[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 07:53

Muronia schreef:
Ivy_power welkom terug, kan gebeuren he? Wat zonde van je hippiade, maar je bent er mooi wel geweest. Goede instelling, wijze les uit halen en doorrr. Gefeliciteerd met je bestgaand menpaard-titel!

Dierenfan ah sneu dat je pup groeipijn heeft. Gebeurt dat vaak? Of is dat iets voor grotere rassen? Ik heb boomertjes gehad tot nu toe, eigenlijk nooit groeipijn opgemerkt. Wel ontzettend pubergedrag _O- . Super dat je paard nu weer helemaal goed loopt!

Kan iemand mij vertellen hoe dat werkt met een startkaart aanvragen bij de knhs? Ik ben nog altijd lid en sinds januari ook lid van een menvereniging. Ik zag iets staan over dat ik eerst een wagennummer moet aanvragen? Wat houdt dat in? Ik heb de datum voor ons debuut, 22 november wordt dat dus we hebben nog wel even maar ik wil het wel op tijd goed geregeld hebben.

Spannummer moet inderdaad eerst aangevraagd worden bij de KNHS, dat kan gewoon via de mail. Als je paard al geregistreerd is kun je daarna gewoon een startkaart aanvragen.

Mooie hond Dierenfan!

Lastig die zenuwen Ivypower, ik kan het me helemaal voorstellen maar wel echt een enorm knap paard.

Jorex, bestaan er ook men vliegendekens voor die mini's? Ik kan me wel voorstellen dat Alex overgevoelig is na het scheren, de haren beschermen natuurlijk in principe de huid.

assie

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 09:15

Dat spannummer heb ik volgens mij gewoon vanzelf gekregen :? . Zorg dat je lid bent van een menvereniging, of een vereniging met mentak. Anders kun je geen startlicentie aanvragen.

Leuke hond Dierenfan. Zuur van de groeipijnen.

Jammer van de zenuwen ivypower. Gewoon veel doen. Wordt het vanzelf beter.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 12:14

Ah gosj hij groeit dan ook flink dierenfan. Ik heb vanuit mijn kindertijd al angst voor herdershonden maar hij ziet er wel heel lief uit <3 . Hopelijk snel minder last.

Ik heb vanmorgen een mailtje naar de knhs gestuurd en nu al reactie. Ik heb nummer 5444 gekregen, nou dat is wel makkelijk om te onthouden :D . Is dit nu het nummer dat aan de zijkant van de wagen moet komen bij alle wedstrijden of wat moet ik met dat nummer doen? :+

En dan kom ik bij mn volgende punt, nu toch wat serieuzer na gaan denken over wat voor outfit ik moet hebben ervoor. Ik las dat een menschort niet meer verplicht is? Ik heb me net 1 gekocht in de kleur van ons stamboek (groen). Mijn eigen wagen is zwart/rvs met blauw in de wielen. Ik heb nog wel wedstrijdkleding van mijn rij-tijd (zwart jasje/zwarte cap/witte rijbroek), maar op zich zou ik het niet erg vinden om iets anders te dragen. Sowieso liever geen rijbroek/laarzen. Maar wat dan wel he? :=

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 12:47

Mooi nummer,ik kreeg toen ook een makkelijk te onthouden nummer 3773
Ik reed met een onderhetzadel- dressuurjasje maar wel stretchstof met zwarte spijker/broek met menschort en zwarte bergschoenen,reed ik met de andere wagen(bruine) had ik bruin wedstrijdjasje enz.
Ik was wel super blij dat de handschoenen in de dressuur niet meer hoefde...blote handen voel ik beter de leidsels,ik ging knijpen met handschoenen in de leidsels

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 13:13

Hey, wat dom van mij. Ik dacht dat er blauw in de wielen zat, maar dat is gelukkig niet zo. Zwart/rvs is hij dus. Daar kan ik wat makkelijker een kleurtje mee matchen.
Afbeelding

