ik ze nog wel, maar wat dan? Dan zoek ik liever een leuke baas die er veel plezier van heeft.

Je moet denk ik wel even beseffen dat deze afgelopen twee, drie jaar voor mij ook een zoektocht zijn geweest naar wat nog wel en niet kan, wat ik wil en niet wil. Dat het dan zo loopt, dat is zo, ben ik ook niet trots op maar soms lopen zaken zo. Wat als jij straks invalide wordt, niet meer weet of je kunt lopen of niet? Wat ga je dan doen? En wat als blijkt dat je dan wel weer dingen kunt, weet je dan precies hoe het gaat of niet? Dat is toch een kwestie van ervaren? Ik doe dit niet omdat ik er niet over nadenk of er achteloos mee omga. Ik ben wel goed voor mijn pony's ik doe er alles aan om ze een goede plek bij mij of bij iemand anders te geven.

Als ik had geweten dat ik dit allemaal fysiek weer kon had ik mijn paardje Ushi nooit verkocht en reed ik nu mendurance met haar. Dus even niet te snel oordelen graag als je nooit in zo'n situatie hebt gezeten dat je fysiek totaal niets meer kunt en vandaaruit via een lang revalidatie traject na een paar jaar wel weer een beetje kunt doen wat je wilt. Want daar komt het vandaan dat ik zoekende ben naar wat wel en niet kan.

Als je dan denkt: maar dan moet je pas wat kopen als je weet wat je kunt, nou ik zal je vertellen: dat weet je dus niet als je in zo'n traject zit. En dat is juist het ontzettende moeilijke. Dus ik voel het niet als een aanval, maar enig begrip voor mijn situatie?
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 30-03-11 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:04

Even een egopost:
Ik ga volgende week naar een super coole pony kijken. Het is een welsh Atje die al ervaring heeft in enkel span en dubbelspan. Loop al een hele week te stuiteren en kan niet wachten tot volgende week.

VHU: ik snap je beslissing. Ik merk ook dat het heel veel werk is om alles zelf te doen en dan heb ik niet eens lichamelijke beperkingen. Vooral in de winter is het bij mij even tandjes bijten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:07

Sorry hoor iedereen, ik moest ff mijn verhaal kwijt :+

Enne Babs, wie o wie zou die pony toch zijn he :+

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:09

VHU ik oordeel niet snel en ben ook niet kort door de bocht, ik VROEG het me gewoon af. Nu is de antwoord duidelijk voor me. Vind dat je ook wel een goede reden ervoor hebt ook. Maar blijf ook bij mijn standpunt dat het voor paarden niet fijn is als ze gekocht en weer verkocht worden (ik mijn ogen heb je een dier voor het leven, tenzij t niet klikt of er andere redenen zijn zoals bij jou).

[edit] dat van invalide raken heb ik niet helemaal meegekregen van jou. Ik heb namelijk geen idee dat jij iets 'hebt'. Misschien heb ik daar ooit overheen gelezen. Dus dan snap je misschien mijn vraag beter.
Laatst bijgewerkt door Susanne op 30-03-11 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:11

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:12

Dat is toch snuit? ga je bij hem kijken?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:16

Goed geraden. Jellee. Ik ga volgende week vrijdag meeten met VHU, Snuit, Alwyn, Freddy en Rizanta.
Als het een beetje klikt tussen mij en Snuit, komt hij voor enkele maanden bij mij op proef. Dan kunnen we rustig aan elkaar wennen. en als het dan nog klikt, koop ik Snuit over.

Ik was eigenlijk helemaal niet op zoek naar een 2de men pony, maar als er dan een pony met veel ervaring passeert, begint een mogelijk 2 span wel te kriebelen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:19

Wauw echt super gaaf b485!! Zou het heel leuk vinden als hij bij jou terechtkomt, komt ie vast nog wel eens langs in het topic :D

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:21

Babs gaat bij Snuit kijken, hopelijk klikt het tussen jullie.

VHU, je hebt je beweegredenen duidelijk uitgelegd, helaas weet je niet alles van te voren.

Naaltje, grappige foto's.

