[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:14

Ik kom me ook aanmelden! ik men ook met me hafje sinds kort

Ikzelf ben 22 jaar. en men sinds een klein jaartje (met tussen pauzes). Aangezien ik volgend jaar nog geen wedstrijden kan starten. (omdat ik geen E rijbewijs hebt en geen trailer + auto die er 1 kan trekken) ga ik van het voorjaar/zomer meer met hem mennen.

Verder ben ik aan het sparen voor een andere wagentje. Maar dat duurt nog wel even. Omdat ik ook nog voor me E rijbewijs wilt gaan. Maarja me meoder vind dat ik moet wachten totdat ik een fultime baan hebt. Maar aangezien ik nog met school bezig bent moet ik daar nog even op wachten. Want als ik klaar ben met me studie. Krijg ik van me ma een cursus Koetsierbewijs. :D

wil hem wel eerder halen, maar ik werk nu op zaterdag dus tja, en op zaterdagen wordt die cursus gehouden.

oja mijn hafje heet stanley hij is 11 jaar oud. Hij is vroeger beleerd geweest. En na 6 jaar (ongeveer) is hij weer voor de wagen 'beleerd' en hij pakt het super op. alleen moeten ik nog heel veel leren. En omdat ik geen koetsierbewijs heb. Heb ik aventoe les van een meninstrucice. :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 09:11

ik wil echt gan voor de cursus meninstructrice, gewoon even kijken wat allemaal mogelijk is!

Gisteren is mijn vriend geslaagd voor zijn rijbewijs :D in een keer :D zo trots

Gisteren buitenritje met riv gemaakt, grrr het ging goed tot dat ik telefoon kreeg en begon hij steeds terug naar huis te gaan enzo.. dus ik ophangen, en aanpakken, toen was hij al als een bommetje, was gewoon een spierbrok en met die nek erop, toen kwamen we een paardje tegen en dacht zo bij mezelf ik keer nu wel om voor dat ik langs haar moet en hij niet verder wil!.. ik opweg naar huis werd het alleen maar erger, ik stapte af en wees hem even dat het niet goed was, het werd natuurlijk alleen maar erger en kon niet normaal meer opstappen zonder weg te rennen of bokjes geven.. uiteindelijk er op gekomen (haha pony van 1,15 en nog moeite) en opweg naar huis kwam ik iemand tegen die ik goed ken en ze zei ik hoopte je nog tegen te komen maar je gaat alweer terug. Toen ben ik met haar toch terug gegaan en was er niets aan de hand, zucht zucht!

Welkom!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:07

silfie35

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:13

Hallo allemaal,

Heb woensdagavond gereden ging super! Hij liep weer als een trein. Linksom heeft hij nog wel veel moeite met de galop, rechtsom gaat het beter. Vanavond weer even rijden, en morgen, en dan heeft hij zondag rust.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:35

Wij melden ons ook maar eens aan. Ben 46 (...) en na jaren en jaren 'onder het zadel' te hebben gereden probeer ik de overstap te maken naar mennen. We hebben een super lieve mini die voor de kar kan, ik ga het koetsiersbewijs halen van het voorjaar en als dat allemaal goed gaat wellicht op termijn een nog iets grotere (1.05/110?) (ervaren) pony erbij. Doel voorlopig eerst maar eens echt leren mennen, begrijpen hoe de sport in elkaar zit en dan zien we wel weer verder.

Met echt leren mennen bedoel ik dat ik vroeger wel heb gemend (of zoiets, pony / paardje voor de kar en gaan) en ik ook wel hier en daar wat lessen heb gevolgd maar een dressuurproefje rijden en echt volgens het Achenbach systeem zit er nog niet in zeg maar :o

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:17

Voor onze nieuwe huis(kamertopic)-genoten: Welkom! Wat leuk dat jullie het hier ook gevonden hebben! Doe je jas uit, schoenen uit en neem een zit. Kopje koffie? Thee? of liever iets fris? Doe alsof je thuis bent hoor, dan zet ik een schaal koekjes op tafel!

Oh oh... vandaag iets vreselijk moeilijks gedaan... ;( Sunny staat nu op een stal waar ze dagelijks nog lekker in de wei kunnen, maarja die verandert momenteel dus in een modderpoel bij de ingangen. Geen probleem hoor, alleen heel de onderkant van zn staart wordt er zo smerig van! De staart was ook al wel wat aan de te lange kant, dus vandaag al mn moed bij elkaar geraapt, staart gewassen, de schaar gepakt... ogen dicht gedaan en... geknipt!! :x Tot halverwege zn kogel!!! Bah, zo kort is-ie nog nooit geweest.
Nou maar hopen dat hij wel schoon blijft, want korter ga ik hem ECHT niet knippen.