Dan zou ik dus mijn zwarte cap, zwart wedstrijdjasje met een wit wedstrijdshirt eronder (moet dat ook met plastron of kan zonder?) Kunnen aan doen. En een broek naar keuze, want er komt een groen menschort omheen. Schoenen ben ik wel beperkt mee, ik kan geen veters meer strikken of ritsen open/dichtdoen en ik moet er makkelijk in en uit kunnen komen. Ik kan mijn rug niet meer zover buigen namelijk. Ik zweer tegenwoordig bij sketchers slipp ins. Zou dat mogen (zwart)?

Ik men wel met handschoenen, normaal met mn zwarte rijhandschoenen. Maar die moeten dan licht van kleur zijn las ik. Maar wit matcht nou niet echt mooi bij de rest :')

En dan moet dat groen nog ergens terugkomen eigenlijk he?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 14:17

groen sjaaltje om je nek,menfrontriem maken met groene steentjes erin.
sketchers is toch oke,zou wel zwarte broek aantrekken,prijsuitreikingen zijn meestal niet op de koets en staat zonder menschort wel netjes.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:35

Het nummer is alleen nodig bij samengestelde wedstrijden. Bij 2 onderdelen zoals dressuur/vaardigheid nog niet. Goed punt trouwens, want ik moet het nog op mijn kar fabriceren. Formaat is inmiddels vrijgegeven, maar het is als hinderniswaarnemer erg prettig als het een groot duidelijk lettertype is.

Qua outfit: in het reglement staat: "passend". Dat is ruim op te vatten, maar ik kan je vertellen: Geen korte broek of bikini :P .
Ik draag een zwarte broek, wit overhemd en een donkergroen colbertje. Verder een menschort, zwarte jophurs, zwarte handschoenen en ik twijfel nog over een sjaaltje of een corsage.
Jaren geleden reden we in deze outfit:

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:45

Hahaha nou dat was ik ook niet helemaal van plan, die bikini _O-

Bedankt voor jullie ideeën, daar kan ik zeker iets mee. Een groen sjaaltje is vast in die kleur te vinden. Zwarte broek wordt een uitdaging maar zal kijken of ik een lengtemaat ergens kan vinden.

Mag je zwarte handschoenen aan? In de regels las ik dat de handschoenen licht van kleur moesten zijn.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:43

Ik heb gewoon bruine handschoenen aan, bij bruin jasje met mega sjaal kaki broek bruine (berg)schoenen en bruin menschort. Dit als het niet te koud is.
Anders tweedjasje coltshirt met thermo ondergoed met zwarte broek zwarte schoenen met bont erin en zwart menschort.
Heb diverse jasjes uit de kringloopwinkel, is het niet erg als de heren mij smerig maken, (zijn nog steeds schoon) :o
2span is verplicht met groom, pas mij hierop aan (kleur).
Enkelspan mag de groom vanaf de kant voorlezen en hoeft dan niet in pak te zijn. Zit de groom achterop dan wel.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:51

Ik draag donkerblauwe handschoenen. Ik begreep van de fanatieke wedstrijdmenners bij mij op stal dat dat meer gewaardeerd wordt.
In begon namelijk met witte handschoenen maar dat doet echt niemand whahaha.

Zelf gebruik ik wel een menschort, ik zie eigenlijk nooit iemand zonder rijden.
Heb dan ook gewoon een zwarte rijbroek aan, nette schoenen, en mn jasje die ik ook voor onder zadel gebruik.
Dat is een donkerblauw jasje met oranje kraag.

Mn wagen is ook oranje maar dan met zwart.

Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 20:05

Mooi zo, dan zal ik zorgen dat ik zwarte men-handschoenen ga kopen. Ik vroeg me af.. om er een mooi geheel van te maken, of dit ook mag? Groningers worden op de keuring altijd in groen-wit gevlochten. Zou ik dit ook op een wedstrijd mogen doen? Past mooi bij haar ras en matcht natuurlijk ook leuk bij het menschort en sjaaltje als ik die kan vinden :)
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben niet zo van de oornetjes ofzo. Die passen meest toch niet met Veroon dr grote flappers :+ .

