[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:26

Wat ongelovelijk leuk voor Rhine *\o/*

@Biancocoo ik heb een Garmin Forerunner, een hele simpele, maar wel super handig. Ik ben van mezelf soms net een tikje laks mbt tempotrainen dus het helpt me goed om goed tempo te houden. En dat het klopt qua kilometers. Dat weet ik meestal wel ongeveer, maar met wat serieuser trainen is het toch wel leuk precies te weten hoeveel km je hebt gedaan. En ik zit wat te spelen met hoeveel snelheid gemiddeld ik verlies bij bijv oversteken in stap, hekjes, water drinken (van mezelf) enzo en hoe ik die zsm weer goed oppak (blijkt stukje galopperen erg handig en daar wordt Ollie ook lekker fris van).

Vandaag alles naar de wei verhuisd. Nou die Hero was superbraaf 8-) zag namelijk erg op tegen de trailerrit van Rijsbergen naar Bleiswijk. Maar dat was nergens voor nodig. Eerst Ollie erop, Hero liep er keurig naast op, ze stonden netjes stil en er ook weer netjes af. Even wat rondkijken op de wei en toen was het klaar.
Toch wel erg makkelijk hoor van die coole poowns.

Hoop dat je zoontje weer wat op is geknapt, wat zielig :(:)
Wat ziet dat er lekker uit Lanoeska, super!
Janouk officieel ZZ & ZZ _/-\o_

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:05

leuk voor Rhine het is haar gegunt ze doet er altijd zo haar best voor *\o/*
VHU heeft ponys verhuisd
ziek zoontje en zo mama ook wakker gehouden.
hier vandaag ook wedstrijd gehad,vaardigheid mijn eerste D gereden....moest NA 16 volte om naar 17 te gaan en wat deed deze muts.....precies andersom en dan ga je aan de verkeerde kant erin... ^) en 5 ballen....2de parcours ook 5 ballen,maar met invoeren van de protecollen was er maar 1 foutloos en heeel veeel ballen! :list:
maar met de dressuur wel goed gescoord 1ste met 192 en andere proef 197. +:)+ :)F
daarna bij de kur op muziek gespeakerd echt niet mijn ding om over het terrein te galmen ! _O-
Jenkins kwam foto's *-:) maken (misschien wil ze er wel 1 plaatsen hier van mij O:) )

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:13

Vhu, fijn om te weten, ik zou voor het trainen met de honden ook zoiets willen hebben.
Zoontje houd eten weer binnen, gelukkig.
Ht, gefeliciteerd !! Knap dressuur gereden dus, ach die vaardigheid komt wel.
Janouk !! ZZ en ook in vaardigheid, supergaaf.
Fijne avond nog.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 00:15

Bianca: fijn dat zoon weer wat opknapt
Janouk: dubbel ZZ. Knap en 4e bij de kur!
HT: gefeliciteerd
Lanouska: nou, dan moeten ze maar diskwalificeren. Ik laat hem niet een hele dag alleen op het veld. Hij vindt het heerlijk om mee te gaan op wedstrijd, maar wil ook graag het meemaken. Hij mag nog niet groomen, maar is er op deze manier wel gezellig bij.

Iemand hier ervaring met Speedibeet van Pavo?

Kan hier weer eens niet slapen. Gaat al dikke anderhalve week weer helemaal mis. -O-

baudyh

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 00:36

Speedibeet van pavo is gewoon een dure variant voor pulpbrok. (Pulpbrok kost ongeveer 9 euro voor 25 Kg.)
Pulpbrok is rijk aan vezels en geld als dikmaker. Maar paarden vinden het vaak niet zo lekker.

Ik ben het weekend in het westen bij mijn moeder. Dat kon mooi tussen de veulens en wedstrijden door dacht ik. Maar nenny gooide roet in het eten. Die heeft vanmorgen in de wei 2 weken te vroeg haar veulen gekregen. Gerrit was erbij. Een zwart hengstje met 4 witte voetjes en kol. Nog erg klein en zwakjes maar verder goed.
Dus alle veulens zijn er al!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 06:49

@biancacoo Je zoon weer beter? Wat een gave hond heb je erbij voor je span. Mooie kop.
@vhu Hoe is het nu met jouw zoon? Geen hoofdpijn gekregen? Geen last van fel licht?
@baudhy laatste veulen is er. SPannend, ik hoop dat hij snel goed op de been is en sterk zijn rondjes kan rennen.
Laatst bijgewerkt door janouk op 02-06-14 06:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 06:54

Goedemorgen,
Janouk, dankje, we zijn heel blij met nieuwe hondje. Zoon lief houd eten binnen, maar nog steeds koorts en oorpijn, straks weer naar dokter.

Baudyh,veulen is er al,..fijn dat het gezond is, nu hopelijk dat hij goed drinkt en groeit.
Ipsilonka hoe gaat het bij jou met pablo, en hoe is het met det en de nieuwe dame ? Heb je het bokkussen van de kar goed kunnen repareren.
Fijne dag allemaal.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 07:42

Goedemorgen

Bianca: zoon nog steeds koorts en pijn. Arm kereltje
Baudy: klinkt als een mooi veulen. Hopelijk sterkt hij snel aan.
VHU: hoe is het met jouw zoon?

