[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:37

Hoi hoi,
ook ik wil me gaan melden hier.

Ik heb een mooie kar en mooi tuig. Gold (mijn paard) heeft al een paar winters voor de slee gestaan. Dan gewoon ook echt de bossen ermee in en in mooie buitenrijgebieden geweest.
lange stukken draven en zelfs galoperen met veel plezier gedaan.
1,5 jaar terug heb ik gold voor mij kar gezet. ernaast gelopen en 1 iemand op de kar gezeten. een rondje gedaan en dat was t.
daarvoor wel een keer gaan slepen met een autoband etc en vaak met lange lijnen erachter geoefend.
dat gaat hij eigenlijk altijd heel goed. Gold is erg mak en eigenlijk al redelijk ervaren.
maar nu komt mijn vraag:
Ik doe dit altijd zonder oogkleppen en op een gewoon trensje.
Ik heb hem ooit is de oogkleppen opgedaan maar hij vond dit absoluut niet fijn en raakte lichtelijk in paniek. (dit was gewoon een keer op stal overgens)

mijn vraag is wat vinden jullie? Ik wil hem gaan "beleren" voor kar..
kan dit zonder de oogkleppen en een scherper bit? (Dit omdat ie eigenlijk altijd gewend is zonder) en ik bang ben dat hij zich anders gaat gedragen zodra ik dat soort dingen ga veranderen..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:27

Mijn Ollie heb ik eerst ook beleerd zonder oogkleppen, ging prima (reed in het begin vooral buiten over de weg/paden). Toen wel hele oogkleppen (ze slingerde nogal in de baan) nu loopt ze met halve, die bevallen met het beste.

Ik had er wel vanaf het begin een stangetje in (licht gebogen en leidsel door bril).

JudithO

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:00

Oogkleppen en stang zijn niet verplicht, dat is helemaal aan jou hoe je dat voor je ziet.
En het ligt natuurlijk ook aan je paard.
Overigens is het bit niet per definitie scherp, dat ligt aan de gebruiker ;) En je hebt natuurlijk verschil in welk gat je de leidsels doet.
Wij mennen hier wel op stang (bokkenbitje en Myler liverpool).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 22:38

Golddigger, ik raad je aan om de FAQ eens te bekijken. Deze vragen zijn al zo vaak gesteld dat ik ze in de FAQ opgenomen heb. Je zult hier nu van een paar mensen raad krijgen (hulde hiervoor _/-\o_ ), maar in het verleden hebben al talloze mensen hier al hun mening over gegeven.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:03

Zo morgen 'grote' dag want dan ga ik, als alles goed lijkt, voor het eerst zelf met mijn poown Hero mennen *\o/*

Hij loopt inmiddels keurig in stap / draf door de bak, staat werkelijk als een volleerd paard stil bij in/uitspannen en stapt ontspannen weg. Hij doet het dus heel, heel erg goed.

Uiteraard onder begeleiding van mijn instructeur (die hem dus ook beleerd heeft) :)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:16

Hoi, ik lees al een paar blz met jullie mee maar ga me toch maar eens openbaar maken :)
2 jaar geleden heb ik mijn droompaard gekregen. Shire Herkules' Abraham, kort gezegd Ab of Abbis. Hij is nu 4,5 jaar oud en we zijn begonnen met het werken aan de lange lijnen. Maandag voor het eerst ook aan de lange lijnen de weg op geweest en een flinke ronde gelopen. Had een vriendin bij me om in te grijpen bij verkeer e.d. maar hij gaf geen kik. Merkte wel dat hij na ruim een half uur een beetje verveeld raakte? Of misschien dat hij moe was? Hij schrok toen plotseling van rare ritseltjes en een klein zwart hondje die rondjes liep op zijn erf. Kreeg hem toen heel lastig nog vooruit tussen de lijnen. Hoe slim is het om op dit moment dan toch maar voor hem te gaan lopen en hem te leiden in plaats van maar achter te hem te blijven en vooruit te vragen? Ik heb op dat moment voor het eerste gekozen en heb hem verder geleid. Ook met het oog op het verkeer en de drukte om paard heen. Hij wilde constant keren en dat leek me niet verstandig langs die weg.
Nadat we weer in wat rustiger vaarwater belandde stortte hij een soort van in. In de zin van volgens mij totaal uitgeput. Ik ben toen maar voor hem blijven lopen en we zijn rustig naar huis gewandeld.
Al met al ben ik dus tevreden over hoe het ging, behalve dan de twijfels over mijn handelen op het drukste punt van de tocht.

