[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:06

Ah dat lijkt me ook heel vervelend! Het is zo jammer dat het niet goed te doseren is he? Het zou fijn zijn om te beginnen met gewoon 1 andere aanspanning erbij ofzo. Heel rustig.

Ik denk ook wel dat het tijd nodig heeft en vertrouwen opgebouwd moet worden. Ik probeer mijn paard er ook doorheen te praten.
Mijne staat ook laag in rangorde en is sowieso snel bang voor andere paarden. Ik vermoed dat dit er ook mee te maken heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 19:40

Nou, het was vandaag even spannend op het WK tweespan. Kar sloeg om en de paarden renden het publiek in. Daarna kwamen ze mijn kant op dus moest ook wegwezen daar.
Gelukkig waren er een aantal handige mannen die ze gevangen hebben. Maar dat marathon rijden vind ik maar link. :o

https://youtube.com/shorts/5b1ZiUtHLXI?feature=shared

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 20:35

Filmpje bekeken. De groom staat niet goed, hij moet niet wijdbeens staan. maar elke keer zijn been bij trekken, of gaan zitten aan de binnenkant.
Het is ook belangrijk dat de groom ook goed weet welke route de menner neemt, zodat hij weet welke kant het opgaat. Zag ook dat het eerder al bijna mis ging toen de paarden aanzette in de bocht.

Dennis

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 20:47

Als meelezer filmpje ook even bekeken.
Er gebeurt eigenlijk niets, is echt een groom fout. Groom stond al veel vaker verkeerd (benen wijd ipv gewicht op het binnen wiel) en was op het moment dat het fout ging met andere dingen bezig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:29

Ja ze waren verkeerd gereden en gingen toen opnieuw ofzoiets. Zag inderdaad dat de groom niet ging zitten in de bocht.

Ik vond het best heftig, gelukkig goed afgelopen allemaal.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 23:34

Oef... dat ziet er eng uit. Wat dat betreft moet je toch wel heel goed blijven communiceren en op je groom kunnen vertrouwen. Ik zie het wel vaker langskomen, dat grooms eigenlijk te weinig doen. En vaak gaat het dan wel goed, tot de paarden een keer flink aantrekken in een scherpe bocht... := .

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 00:56

Mennen jullie alleen?
Ik heb een 1 persoons sulky.
Vrijdag ging ik Mennen met mijn shetlandermerrie. Maar ik ben maar een klein stukje geweest, want ik was toch wat gespannen.
Ik merkte het ook aan mijn merrie, bijvoorbeeld als er een auto aan kwam, wou ze bijna gaan rennen.
Hoe zorg ik ervoor dat ik de rust bewaar?

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 01:58

assie schreef:
Haha, hard werken he dat mennen. Maar wel leuk toch, die uitdagingen :D

Nog één foto uit waterhindernis 10 (en dan stop ik hoor).
Alleen al het decor is natuurlijk fantastisch gebouwd, maar mmdfotografie heeft het geheel ook wel gaaf vastgelegd. Als ik dit zo zie, dan word ik steeds ietsje trotser :').
[ Afbeelding ]

Wow, prachtige foto!

Dit wil ook ooit eens doen.
Lijkt me heel gaaf!
Geen wonder dat je trots bent. Dat zou ik ook zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:01

Nee, als ik naar buiten ga men ik nooit alleen..vind dat gevaarlijk. In de bak wel, je shet klinkt onzeker en niet helemaal verkeersmak. Tja, hoe zorg je er voor dat je de rust bewaard..ik zou zeggen, neem een paar lessen van iemand die irl kan mee kijken en je tips en tools kan geven. Het helpt al als je handig bent en precies weet in welke situaties je wat moet doen.

Nou inderdaad Assie, ik vind het ook wel apart..deze stond tweede in het klassement en dit was de laatste hindernis. Maar bij zo'n goede combinatie verwacht je toch wel dat een groom weet wat hij doet?

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:12

Vlinder misschien eerst maar km maken buiten aan de hand en de lange teugel.
Ik ga alleen met mijn oudgediende alleen weg, die is super verkeersmak, maar vind af en toe iets eng, een vuilniszak op het ruiter/menpad, of een grote tak (die er al lang ligt) beide keren een aardige passant gevraagd of ze het weg wilde halen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:18

Ik men met mijn merrie wel bijna altijd alleen. Simpelweg niet altijd een groom voor handen. Alleen voor wedstrijden/hindernissen etc regel ik een groom.

