[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:54

Handeltje opzetten Janouk :j
Dit weer is ook nooit goed voor mijn portemonnee, al was het alleen al het boodschappen doen, ben dan erg geneigd allerlei lekkere dingen voor bij thee / koffie mee te nemen :9

Zo grappig bij de AH hadden ze een sportieve actie, iets van 5 kg eraf in x weken ism de plaatselijke sportschool. Wil een van die knullen mij dat verkopen, zegt de ander, nee joh dat heeft die mevrouw toch helemaal niet nodig, die is sportief zat.
Haha. Vond dat toch wel erg grappig.

Vanochtend ons rustige rondje gedaan met Ol. Dat wissel ik bewust met elkaar af omdat het anders op een gegeven moment volgens haar altijd op tempo is :):) Dus zo' 1.5 uur gestapt met wat stukjes draf. Zoontje van stalhouder was jarig en er stond, naast de partytent en de trampoline een enorm luchtkussen. Die Ollie was er totaal niet van onder de indruk (luchtpomp stond aan), ze liep er haast op.
Vind ik dan zo stoer van d'r.
Hero flinke poetsbeurt gegeven.

En vanmiddag stuk afrastering gezet. Er staat wel lijntje om de wei, maar daarachter is een enorme vaart aan de ene kant, aan andere kant flinke diepe sloot. Wel zo veilig, komt niemand op maar tegelijkertijd vind ik het doodeng. Dus daarom extra maatregelen. Plus dat het een enorm stuk is en niet in gedeeltes, dan vreten ze zich helemaal klem.
't Is nu geloof ik aardig pony-proef <<)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 06:48

Goedemorgen
Ollie is stoer!!

Paarden staan al op stal te eten, wij nu ook aan het eten en zo naar wedstrijd. Hopelijk knapt het weer nog een beetje op, want het is nog wel heel erg grijs en koud.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:48

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:16

Goedemorgen,
Veel plezier vandaag..
Baudyh, mooie foto op fb ! van harte gefeliciteerd met het veulen..
Vhu...hahaha....dat iemand denkt dat jij 5 kg moet afvallen.....niet goed snik :+

Kennels zijn klaar !! *D

fijne dag.... +:)+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:17

Wat leuk Janouk!
Heel veel succes en plezier Tine. Hoop dat je hand zich gedraagt en dat jullie beter weer hebben dan hier, hier miezer en best fris, niets aan dus.

[VN] Val in sloot wordt paard fataal in Pijnacker
zo zielig -O- . Dit is bij ons in de regio, zo'n sloot zit er ook bij mijn wei (bijna om alle weides bij ons in de omgeving) vandaar de extra draden.
Ik snap dus echt niet waarom mensen er geen (fatsoenlijke!) draadjes voor zetten. Dit gebeurt gewoon elk jaar minstens een paar keer .... dat arme beest. Kan daar zo boos om worden.

Hier maar eens kijken wat we vandaag gaan doen, of niet :9k :Y) :O :evaw:

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:56

Goeiemorgen! Succes voor de wedstrijdrijders +:)+ .
Een beetje bijgelezen en pik enkele hoogtepunten op :D .

VHU: ik ga mee met Ollie voor endurance, daar beleef je de meeste lol aan. Ik zou de vierwieler dan toch weg doen en een lichte, maar comfortabele tweewieler aanschaffen (bv een Van der Mee) en gewoon met je rijhoofdstel gaan mennen. Er komt een tijd dat je lichaam weer eens protesteert en het is dan toch lekker als je een paar weken / maanden comfortabel kunt zitten.
Zolang als je Hero nog hebt zou ik die multifunctioneel beleren en verder geen extra materialen meer in investeren. Hij heeft een ongunstige maat voor de mensport-paardenrubrieken, dus ik zou hem zelf wel beleren, maar niet meer zo snel klaarstomen tot wedstrijdniveau. Ik zou vooral inzetten op dr/spr en vooral "bomproof" mennen.

Hoest met de merrie, Baudy?

Tine, ik vind het toch raar dat jouw regendekens zo weinig kunnen hebben. Ik heb Ster altijd onder een regendeken gehad (behalve als het te warm was), ook toen ze vroeger nog dag en nacht in de wei stond. De gewone ongevoerde HH - deken en de lichtgevoerde QHP heeft ze zelfs 5 jaar meegedaan en zijn zelfs weer mee overgegaan naar de nieuwe eigenaresse.

