[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marga1

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:08

Wij (mijn groom en ik) hebben er erg om moeten lachen. maar ben duidelijk nog niet klaar voor Z want dan is het zo smal. In L is het bij 2span + 30 cm en in Z is het +20cm. We hebben een gezellige dag gehad met zijn allen. Hier op Texel doen we niet zo moeilijk. Het viel bij de andere op dat ik zoveel ballen liet rollen, dat gebeurt normaal niet, dus toen bleek dat de heren zich vergist hadden. De poorten op 148cm i.p.v. 158 cm. Wat leren wij hiervan, als de poort krap is moet je uitademen (commentaar van de zijkant) :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 15:25

Gefeliciteerd met alle prestaties en leuk al die leuke/ goede ervaringen en mooie foto's! Wat fijn dat ze gelijk zo braaf was met andere paarden Muronia.

Jammer van de poorten Marga, best knap om Z te rijden. :D

Wij hebben voor het eerst een slalom gereden om pionnen heen, vond dat al lastig zat. :+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 15:31

Ik heb helemaal geen verstand van vaardigheid maar ik begrijp nu dat de moeilijkheid in hogere klasses erin zit dat de poortjes steeds smaller staan en je dus steeds preciezer moet kunnen sturen? That makes sense!

Elisa dat is al heel leuk om eens mee te beginnen en ik geloof graag dat dat al best lastig is! Ben je ook van plan om wedstrijden te gaan doen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 15:38

Nee, misschien ooit een dressuurwedstrijd maar geen vaardigheid of marathon..ik ben niet zo'n held haha. Merkte wel dat het slalom heel goed is om je paard goed te gymnastiseren.

Wil jij wel ooit wedstrijden doen?

Ik heb vroeger weleens een vaardigheid parcours gereden trouwens, als tiener met onze Fjord..gewoon bij een onderlinge wedstrijd maar dat is echt moeilijk. Had er toen echt veel ballen af liggen..het lijkt zo makkelijk.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 15:42

Het is de bedoeling dat we dit binnenseizoen dressuur gaan starten. Dat lijkt me al heel spannend hoor, met mn 45 jaar helemaal in iets nieuws beginnen. Vaardigheid lijkt me leuk als ik het zo bekijk, maar ik heb daar nog nooit iets mee geprobeerd, dus misschien vind ik het wel vreselijk. Misschien wel leuk om eens aan Xander te vragen of we in de les eens iets eenvoudigs kunnen proberen. Ik ben ook geen held (meer) dus marathon zal aan mij niet besteed zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 15:47

Leuk dat jullie dressuur gaan starten! Ik snap dat je het spannend vindt..dat zou ik ook hebben. Het is ook echt heel anders dan ohz. Misschien kunnen jullie ook eens wat met pionnen doen?

En wbt de marathon begrijp ik helemaal, ik vind het altijd wel gaaf om te zien. Maar ga denk ik wel weer bij het WK tweespan in Beekbergen kijken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 16:08

Ja dat zouden we best eens kunnen proberen denk ik. Het lijkt inderdaad best te doen maar dat gaat vast smerig tegenvallen :D . Om naar te kijken vind ik marathon ook zeker leuk. Volgens mij vorige zomer was het EK vierspannen in Exloo, daar heb ik toen gekeken.. bij de water-hindernis (of hoe heet dat bij marathon?).

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:10

Stille meelezer kruipt even onder een steen vandaan.

Gewoon gaan starten Muronia en Elisa. De menwedstrijden zijn zoveel gezelliger en gemoedelijker dan onder het zadel. Tenminste, hier in de omgeving wel. Menners helpen elkaar en gunnen elkaar wat.

Vaardigheid begin je in de klasse L. Krijg je je spoorbreedte +20 cm. Meestal heb je 20 poorten en moet je net als bij het springen een poort van een bepaalde kant doorrijden. Als je binnen de tijd foutloos bent heb je 2 winstpunten, heb je 1 bal en binnen de tijd heb je 1 winstpunt.