Straks met mijn jonkie moet ik even gaan zien hoe ik het doe. Die vertrouw ik nog lang niet zoals ik de merrie vertrouw. Dus dan moet er gewoon iemand mee.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:35

Ik men nooit alleen. Bij de oudste zou het zwaar onverstandig zijn wegens zijn nukken af en toe hoe verkeersmak hij stiekem ook is. De jongste zou 9,9 van de 10x gaan maar is net 2,5 maand geblesseerd geweest en nu zo ontzettend 'aan' dat ik er niet aan moet denken alleen te zijn. Hij is overigens gelukkig weer helemaal oke en gisteren voor de zekerheid nog behandeld door de ostheopaat. Zelf ben ik ook onzeker van mezelf maar met iemand erbij kan ik wel de halve wereld aan. Ik zou zeker iemand mee vragen al zou het maar op de fiets zijn.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 14:41

Ja op de fiets is ook wel mooi, krijgt een paard toch vaak vertrouwen van. Alleen met offroad mennen vind ik het altijd zo sneu voor de fietsers haha.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 16:36

Heftig filmpje,top grooms.
Ik men ook alleen,moet ook 2 km over fietspad om bij bos en manege te komen,grote vrachtwagens vind ze wel eens spannend maar versneld 3 passen en dan weer braaf verder.ik heb geleerd voorwaarts oplossen,maar niet zoals op het filmpje :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:53

Haha dat is ook wel heel erg voorwaarts..

Ja altijd voorwaarts oplossen, maar dat is wel makkelijker als je zekerder van je zaak bent. Ik denk hoe meer ervaren en zeker je zelf bent, hoe beter voor het paard. (makkelijker gezegd soms dan gedaan)

Dat wandelen aan de hand is inderdaad super om ze meer verkeersmak te krijgen en aan de band te werken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 17:02

Hier rij ik nooit als ik alleen ben.
Met mijn ervaren shetten wel als er gewoon iemand op het erf aanwezig is. Met mijn jonge Forester wil ik echt nog hulp.

En voorwaarts rijden als je meer ervaren bent. Het is meer of het vertrouwen er is denk ik. Met mijn shetten, ook de jonkies, kan ik de hele wereld aan. Met mijn Forester echt nog lang niet hoor.
Gister een lesje voorwaarts rijden gekregen, en ja, dan is het een hele ruige. Als ik er zelf mee rij is het een soort manege pony waar zoveel vertraging op de lijn zit dat ik daarom weer onzeker word.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 22:19

Ik rij ook liever toe dan moeten houwen :j

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 23:17

Ik deed altijd liever houwen als douwen :+ Maar nu al ruim 10 weken niet op de kar gezeten dus weet niet hoe het gaat zijn straks. Hoop dat ik er geen last van krijg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 08:53

Haha Dennis, dat is misschien ook een kwestie van kilometers maken en meer op elkaar afstemmen en een team worden?

Hoe gaat het met het herstel Ipsilonka? Na een ongeluk kan het wel spannend zijn.

Ik vindt het fijn als een paard uit zichzelf loopt, maar dan wel liever dat het tempo goed te controleren is.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:54

En weer bosritdag,kon maar kort rondje want ik reed tegen dwanghek van mysteryland aan,was ff een dingetje om op een smal pad te keren.
Afbeelding

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:30

Elisa2 schreef:
Nou, het was vandaag even spannend op het WK tweespan. Kar sloeg om en de paarden renden het publiek in. Daarna kwamen ze mijn kant op dus moest ook wegwezen daar.
Gelukkig waren er een aantal handige mannen die ze gevangen hebben. Maar dat marathon rijden vind ik maar link. :o

https://youtube.com/shorts/5b1ZiUtHLXI?feature=shared

Foutje van de groom idd. Je ziet vlak ervoor ook al een wieltje de lucht in gaan omdat ze eerder meehangt dan tegenhangt.
Zeker als de paarden zo aantrekken moet je goed tegenhangen met heel je lichaam als groom zijnde.
Parcour hoef je opzich niet te kennen. Maar echt op de paarden letten als groom. Hun hoofd gaat de kant op waar de menner heen stuurt. Dus dan weet je direct welke kant je moet hangen. Heb al vaker eens gehad, zeker met een jong span dat het even "fout" gaat en de menner toch een ander parcour rijd. Dus altijd op de paarden/pony's letten.
Schrikken is het wel als dit gebeurt en een kar zo omslaat. Hopelijk allemaal goed afgelopen.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:31

happytime schreef:
En weer bosritdag,kon maar kort rondje want ik reed tegen dwanghek van mysteryland aan,was ff een dingetje om op een smal pad te keren.
[ Afbeelding ]