Iemand nog tips hoe je een paard dat slecht eet toch zijn voer kan binnen krijgen (anders dan een trechter). Heb al heel veel soorten voer geprobeerd, maar vooral in de zomer (in de winter gaat het iets beter) laat Rembrand heel vaak zijn eten staan (deels of helemaal). Dan gaat hij doodleuk naast de emmer voer staan grazen. Voor een paard dat toch best stevig moet werken niet handig.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:28

Ja dat is lastig Tine.
Slechte eters op stal eten uiteindelijk meestal hun bak wel leeg maar in de wei is dat lastig.
Hoe is hij met slobber? En als je er bv wat wortels door geeft?
Of granen erdoor

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:55

Op stal laat hij het ook staan. Slobber, wortels en dergelijke werken tijdelijk of hij vist het lekkers eruit en laat de rest even vrolijk liggen. Hij weet met die grote kop zelfs de korreltjes geitenbrok er tussen uit te vissen (ja, ik weet dat geitenbrok niet goed is voor paarden, maar ja, dat leek hij lekker te vinden, dus een paar korrels erdoor geprobeerd)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:58

voer nat maken dat het aan elkaar plakt, met een banaan erdoor heen geprakt. Dat werkt vaak prima; ze zijn gek op banaan.
Dat werkt thuis ook goed bij de mannen in de andyvie stamppot of zo, banaan er door en ze eten het op. :D :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:59

Of honing. Moos vindt alles met honing lekker.

Baudy, gefeliciteerd met het laatste veulentje!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:16

Sorry, ook banaan en honing werken niet -O- Meer tips zijn dus nog steeds welkom :o

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:08

Goedemorgen.

@ tine het was niet bedoeld als kritiek. Meer als iets wat je gewoon even in je achterhoofd moet hebben. Zoals ik zei zullen ze omdat Patrick nog jong is er niks mee doen.
Hier eten onze pony's alles dus geen ervaring met slechte eters. Appelmoes ook al geprobeerd? Of ranja.... Ranja werdt vroeger door het water gedaan thuis en als het paard dan op wedstrijd niet wou drinken omdat het ander water was als thuis.. hup beetje ranja erdoor en ze dronken wel.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:23

Sonjim, van harte gefeliciteerd met je verjaardag !! *\o/*

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:38

Lanouska: ik snap dat het geen kritiek was. :o Ik hou het in mijn achterhoofd, maar doe er verder niets mee :+ Ranja, die gaan we vanavond proberen. Bedankt!!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:45

Rembrandt krijgt natuurlijk ook nog allerlei supplementen door zijn voer. Dat helpt ook niet mee.
Wat doet hij als je gewoon een brok geeft( dus geen muesli) met niks erdoor?
Je zegt dat hij het op stal ook laat liggen. In de zin van als je s'avonds voert dat het er de volgende dag nog ligt?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 14:03

sonjin van harte gefeliciteerd *\o/*
tine: ik voer een beetje speedibeet aan de welshjes,erg handig voor de maandelijkse week philliszaadjes (of hoe heten die dingen) te laten plakken aan het handje biks/muesli en ze krijgen van mij marstallforce vitaminekorrels (wat voor rembrandt want het lijkt op geitenvoer :j )

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 14:08

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 14:42

baudyh schreef:
Rembrandt krijgt natuurlijk ook nog allerlei supplementen door zijn voer. Dat helpt ook niet mee.
Wat doet hij als je gewoon een brok geeft( dus geen muesli) met niks erdoor?
Je zegt dat hij het op stal ook laat liggen. In de zin van als je s'avonds voert dat het er de volgende dag nog ligt?

Die supplementen (vit E en electrolyten) zijn helaas nogal nodig omdat hij daarvan tekorten heeft. Gewone brok voer ik hier niet. Maar als ik dat wel zou doen: zelfde verhaal. Ik snapte dat je de nacht over op stal bedoelde. Helaas, dan ligt het er nog. Hij is erg volhardend zeg maar. -O- Dan gaat hij gewoon hooi eten. En nee, ik haal geen hooi weg, want ruwvoer is nog steeds belangrijker voor maag/darmstelsel dan krachtvoer. Als een paard alleen krachtvoer krijgt, heb je weer andere problemen.

Maar goed, wie weet helpt de ranja.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:12

Janouk, mooi filmpje van de kur op muziek, heel gaaf !

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:42

Zo wat een heerlijk weer {:} heb jij op je verjaardag Sonjim, geniet ervan, gefeliciteerd!
Wat duurt dat lang Biancocoo bij je zoontje ... :(:)
Die Garmins trouwens kun je ook 2e hands goed kopen op marktplaats, heb zelf een nieuwe gekocht. Vind het een perfect trainingsmaatje, weet je tenminste precies wat je tempo is en afstand.

Wat mooi een zwartje met 4 witte beentjes. Wil het wel goed drinken? Blijft toch altijd weer spannend dat jonge spul.

