Ik vind het niet prettig om mijn paard continue vooruit te moeten meppen, want dat moet ik doen wil ik haar actief voor de wagen houden. Vaak als we net beginnen, eerste 10/15 minuten gaat het nog redelijk, maar dan begint het kopschudden en gaat het dus steeds slechter. Terwijl ze onder het zadel en zeker met endurance een en al activiteit is
Het is echt moeten slaan, dus niet even zweep ertegen aan, ik hou daar niet van en vind het onderhand zielig, vind niet dat ze dat verdient, als ik zie wat ze allemaal voor me doet. Onder het zadel rij ik zonder zweep/sporen. Als het zo'n verschil is onder de man qua activiteit met voor de wagen denk ik er klopt iets niet.
Met longeren was ze in het begin ook sloom. Maar dat is nu niet meer zo ze is uitstekend te longeren, actief, mooi tempowisselingen en in mooie aanleuning zonder geschud.
Ik heb een tweewieler gehad, liep ze wel wat beter voor en actiever dan voor de vierwieler. Eerst dacht ik dat het vooral een kwestie van wennen was met haar vierwieler. Maar dat geloof ik nu niet meer. Mijn wagen is de lichtste van alle wagens op stal.
Die heb ik overigens ook helemaal na laten kijken en volgens Dekkers, mijn wagencontroleur, loopt hij echt super super licht. Kan hem ook zo voortduwen met een pinkje