Verder vandaag zn maantjes ingevlochten. Die zitten ook steeds zwaar in de knoop, dus die blijven voorlopig maar eens gevlochten. Tijdens het werk zitten de manen toch meestal ingevlochten nu, dus als hij ze nou ff inhoudt, dan scheelt dat voor mij een hoop werk elke keer ;)

Groetjes, Lacuna

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:24

Bij mij zijn de staarten in de winter ook aan de korte kant hoor :) blijft de modder er niet zo inhangen.
Lotje heeft gedwongen een korte staart door haar opfokgenootjes

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:33

Lacuna schreef:
Nou maar hopen dat hij wel schoon blijft, want korter ga ik hem ECHT niet knippen.

una

Ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar hier in de winter gewoon vieze staarten. Maar goed, wellicht gaat het jou beter af.

Morgen dan mijn eerste "wedstrijd" met de pony. Ben druk bezig met alles te poetsen en klaar te zetten. Ben erg benieuwd hoe het zal gaan. Gisteravond liep hij heel ontspannen in de les, dus ben zelf erg tevreden. Waarschijnlijk nog niet helemaal proefklaar, maar wat geeft het. We hebben lol.

Voor alle nieuwen: welkom bij dit gezellige hoekje

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:42

Je zou er ook een vlecht in kunnen leggen :)
Knip er persoonlijk altijd een cm of 10 af in de winter....

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:45

oeh balen van de staart lacuna :=
dids eigenlijk nooit last van, maar wordt ook niet echt supermodderig daar.. :)

diddle heeft overigens alweer een week vakantie := heb het met school druk gehad (moesten naar limburg enzo) en nou komt het werk-weekend er weer aan :+
vindt ie erg :j ( :') )

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:04

Tja, zn staart vlechten dat doe ik eigenlijk liever niet. Zo kan hij hem nog gebruiken tegen een-of-andere verdwaalde vlieg die hem komt lastigvallen, en als ik hem invlecht geeft ie zichzelf er zo'n lel mee. Dat is ook weer zo sneu.

Heh, poverdikkie! Hoop toch dat er minder modder in blijft hangen. Het was bij hem wel altijd alleen in het onderste puntje. Ja, natuurlijk wordt de rest van de staart ook vies als hij gaat rollen enzo, maar dat droogt weer op. even een harde borstel erover en het is weer schoon. Dat onderste stuk bleef zo'n natte, kleffe modderbende.

En nu allemaal voor mij de fingers crossed, en hopen dat hij dit voorjaar weer een mooie, lange volle staart heeft! Zal van de week wel ff foto's maken van zn gekortwiekte staart.
Evelli: En hoe lang duurt het dan voor die 10cm weer zijn aangegroeid ongeveer?

Groetjes, Lacuna

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:07

uhmn bij mijn oudste merrie een maand of 2 :+ moet hem dan ook echt regelmatig knippen :) Mijn tinkermerrie deed over een cm of 20 4 maanden oid.
De staart van mijn laatste aanwinst heb ik volgens mij nog niet echt te pakken genomen, maar dat weet ik niet zeker :+

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:14

Ohhh... dus van het voorjaar moet die 6cm die ik eraf geknipt heb wel weer bijgegroeid zijn? :D
(maakt niet uit of het zo is, zeg maar gewoon "jaa, natuurlijk lacuna, geen zorgen!" en hou me maar ff in die waan :+ )

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:17

jaaaaaaa, natuuuurlijk Lacuna, geen zorgen :D

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:14

}:0
Super bedankt!
Nu kan ik met een gerust hart slapen vannacht, haha!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:40

@Lacuna, thanks voor het welkom ;)
Tja die staarten....gisteren ook een stuk van het staartje van Simba geknipt...sleepte zo'n beetje door de modder. En hij heeft dan ook nog een witte staart....
Vind het er altijd wel netter uitzien, als het dan wel een beetje schoonblijft ....als (wishfull thinking).
Onze shetjes vroeger hadden soms helemaal van die kluiten in de staart hangen :o zeker als het vroor (mijn vader was van het type stoere boer, geen gezeur met die pony's en zeker niet op stal :o )

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:31

Mijn jaarling heeft zijn staart al 6 keer geknipt gekregen, dus een staart groeit wel snel bij hoor Lacuna. Ik knip ze nooit korter dan net onderkant koot, maar ik heb ook een wei zonder modder. Dat is het voordeel als er alleen ukken lopen.
Ik heb vanmiddag gevoelt hoe een looping in een vliegtuig voelt, alleen zat ik op de kar achter wieneke. Die grapjas had er zin in en draaide op een gegeven moment achtjes, met een doorsnede van 9 meter per rondje. Mijn moeder en ik lachen dubbel van het lachen. Vooral toen ze de rondjes steeds kleiner maakte en steeds sneller ging lopen.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:38

@tine succes!
zo vandaag misty aan de dubbele longe gehad, ze deed het ergg fijn, magic en moby maar even in de molen gehad, kon het niet opbrengen om ze ook nog te doen, ben namelijk langzaamaan ziekjes aan et worden, hopelijk kan ik zondag wel wedstrijd rijden!
ach ik moet bijna elke week op wedstrijd met de pony's gelukkig staan ze bij mij in de paddock niet in een modderpoel, maar ik was ze wel vaak zat, omdat het er gewoon op en top uit moet zien!
ik knip ook elke 2-3 weken een centimer eraf om ze weer recht te krijgen, en dat groeit echt snel weer aan!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:06

nog even een paar foto's als beloofd :D

Afbeelding
Ferro met zn nieuwe zilco tuig (hij vind het zelf erg spannend)

Hier zie je ook hoe kort zn maantjes zijn.

