[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:30

Goedenavond:
Naaltje: da's lastig!! Zou het niet zonder groom doen als het zo'n eind is. Je woont net iets te ver weg om je te kunnen helpen.
IT: ik ben even kwijt wanneer het begint, maar ik reken zelf altijd 20-30 minuten voor het inspannen bij een wedstrijd. Bij een les 15-20 minuten. Het is toch een clinic? Zou ik me niet zo zenuwachtig over maken. Tuurlijk wil je goed voor de dag komen, maar het is juist om er dingen te leren, dus je mag ook gewoon fouten maken. Kan dan direct op gereageerd worden.
SL: fijn dat je tocht zo goed ging. Wel een watje hoor dat ie niet in de regen wil. Hier gaan ze niet schuilen ook al stort het. Da's wel een beetje dom.

Ik heb vanmiddag ponybeest gelongeerd, liep volgens mij heel leuk. Vanavond met knollebeest naar les ohz, maar ging niet zo goed. Ik had helemaal geen zin. Na de kampioenschappen is mijn motivatie even weg. Heb hem of vrij gegeven of buitenritjes gemaakt. Wil over een dikke week de boel weer gaan oppakken, maar nu even rustig aan. Kan ik ook mooi even wat meer tijd besteden aan pony. Die moet echt weer op gang komen, heeft best een tijdje weinig gedaan. Bovendien ontsnapt hij de laatste weken af en toe naar het lange gras, dus er mogen wel wat kilootjes af.

Hopelijk droogt mijn bak vannacht een beetje, zodat mijn priveles met Amerigo door kan gaan.

Nou, ik duik mijn bed in, is weer veel later geworden dan ik van plan was. :Z

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:47

Zo...weer terug van centjes verdienen er is weer aardig veel gepost, 't regende zeker ook bij jullie, oliebol he.
Citaat:
Vanhuisuit, wat voor tuigje zou je willen dan ?

Ik heb nu echt een bij elkaar geraapt zootje en eigenlijk vind ik dat Snuit een goed enkelspan tuig verdient. Alleen ben er zaterdag dus ook achter gekomen, helaas, helaas, dat mijn tweespantuig (Ideal) dat ik had overgenomen toch niet goed is voor beide heren. Zo ontzettend stom toen ik mijn enkelspantuig naast het tweespantuig heb gelegd was dat op maat van Alwyn. Alwyn is smaller bij zijn nek en korter in de rug dan Snuit. En nu legde ik het dus op Snuit, past het gewoon niet. Alles laatste gaatje en rugriem te kort -O-
Dus als iemand nog behoefte heeft aan een werkelijk vrijwel nieuw Ideal tweespantuigje maat shetlander van plm 1 meter???? Want daar had het op gelegen.
En ik heb ook al zo zitten oliebol met die hoofdstelletjes, niets past gewoon in een keer }>

Maar goed als ik het voor het uitkiezen zou hebben en geld genoeg kocht ik een bruin tuig zowel enkel- als tweespan van Clever of Ideal. Maar omdat ik al veel zwart heb is zwart misschien praktischer.

Van clinics en wedstrijdkleding weet ik niets, mentechnische gezien dan. Rijbroek / laarzen / jasje of blouse met nette trui erover is volgens mij altijd goed. Voor clinic zou ik voor nette trui / jasje gaan ,geen strak rijjasje. Maar wel dat het netjes is. Ik zou 2x de tijd nemen voor inspannen die je normaal hebt. En gewoon even 5 minuutjes instappen. Je gaat toch niet direct full speed in de krul toch?

@Naaltje ik kom net uit Breda (zit dan bij Avans Hogeschool), maar daar heb je niets aan ... zonder groom lijkt me geen optie.

@Tine kan me heel goed voorstellen dat de motivatie even weg is, hoe gaat het met je revalidatietraject?

@S_L jeetje meid wat een kilometers! Knap hoor. Had je zelf geen beurs achterwerk ?

