[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 06:36

Goedemorgen
Erg druk dus ik reageer later vandaag hoop ik. Rembrand moet op stal blijven omdat wei nu ijsbaan is voor paard op ijzers, dus ga nu nog snel even uitmesten en met hem wandelen voor ik naar werk ga.
Knotten zijn blijven zitten en wedstrijdjes gingen goed.

Tot later en fijne dag

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 08:12

Goedemorgen.
Gem wat fijn !! Dat klinkt als een goede stap met Inova !!
Tine..knotten zagen er mooi uit, bij janouk zag ik op fb ook mooie knotten voorbij komen bij knappe meneer Anton.
Vhu Cathey die nog niet goed eet.....ik zou denk eerst gewoon niets toevoegen aan simpele brok... zo veel km-ers maakt ze niet, dus moet ruim voldoende voor haar zijn....als ze dat eerst maar weer gaat eten..zonder verdere poespas...
Belker op vakantie, hopelijk kun je genieten.
Dingetje....hoe is het ?
Marinke heerlijk zo buitenrit.
Newmom mooi aan het oefenen, heerlijk..hoop dat je kids snel beter zijn !!

Fijne dag allemaal

Maisie

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:47

@ VHU de liquihorse relax vonden ze hier ook echt vies. Van het weekend op wedstrijd dan eet Robin er ook gewoon omheen. Als ik het dan een beetje nat maak (soort slobber) dan eet hij wel zijn bak leeg. Maar die van mij zijn op zich al niet moeilijk maar vinden dit ook echt vies dus ik kan wel begrijpen dat cathey het dan niet wil eten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:12

Ok dus die van jou vinden het ook stinken :+ ik stop er ook mee hoor, steeds dat gedoe met het voer. Ze eet haar Pavo Sportsfit en Subli ponybrok in principe goed (eet langzaam, maar wel alles op) en ze vindt Havens Slobber en Pavo Slobber lekker. Nou dat is wel genoeg keus denk ik :7

Vanochtend voor het eerst pannenkoekjes gebakken van rijste/boekweitmeel (van Koopmans glutenvrij) die zijn echt heel lekker :9 lichter en luchterig dan een tarwemeel pannenkoek. Had gast die glutenvrij dieet had.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:16

VHU heb je weleens banaanpannekoekjes gebakken? Banaan prakken, ei erdoor, kaneel en evt lijnzaad. Superlekker en simpel!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:32

Nee, nooit! Ga ik ook een keertje doen dank voor de tip :9

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:32

Nou 't is wel crisis op crisis hier. Crisis Ber voorlopig ook weer opgelost dankzij vriendelijke pensionbaas aldaar. Ze blijft gewoon in Maarsbergen staan, tegen prettig tarief.
OK en nu weer verder met de dagelijkse bezigheden :7

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:59

Vhu,opgelost met ber.
Gem hoe gaat je paard?
Tine druk geweest dit weekend
Maisie wat heb jij stoer gereden! Wauw
Mooie foto vanaf de wagen gezien
Hier lekker rustig,dames zijn weer ge-ent, en de wei op....tjeetje straks weet ik niet meer hoe longeren,mennen gaat _O-

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:40

Afbeelding

Gister na anderhalve week weer ingespannen. Zo de weg op, niks aan de hand. En op de dijk galopperen we normaal altijd, maar ze voelde zelf dat dat niet kon. Dus bleef ze heerlijk draven. <3

Fijn geregeld zo VHU, ze staat er nu zo goed!

HT ik doe nu ook veel te weinig, maar we worden er allemaal echt niet minder van hoor :P

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:42

Bedankt HT was je in Houten of heb je op de livestream gekeken? Vind dat wel gaaf dat je de wedstrijd vanaf thuis kan kijken. Heb idd lekker gereden. Pony deed het top.

(nu weer omschakelen naar de dressuur)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:17

Ja zag er super uit op de filmpjes Maisie =:)

Vwb Ber ik moet maar accepteren dat ik haar niet dichter in de buurt kan hebben en dat het is zoals het is. Ik zou haar liever meer zien en had gehoopt van de zomer weer wat meer met haar te kunnen doen / eindelijk dat idee dat ik er mee zou kunnen gaan rijden zeker nu ze zo goed te pas is, maar goed, het is niet anders. Financieel is het nu goed geregeld dwz dat ik binnen het door mezelf vastgestelde paardenbudget blijf. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb een 'pot' en daar wil ik alles van doen, meer dan dat wil ik niet uitgeven voor een hobby van mezelf. Kijk er zijn altijd dingen die kunnen gebeuren (mn DA kosten dan die je niet verwacht) maar in principe moet het daar wel binnen blijven anders voel ik me er niet prettig bij.