Afbeelding
close up van de borst. Hij zit hier een beetje los maar de strengen zitten hier natuurlijk niet aan de kar.

Afbeelding
en nog eentje van het 2-span vorige week.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:18

oeeh das een mooi tuig, ik zag vorige week in nijkerk iemand ook met anatomisch gevormd tuig rijden, en dat was zwart met blauw onderlegd! die wil ik echt hebben, zou echt heel mooi staan, bij de rest! maarja eens kijken wat P&K te bieden heeft :)
ik vind je 2span hardstikke leuk, maisie, wat heeft dat bruintje een prachtig koppie! ben je er morgen ook?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:28

@Maisie: mooi, hoor!
Hoe groot zijn jouw pony's? Kwam je een beetje uit met een standaardtuig, of heb je shetland- en pony moeten combineren?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:24

Wow, dat zilco tuig is écht gaaf! Misschien iets voor ons (toekomstige) tweespan. Als dat tenminste in shet maatje te krijgen is.... Dat moet dan meteen onze laatste uitgave zijn - op een betere sulky na -. Tsjonge, krijg je een pony kado, je weet niet waar je aan begint. Gelukkig maar, als we het wel allemaal hadden geweten hadden we geheid NEE geroepen en hadden we nooit zoveel plezier gehad. Soms is onwetendheid een zegen.

We zijn nu zover dat we menles krijgen; elke zondag. Morgen mogen we dus weer. Het gaat super, onze Max is geweldig, al zeg ik het zelf. De eerste keren dat we zonder begeleiding buiten gingen mennen kwamen we een gevaarlijke trekker tegen, zo'n oldtimer geval waarvan je nog het gepok-pok-pok-pok van de aandrijving hoort. Die heeft een hele tijd achter ons gereden. De tweede keer kwam ons een stoet motoren tegen, die zware, wel zo'n 40 stuks op een verharde veldweg. Max trok zich er echt niets van aan. Maar die vuilniszak die gedumpt was in het veld was wel heel errug gevaarlijk....gekke poown!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:35

@Yougster: hahaha, maar dat is normaal hoor, kijk dat er verkeer over straat komt allez, maar een vuilniszak hóórt gewoon niet in het veld te liggen!
Fijn dat jullie les hebben! Laat maar horen als je nog eens tijd hebt!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:55

Ferro is 1,24 ongeveer maar ontzettend breed. Dit is de pony maat. Alles past alleen bij de broek moeten een paar gaatjes bij die is te groot. maar die gebruik ik toch niet. Alleen denk ik dat ik bij robijn een shet maat zou moeten hebben of een combi. Maar die krijgt voorlopig geen zilco tuig die moet eerst nog maar eens bewijzen dat ie mag blijven.

@ marianne wij zijn er morgen helaas niet. Omdat mijn pa een weekend weg is en remko liever niet met een vreemde groom rijdt. volgens mij heeft zilco ook met kleurtjes.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:16

Wow, mooi tuig!!

Nou, vandaag dus de allereerste menwedstrijd met onze pony. Ik moest buiten losrijden, omdat een paar ponys (nou achteraf bleek dus alleen maar de ruiters!!! grrr) bang zouden zijn voor een aanspanning. Het liep vreselijk uit, waardoor ik een uur heb losgereden, waarvan het laatste half uur in de regen. Errug koud!!! Maar goed, in de binnenbak even een paar rondjes gedraafd, dat ging buiten namelijk niet, bodem was te zwaar voor mijn kleine beestje. En toen maar de ring in. Ik vond dat er best wat slordigheden in zaten, maar blijkbaar was het beeld toch wel heel goed, want ik had 191 punten. Kan je best vertellen dat ik echt overdonderd was. Zeker omdat ik van de week nog van een instructeur te horen heb gekregen, dat ik wel aardig kan mennen, maar tohc maar geen wedstrijden moet gaan rijden. Echt wel dus, hahahaha. In januari gaan we voor het echie! Kom maar op met die punten hahaha.

Had braaf fotocamera mee, want wilde jullie natuurlijk wel even mijn mooie aanspanning met een witte schimmel laten zien, maar door alle toestanden helemaal vergeten.

Met mijn paard (ohz) ging het ook goed, daarmee had ik 176 punten. Er moeten nog wat dingetjes beter, maar ik ben er best tevreden mee.