Dinsdag een schrikmomentje gehad, waardoor ik even een pas op de plaats maak met "gezamenlijk buitenrijden".
De nieuwe verzorgster van één van de Fjorden vroeg of ze, onder de man, achter mij (met koets) aan mocht op buitenrit. Vliegt ze me op de terugweg ineens in volle galop voorbij en Moos uiteraard stuiteren voor de koets. Hij bleef wel bij me, maar toen het even later nogmaals gebeurde had ik er voor de rest van de terugweg mijn handen vol aan. Verzorgster deed geen verontschuldiging, probeerde zich er een beetje uit te kletsen ("Ik heb haar maar laten gaan, ze heeft energie teveel", "de tweede keer heb ik haar extra aangezet als straf"). Heb er niet teveel van gezegd, wil geen ruzie op stal, maar had uiteraard even heel duidelijk moeten maken dat ik daar niet van gediend ben.
Voorlopig ga ik weer ff in mijn eentje rijden ipv dat groepsgebeuren, véél veiliger :D .

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:53

Wat een belachelijke actie van de meerijd-dame :?
Precies de reden dat ik vrijwel nooit met groepsdingen meega, of ik moet de persoon & poown zeer goed kennen.
Je leest mijn gedachten Gem, grappig. En klopt wat je zegt met mijn lijf. Die gaat dat natuurlijk niet trekken op langere termijn. Denk ook dat het nu goed gaat, lijftechnisch gezien de laatste weken omdat ik bijv niet werk, maar ik ga er absoluut niet vanuit dat dat nu zo blijft. Sterker nog tel de dagen dat het goed gaat en koester die.

Vind het ook bijzonder van de regendekens Tine. Is het geen zweet-nattigheid, dat ze gaan zweten onder de dekens in combi met dat de deken afgesloten wordt (door de soort stof) als het regent? En dat het daardoor klammig/nat wordt/blijft?
Is maar een idee hoor Y;( je schiet er niets mee op natuurlijk, want het spul blijft blijkbaar niet droog.

Hier een tekening en :9k verder. En het is hier zowaar droog.

baudyh

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:56

Gisterenavond rond kwart voor 11 was er een mooi merrie veulen. Gerrit
Moest ff helpen om het uit de merrie te krijgen. Maar alles ging snel. Binnen 3 kwartier stond ze en was de nageboorte eraf. Alleen ze dronk niet. Wel zuigreflex maar kon de tepels niet vinden. Heel knullig. We hebben wat biest gemolken en in de fles gegeven. Met veel moeite lukte het. Gelukkig had ze rond een uur of 3 de spenen gevonden en ging toen ook eindelijk eens liggen. Zware nacht weer.
Maar het lijkt nu goed. We houden er goed in de gaten.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:05

Afbeelding

Daar is ze dan. Nog geen naam maar dat komt wel.

Afbeelding

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:09

Gefeliciteerd met jullie merrieveulen!!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:40

Baudyh, oh..schitterend dametje, gefeliciteerd !
Gem.. :wow: jeetje..fijn iemand met zo'n race-actie en jij dan met een jong paard voor de kar....
brrr..niet fijn..dan idd beter in je up, veel veiliger !
Vhu, weer lekker tekenen !

Wij hebben vanmorgen een burotje opgehaald bij ikea, met een los ladenkastje..prijs viel me reuze mee..het staat inmiddels in elkaar en staat vrolijk en is reuze stevig ! zoon is er onwijs blij mee !! *\o/*

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:28

VanHuisUit schreef:
Vind het ook bijzonder van de regendekens Tine. Is het geen zweet-nattigheid, dat ze gaan zweten onder de dekens in combi met dat de deken afgesloten wordt (door de soort stof) als het regent? En dat het daardoor klammig/nat wordt/blijft?
Is maar een idee hoor Y;( je schiet er niets mee op natuurlijk, want het spul blijft blijkbaar niet droog.

Hier een tekening en :9k verder. En het is hier zowaar droog.

Dat is inderdaad wat ze bij de paardendrogist steeds zeggen, maar gisteren was het bepaald niet warm, is hier niet boven de 10 graden geweest. En ze waren echt doorweekt. Ik was altijd erge fan van Amigodekens -O-

Oke, het heeft flink en vooral heel lang geregend, maar ja, daar zijn het regendekens voor vind ik dan.

Sorry dat ik verder even niet reageer, maar ben helemaal stuk van de wedstrijd van vandaag. Heb er met Amerigo toch net weer een wp bij in de dressuur. Bij vh nu eens parcours in draf geprobeerd. Ik deed het altijd in galop. Had heel veel tijd over, maar ook steeds ballen. Nu 1 bal (omdat Amerigo zelf in galop ging, en ik hem te laat terug had in draf) maar ja, wel flinke tijdfouten. Lastig.

De kur ging helaas niet goed. Mijn collega was er helaas niet, door pech met zijn vrachtwagen. Blijkbaar liep Rembrand niet helemaal rad, dus morgen even goed kijken, anders de wedstrijd van zaterdag maar afzeggen. Amerigo vond de muziek weer erg spannend (die voor mij trouwens erg slecht te horen was), dus eerst niet willen stilstaan, en veel te hard gaan, daarna ineens niet meer willen lopen. Grapjurk. Toch met Amerigo deze keer de kur gewonnen.