Klasse M heeft zelfde breedte poorten maar staat je tijd krapper.
Klasse Z worden poorten smaller en klasse ZZ tijd krapper, volgens mij in het ZZ ook dezelfde spoorbreedte maar dat weet ik niet 100% zeker.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:43

Enkelspan in L heb je poorten van + 25cm 2span en langspan + 30 cm
M enkelspan,2span + 25 cm 4span + 30 cm en tandem in M en Z + 30cm
Z enkelspan, 2span + 20cm 4span pony + 25cm en 4span paard +30cm

En dan ook nog wat met tijden, en hoe hoger de klasse hoe moeilijker de lijnen worden.

Maar ik heb er 2 jaar over gedaan om de vaardigheid foutloos binnen de tijd te rijden. Met enkelspan shet. eerst de ballen laten liggen en daarna binnen de tijd. Ik moet zo veel mogelijk alles in galop doen.

Marathon is gewoon leuk. lekker eerst impuls rijden en proberen de hem uit te rijden zonder dat je gediskwalificeerd wordt, en later de trajecten binnen de tijd rijden en in de hindernissen de juiste lijnen vinden voor jou aanspanning. Vorig jaar na de 3x officieel start mijn eerste winstpunt gereden en we waren super blij. Met mijn oude span altijd in de (toen) hobby klasse gereden.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:27

Menwedstrijden zijn hartstikke gezellig. Dus gewoon lekker starten.

Beginnen met dressuur. Dat is eigenlijk hetzelfde als onder het zadel, maar dan gezelliger :D
Wat vaardigheid betreft legt Marga het al perfect uit. Ik zou een paar trainingen vaardigheid doen, zodat je het spelenderwijs kunt meenemen in de dressuur en je paard kunt gymnastiseren. Mijn instructeur vertelt me om altijd in het midden van de poorten te mikken en in de poort voorwaarts te rijden zodat je recht bent. Appeltje eitje :+ . Leuk

En als je laagdrempelig marathon wil proberen, dan zou je eens kunnen meedoen met de marathontraining in de paardenspeeltuin in Uithuizen.
Of een keertje mee als (grond)groom bij een ervaren menner. Of... als je al eens vaardigheid hebt gereden: probeer eens een minimarathon. Die kun je ook in draf of zelfs in stap rijden. Je betaalt tenslotte voor 5 minuten ;)

Komt vast helemaal goed. En anders is gewoon lol met je knol ook prima.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:33

Jan Bijeman zei ooit tegen ons vaardigheid rijden zijn rechte lijnen en voltes……… lekker makkelijk toch O:)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:37

Haha. Precies. Keertje een slangenvolte... gebroken lijntje. Klaar

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:42

Wat leuk al deze informatie, zo wordt het veel duidelijker! Nou als ik merk hoe moeilijk het al is om een rechte lijn op AC te rijden _O- .

Mijn probleem met marathon is dat ik beren ga zien (doem scenario's wat er allemaal mis kan gaan of dat t paard uitglijdt ofzo).

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:50

Zo herkenbaar die beren. Ik zie niet alleen beren, maar ook apen, tjjgers en olifanten :P . Ik hou mezelf altijd maar voor dat er tijdens een rustig buitenritje ook wat mis kan gaan.
Die wedstrijd in driezum volgende week is mijn eerste marathon in 9 jaar. Die gaan we wat betreft de technische hindernissen ook gewoon kalm aan in draf rijden. Rengalop is niet verplicht. :)
Misschien goed om te weten: afgelopen weekend in Wenum bij de klasse enkelspan pony L was degene die alle hindernissen draafde sneller dan degenen die galoppeerden. :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:55

Muronia. Ik ben gecrasht met instappen, dan is het leuker om voluit tijdens de marathon op je muil te gaan (misschien donder je dan in het gras :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:31

Het kan natuurlijk altijd..hoe gaat het nu Ipsilonka?

Ik wil gewoon vooral lol met de knol hoor, hoef niet perse te starten..die tijd heb ik wel een beetje gehad. Kijk gewoon of er leuke dingen op het pad komen die ik zie zitten.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:56

Mijn reden om ooit dressuur te gaan starten was dat ik dan in een grote bak kon mennen.
Bij stal hebben we alleen een 15x30 binnenbakje. Dus op wedstrijd kon je dan heerlijk in 20x60 rondsturen :+
Nu de buren en 20x60 buitenbaan hebben rij ik gewoon daar af en toe.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:18

Ik ben als compleet nieuweling nu anderhalf jaar geleden begonnen met wedstrijden rijden.
Ik doe ook alleen dressuur, ik heb serieus moeite met routes onthouden dus sla ik liever over, en de marathon vind ik te zwaar voor 1 van mn paarden die een peesblessure heeft gehad.