Heerlijke foto Ips een dansende Det :*

Vandaag honden even mee naar stal, had zo'n off day dat je maar niet in beweging komt -O- heb met dit weer ook extra last van mijn lijf, paard ff gemest, gevoerd (zonder troepjes erin :P ) en gepoetst, dat was het voor vandaag.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:00

@vhu aan de ene kant wil je met alle macht dat ze liquihorse relax eet. Ik neem aan voor het hoge aandeel magnesium. Je wil haar dus rustiger hebben en aan de andere kant geef je pavo sportfit ( met gerst, gepunte haver en zwarte haver)...........
je geeft haar dus energie die je eigenlijk niet wil.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:46

baudyh schreef:
@vhu aan de ene kant wil je met alle macht dat ze liquihorse relax eet. Ik neem aan voor het hoge aandeel magnesium. Je wil haar dus rustiger hebben en aan de andere kant geef je pavo sportfit ( met gerst, gepunte haver en zwarte haver)...........
je geeft haar dus energie die je eigenlijk niet wil.

Daar verbaasde ik me ook al over. ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:13

Baudy, misschien kun jij de samenstelling van Sportsfit uitleggen?
Op mijn vorige stal voerden we namelijk o.a. Mijten Dinner (muesli met geplette haver) en Mijten Gerstemix (muesli met gerst ter vervanging van haver). De gerstemix werd gegeven aan paarden die te heet werden van haver. Ik begrijp dan eigenlijk niet waarom Sportsfit zowel gerst als gepunte haver en zwarte haver bevat.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:50

Gem schreef:
Baudy, misschien kun jij de samenstelling van Sportsfit uitleggen?
Op mijn vorige stal voerden we namelijk o.a. Mijten Dinner (muesli met geplette haver) en Mijten Gerstemix (muesli met gerst ter vervanging van haver). De gerstemix werd gegeven aan paarden die te heet werden van haver. Ik begrijp dan eigenlijk niet waarom Sportsfit zowel gerst als gepunte haver en zwarte haver bevat.

Tja wat wil je dat ik uitleg. Granen geven energie. Haver meer dan gerst. Maar nog altijd energie. Gerst geven we aan paarden die we wat meer body willen geven en ook energie. Verkoop wel gesnede gerst daarvoor.

Het probleem is een beetje dat wanneer je helemaal geen granen aan een sportmuesli toevoegd de paarden die daadwerkelijk op hoog Nivo lopen vaak te kort komen. Praat ik over grand prix nivo hoor.
Tegenwoordig geven we aan paarden die te heet worden van granen de energie op basis van omega vetzuren. Bv dus lijnzaad in welke vorm ook.

Ik zie om mij heen dat de paarden van tegenwoordig weinig granen nodig hebben. Wij geven vaak veel ste veel. We willen het te goed doen. Ik geef vaak als advies ga terug naar de basis. Voer een basisbrok of muesli en ga eerst eens testen of je wat te kort komt. Meestal is dat niet zo.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:50

Ik wilde de Liquihorse ivm de olie. Dat zet meer aan. Van de sportsfit wordt ze niet heter, en er zit ook olie door, waardoor ze prachtig glanst en ze net dat beetje extra heeft qua lijf. Ze zet er net iets van aan. En er staat op de info site toch duidelijk: non heating sportmuesli, dan lees ik dat ze er niet heet / vlotter van worden, wat ook zo is, is mijn ervaring.
Mijn idee was de sportfit eraf te halen en de liquihorse aan de ponybrok toe te voegen. ik heb gekozen voor de relax inderdaad ivm de magnesium, maar magnesium is niet alleen goed voor 'relax' maar ook voor de spieren en omdat ze al niet veel brok eet leek me het goed als ze dat dan in ieder geval krijgt.
Maar dat werkt dus niet.

Ik heb geen moeite met haar qua temperament, ze is prima te hanteren, ze hoeft van mij niet rustiger, mag altijd wat maar is niet 1e ding, met rustiger zou ze wel nog wat relaxter kunnen zijn in de box, niet zozeer met rijden. Ik wil graag dat ze meer body / vetjes krijgt :D

Dus dat was de gedachte:
1. meer body/net dat beetje extra
2. juiste vitaminering

En ik dacht als ze dus een extra toevoeging krijgt (meer energie) dat het dan handig kan zijn die relax te kiezen.

Maar het werkt niet, dus ik ga terug naar wat ze eerst wel at, en nu ook weer. En omdat ik dus niet wil dat ze dunner wordt heb ik gekozen voor een voer met olie erin.

