[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:24

Citaat:
Vandaag heb ik btw zelf weer eens duidelijk ondervonden hoe belangrijk een beetje vertrouwen is. Ik heb weer eens een poging gewaagd om zonder ander paard erbij met Regina naar buiten te gaan, tot nu toe is dit altijd gestrand op het binnen 50m omdraaien en terug willen rennen.
Vandaag zijn we voor het eerst ruim een half uur veilig weggeweest. Welliswaar nog met mijn bijrijdster mee op de fiets, maar dit is toch weer een hele vooruitgang en dat zonder gemep of geschreeuw, puur op basis van vertrouwen en rustig tegen haar blijven praten. Één keer was dat even niet genoeg, maar toen kon mijn bijrijdster haar even 3 meter aan de hand meenemen, ze heeft blijkbaar nog steeds wat meer vertrouwen in de persoon op de grond dan in die op haar rug.
En dit allemaal zonder NH

ik heb meer het idee dat sommigen koste wat kost niks van nh willen leren, hoe bedoel je je ogen sluiten. `en dit allemaal zonder nh`, nou ik ben echt heel erg onder de indruk Verward
Iedereen moet doen wat hij zelf wil, maar je kan overal wat van leren. Je leert alleen helemaal niets als je dingen, waarover je eigenlijk helemaal niets weet, in het wilde weg gaat afkraken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:26

Sanne83, dat heb je mis, maar ik begrijp wel waarom je er zo over wilt denken hoor.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:28

cissie schreef:
En daar raak je precies de juiste snaar Haha!

Als iedereen die nu aan NH doet eens fatsoenlijk les zou krijgen en op de goede manier zijn of haar paard rijd, dan blijven er denk ik maar een paar mensen over die nog verder willen met NH, omdat de JUISTE 'reguliere' manier van rijden alles in zich heeft waar NH voor staat, alleen snappen een heleboel dat niet (of ze willen het niet zien Tong uitsteken ).

Sorry, dan vat je mijn berichtje verkeerd op.
Ik heb nog nooit zo goed les gehad als sinds ik met NH begonnen ben. Daar kunnen al die manege- en semi-prive instructeurs die ik tot nu toe ben tegengekomen niet tegenop.

add: waar vind ik dan de JUISTE 'reguliere' manier van rijden (en omgaan op de grond) met mijn paard?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:32

Ik wil helemaal nergens zo over denken, maar het is een beetje vervelend als je 20 pagina probeert te discussieren, en er dan weer overheen wordt gegaan met `ach, het is allemaal commerciele uitbuiterij`
daarbij vraag ik me nog steeds af wat ik met de boerenverstandmanier zou kunnen, wat ik niet met nh kan?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 12:40

Je zegt het precies andersom wat ik vraag, wat biedt NH mij voor meer waarde dan mijn eigen logische verstand?

Je hebt je eigen logisch verstand en dan moet NH daar iets aan toevoegen.

Niet je hebt NH en kan je logisch verstand daar nog iets aan toevoegen. Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:45

aan logisch verstand (vanuit het paard bekenen) niets, maar ik neem aan dat iedereen hier verder ook les heeft, dingen geleert heeft(al dan niet van boeren Knipoog ) of heb je alles zelf bedacht op je logisch verstand?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:02

callippo schreef:
Sorry, dan vat je mijn berichtje verkeerd op.
Ik heb nog nooit zo goed les gehad als sinds ik met NH begonnen ben. Daar kunnen al die manege- en semi-prive instructeurs die ik tot nu toe ben tegengekomen niet tegenop.

add: waar vind ik dan de JUISTE 'reguliere' manier van rijden (en omgaan op de grond) met mijn paard?

Ik denk dat ik jou berichtje wel goed opgevat heb Knipoog , dit bedoelde ik ook, dat jij niet eerder zo goed/fijn les hebt gehad als dat je nu hebt via de NH instructeurs, dat betekent imo dat je daarvoor geen goed les hebt gehad.
anders had je ingezien dat in de 'gewone' dress lessen veel NH komt kijken.

Al moet ik eerlijk bij zeggen dat er vele zijn (dress) die dat nog niet ingezien hebben, ik ben blij dat ik in mijn dress trainingen gebruik maak van mijn gezonde/logische verstand, wat in deze tijd NH genoemd wordt.

"De juiste manier" kan ik niet zo 1 2 3 uitleggen, imo is dat gebaseert op rust/vertrouwen/eerlijkheid/duidelijkheid/ consequentie.
Dit zijn toch punten die bij NH ook belangrijk zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:09

pfff moesten jullie perse zoveel schrijven terwijl ik er niet was Verdrietig

maar idd ik wil de vraag ook nog steeds weten wat ik rijker word of beter gezegt hoe mijn paard gelukkiger word als ik nu Nh ga volgen
Wat voor toegevoegde waarde heeft het, wat word makkelijker of fijner voor hem?