Speedibeet geen ervaring mee, ik voer regelmatig de gewone pulp. Dat je het uuuuuuren moet laten weken is onzin, ik meng het met warm water en voer het dan zo'n 1.5 uur later. Dan is het nog lekker warm. Met een handje 'luxe' slobber erdoor of handje bix (wat dan lekker meeweekt) vindt Ollie het erg lekker. Zonder eet ze het ook, alleen doet ze er dan wat langer over. Hero eet alles dus ook pulp zonder toevoeging :Y)
Ollie is niet zo kieskeurig, die eet eigenlijk alles en ook vlot, gelukkig dat is een erg goede eter en drinker _/-\o_ wat uitermate handig is zeker bij duursporten.

Bente was enorm kieskeuig die at echt geen pulp, keek ze of ik haar wilde vergiftigen }:0 ze lustte ook geen poeders, viste dat overal tussenuit en soms nauwelijks haar brok. Zeker niet in tijden van stress/wedstrijd. Van die dure slobber vond ze wel lekker maar daar zit vaak haver door, dat was nu juist niet nodig, senior priores ging soms wel, soms niet...
Ik zou alle brok/muesli vervangen door vitaminepoedertje (evt iom DA) en dat met appelmoes geven, als hij niet wil dan maar dagelijks een spuit. Als hij het toch nauwelijks eet, de brok/muesli is dat toch zonde van het voer...
Klinkt rigoreus maar hij moet wel zijn juiste vitamines en mineralen krijgen, R. is echt sportpaard. Bij endurance deden we ook wel electrolyt met appelmoes in spuit als ze niet willen eten op vetgate of dagen voorafgaand aan wedstrijd. Spul moet er toch in. En het is geen doping. Ziet er alleen wat minder vriendelijk uit. En thuis ziet toch niemand dat :o

Mbt pulp verschillen de meningen wat over wat het voor voer is. Ik vind het zelf erg mooi voer omdat het zo zuiver is en het geen graan is. Sommig paarden zijn overgevoelig voor melasse en granen dan is pulp een mooi alternatief.

Hier heerlijk naar de wei geweest, wat is dat toch fijn als je even op en neer kan (10 minuten heen, en weer terug met auto) en gewoon beetje kunt rommelen :) daarna had ik fysio, was ook weer uitermate nuttig. Toen weer de cv monteur bij cv, 3e keer in 4 weken maar het schijnt weer te werken ...

Oja, of er nog belangstelling was voor Hero. Paar mailtjes en telefoontjes gehad van mensen, maar daarvan vond ik er zelf niet een echt passend :o misschien ben ik te kieskeurig of wil ik onbewust toch niet ofzo. Ondertussen staat hij lekker volwassen te worden op de wei, dus denk op zich dat dat allemaal geen kwaad kan. Nu op de wei maakt het qua kosten ook niets uit dus ik zit er ook niet erg achteraan eerlijk gezegd.

Zoonlief volgens ons geen last gelukkig. Is vandaag ook gewoon naar school gegaan, geen hoofdpijn of wat dan ook. Blijkbaar met sisser afgelopen zag er wel heel naar uit....

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:55

Sorry, heel druk, maar flink wat felicitaties voor Sonjim, Baudyh en Janouk.

Verder kun je misschien Seniores Priores eens proberen, Tine.
Extraatje voor opa, die krijgt Omega 3-6-9 van Subli, is erg kieskeurig, maar eet hij graag.
Misschien heb je iemand in de buurt, waar je even van kunt proberen, is balen als hij het niet eet, want is wat prijzig.

Nog even knuffel voor zoontje van Biancao en benieuwd naar nieuwe veulie *-:)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:56

Sorry, heel druk, maar flink wat felicitaties voor Sonjim, Baudyh en Janouk.

Verder kun je misschien Seniores Priores eens proberen, Tine.
Extraatje voor opa, die krijgt Omega 3-6-9 van Subli, is erg kieskeurig, maar eet hij graag.
Misschien heb je iemand in de buurt, waar je even van kunt proberen, is balen als hij het niet eet, want is wat prijzig.

Nog even knuffel voor zoontje van Biancao en benieuwd naar nieuwe veulie *-:)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:18

Nee tine je moet ook helemaal geen hooi weg halen. Hooi moet altijd je basis blijven.

Ranja werkt door water als ze niet willen drinken maar ik denk niet over voer. Of ook weer tijdelijk.

Wij adviseren met zo iets geef je supplementen en toegevoegde vloeibare vitamines en mineralen in een spuit evt met appelmoes of gele vla.

En geef hem gewoon standaard een maand alleen basisbrok. Niet iets waar hij tussen kan vroeten.
Eet hij zijn bak niet leeg nou dan niet. Maar niks anders geven. Ook geen wortels of andere misschien wel lekkere dingen.

Maar meestal is er wel een reden waarom ze slecht eten, maar het kan van alles zijn.

Ben weer thuis en heb het ienieminie veulentje gezien. Hij is nog klein en enorm wankel. Maar dat komt wel goed met de tijd.