Ze krijgt vrijwel permanent goede kuil/voordroog. Alle andere paarden worden er moddervet van maar zij dus niet.
Lijnzaad gaat er ook niet in (de olie vorm).
:D

En het hoeft niet 'met alle geweld' maar men geeft aan dat ik het minimaal 5 dagen moet proberen voordat je kunt zeggen of een paard het lust, ik heb het 5 dagen geprobeerd met de 1e verpakking, toen paar dagen niet, en nu 5 dagen met andere verpakking. Ja dan ben je gauw dikke twee weken verder zeg maar :7

Maar ik ga dus weer terug naar wat het was en daar hou ik het bij. ZOals ze is vind ik prima qua temperament maar heb liever net dat laagje extra erop.... duszzz. Ik hoop dat ik dat er nu op kan krijgen door haar a. jawel toch die sportsfit weer te geven en b. de slobber die ik nu heb uitgevonden welke ze het lekkerste vindt.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:10

Lijnzaad geven kan in veel verschillende vormen.
Om meer body te krijgen van lijnzaad producten moet je best veel geven. Dat gaat bij haar niet lukken omdat ze zo moeilijke eter is.

Pavo sportfit geeft zeker wel energie. Er zit 27,5% zetmeel in. Voor de snelle energie. Ja ook oliën.
Lijnzaadolie en sojaolie.

Meer body krijg je door vezels te geven.
Heb je de grasmix van hartog al geprobeerd?
Ok luzerne valt af Zeg je en pulp. Die slobber die ik je stuurde maakt ook meer body aan. Alleen heeft het tijd nodig.

Als je wilt kan ik je nog equifirst linamix ( is een brokje hoog in de lijnzaad) opsturen en evt ook grasmix. Ik weet niet hoe de vitaminering van de ponybrok is. Maar let er wel opdat je de aangegeven hoeveelheid geeft anders zit je te laag in die gehaltes.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:18

VHU wat een fijne oplossing zo! :j En lekker pannekoeken! :D
Tine wat balen zeg.. Maar blessures e.d. zit je ook absoluut niet op te wachten! Fijn dat wedstrijd goed ging!
Ipsilonka heerlijke foto en braaf paard! :D
Maisie filmpjes?? Dacht al wat mis ik!?
Baudy interessant!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:11

Die linamix eten ze super goed,hiervreten ze je vingers erbij op,ja zelfs sun

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:33

happytime schreef:
Die linamix eten ze super goed,hiervreten ze je vingers erbij op,ja zelfs sun

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze het niet eten maar 1 moet de eerste zijn.
Maar zeker het proberen waard. Super spul.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:31

Hele voer gebeuren is lastig. Mijn paarden krijgen niet veel. Det lijkt het goed te doen op de pavo topsport en de havens gastro. Maar ik voer ze maar 5 x per week brokjes in dit seizoen.

Richting het smw seizoen ga ik dit jaar wel weer wat meer proberen qua herstel etc. Puzzelen!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 08:35

Zal het even meenemen Baudy ik laat het eerst zo. En ik heb al zoveel geprobeerd wat elk paard zo graag eet maar die van mij is een hele aparte. Lust zelfs geen wortel als die in de luzerne ligt. Lust ook geen brood, naja welk paard lust nu geen brood. Van Hartog heb je grasmix en die andere gras (een zak en een soort baal, met plastic straps eromheen) lust ze allebei niet. Ze neemt paar hapjes en dan spuugt ze het uit, ze kijkt er niet eens naar. Ze houdt niet van die korte stukjes hooi/spul.
Ik zet mijn hoop op de met jouw hulp ontdekte slobber :Y)
Wat ze erg graag eet is langstengelig hooi en stro }:0 en ze eet liever uit een net (met grote gaten, niet met kleine gaten) dan van de grond.
Komt misschien omdat ze die slokdarmverstopping heeft gehad dat ze zo kieskeurig is bedacht ik me laatst. Als ze al begint te eten met iets nieuws dan eet ze tot het achterin haar mond komt en dan gaat ze het uitspugen. Vandaar dat ik dacht dat ze iets met haar gebit had, maar dat waren alleen de achterste kiezen. Maar die zijn nu bijgevijld dus dat kan het niet meer zijn.

En het zal zo zijn dat Sportsfit energie geeft, maar ik merk er niets van :)

A-typisch paard dus. Heb ik weer :roll: :=
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 24-01-17 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 08:36

Die van mij krijgt Havens Mix met een handje meusli. Dit aangevuld met equilin balancer en voldoende ruwvoer.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:26

Je kan zoveel met voer, maar ja als ze het niet eten word het lastig.

Hier griep, ppffff me een schop onder me kont geven en naar de paarden toe.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:35

Even zwaaien. Vroeg naar. Bed, want mirgenvroeg naar Doetinchem voor verdaagse training cranio sacraal therapie. Ik wil het graag zwlf leren om Janouk en Meneer Anton te behandelen. DAt wordt vier dagen hersens aan het werk zetten.

Fijne dagen allemaal en tot zondag