[AR] Het grote "Koetsiersbewijs" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:08

Aangezien mijn pony groen is (nog steeds belerende) en ik ook. Vond ik dit wel de veiligste manier om het zelf te leren zonder dat mijn groene pony daar hinder van ondervind.

En wat ik zo jammer vind is dat je niet zoals gewoon paardrijles les (dus van begin af aan) ook menles hebt. Vaak moet je al in het bezit zijn van een aanspanning.

Bovendien is het koetsiersbewijs niet te vergelijken met het ruiterbewijs (wat dus echt nergens op slaat :n )

DenK4everJarig

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:28

Ben_Hur schreef:
Maar het werd me wel duidelijk, dat je na het halen van het papiertje nog steeds een beginner bent. Ténzij je daarvoor al de nodige kilometers hebt gemaakt.

en dat is nu dus denk ik het grote verschil tussen het koetsiersbewijs en de FNRS menopleiding!
Bij de eerste wordt je in notime klaargestoomd voor een examen en dan is het succes verder...
bij de ander gaat het juist om ervaring op doen...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:43

Dat ligt er dus helemaal aan waar je het doet vind ik.
Waar ik het vandaag gehaald heb is een vereniging. Ik ben nu automatisch lid en moet me een aantal keer 'bewijzen' op de bok. Dan mag ik zelfstandig de weg op.

Dus niet elke 'provider' van het koetsiersbewijs is per definitie niet goed :n

DenK4everJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:57

Ik zeg ook niet dat ze niet goed zijn, ik zeg alleen dat ik vind dat je na het halen van je koetsiersbewijs "aan je lot overgelaten wordt".

Dat je je na het halen van een koetsiersbewijs nog moet "bewijzen" op de bok heb ik nog nooit gehoord :o

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:00

Dat is idd wel een beetje raar. Het lijkt me dat je je al heb bewezen op het moment dat je geslaagt bent door je examen.

Word je met zo een FNRS examen niet daarna 'aan je lot overgelaten' dan? Lijkt me niet dat ze nog een jaar erna achter je kont aan zitten om te kijken of je het nog wel volledig volgens hun regels doet?

DenK4everJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:05

Bij de FNRS gaan er veel meer lessen aan vooraf...
Dat moet je meer zien dat je gewoon wekelijks gaat lessen, net als paardrijden op een manege.. alleen dan mennen.
En als je er aantoe bent kun je in gedeeltes de toetsen doen die uiteindelijk tot hetzelfde papierpje leidt...

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:06

Als je je veterstrikdiploma hebt gehaald komen ze toch ook niet na 5 jaar vragen of je het nog weet ..
maakt niet uit hoeveel tijd je daar voor nodig had om het te leren

als je geïnteresseerd bent blijf je lessen .
net zoals je dat met dressuur springen cross voltige etc doet .. daar is mennen geen uitzondering op !

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:06

welke regels Millanka?

@DenK4ever, dat klopt idd wat jij schrijft, alleen zijn er ook menners die bv blijven hangen op de manege

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:08

DenK4ever schreef:
Ik zeg ook niet dat ze niet goed zijn, ik zeg alleen dat ik vind dat je na het halen van je koetsiersbewijs "aan je lot overgelaten wordt".

Dat je je na het halen van een koetsiersbewijs nog moet "bewijzen" op de bok heb ik nog nooit gehoord :o

Gaat erom dat je het paard nog beter leert kennen voordat je zelf de weg op mag en eigenlijk vind ik daar niks verkeerds aan.
Je komt in de lessen nou niet bepaald altijd dezelfde situaties tegen.

DenK4everJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:12

IndianLady schreef:
Gaat erom dat je het paard nog beter leert kennen voordat je zelf de weg op mag en eigenlijk vind ik daar niks verkeerds aan.
Je komt in de lessen nou niet bepaald altijd dezelfde situaties tegen.

Daar is ook helemaal niks verkeerds aan :n

Echter is het over het algemeen zo dat je na het behalen van het koetsiersbewijs met je papiertje op zak naar huis gaat en zelf aan de slag gaat...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:35

Citaat:
Gaat erom dat je het paard nog beter leert kennen voordat je zelf de weg op mag

Je bepaalt toch altijd zelf wanneer je de weg op gaat met je eigen aanspanning? Er is toch niemand anders dan jezelf die bepaalt of je dat doet (net als je dat zelf bepaalt onder de man)??