Kom op jongens, zodat ik dadelijk nog een lidmaatschap bij de bieb ga halen omdat ik dadelijk flink ga lezen
Maar dan moet je me wel eerst overtuigen

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:31

Voor mij is NH meer iets wat bij mij past, hoe ik met mijn paard om ga, op de grond dan. Ik heb vanaf mijn 9e een shetlander, een sterk, eigenwijs kreng wat als hij zijn zin niet kreeg je beet of schopte en aan het halster voor je uit rende en je de hele polder door sleurde.

Ik was toen 9 en nog nooit van NH gehoord, was niet eens bekend hier volgens mij. Ik merkte zelf dat zolang als mijn shetlander achter mij liep hij er NIET vandoor ging, zodra zijn neusje naast mij kwam was hij weg. Dus zo leerde ik dat die pony achter mij moest lopen. Logisch nadenken dus op het niveau van een 9 jarig kind. Daarbij dacht ik dus niet: ik moet de leider zijn en in de natuur komt een ondergeschikt paard niet voor de leider.

Vorig jaar, wedrom voordat ik met NH in aanraking kwam, kocht mijn zus een hengst bij een fokkerij. Die pony bleef daar op stal en de stalhouder ging haar helpen met het opvoeden van die hengst (6 jaar, alleen geslagen door mensen) Vaak meegeweest en het eerste wat zij ons leerde was achteruit zetten als hij over je heen probeert te lopen. Zou je boerenverstand kunnen noemen? Zo heb ik nog talloze voorbeelden van kleine dingetjes die ik in de afgelopen 10 jaar heb geleerd.

Een maandje later kwam ik voor het eerst in aanraking met NH en ik vond het interessant, omdat het op veel dingen aansluit op hoe ik met mijn paarden om ga. Ik hang geen enkele methode aan, maar pik wel van alles wat mee. De belangrijkst regels bij mij zijn:

- ik ben de leider, dus ik bepaal wat er gebeurt. Omdat ik de leider ben verlang ik van mijn paard dat hij mij volgt, of zich laat drijven door mij.
- beloning=vrijheid. Bijvoorbeeld druk op het halster weglaten, met rijden bit loslaten, stoppen met drijven etc.

Met deze 2 regels kan ik alles met mijn paard, zonder dat ik een boek of video nodig heb en alles daarbij uit mijn hoofd leer. Ik vindt de term 'Natural Horsemanship' ook onzin, er is niks natuurlijks aan om je paard een halster aan te doen en er mee te gaan lopen. Volgens NH gaat het er weer om dat je dan dingen uit de natuur haalt en zo met je paard omgaat (het hele filosofische verhaaltje) maar het blijft een feit: ik ben een mens en natuurlijk gezien moet ik mijn paard dus opeten Haha!
Ik ben echt niet tegen NH, het zal vast voor veel mensen werken. Maar ik werk liever op mijn eigen manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:38

Ik heb 1 methode en die werkt erg goed

paard lief = ik lief
paard niet lief = ik niet lief

en idd dat van je voorbij lopen, daar kom jezelf gewoon achter
Ik zag dat toen ook niet als leider ding, maar als ik loop ervoor en hij kan me lekker niet voorbij Lachen

net als met in de stal gaan
Als je een paar keer bijna klem hebt gezeten omdat je tegelijk door de deur ging, leer je toch vanzelf dat dat niet gaat, dus dat het paard maar moet wachten?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-06-04 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:39

Brendageene schreef:
Voor mij is NH meer iets wat bij mij past, hoe ik met mijn paard om ga, op de grond dan. Ik heb vanaf mijn 9e een shetlander, een sterk, eigenwijs kreng wat als hij zijn zin niet kreeg je beet of schopte en aan het halster voor je uit rende en je de hele polder door sleurde.
.

Heb je er toen nooit aan gedacht om eens heel hard terug te schoppen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:41

of in zijn oor te bijten *LOL* Tong uitsteken

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:42

runningkawa schreef:
Citaat:
paard lief = ik lief
paard niet lief + ik niet lief

Dat is de kein gelul methode waar ik persoonlijk ook aanhanger van ben. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:43

Saar4 schreef:
runningkawa schreef:

Dat is de kein gelul methode waar ik persoonlijk ook aanhanger van ben. Haha!

zie nu pas dat ik een schiftje heb gebruikt waar het niet nodig is
ff veranderen Haha!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:44

Citaat:
Brendageene schreef:
.

nou die pony was van mij en mijn zus en hij heeft 2 keer gebeten, 1 x ik een blauwe arm en 1 keer mijn zus een blauwe arm. Als hij beet of schopte dan kreeg hij 2 ninja-kinderen boven op hem, niet echt paardvriendelijk Schijnheilig Maar dat werkte wel...

Idd RK, paard lief=ik lief, paard stout=ik stout Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:46

waarom niet paardvriendelijk?
was hij mens vriendelijk dan? Haha!
In een kudde gebeurt er niks anders hoor.
Alleen wat veel mensen tot neigen is om na een afstraffing nog steeds kortaf/boos te blijven.
En dat is niet diervriendelijk, want die straffen bij elkaar en staan vrolijk de volgende min met elkaar te kroelen.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:50

Pipo schreef:

daar moet je niet eens over na te denken, bij mij is dat een reflex.. Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:53

essie79 schreef:
daar moet je niet eens over na te denken, bij mij is dat een reflex.. Schijnheilig

Ik denk daar ook nooit over na Haha! Voor dat hij kan denken heeft ie al een klomp te pakken Haha!