Ik vind de sfeer zo anders dan met de reguliere wedstrijden obder zadel. Mensen helpen elkaar, groeten elkaar en zijn oprecht geïnteresseerd.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 14:24

Ipsilonka ai, hoe is dat gebeurd als ik vragen mag?

De gemoedelijke sfeer hoor ik vaker inderdaad, dat trekt me wel echt. Ik weet van mezelf dat ik graag naar een doel train. Gewoon zomaar een rondje rijden is af en toe leuk maar ik heb een klein beetje drive nodig. Dus binnenseizoen eerste B proef (in Vlagtwedde) is nu het doel. Waarschijnlijk denk ik op die dag zelf, waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen. Maar dat dacht ik afgelopen zondag ook en dat was hartstikke leuk.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 14:34

Elisa2 schreef:
Het kan natuurlijk altijd..hoe gaat het nu Ipsilonka?.

Gips is eraf, maar kan eigenlijk nog niks met die kant -O- Fysio 2 x per week nu. Valt wel een beetje tegen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 02:30

Ipsilonka :(:)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 08:08

Ah vervelend Ipsilonka, hopelijk gaat het snel de wat betere kant op!

De sfeer op de wedstrijden klinkt fijn. :j

Assie, dat snap ik wel haha..toch wel fijn om een grote bak ter beschikking te hebben.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 19:50

De sfeer is ook leuk.
Ben zelf begonnen met mijn gezelschap shetlander, beestje wilde graag wat doen en 1 shet is wat weinig voor de wagen dus een 2e erbij. Reed met dat span alleen hobby klasse, deed met onze wintercompetitie mee en ben langzaam opgeklommen van onderaan naar boven. heb hem zelfs in enkelspan 2x gewonnen.
Bewusten pony is nu met pensioen. maar zijn opvolger(s) daar rij ik nu officieel mee. En ben af en toe lastig in de competitie. met andere woorden als zij een steekje laten vallen zit ik er weer tussen :D
Momenteel rijden hier de meeste leden officieel, en het niveau stijgt.
En hier worden er pony's uitgeleend en zelfs de wagen, als er met eigen pony, paard of wagen pech is.
Ook is het leuk om de vorderingen bij elkaar te zien.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 23:29

Oei Ips, sterkte. Hopelijk verbetert het snel voor je.

Marga, super leuk toch, zo spelenderwijs beginnen.

Mijn schimpie en ik waren vandaag naar de menles in de paardenspeeltuin in Oosternieland. Ze hebben op hun Facebook wel een filmpje geplaatst en ik weet niet hoe ik hem hier krijg :\ . De paardenspeeltuin heet Blyckeheerd. Echt een aanrader.
Anyway, het doel was: rondje in galop door de waterbak.
Doel méér dan gehaald. Heel blij met mijn knappe merrie <3 . Dat geeft vertrouwen voor volgende week in Driezum. Al gaan we in stap door de waterbak, maakt niet uit, maar we gaan er heus door komen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 23:37

Ipsilonka beterschap, ik had niet in de gaten dat dit recent was gebeurd.

Marga dat is wel echt heel mooi dat je het zo hebt kunnen leren en proberen. En die gezelligheid en elkaars spullen mogen gebruiken klinkt zoals het vroeger was als je met de club op wedstrijd ging. Dan gingen de klapstoeltjes mee en een koelbox met drinken een broodjes (gebakken ei) en dan was je samen een dag op stap. Elkaar aanmoedigen, zo gemoedelijk. Daar is tegenwoordig niks meer vsn over in de dressuur. Al dat afgunst en ieder voor zich. Dus ja, dat zou ik wel heel leuk vinden weer.

Assie wat goed en klinkt erg leuk! Ik heb een fb pagina (paardensport diensten vraag en aanbod Noord-Oost Nederland) en daar adverteren zij regelmatig op. Ze begeleiden je er ook bij dacht ik toch? Moet goedkomen volgende week!