Nu paarden naar de wei brengen, iets te eten zien te krijgen en naar bed.

Hand hield het met Amerigo goed, met Rembrand niet.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:36

VHU en Biancacoo, verzorgster had de pony gewoon totaal niet onder controle.

BaudyH, mooi veulen hoor! Gefeliciteerd! Ik las je eerste post verkeerd, dacht na 2 x overlezen nog steeds dat het merrieveulen Gerrit heette :o? 8)7 .

HT heeft mooie spulletjes gekocht *\o/* .

Janouk maakt menschorten op bestelling O:) . *Trekt binnenkort aan de bel* :D

Vanmiddag nieuw bit, een vierringstrens, uitgeprobeerd. Stalgenootje ging voor de veiligheid even mee achterop, maar het was (behalve voor de gezelligheid) gelukkig nergens voor nodig. Het vertrouwen in Moos is "goed" gebleken. Hij had in het begin wel wat moeite met de vierringstrens, maar gaandeweg en vooral nadat we een paar minuutjes gegaloppeerd hadden, ging het beter :) . We zijn er nog niet, er valt nog veel te knutselen en te verbeteren, zowel maar ik heb nu iig het gevoel dat we echt weer in opwaartse richting gaan. Zowel de gewone trens als de vierringstrens zijn middelen om op voort te borduren.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:31

Ha ha Gem, nee het veulen heet Jola
Moeder heet Zirola en het moet met de J
Jirola vind ik niks. Oma heet Rola en daarvoor zit nog mola en bola.
Dus het word Jola. Bekt best lekker.

Jola word steeds leuker. Ben benieuwd hoe ze ontwikkeld.

Hoor goede verhalen over een vierringstrens gem. Ben benieuwd of het werkt.

Morgen druk dagje. Eerst salonka en diantha scannen of ze nog drachtig zijn. Dan Viantha en Just Viantha scheren. Moeten dinsdag mee naar een veulenkijkavond. Ook nog boodschappen doen.
Heb om 15 uur met de meiden bij divoza in Staphorst afgesproken en daarna gaan we lekker een avondje relaxen in de veluwse bron.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:56

baudyh: je veulen is prachtig ,zag de beginletter J is...met deze letter begon ik met mijn 1ste veulen(justify mij love) pfff dat is alweer een tijd geleden...
Gem: een beter ritje dan gisteren :j geen inhalende paardebeesten
janouk: tjonge als ik dat wist van de menschorten....
tine; fijn gereden,word straks ponymennen als dat betr met je handen gaat(kan de merrie beleerd worden) _/-\o_
zo tuig is schoon, wat een rotklus,zand zat echt tussen de naden enz...maar uit elkaar en echt helemaal schoon(snap nu waarom sommige een kunststoftuig nemen, onder de kraan ermee) +:)+

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:59

Knap veulen!!
Gem balen van verzorgster zou ik ook niet zo van gediend zijn. Fijn dat de vierringstrens werkt!
Tine ook wedstrijd gereden. Vaardigheid bij pony's in draf werkt helaas niet met de tijd.
en
Vandaag ook lekker wedstrijd gereden. Mochten 2x vaardigheid. Robin 178 en 191 en 1 bal in de
vaardigheid. En robijn 215 en 222 en 2 ballen in de vaardigheid.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 07:21

Oei, das niet fijn gem, zou ik ook niet leuk vinden!

Hou soms niet alle reacties bij hoor en wie wie is haha

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:31

Jola is mooi, proficiat met de mooie meid.

Gem dat is inderdaad irritant, niet bij ieder paard even vervelend, mijn 2-span (althans met Wieneke er nog in, candy was met pleegdochter de inhaler)kan dat wel hebben, maar met Chicko moet ik echt voor kunnen anders heb ik de blaren op mijn handen staan en wordt het echt gevaarlijk. Ik zou er ook niet van gediend zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:37

Baudyh wat een lekker bekkie heeft het veulen <3 : hopelijk gaat het snel goed zelf drinken.

Gisteren was het rondje bos met Janouk onder het zadel zo goed bevallen, dat ik vanochtend nog een rondje gedaan heb met Janouk en de honden. {:} zo lekker weer. Alleen stappen, want Janouk heeft vanavond dressuurmenles. Het moet wel leuk blijven.
De honden vinden het prima zo lekker mee naar het bos. Wel lastig, want normaal moeten ze achter de koets blijven, zodat ik als groom ze in de gaten kan houden. Maar onder het zadel heb ik ze liever voor me lopen om ze in de gaten te houden.