Moet zelf zeggen dat ik met mijn pony's dus wel zelfstandig de weg op durf maar ik zou het met zomaar een paard echt nog niet wagen. Heb er nu drie bij de stalhouderij waar ik zelf met een groom mee op pad zou durven, maar dat zijn er 3 van de 12 die daar staan..... :+ Heb na mijn koetsiersbewijs gewoon elke week les met een 'paard-aanspanning', en denk dat je met koetsiersbewijs een basis hebt maar dat is het dan ook. Als je je zeker wilt voelen in allerlei situaties is het heel belangrijk dat je gewoon lessen blijft nemen, waarbij je veel ervaring opdoet met werk langs de weg. Want daar is het koetsiersbewijs voor bedoeld, recreatief langs de weg.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 07:20

liberty schreef:
welke regels Millanka?

@DenK4ever, dat klopt idd wat jij schrijft, alleen zijn er ook menners die bv blijven hangen op de manege

kwa bijv optuigen. De één doet het anders dan de ander (de één eerst borsttuig, de ander eerst schoft) maar ze willen het gewoon zo zien zoals zij het doen daar. Dat soort regels bedoel ik ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:31

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Gaat erom dat je het paard nog beter leert kennen voordat je zelf de weg op mag

Je bepaalt toch altijd zelf wanneer je de weg op gaat met je eigen aanspanning? Er is toch niemand anders dan jezelf die bepaalt of je dat doet (net als je dat zelf bepaalt onder de man)??

Is een (studenten)vereniging, dus het zijn ook mn eigen paarden niet.
Tuurlijk mag ik nu met mn eigen paarden de weg op (als ze beide beleerd waren geweest voor de wagen) Maar voor de paarden van de vereniging moet je je eerst nog meer ervaring opdoen en laten zien dat je het paard onder controle kan houden.
Nu moeten de geslaagden eerst een aantal met een ervaren iemand op de bok zitten en als dat goed gaat word je besproken in het bestuur en mag je er dus zelf op uit gaan. (moet altijd een 2de persoon op de bok zitten met ook het koetsiersbewijs)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:49

Valt mij op dat er veel van die korte cursussen worden gegeven waarin je zo snel mogelijk je papiertje haalt.. Persoonlijk lijkt dat me niks. Voor je echt de routine hebt en ook in moeilijkere situaties zekerder bent dat duurt gewoon even. Ik heb inmiddels ook mijn koetsiersbewijs gehaald, maar de cursus die ik heb gedaan was gewoon ongeveer een half jaar lang elke week les met verschillende paarden. Eerst theorie en tuigenkennis, toen op het mentoestel. Daarna in de bak rijden, eerst dressuurmatig en vaardigheid. Tussendoor een onderlinge dressuur wedstrijd en een onderlinge vaardigheidswedstrijd. Daarna in de bak beginnen met verkeersoefeningen zoals richting aangeven en afslaan. En pas daarna de weg op en het dorp in tussen de winkels door en krappe straatjes en moeilijke situaties opzoeken.
Bij ons is overigens ook de hele groep in 1 keer geslaagd :)
De examinator had wel een mooie opmerking trouwens. Die zei dat je het moet zien alsof je in de kleuterklas zit. De basis zit er in, maar nu moet je verder gaan leren :)

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:52

Ik heb 'm vandaag gehaald! Iedereen was geslaagd du dat was super goed :) En nu lekker veel oefenen, maar heb helaas zelf geen paard en wagen...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:59

Ik reed al jaren met mijn eigen pony en wagen, had ook al wel eens andere paarden gereden en mende wel eens met een tweespan voordat ik het koetsierbewijs ging halen. Ja ik merkte wel mijn voorsprong op anderen die nog nooit hadden gereden, maar ook gelijk wel mijn nadelen. Zij konden alles gelijk goed aanleren, ik moest eerst veel afleren en opnieuw aanleren (zoals de teugelvoering). Daarna mag je weer op eigen houtje verder :D Ik merk wel dat ik wat zekerder geworden ben.