Enne..had ook nog een vraagje aan jullie.
Als ik 's ochtends bij de stal kom en het is wat frisser en de pony's staan te wachten op voer rilt Snuit vaak bij zijn flanken en achterbenen, hij heeft het dan dus koud. Ik wil ze het liefst zonder dekens omdat ik het zo'n gedoe vind en omdat er geen 24/7 toezicht is bij de stal, ik moet er niet aan denken dat hij ergens achter blijft hangen met z'n deken en niet loskomt. Maar goed, zo'n trillende Snuit, ik vind het dus wel zielig om te zien. Als hij gaat eten is het binnen een kwartiertje weg trouwens. Hij zit ook nog vrij dun in zijn vacht, hij glimt als een spiegel, is vrolijk en enthousiast (zie topic }:0 ), dus denk niet dat hij wat te kort komt.
Maar wat zouden jullie doen?

mirror666

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 07:37

als ik zonder groom ga, dan gaan we met de benenwagen :)) niet met de kar, dat durf ik niet eens :)
Eventjes over hebben met papa van de week..

Kun je niet iets meer hooi geven VHU? om de kachel te laten branden? :)
Zou hem zelf de kans geven in z'n vacht te schieten. Als ie 't niet kouder krijgt gaat ie ook geen pluis kweken natuurlijk
Behalve als je Diddle heet, dan begin je in juli al wintervacht aan te maken ^)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:52

VHU: misschien zoals Naaltje zegt zorgen dat hij de ganse nacht wat te knabbelen heeft. Heeft hij al een goede wintervacht?

Laura: ik stuur je een PB

Ik vrees dat hier het menseizoen een beetje voorbij is. het is druk op het werk, druk op de bouw en de dagen worden al kort. Ik ga blij mogen zijn als ik af en toe kan longeren. Dus hier gaat er nu nog weinig op men gebied gaan gebeuren.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:55

@ VHU wat balen dat je tuigje niet past !! Ik heb ook 2 verschilende maten op mijn pony's liggen. Ik zou ook het liefst nog een bruin enkelspan tuigje willen vind dat zo mooi.

Ik krijg vandaag mijn laatste onderdeel voor het tandem rijden binnen. Helaas ben ik dit weekend weg dus kan ik het niet uitproberen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:59

@B; het wordt echt al vroeg donker he :oo
en laat licht.. :+
Vanochtend nog tegen vriend gezegd ''ik ga er pas uit als 't licht wordt'' :')
maar ben er toch maar uit gegaan, zit al op stage nu namelijk :P

mistig bij jullie?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:26

@VHU: zorgen dat er voldoende hooi is, dan houdt hij zich wel op temperatuur. Worden ze wellicht allemaal wel even iets dikker, want een bordje erbij dat het alleen voor Snuit is, zal wsl niet werken :D . Maar als hij straks in zijn wintervacht zit, kun je dit wel weer aanpassen. Zonde dat je tuig niet past.

Mijn les vanmorgen ging helaas niet door. Bak is te nat en dus te zwaar voor ponybeest. Hoop zo een stukje met hem te gaan fietsen. Net wel even een kort buitenritje door het dorp hier gemaakt. Hoopte dat mijn zoontje aan het buitenspelen was op school, maar ze waren helaas binnen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:30

he zonde tine! :D anders had ie vast bekijks gehad 't ponybeest :D
balen van de bak..

Ik wil verhuizee..
Zit nu te twijfelen, nog een week langer op huidige stal blijven, en dus 17 okt de verhuis doorzetten
of stel en sprong op 8 okt proberen over te gaan, en dan dat eind moeten wandelen, moeilijk zitten met vervoer van spullen...
Eigenlijk moet ik gewoon 'n week langer wachten he.. ?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:35

Goedemorgen!

VHU, whaha full speed in de krul? wobbe kan niet eens in de krul :P

Vanochtend een soort van generale repetitie gedaan.
Ik heb eerst bijna 10minuten rond de schuur gestapt (op de stenen dus)
en toen de bak in, daar ook weer eerst 5 minuten gestapt.
wederom overgangen gereden om hem lekker alert te maken.
Daarna gewoon gaan draven, figuren rijden etc.
ook weer overgangen gedaan.
Linkergalop ging vandaag echt bagger! heb hem echt even flink aan moeten pakken voor hij het deed.
rechtsom sprong hij juist wel vlot aan (ok, verkeerde galop, maar hij reageerde wel goed)
Daarna was hij in draf heerlijk enthousiast en liep lekker door.
met uitstappen eerst even in de bak uitgestapt en toen weer een paar minuten over de stenen.
Heb in totaal ongeveer 50 minuten gereden.
en toen ik op de stenen aan het stappen was en vroeg om drrraaaafff, deed hij het gewoon nog! dus energie had hij best nog wel alleen in de bak werd het wat zwaarder.