Afbeelding

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:52

Sorry, had het druk met van alles, oa.a de rit e.d.

Tjee, Gem, wat een actie, fijn als mensen zo rekening met je houden..., gelukkig daarna nog fijn kunnen rijden met Moos. Zag eindelijk veulie bij Baudyh <3 <3 , Janouk op pad en een knuffel voor Rembrand :(:) .

Gisteren gegroomd bij dochter, helaas ben ik dus een slechte groom, want had bij de eerste post in de vekeerde tabel gekeken (bij paard ipv bij pony, dus ik dacht mooi binnen de tijd te zijn, waren we dus veel te snel, hahahaha). Ook nog "verdwaald"/verkeerd gereden, dus dochter was iets minder blij met haar moeder, hahaha. Maar heel mooie rit, weer nieuwe paden leren kennen en ook heel gezellig etentje.

Helaas vandaag geen tijd om uit te puffen, want alles moet klaar gemaakt worden voor dochters slaapfeestje, twee dagen het huis vol met meiden <3

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:34

Goedemorgen (nog net :D )

Eens kijken of ik de schade van gisteren goed kan maken
Avaluna: moet nog iets beter leren groomen bij dochter, maar wel mooie rit gemaakt.
Janouk: lekker op pad geweest.
Gem: niet fijn, maar eigenlijk wel weer mooi om te zien hoe braaf Moos toch eigenlijk best wel is.
Maisie: mooie resultaten.
Baudy: mooi veulen
Volgens mij ben ik nu weer bij.

Hier ook voor zoonlief een zelf gemaakt menschort, want in zijn maat bestaan ze niet.
Manlief riep gisteren op de wedstrijd ineens dat het misschien toch wel goed was om Samoerai te gaan beleren. Ik wist niet wat ik hoorde. :=
Vanmorgen heeft zoonlief met beide ponys weer dressuurles gehad. Wow, ging erg goed <3 <3 <3 Manlief en zijn broer zijn op het erf met kettingzaag bezig, maar beide ponys reageerden er totaal niet op. Heerlijk.
Daarna Rembrand even gelongeerd met juf en man erbij. We konden niets zien aan Rembrand dus we gaan toch verkennen vanmiddag en morgen op wedstrijd.

Nu paarden naar achteren brengen, uitmesten van zomer en winterwei en stallen, auto inpakken voor verkennen, en als we terug zijn auto opnieuw inpakken voor de wedstrijd.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:15

Goeiemiddag!

Tine: man is ook niet dom, die ziet ook wel dat er nog meer uit die pony te halen is ;) .

Avaluna: oeffff... zware dag voor de boeg met meidenhuis en slaapfeestje. M vlucht zeker het huis uit :D ? Rit geslaagd, ik vond het zonde er niet bij geweest te zijn, maar komt goed de volgende keer.

Mijn eerste veulen begon ook met een J. Wilde zijn vader erin verwerken (Justice HR) en omdat hij niet alledaags in ons leven kwam heb ik hem Just-A-Survivor genoemd. Nu schijnt hij Justy te heten.

Gisteren de koets naar huis gehaald, heeft hubby net een nieuwe reis aangenomen. Hij zou de nieuwe remblokjes op de achterremmen zetten, maar ik vrees dat het er niet meer van komt -O- . Morgen dus maar eens proberen om Moos voor de wagen van de Anda te zetten.

Heeft iemand van jullie eigenlijk wel eens het paard met stollen (kalkoenen, proppen, stiften) op de trailer gezet met dikke rubber stalmatten? Moos laat ze thuis wel indraaien, maar op wedstrijdterrein kan hij die rust nog niet vinden. Voorbenen lukt nog wel, maar achter is geen feest. Eventuele Studshu's (rubber ringen om de hoefijzers) en dan vooral het afdoen op wedstrijdterrein, gaat hij vermoedelijk ook nog geen goed idee vinden.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 14:31

@ gem misschien achter hele kleintjes en op het terrein voor erin draaien. Je hebt namelijk kans op verwondingen met verstappen op de trailer.. anders proppen erin met springschoenen en reisbandages om op de trailer

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:30

@ gem wij hadden ook een veulen van Justice HR. Justin joey heb ik die genoemd!

Ik draai altijd kalkoenen pas op wedstrijd maar snap dat dat niet handig is. Heb ze wel eens
tussen de dressuur en vaardigheid met kalkoenen op de trailer gehad dat was geen probleem.

Ik ga straks ook verkennen. Morgen benefiet wedstrijd oosterland met tandem.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:51

Wij zetten Janouk nooit met kalkoenen op de wagen. Lijkt me niet goed voor de bodem. Maar dat is een gevoel; dat weer ik niet zeker.