Ollie heeft ook 2 stoere springfoto's geplaatst.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:23

he leuk babs!! :j Dat is echt geweldig nieuws, en voor VHU ook wel fijn denk ik :j

Over paard voor het leven... nee.. paard is een hobby, een hele dure hobby. En als het dier het ergens anders beter, of in elk geval even goed kan hebben.. :evaw:
iets met niet egoistisch zijn naar het dier etc :)

my opinion
Vind dat VHU zich heel netjes verdedigt :) petje af

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:24

Zoals afgesproken zou ik nog even bijlezen. :D

@VHU heeft een giga stalrekening. Vervelend. Is het geen optie om de pony’s ergens goedkoper te stallen? Dat scheelt je al wel heel wat kosten. Oh, zie al dat je een beslissing hebt gemaakt. Ik stuur je even een Pb’tje straks. Oh, zie dat b485 Snuit misschien al gaat overnemen. Anders had ik misschien nog wel een ideetje voor je.

@Naaltje: Lekker gesprongen zo te lezen. Spannend altijd hé, heb ik ook de laatste tijd wel last van (ook al blijft het wel heel gaaf!). Die foto’s van Dids, haha! :))

@Tine: Doet je man ook aan paardrijden? Dat is leuk, een hobby samen delen!

@Jenkins is goed bezig geweest met haar tuig!

@L_R: Ach, dat is slecht nieuws. Arme eigenaresse. Was het al een ouder beestje?
Fijn dat je ritje goed ging.

@Cobiie: Jammer is het wel, maar voor de pony is het wel fijn als hij deze zomer lekker op de wei kan. Je moet maar zo denken, dan kun je er nog heel lang van genieten. :j

@Ollie: Gave springfoto’s zeg!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:26

Oeps Babs heeft het verklapt :x :+

Jellee, je hebt helemaal gelijk, voor een pony is dat hartstikke vervelend. Babs had me weidegang aangeboden en zo is het balletje gaan rollen. Zo kan Snuit daar lekker in de wei staan en als hij daar toch staat kan Babs kijken of Snuit wat voor haar is.

Ik ben o.a. een aantal keren geopereerd aan mijn knie omdat ik zware artrose heb (niet alleen in knie trouwens) plus op een gegeven moment beide kruisbanden gescheurd. Daardoor kon ik niet meer lopen, laat staan paardrijden. Dat was eind 2007. Er is mij toen ook verteld dat ik nooit meer kon / zou kunnen paardrijden.

Vind het lief dat jullie allemaal meedenken trouwens hoor. En vind het ook super dat mensen zich bekommeren over elkaars pony's.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 30-03-11 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:27

He wat vervelend joh VHU, dat wist ik helemaal niet. Gaat rijden nu wel weer goed dan?

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:28

Ik kan VHU helemaal begrijpen, en je hebt het idd goed verwoord VHU, bij mij zijn ook al een aantal paardjes verhuisd. niks mis mee, vind ik.. ik had een gaaf middenmaats shetlander 2-spannetje maar ........dressuurmatig wilde ik wat meer gaan leren bij het mennen, dan ben je met mini's midden maats shetten met vreemd propperige bouw al snel uit gekakt....
Dus ik heb ook een grotere pony gekocht, en 2 andere moeten verkopen.
Dat is een keus die je maakt, en een paardje heeft het bij iemand anders niet per definitie slechter als bij jezelf.

Babs, wat GAAAAF dat je bij Snuitje gaat kijken. veel plezier alvast, ik vind het een kanjer !!!!!! :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:29

Ik kan twee keer per week redelijk pijnloos rijden. Drie keer per week is eigenlijk te veel. Vandaar dat die afwisseling met mennen zo ideaal is. Nou jeetje zeg het was wel heftig vandaag in het topic zeg }:0
Ik moet naar mijn werk :D

En als het met Babs niet klikt, wat natuurlijk kan, dan kijken we rustig verder hoor. Babs moet zich niet verplicht voelen Snuit leuk te vinden natuurlijk :+ Mannetje komt vast wel goed terecht.

@Biancocoo herkenbaar :j

Citaat:
@VHU heeft een giga stalrekening. Vervelend. Is het geen optie om de pony’s ergens goedkoper te stallen? Dat scheelt je al wel heel wat kosten
Het gaat niet (alleen) om het geld hoor, dat kunnen we eigenlijk best wel betalen als het zou moeten. Dan werk ik wel een dagje meer op de hogeschool, genoeg te doen.

** moet nu echt gaan **
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 30-03-11 11:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:31

Hahaha nee niks heftigs hoor, je hebt het goed uitgelegd. Fijn dat je ook kunt mennen dan, mooie afwisseling voor jezelf EN voor het peerd :D

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:31

Mocht het niks worden, VHU, houd ik me ook aanbevolen. :) Werkse!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:33

Ja snuit zou hier in de zomer ook op het land kunnen (mocht het allemaal niks worden!). :)