En dat nummer hoeft dus niet op de wagen bij dressuur en of vaardigheid, alleen als we ooit sgw zouden willen doen, okey dat is ook duidelijk.

Nu ben ik ook eerst uit gevraagd hoor, excuus. Het is gewoon allemaal niet heel erg duidelijk :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 20:26

Hier had ik s ochtends mijn zwarte jasje met rode col aangehad (voor het 2span met wagen met rode details). Zijknat geregeld dus s middags mijn 2e set aan, shirt was nog wel redelijk droog omdat ik een waterdicht jasje aan had.
Afbeelding
Mijn winter tenu, een zwart wax jasje. Soms met rode col (bij mijn marathon wagen met rood), of blauwe col bij mijn Forester die een blauwe wagen heeft.
Afbeelding

Heb rood schort met zwart randje, dit blauw geruite schort, een blauw schort van wafelkatoen.
Blauw en zwart jasje, met witte, blauwe of rode col.
Dit alles met een zwarte broek, zomers een gewone broek, s winters een zwarte skibroek.

Dus ik pak net waar ik zin in heb.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:01

ik geloof dat oornetjes officieel niet mogen bij de dressuur.
en groen witte strikjes, je zult er niet voor uitgebeld worden, maar verder durf ik er geen uitspraak over te doen, hangt van de jury af. Ik doe zelf als ik er zin in heb van die 'diamanten stiekjes' of met parels of gewoon mini strikjes in zwart, rood, wit of zilver. Ik heb ook wel eens quarter-marks gemaakt op zijn kont maar dat leverde geen extra punt voor de verzorging (en is wel een hoop extra werk).

Bij ons rijd ook bijna iedereen met menschort maar dat is vooral toch uit gemak, dan valt het niet op dat je broek niet matcht of vies is. Kwa schoenen doen wij altijd gewoon comfortabel, ze verdwijnen toch onder het menschort.

Ik heb blauwe teugels die echt gaaf staan bij een blauwe onderlegger en mijn kar met blauwe wielen, maar ben gewaarschuwd dat die niet mogen of niet gewaardeerd worden in de dressuur.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:06

Het is niet gebruikelijk om van die groen/witte dingen te vlechten. Maar denk ook niet dat je er om wordt afgekeurd.
Oormerken mogen zowel bij dressuur als vaardigheid. Er is wel discussie (geweest) over die calming masks, maar ik weet niet wat de uitkomst was.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:17

Afbeelding
Dit was mijn laatste wedstrijdoutfit. Je ziet het zo niet maar shirtje is gewoon met hoge hals en is bordeaux velvet.
Afbeelding
Assie, ik had op de kelders wagen zo’n iDeal hoes met het wagennummer.
Laatst bijgewerkt door Ipsilonka op 05-09-25 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:18

Je mag je paard niet versieren, geen glitter gebruiken, dus enkel vlechten maar ook losse manen, als het maar verzorgd is.

Oornetjes mogen wel
Calming mask niet.

(Ik ben jury tm M2 dressuur, de regels omtrent paard zijn hetzelfde als dressuur mennen)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:19

Vlechten met wolletjes mag gerust hoor, vriend van me vlecht vaker met dan zonder (en is zelf ook jury in het mennen)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:22

Ivy_power wordt groen-wit knotten zoals op mijn foto's als "versiering" gezien? Als men het liever niet ziet dan laat ik het, maar als het gewoon mag dan vind ik het eigenlijk wel netjes.

Ipsilonka ah dank je. Als ik het maar even zeker weet.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:23

Dan zou ik adviseren om het wedstrijd reglement artikel 118 te lezen

Het versieren van de manen en staart of van enig ander deel van het paard door middel van voor het paard oneigenlijke dingen, zoals linten en bloemen of anderszins, is niet toegestaan.