Daarna zijn we nog met een groepje een tijdje blijven rijden met instructie, maar helaas was daar toch te weinig animo voor. Jammer, want op zich is een menles niet verkeerd; buiten in het bos met je eigen paard ga je toch snel weer dingen op je eigen manier doen. :D
Ik denk dat eens wisselen van paarden (ook in formaat) wel goed is ook voor de ervaring op doen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:19

Citaat:
Is een (studenten)vereniging, dus het zijn ook mn eigen paarden niet.
Tuurlijk mag ik nu met mn eigen paarden de weg op (als ze beide beleerd waren geweest voor de wagen) Maar voor de paarden van de vereniging moet je je eerst nog meer ervaring opdoen en laten zien dat je het paard onder controle kan houden.
Nu moeten de geslaagden eerst een aantal met een ervaren iemand op de bok zitten en als dat goed gaat word je besproken in het bestuur en mag je er dus zelf op uit gaan. (moet altijd een 2de persoon op de bok zitten met ook het koetsiersbewijs)

OK dan. Helemaal duidelijk hoor.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:47

Millanka schreef:
liberty schreef:
welke regels Millanka?

kwa bijv optuigen. De één doet het anders dan de ander (de één eerst borsttuig, de ander eerst schoft) maar ze willen het gewoon zo zien zoals zij het doen daar. Dat soort regels bedoel ik ;)

Wellicht hebben die regels ook iets te maken met veiligheid ;).

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:51

Zie niet in waarom het een giga verschil is om eerst het borsttuig om te doen en dan de schoft, of andersom. Ik heb ondertussen geleerd dat het voor iedereen gewoon enorm anders is. Niet iedere regel heeft met veiligheid te maken, voor sommige zijn de regels er gewoon, omdat ze er zijn.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:54

Millanka schreef:

dat is maar 1 ding...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:23

Millanka schreef:
Zie niet in waarom het een giga verschil is om eerst het borsttuig om te doen en dan de schoft, of andersom. Ik heb ondertussen geleerd dat het voor iedereen gewoon enorm anders is. Niet iedere regel heeft met veiligheid te maken, voor sommige zijn de regels er gewoon, omdat ze er zijn.

Voor veiligheid zal het niets uitmaken, maar als je je toch wat aan wil leren, is het handig om altijd hetzelfde te doen. Er is voor het koetsiersbewijs gekozen voor deze volgorde. Als ze schrijven, zie maar hoe je er alles op krijgt, gaat het toch vast een rommeltje worden haha.

Daarbij als je altijd volgens dezelfde regels/volgorde optuigd, vergeet je ook niets.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:27

Dat snap ik, dat is zo ;) maar m'n eerste punt ging er natuurlijk om of ze bleven checken of je het zo deed, zoals zij het je hebben geleerd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:32

Ik geloof niet dat er op ons examen echt is gekeken hoe ik uitspande. Ik had de pony al weer voor de wagen vandaan toen ik pas besefte dat de examinator een eind bij mij vandaan stond. Hij stak zijn duim op toen ik hem aankeek.
Kennelijk gaat het dus ook mede erom of je het met zelfvertrouwen doet. Hij zei mij ook dat hij allang had gezien dat ik wel wist wat ik moest doen en daarom liever zijn aandacht bij een ander hield die hij zag twijfelen.

Naatjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:02

Ik heb zelf mijn enkel en dubbelspan koetsiersbewijs.
toen ik begon met mennen ben ik al snel daarna begonnen met het koetsiersbewijs. Je merkt dan al snel dat sommige regels nergens over gaan en andere zijn toch wel weer goed om ze toe te passen. daarnaast is het wel fijn als je het koetsiersbewijs heb je verzekerd bent. Als je dan eens net te dicht langs een mercedes komt je niet gelijk in de stress hoeft te schieten.
Als je het papiertje eenmaal heb, dan is het net als met autorijden. je ontwikkeld dan je eigen stijl in het rijden en je past dan ook niet alle grepen meer toe volgens de regeltjes. Ik ben een jaar later met het dubbelspan begonnen en dat was wel even minder, want ik moest mijn eigen stijl weer aanpassen op der regeltje voor het examen.

Ik zag nog het een en ander staan over het uitspannen. Vaak wordt er indd niet gekeken, maar ik heb het ook al een paar keer mee gemaakt dat er toch nog mensen zakte omdat ze bij het uitspannen fouten maakte.

in mijn planning zit het vierspan ook nog, maar eerst nog wat vlieguren maken met het dubbelspan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:08

Bij mij moet eerst het borsttuig om, omdat ik anders de singen van mijn schoftje weer los moet halen om de springriem eromheen te doen :D Dus eerst borsttuig, dan schoftje + broek, leidels, hoofdstel en dan inspannen :)