Weet nu alleen wel bijna zeker dat ik hem ga scheren.
Hij was na het rijden toch wel flink nat.
durfde hem in eerste instantie ook niet op de wei te zetten, dus eerst maar op laten drogen onder een zweetdekentje.
maar dat duurt nog best lang!
voor de clinic lukt dat niet meer, aangezien ik nog geen geschikte dekens heb.
heb hem vandaag 'opgemeten' de onderlengte (midden borst - midden kont)
dacht altijd dat hij maat 118 nodig had.
maar had het nu met een touwtje gedaan en toen het touwtje opgemeten, kom ik uit op 125 :+
dus hij is gegroeit!
dus nu maar op zoek naar een 120 of 125 onderlengte deken.
hoop dat ze hier in de winkel wat hebben, dan kan ik het tenminste ruilen als hij te groot is.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 13:05

Ben weer terug van vakantie, was heerlijk, mooi weer en mooi eiland. Ben gisteren begonnen bij mijn nieuwe baan.
veale heeft vakantie gehad en heb ik gisteren gelongeerd. Vrijdag les en zondag wedstrijd. Ga even een hele boel bij lezen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:53

Welkom terug Tallechie, dacht al waar zit je? Maar je was lekker op vakantie, fijn dat het leuk was!
@Naaltje, zou voor weekje uitstel gaan, wel zo rustig toch?
Wobbe gaat niet in de krul maar gaat het wel volhouden, top hoor!
@Tine jammer dat zoonlief niet buiten was toen je met Rembrand langskwam...je bent lekker veel aan het buitenrijden de laatste tijd stoer hoor!
Maisie kan pas na komende weekend gaan tandemmen

Vanochtend had Snuit het weer niet koud en maar ik zal ze inderdaad maar weer meer hooi geven. Had ze op een soort van dieet maar dat werkte toch al nauwelijks :+ Alwyn is wel een enorm vreetmonster, maar die moet gewoon meer werken :+
Citaat:
Zou hem zelf de kans geven in z'n vacht te schieten.
Dat is inderdaad het idee...

Snuit heeft vandaag weer goed zijn brood verdiend. Vandaag samen met groom op pad geweest van 11.15 - 13.45, plm 25 km denk ik bij elkaar, echt zo heerlijk! Naar Bergse Bos geweest, is zo'n 7 km bij ons vandaan, toen in het bos / om het bos gemend. Zandpaden waren echt enorm nat dus daar niet op geweest, over de fietspaden. Nog wel door flink waterstuk, even dat zandpad opgegaan om erdoor te kunnen, Snuit knalde erdoor echt gaaf. Hele wagen zat onder de spetters 8-) Tussendoor hadden we een soort pitstop om te oefenen dat hij moet stilstaan op de p/a voor onze mendurance plannen. Hebben we hem dekentje op gedaan en halster over hoofdstel heen, in de hoop dat hij dat straks gaat begrijpen dat als we straks ergens dekentje op doen en halster om dat het even pauze is. Broodjes gegeten en toen weer verder. In het bos was het rustig maar op de weg er naartoe en weer terug, jeetje mina wat een verkeer en dingen zijn we tegengekomen, zelfs een graafmachine met een drilboor eraan, moesten we vlak langs en ook nog zo'n machine die huiscontainers aan het schoonmaken was... overal draafde hij net zo dapper langs. Wereldpony.