Dus ipsilonka, jouw vriend mag het dan toestaan, maar het is wel een algemene regel

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:40

Dit zijn dan gewoon stiekjes waar een wolletje aan zit. Valt over te discussiëren denk ik.
Afbeelding

Nou ja, ik denk er nog wel even over na :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:43

Je mag met strikjes elastiekjes rijden, je mag van die nieuwerwetse spelden met glimsteentjes erop gebruiken, in de wolletjes zal dan ook mogen is mijn mening. Plus ik denk dat juryleden liever iemand zien die haar best heeft gedaan als een uit de klei getrokken viespeuk. Ik zal het morgen even navragen voor je muronia, een aantal vrienden van me zit als jurylid vaak in het hok.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:48

ivy_power89 schreef:
Je mag je paard niet versieren, geen glitter gebruiken, dus enkel vlechten maar ook losse manen, als het maar verzorgd is.

Oornetjes mogen wel
Calming mask niet.

(Ik ben jury tm M2 dressuur, de regels omtrent paard zijn hetzelfde als dressuur mennen)

Artikel 118 is discipline reglement dressuur. Niet algemeen reglement of mennen reglement en dus niet voor ons.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 22:24

Ipsilonka schreef:
ivy_power89 schreef:

Oornetjes mogen wel
Calming mask niet.

Artikel 118 is discipline reglement dressuur. Niet algemeen reglement of mennen reglement en dus niet voor ons.

Dat is helaas voor ons niet helemaal zo.
Ik heb deze discussie al eerder voor handen gehad en toen met de knhs gebeld, juist omdat er in reglement mennen niets over dit soort dingen staat. Daar werd gezegd dat dressuur rijden en dressuur mennen nagenoeg dezelfde (nagenoeg he) regels hebben tijdens een wedstrijd en dat het reglement dressuur ook leidend is voor dressuur mennen indien er zaken zoals dit niet duidelijk omschreven zijn in het reglement mennen.

Zo zijn er aparte reglementen voor harnachement mennen, bitten mennen, kleding MENNERS etc.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 08:10

Hier kreeg diegene die mijn ene pony gebruikte ook commentaar omdat ze piepkleine bloemetjes in de hengstenvlecht had gedaan.

Zelf vaak hengstenvlecht met 2 of 3 stiekjes met 2 kralen eraan omdat anders de vlecht uitzakt (shetten he) en hier nooit problemen mee gehad.

Wel ooit 2x een punt minder omdat ik niet ingevlochten had, 1x omdat het hoorde volgens jury (klopte niet zie regelement)
en een 1x maal omdat het jurylid anders niet kon zien of pony afgebogen liep (onzin).

Verzorging is voor mij een schoon paard, schone passende wagen, schoon passend tuig, en niet van die onnodige tierlantijnen en bling bling. En bijpassende kleding voor menner en groom.
Een corsage is voor de tuigsport en niet voor de mensport.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 19:39

Pfff... ik voel me zo'n sukkel. Ik groom al jaren en áltijd laat ik het tijdentabelbriefje dat ik zelf schrijf nog even nakijken door de menner. Want ja.. je maakt wel eens een fout :o? . De menners hebben mijn briefje nog nooit hoeven corrigeren, want ik vul het altijd juist in. Vandaag tijdens het Nk heb ik het niet laten controleren en juist vandaag had ik de verkeerde tijd voor het A genoteerd |o . Waren we dus 16 seconden te laat binnen. := Zo dom van mezelf _-:( . Bleh.
Gelukkig stonden we toch al laatste, dus het heeft niet de winst gekost, maar zonder die 4 strafpunten waren we een-na-laatste geworden. :+ .

Les van vandaag: altijd, altijd, altijd je tijdentabelbriefje laten controleren door je medemenner/groom. -:)