Heeerlijk zeg. Is idd wel een korte draai op zo'n smal pad haha.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:33

Ik men ook vaak alleen. Mijn pony's zijn beide super betrouwbaar juist op verkeer. Jorie is alleen iets minder berm-mak. Maar in tweespan met een rem durf ik wel aan en enkelspan Alex ook. Enkelspan Jorie moet in een groep en dan volgt hij wel gewoon een paard voor hem, dus dan moet die voor hem gewoon super betrouwbaar zijn en vindt hij ineens niks eng. :o

Heel erg eng dat filmpje, omdat ze er beide afvallen. Hopelijk alles goed afgelopen.

Hier heeft vandaag in tweespan 3 jonge kinderen 6- jaar meegenomen op de koets. Twee hele kleintjes achterop, moeders staand ertussenin en de 6-jarige naast mij. Even een kort rondje gehobbeld langs de weg van 3,5 km. De twee achterop sliepen bijna toen we weer thuis kwamen, dus ik denk dat hun moeder er vanmiddag weinig drukte meer mee had zo zen werden ze ervan. En op 1 hond na waarvoor Jorie letterlijk weer uit zijn hoefschoenen sprong helemaal prima gegaan. Hij doet verder geen rare dingen, heeft alleen ninja moves als er een puppy naar hem toe wil sprinten en dan blijven de schoenen niet altijd plakken. _O-
En daarnaast hebben de kinderen ook heerlijk getut en allemaal even een rondje gestapt langs het erf op Alex. En Jorie heeft in stilstand de oudste even op zijn rug gehad, maar hij vond dat toch maar wat gek.

Verder zijn wij druk met blijven trainen voor Zorgvlied over twee weken en ik heb nu eindelijk eens vakantie.Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:13

Oke als ik zo'n filmpje bekijk dan weet ik alleen maar nog zeker-der dat marathon niks voor mij is :oo . Ook al is het te verklaren, daar moet ik echt niet aan denken brr.

Alleen mennen zou ik niet doen. Alleen inspannen zou me niet eens lukken _O- . Als ik in de bak train hoeft er natuurlijk niemand achterop, maar wel altijd in de buurt.

Jorex wat leuk voor die kinderen (al hebben ze van het mentochtje niet zoveel meegekregen haha). Goed gedaan, weer 2 kinderen besmet met het paardenvirus :D . Hopelijk werkt het weer ook een beetje mee, dan kun je nog mooi wat oefenen de komende 2 weken!

Ik had even een kleine break. Veronia was geïnsemineerd, maar blijkt helaas niet drachtig. Enige voordeel daarvan is dat we nu meer dan een jaar door kunnen werken voor de wagen. Er komt toch geen dikke buik of veulen komend jaar. Mijn wagen is ook nog niet klaar. Ik had bij Voskamp hall 2 achterstukken van het lamoen besteld, maar dat blijkt een ander systeem dan mijn wagen dus ik kon er niks mee. Nu gaat mijn wagen eind september naar een koetsenbouwer en komt er een nieuw op maat gemaakt lamoen voor en wordt mn bokstoel 10 cm verhoogd. Kost weer wat maar dan is hij als het goed is helemaal klaar voor gebruik.

Komende dinsdag hebben we weer les, daar heb ik wel weer zin in!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:08

Muronia schreef:
Oke als ik zo'n filmpje bekijk dan weet ik alleen maar nog zeker-der dat marathon niks voor mij is :oo . Ook al is het te verklaren, daar moet ik echt niet aan denken brr.

Een ervaren groom vragen, dan is marathon rijden superleuk.

Ik kan er met mijn pet niet bij dat dit een WK - combinatie is. Kon ook niet zien wie het was, maar wat een waardeloze groom. Ongelooflijk ... die heeft helemaal niks te zoeken op een WK.

Ik mende bijna altijd alleen, in de bak en buiten. Heerlijk, geen afleiding, alleen met je paard bezig.