Snuit zweette wel maar was ook vrij snel weer droog gelukkig. Doe er direct coolertje vrij los op, geef eten, ondertussen aftuigen, ga met beetje vochtige spons over plekken waar tuig heeft gelegen (niet echt nat, gewoon vochtig). Dan stap ik hem aan de hand nog even een minuut of 5 a 10 zonder coolertje en dan is hij droog, duurt bij elkaar denk ik 20 minuten?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:48

Super snuit <3
Kim ik denk dat je maat 120 moet hebben voor wobbe :)

Ik ga 3 okt wel kijken bij de wedstrijd in spaarnwoude. Had graag met tweespan meegedaan maar zonder Mick wordt dat niks. Alhoewel hij perfect loopt op zachte grond, issie nu niet getraind daarvoor. Hopelijk volgend jaar!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:35

Heb net ook mooie deken voor Snuit binnengekregen, mokkakleurige bucas
http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... um/116420/.
Mocht hij het toch koud krijgen of dat ik denk hij gaat invallen (dan heeft hij het echt koud), kan die erop. En voor straks met mendurance / afstandsritten is het in de winter toch ook wel lekker als we een goede deken hebben voor op de trailer. Ze zijn ook in het violet, maar daar gaan wij natuurlijk niet aan beginnen :+

Balen Jellee, maar denk dat het een wijs besluit is.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:41

@ Naaltje: vervelend dat je niet kunt verhuizen nu je wilt.
@ Tallechie: welkom terug. Fijn dat het zo;n lekkere vakantie was. Hoop dat je goed uitgerust bent. En vast succes voor zondag.
@ VHU: nog even je vraag over revalidatie. Was vergeten te antwoorden. Het lijkt iets beter te gaan, alhoewel ik laatste paar dagen wel erg moe ben. Maar dat kan ook nog naweeen zijn van kampioenschap en interne verhuizing (met keuken). Inderdaad lekker veel aan het buitenrijden. Probeer steeds 2x per week buiten te rijden. Maar moet wel uitkomen met zoon/school, wedstrijdplanning en dergelijke. Door de revalidatie is het nu erg moeilijk om overal tijd voor te maken. Komt straks wel weer beter gelukkkig. Wat een superpony heb je aan Snuit. Heerlijk om te lezen. Ben wel jaloers op zijn conditie. Amerigo heeft een slechte conditie. Ok, moet ik gewoon rustig aan opbouwen, maar door bovengenoemde dingen komt het er allemaal niet zo van. Binnenkort gaan we een weekje op vakantie, dus dan staat hij weer een week stil. Maar goed, ik hoef ook geen mendurance te doen ofzo, maar zou heb wel graag iets beter in conditie hebben. Aan de fiets schiet het ook niet op, in draf kom ik niet verder dan 8 km/uur.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:49

VHU die deken had ik ook willen hebben voor Kay, maar ze kunnen hem niet in 145 leveren zeiden ze. Dus kreeg ik netjes mn geld terug. Heb nu een grijze smartex rain bestelt :D

Ja een wijs besluit dat denk ik ook, alhoewel ik het onwijs jammer vind. Had graag mee gereden. Maar het is niet eerlijk om Mick door de marathon te jagen ondanks hij nu wel goed loopt, mist hij flinke conditie en hij is er gewoon niet op getraind.
Maar we gaan nu gewoon lekker kijken zondag :) Is toch ook leuk!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:16

@Tine, kan me goed voorstellen dat je moe bent hoor, vind het al heel knap dat je toch steeds de tijd en energie vindt om met de paarden aan de gang te gaan. Die conditie van Snuit ben ik zelf ook zo ontzettend blij mee, ben zowiezo ongelovelijk blij met die pony, zeker weten! Ik zie dat je Z-mendressuur gaat starten, kijk dat is dus wel even heel stoer he 8-)

@Jellee, klopt, ik heb die in maat 1.55 besteld. Snuit is net wat langer dan Alwyn (die heeft een 1.45). De 1.45 past dan voor het plaatje perfect maar als hij zijn hoofd naar beneden doet zit het niet meer mooi bij zijn billen. Snuit is wat langer, heeft dikkere billen en een veel forsere nek. Dus die kan die 1.55 wel hebben :+ Die Smartex rain vind ik ook een erg mooie deken!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:08

die mokka is mooi maar die violet is ook niet verkeerd maar hihi jullie kennen mij wel ik hou wel van gekke kleurtjes :)

Heb gisteren voor de marathon pijpenkouzen gekocht zodat zijn hele binnenbeen achter beschermd is :) bleek het toch donker bruin te zijn in de winkel leek het echt zwart naja voor 10 euro moeten we niet zeuren :) toch nog wel mooi!