Ik lees in ieder geval lekker met jullie mee en droom alvast over mijn komende ritjes met Ab :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:51

Ik had precies hetzelfde gereageerd, denk ik. Ik ga op zulke momenten toch liever voor veiligheid.
Blijkbaar was het rondje geestelijk toch nog iets te lang voor hem. Geeft niks, is een kwestie van opbouwen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:17

vhu geweldig leuk en spannend!
succes!

jenn0dv, inderdaad langs de weg een veilig idee om er iemand bij te laten lopen, zekere voor het onzekere!
In de bak zou ik wel gaan werken aan het voorwaarts gaan voor de gene die er achter loopt, dmv stem en zweephulp, even rustig maar heel duidelijk zijn.

hier even terug bij af, oefenen met alles op zijn lijf en aan zijn achterbenen heel rustig aan...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:39

Goedzo Nouvel! De aanhouder wint ;)

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:00

Ik was pas met mijn buurman aan het praten over het beleren. Hij was van mening om meteen het tuig erop te gooien en er dan achter te gaan lopen (uiteraard als er goed op het tuig gereageerd wordt). Ik dacht meer aan eerst longeren, zodat de stemhulpen er al meer opzitten, dan het tuig beleren (ook onder het longeren) en dan pas lange lijnen.

Wat denken jullie?

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:13

Ik heb het standaard longeren achterwege gelaten en ben meteen aan de lange lijnen begonnen. Zowel een beetje spelenderwijs longeren ( niet de standaard cirkels maar rondom het erf bijvoorbeeld) en achter hem in de vorm van 'droog' mennen. Op die manier ook de stemhulpen erop zetten.
Tuig heb ik vandaag toevallig pas besteld, dus hij is alleen gewend aan kaptoom en longeersingel. Ik verwacht daar eigenlijk verder geen problemen mee.
Ik ben van mening dat longeren voor een jong paard funest is voor de opbouw van spiergroepen/pezen en het skelet, plus dat het natuurlijk zeker voor een ongetraind jonkie oersaai is om maar aan een lang touw in cirkeltjes te rennen.
Vandaar mijn beleren met lange lijnen :)

Ben wel benieuwd hoe anderen hierover denken want ik ben een vrij onervaren menner en kan dus ook wel wat goede raad gebruiken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:24

Komt goed Nouvel :j

Ik ben altijd erg van eerst de ho- en voorwaarts knop erop installeren. Dat kan ook prima via wandelen of wat dan ook. Met nadruk op ho- en kunnen wachten. Dan wat longeren (beetje longeren worden ze echt niet anders van, zwaar bijgezet longeerwerk is weer andere koek :7 ) of freestylen voor stap-draf-stap-halt-voorwaarts commando's (ik bedoel: als je dat met lange lijnen wilt gaan doen incl draf is het als je een beetje formaat pony hebt niet te doen, laat staan een paard), wat leren wijken voor druk enz, schoftje erop plus staartriem, kun je ze ook op dubbele longe leren lopen, dan lange lijnen eerst alleen schoftje, dan met borsttuig, broek en loshangende strengen, elke keer stukje erbij, stap, stukjes draf kan maar dan zet je ze bij groter dier op de volte, dan als allemaal feilloos gaat band en dan dus wagen.

Ben super trots want voor het eerst achter mijn kerel gezeten *\o/*
[AR-ITP] Hero beleren stapje voor stapje...

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:28

ik heb wel eerst veel gelongeerd. ook met bijzet zodat ze haar rugspieren meer gebruikt. (ze is ook scheef) nu ben ik bezig met lange lijnen (pakt ze super op, alsof ze niks anders gedaan heeft) stemcommando's tijdens longeren lange lijnen etc en rechtrichten. ben van plan om zo snel mogelijk een tuigje te kopen. (als ik ooit het geld bij elkaar krijg) en haar daar dan aan laten wennen. denk dat ze dat ook super snel op pakt dus ben niet bang dat ik daar lang mee bezig ben. raden jullie trouwens nog een tuigje aan? wil er niet over de 300 euro ofzo aan uitgeven zat te denken aan max 150 hooguit 200 er zijn alleen zoveel tuigen op de markt dat ik zo gezegd door de tuigen het bos niet meer zie

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:41

@claudiadvx als je paard/pony niet te jong is is longeren natuurlijk prima werk.
Ik weet niet of je 2e hands wilt kopen, dan kun je voor het bedrag wat je noemt nog wel wat aardigs op de kop tikken maar nieuw en dan die prijs? Voor wat voor paard/pony zoek je wat?
Je moet niet besparen op de kwaliteit van een tuig. Is je levensverzekering als er iets niet goed gaat.