Maar sommige mensen moeten daar wel even over nadenken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:58

Over die schop moet nagedacht worden en nadat bedacht is waar de schop gaat landen en als de steelnoses uitgedaan zijn en de lalazalf bij de hand ligt.... dan is het paard allang weer met zijn hersens met iets anders bezig en dan is het moment al lang en breed voorbij.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:03

Pipo schreef:
Ik denk daar ook nooit over na Haha! Voor dat hij kan denken heeft ie al een klomp te pakken Haha!

Maar sommige mensen moeten daar wel even over nadenken Haha!

Ik wil nu niet mezelf met mijn logische verstand gaan ophemelen.. maar zelfs toen ik 8 was en mijn pony mij gericht op mijn knie trapte, dacht ik niet na en hij kreeg met mijn goede been een schop terug.

Ik bedoel ik lees nog steeds over paarden en alles wat daarbij hoort en je kunt altijd wel wat bijleren. Maar ik snap echt niet dat sommige mensen hun paard zo weinig grenzen opleggen. Of 10 keer een klein tikkie en het bijbehorende "foei" uitvoeren.
Sterker nog, daar kan ik me erg kwaad om maken. Laatst liep ik in de manege achter de stands langs, waar een paard gericht uithaalde.
En zijn eigenaresse kijkt me aan met zo'n blik: ja, daar kan ik niks aan doen, dat doet hij nu eenmaal.. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:06

essie79 schreef:
Ik wil nu niet mezelf met mijn logische verstand gaan ophemelen.. maar zelfs toen ik 8 was en mijn pony mij gericht op mijn knie trapte, dacht ik niet na en hij kreeg met mijn goede been een schop terug.

Ik bedoel ik lees nog steeds over paarden en alles wat daarbij hoort en je kunt altijd wel wat bijleren. Maar ik snap echt niet dat sommige mensen hun paard zo weinig grenzen opleggen. Of 10 keer een klein tikkie en het bijbehorende "foei" uitvoeren.
Sterker nog, daar kan ik me erg kwaad om maken. Laatst liep ik in de manege achter de stands langs, waar een paard gericht uithaalde.
En zijn eigenaresse kijkt me aan met zo'n blik: ja, daar kan ik niks aan doen, dat doet hij nu eenmaal.. Boos!

Laatst moest ik met mijn merrie naar de veearts voor de buigproefjes, bij der achterbenen was ze niet zo lief naar ome veearts Haha! Dat gebeurde een keer, en de tweede keer haalde hij echt lomp hard uit. Ze stond verontwaardigt te trillen op der pootjes. Maar haalde het niet in der hoofd om nogmaals te slaan Haha!

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, zo ook bij paarden.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:08

Wat heeft dit nu nog met NH te maken?
Ik dat dat iedereen al had ontdekt dat NH niet 'lief en zacht en zonder slaan' is...

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:08

Ik zeg niet paardvriendelijk omdat het dat niet altijd was. Wij bleven vaak wel boos en kortaf daarna en hij kreeg weleens een klap als hij het niet verdiende en het gebeurde ook vaak dat hij een klap verdiende en die niet kreeg. Maar dat soort dingen gebeuren nou eenmaal als je 2 kinderen en 1 shetlander bij elkaar zet en er geen toezicht op is. Ik had er wel de ideale pony voor, hij was al 12 en kwam van een ponypark, dus al dat geduw, getrek en geschreeuw was hij gewend. Achteraf misschien zielig, maar ik heb er ontzettend veel van geleerd, omdat je er achterkomt dat je eigen inconsequente gedrag niet werkt. Mijn pony is nu wel zo dat je er een kind van 4 op kunt zetten en hij zal niets doen, maar als het kinderen zijn die wat ouder zijn en zelf wat willen (10-15 jaar) dan wordt het weer een etter, pakken die kids hem dan consequent aan, niks aan de hand. Maar als hij een klap krijgt die hij niet verdient laat hij dat zeker merken.

Hij is tegenover andere paarden ook zeer dominant, ik denk dat als mijn zus en ik een onderdanig, nerveus pony'tje hadden gehad, dat beestje nu een wrak was geweest.
Heel hard, maar je kunt alleen leren als je je eigen fouten inziet en het nu wel goed doet.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 14:10

En als hij buiten bereik is is de kans groot dat hij een UFO naar zijn hoofd krijgt Haha!

(biksschep e..d., net wat voor handen is D:)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:14

Ik vind het veel paard-onvriendelijker als je deze iedere keer keer op keer moet waarschuwen, hem continu met je stem moet corrigeren, dan moet zon paard toch ook sjaggie Frusty worden als dit soort mens aan ziet komen lopen.

Beter 1 keer op zn "paards" terug meppen of bijten en klaar, verder geen geeikel meer, paard weet waar hij aan toe is. (paarden die weten waar ze aan toe zijn, zijn vaak de vrolijkste en meest ontspannen paarden)