Ook worteltjes en appeltjes gehaalt voor ze :)

Jelle: wat jammer dat je niet meedoet had je paardjes en jou graag willen ontmoeten, maar wel een wijze keuze :) Mocht je mij tegenkomen geef maar een gil hihi (Niet bij de hindernissen he }> )

Ga zo de hindernissen instuderen wat een ramp zijn ze zeg, vind ze best moeilijk!

Vhu: lekker ritje gemaakt :D
Tallechie: terug van vakantie, lekker hoor!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:18

ik vind die violet gaaf !!! Ferro heeft zelfs 160 van die dekens.

@ rivaldo als je meer marathons rijdt dan komt er wel een soort van routine in voor het leren van de hindernissen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:27

Vanhuisuit, die bucas deken in die kleur heb ik voor Buck ook in 300 grams en maat 110 onderlengte.

Mijn marathonwagen is net al verkocht! Gisteren geplaatst en allemaal mensen in de rij haha. Had ookal meerdere afspraken staan ga die nu maar is afbellen!! Wie het eerst komt,....

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:31

goedenavond!

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:40

@ tallechie, het is altijd lekker om terug te zijn
@VHU die deken is gaaaaf
@maisie, dan nog maar ff wachten voor je weer tandem gaat rijden.
@rivaldo,zoals maisie zegt, oefening baart kunst :)

zo vanochtend met mijn broer mee geweest naar de zaak, hij heeft even een telefoon voor me gefikst en ik ben er helemaal gelukkig mee<3

daarna langs de pony's geweest, magic was vrij, misty heb ik grondwerk mee gedaan.
vervolgens gauw naar zoetermeer want ik had les met Voice, ging echt supergoed, kwam er helemaal moe af:)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:52

Fotootje gevonden van afgelopen zaterdag. Is bij de finish gemaakt dus geen spektakel
Zo lijkt het best een groot stel pony's
Afbeelding

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:58

wow die lijken inderdaad best groot!

Als t goed is word sil vrijdag bereden! Maar het is even afwachten, want hij misdraagt zich de laatste 2 keer ontzettend aan de longe....

Heb voer besteld bij de paardendrogist en dat is verstuurd via Selektvracht.. maar ze hebben t adres niet kunnen vinden.... Nja volgens mij hebben ze gewoon hun best niet gedaan om het te vinden, zo moeilijk kan het toch niet wezen. Dus heb nog me voer niet.

Vraagje trouwens:
Als ik sil aan het werk zet, dan zweet hij nooit!
Van de zomer kon ik hem met warm weer gewoon longeren en was er niks aan de hand.. en zelfs vandaag toen ik miss wel bijna een uur aan t longeren ben geweest met flinke galop en draf, was alleen zn onder hals klein beetje vochtig....
En het erge is volgens mij zweet ik veel meer :P
Dusja, doe ik dan wat verkeerd... of moet ik blij wezen dat ie niet zo zweet? :P

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:00

Napie leuke foto!

Net zoals het ene mens meer zweet als het ander zal het bij de paarden ook wel verschillen. Hoewel ik wel moet bekennen als ik Buck voor de kar laat sukkelen buiten zweet hij ook niet, maar zet ik hem aan het werk zweet hij wel. Net als met longeren zit ook veel verschil in.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:08

ze lijken erg groot inderdaad napie.. knappe peertjes :)

Rivaldo zweet erg (goed in conditie) tum zweet zowat niet en heeft niet die conditie die riv heeft raar maar waar :P

Ohja heb ook nog 4 setjes led lampjes voor op mijn wagen gekocht.. nu las ik in de aldi voor 1,99 zo'n hoofdlap op led lampjes. Wil die ook nog even halen :D miss beetje erg hoeveel lampjes en reflectoren ik heb, maar wil graag gezien worden hihi..

Ik hoop het dat het oefenen helpt hihi