Ik heb zelf tuig van Ideal. Goede kwaliteit en 2e hands ook goed te krijgen vaak voor de helft van de nieuwprijs, maar dan moet je dus even zoeken en goed opletten als je het koopt. Voordeel van Ideal is dat je alle onderdelen los kunt krijgen. Kun je ook bijv van Zilco (maar dat is nog weer duurder dan Ideal).

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:44

ik heb via agradi een paar mooie tuigjes gezien (heb een shet) iemand heeft ook wel een 2ehands tuig te koop die eerlijk overkomt. ik weet al wel dat ik ooit een sulky cavalettie ga kopen. maar eerst een tuigje. ga dit weekend vragen of de eigenaar de helft mee wil betalen dan is het tuig er al een stuk sneller

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 18:42

Claudia heb je een verzorgpony? Ik ben altijd bang dat het altijd tot ruzie leidt als je zelf of deels betaald voor spullen voor een verzorgpony. Zeker als je allebei een deel betaald. Wat nou als jij niet meer kan/mag verzorgen, de pony dood gaat/verkocht wordt etc.? Van wie is het tuigje dan?

Verder zou ik inderdaad niet op tuig gaan bezuinigen. Dan liever wat langer doorsparen en een leuk dekje laten liggen bijvoorbeeld dan maar een tweedehands tuigje kopen die eigenlijk niet meer in goede staat is en dus voor veel gevaarlijke momenten kan zorgen..

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:22

De tuigjes van Agradi zijn qua prijs wel leuk, maar wat kwaliteit betreft laten ze nog wel eens wat te wensen over...
Hier ook Ideal tuig, wil nooit meer anders!

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:47

ik loop er al bijna 6a7 jaar ofzo dus denk niet dat ik er snel weg ga of dat misty verkocht word. ik had het er laatst nog met hem over (er komen binnenkort grotere paardjes) of misty dan blijft of weg gaat daarop antwoorde hij dat misty en die van een vriendin sowieos bleven dus daar maak ik me verder geen zorgen om

sabriina0001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:07

ik ben zelf ook niet van het longeren, gewoon eerst de ho en voorwaarts knop erop... ik wandel nu met tuigje om over een kleine 2 weken gaat mijne voor de sulky. Aangezien hij het vroeger al heeft gedaan denk ik dat hij het zo weer oppakt. Al ben ik daar wel voorzichtig mee;)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:19

Ik meld mij ook. Heb een 3 jarige die deze zomer rustig aan beleerd mag worden.
Bij mijn vorige pony heb ik er eerst de commando's opgezet met longeren en dan lange lijnen naar buiten.
Bij deze pony ga ik eerst naar buiten. Halt en stap commando kent ze al min of meer van de dag dagelijkse omgang. Dus nu zijn we stilletjes aan begonnen van aan de lange lijnen (kaptoom geen bit) naar buiten te gaan. Waarom bij deze pony anders: ze is buiten nog heel kijkerig en ik vind haar lichamelijk nog puppy om dan al regelmatig te longeren. Aan de hand is ze van zichzelf goed voorwaarts, en loopt ze liefst voorop, dus daar probeer ik nu spelenderwijs gebruik van te maken.
Omdat ze nog erg puppy is, is er geen haast. Deze lente/zomer bomproof maken, commando's er beter opzetten en tuigmak. De rest komt later wel.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:44

Hoi allemaal, mag ik mij hier ook melden? Ik heb sinds oktober een eigen shetlander genaamd:'adje' Wil met hem gaan mennen. Ben in het begin alleen bezig geweest met longeren, wandelen, lange lijnen enzo. Toen hij alle commando's snapte ben ik op zoek gegaan naar een tuig. Toen had ik eindelijk een goed passend tuig gevonden en ben met een band erachter gaan slepen. Adje deed alsof hij nooit anders gedaan had! Zelfs toen we de band wat zwaarder maakte met wat stenen erop, gaf hij er niks om. :) Zowel in de bak als op asfalt. Dit hebben we ongeveer een maand gedaan. Via via ben ik aan een leensulky (om te kijken of het wat is) gekomen. Na lang wachten is hij deze week op stal aangekomen. Zaterdag ga ik hem ervoor zetten. Hopelijk gaat alles goed :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 00:11

Goed blijven opletten en iemand ernaast, gaat vast wel goed, leuk hoor.

Hero blijft het heel goed doen. Moest vandaag wel enorm schrikken dat instructeur ipv van achter aan de linkerkant van hem, aan de rechterkant voorbij liep toen hij even wilde kijken hoe het er vanaf de zijkant uitzag. Typisch Hero, 1e / 2e keer (OK misschien ook nog 3e / 4e x <<) ) is iets :wow: daarna is het :O .

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:53

VanHuisUit schreef:
Goed blijven opletten en iemand ernaast, gaat vast wel goed, leuk hoor.

Hero blijft het heel goed doen. Moest vandaag wel enorm schrikken dat instructeur ipv van achter aan de linkerkant van hem, aan de rechterkant voorbij liep toen hij even wilde kijken hoe het er vanaf de zijkant uitzag. Typisch Hero, 1e / 2e keer (OK misschien ook nog 3e / 4e x <<) ) is iets :wow: daarna is het :O .

Haha, typisch! Gewoon doen alsof er niks aan de hand is (:

Heb vandaag adje de eerste keer voor sulky gehad. Hij deed het echt supergoed! De sulky was niet van mij en hing daarom ook niet helemaal goed in balans. Maar volgendsmij had adje er geen last van. Hij ging als een speer! Gewoon al gedraaft en bochtjes gemaakt. Trok zich ook niks aan van de bomen in de bochten. Ben echt zo blij nu *\o/* *\o/* *\o/* :D moet nu alleen nog een goed en passend bit, wat bij die kleine mondjes echt een drama is ;(

Stippies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:18

Wat fijn Dorike, dat Adje het zo super oppakt! Een bitje voor een klein mondje kun je bijv. bestellen bij MHS (mini horse shop), die hebben de echte kleine maatjes.
Ik heb een aantal keren de band laten slepen door Première, dat ging goed. Beide kanten op en de strengen tegen de benen aan met de nodige druk, etc. Toen vorige keer de eerste keer voor de wagen spannen. Wel op de club in de binnenbak en met hulp. Dat bleek dus achteraf echt wel nodig! Inspannen met het lamoen om haar heen en de kar zo dicht achter haar vond ze super spannend. Halster over het hoofdstel heen en daaraan het touwtje, zodat we haar konden vasthouden, zonder haar in de mond te storen. Nou, daar gingen we, hulp aan het hoofd en ik er achter/naast de kar lopend. Voorwaarts stappen. Erg gespannen en flink bokken en slaan op de wagen. Been over het lamoen, gevolg nog harder bokken en "weg" willen, maar mijn hulp (stevige kerel die al heel veel paarden beleerd heeft) kon haar goed houden dus stil weten te zetten (met beide achterbenen "uit" het lamoen en de voorbenen er wel tussen, haar uitgespannen. Na het weer in het fatsoen buigen van het lamoen, opnieuw ingespannen. Wederom voorwaarts stappen en linksom en rechtsom met de nodige geruststellingen gevend aan haar. Weer paar keer bokken, maar tussen het lamoen gebleven en met een goede ronde stappen zonder bokken afgesloten. Rustig uitgespannen en aan de hand uitgestapt.
Ze was het er dus nog niet mee eens dat er wat achter haar hing. Terwijl het slepen geen punt meer was. Dus toch onverwacht zoals ze reageerde. Inmiddels weer met haar aan het slepen, en dat gaat weer goed. Dus toch weer opbouwen naar het inspanmoment.

Wellicht iemand nog tips?

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:46

Al eens eerder in dit topic terecht gekomen, maar nu opnieuw.

Ik ben al een paar maanden met de voorbereiding van het beleren bezig voor de wagen met mijn jonge fjordje. Het sturen met erachter lopen gaat erg netjes. Het tuig is ook geen probleem opzich, maar wat echt zo ontzettend eng is is de broekriem. Zodra ze in draf gaat gaat ze echt onwijs bokken naar de riem. Ik wil uiteindelijk zonder gaan rijden, maar ik wil graag beleren met. Ze kan dan altijd met broek gereden worden en daarnaast het feit dat ze druk achter haal billen kan verdragen en dat er dingen om haar heen bungelen vIND ik goed dat ze dat leert.
Nu dus weer stap terug en in draf met dr broek riem alleen bovenop haar kont en de riempjes laten bungelen. Dit gaat goed. Nu dus langzaam opbouwen tot de juiste positie.
Meer paarden die dat spannend vinden?

Erg leuk om ook met haar te wandelen tussen de menkarretjes. Dat is allemaal geen probleem de rammelende rijdende dingen.

We komen er wel! Lekker spelenderwijs aan de slag!