[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 21:00

En nu nog 1,5 week gips Ips. Hopelijk voel je je exponentieel beter.

Welkom Kivkur

En Elisa leuke combinatie zo! Voor het mooie misschien iets te diep, maar als ze pas een jaar voor de wagen loopt is dit toch al heerlijk <3

Paarden zijn zó geinig he. Dit vond mijn prinsesje van het rondje mennen :P :
Afbeelding

Mijn 3-jarige puppy wil ik voor de wagen laten beleren, maar dan moet hij eerst weer op de trailer willen ^) . Als veulentje liep hij vrolijk zelf de trailer op. Er is niks raars gebeurd op de trailer, máár... de laatste keren dat hij op de trailer ging, moest hij steeds weg van 'zijn' kudde. Eerst van huis naar de opfok, toen van de opfok naar een tijdelijke opfok en vandaar weer weg naar huis. Dat was dus iedere keer weg bij zijn (nieuwe) matties. Oh en gooi ook nog een paar bezoekjes aan de kliniek in de mix en meneer had besloten dat die trailer écht niet cool meer was.
Een maand of 2 geleden had ik bedacht dan maar eens te gaan oefenen. Hij zette 2 stapjes op de klep en wilde daarna niet eens meer bij de trailer in de buurt komen, maar alleen maar heel hard achteruit. Hij riep heel hard 'nee nee nee nee nee' :n :n.
Ik heb het even laten rusten en ben me gaan inlezen in trailerlaadtraining. Dat begint natuurlijk met grondwerk. Dus stap 1 hebben we even de afspraken over persoonlijke ruimte, volgen, achteruitgaan en knuffelen hernieuwd.
Stap 2 was een groot blauw zeil ophangen en daar tussendoor lopen.
Afbeelding

We kwamen de bak in... Nauia zag het zeil en dacht: wtf!!!?! 8)7 8)7 Dat ga ik écht niet doen hoor. Zijn ogen vielen er bijna uit :)) . Maar hij is dan toch zo dapper, dus na een paar keer flink snurken liep hij er zo tussendoor en wilde er zelfs wel even aan snuffelen en overheen lopen. Held.
Afbeelding

Goed, vandaag stap 3: de trailer neergezet. Zijn lievelingsslobber gemaakt en voor in de trailer gezet.
Diep ademgehaald en paard opgehaald. Ik had met mezelf afgesproken dat ik al blij zou zijn als hij op de klep zou willen staan, want vorige keer kwam hij écht niet in de buurt van de trailer. Kleine stapjes. Vandaag was echt niet het doel om hem helemaal op de trailer te zetten.
Mijn plan was om eerst een rondje om de trailer te lopen. Dus ik liep ruim om de klep heen richting de auto. Loopt die grapjas toch gewoon zó de trailer op :oo :') . Uit het boekje. Ik kon zo de stang erachter doen en hem zijn slobber geven.
Om even te checken of het geen foutje van hem was, heb ik hem nog een paar keer op en af laten lopen. Nou, echt geen enkel probleem. Ik kan hem halverwege stilzetten, stapje terug, weer vooruit, ho.

En dan dat trotse prethoofd van hem. "Kon ik allang hoor. En anders ga jij weer met dat debiele blauwe zeil aan de slag, dan liever die trailer, vrouwtje. 8-) "

Elisa2

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:08

Wat fijn zeg! Heeft je grondwerk duidelijk goed uitgepakt. Was het bij jullie gisteravond wat koeler?

En dankjewel :-), ja het is nog een beetje zoeken qua aanleuning..ze is ook nog jong en niet gereden dus dat maakt het iets lastiger maar ben al lang blij met hoe ze het doet.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:59

Ja dat is het leuke van die jonge paarden he? Samen leren en opleiden. Leuk! :)

Het waait hier altijd wel lekker, dus ja het koelde hier wel mooi af. Koel genoeg voor trailerladen iig. Niet om te rijden, maar rustig lopen kon precies :)) .
Het mennen was maandagavond, toen was het idd nog veel koeler. Hopelijk morgen ook weer weer koeler, want dan wil ik wat intervaltraining doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:43

Oh maandag was het nog goed te doen ja! Ja trailerladen is juist een perfect iets om te oefenen als het zo warm is. Ik hoop ook echt dat het morgen weer wat koeler wordt en we weer wat kunnen gaan doen, vreselijk nu.

Opleiden is inderdaad het leukste, samen groeien en vooruit gaan. :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:44

Hier even stilte door warmte, plotseling in moeten laten slapen van mijn herder door kanker en inmiddels om het gat te dichten en door te gaan een werklijn herder pup in huis. Gelukkig kan ik de paarden zo aan de kant schuiven zonder dat ze tekort gedaan worden dankzij mijn man en bijrijdsters. Ik verwacht binnenkort weer wel beetje op te pakken. Afgelopen maandag is de smid geweest dus ze hebben weer stevige schoenen!

Afbeelding

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 13:07

Aaw dat is goede afleiding zo'n pup. Sterkte

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 21:20

Yesssssss
Mijn man is vandaag District West kampioen klasse Z vaardigheid geworden samen met de Fjord Gabriella van Henny Verspeek
En ze zujn samen gekwalificeerd voor de Nederlandse kampioenschappen.

Gabriella was helemaal geweldig, want met haar baas werd ze ook nog reserve kampioen .
En haar zoon Liras werd met de baas kampioen in de klasse ZZ

Fjorden are te best

District = Boord Holland, Zuid Holland, Utrecht en Zeeland.

Afbeelding

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 23:30

Super goed gedaan,fjordpower gefeliciteerd.
Was ook heerlijk weer voor een DK.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 23:39

Dierenfan ach wat een schatje <3 Veel sterkte met het verlies van je oude maatje.

Janouk van harte gefeliciteerd, wat mooi!

Opleiden is zeker mooi, dat hele proces samen meemaken. Sterker nog, ik heb ze graag van veulen af aan, ieder stapje samen leren.

We hebben 13 juli onze eerste groepsrit gepland staan. Het is ongeveer 17 km,maar er staat nu 29 graden op de weersvoorspelling. Maar even zien hoe dat gaat lopen :\

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 09:02

Dierenfan veel sterkte met het verlies van jou oude hond, en wat is het jonkie een schatje om te zien.

Janouk gefeliciteerd met het behaalde resultaat van jou man.

Muronia alvast veel plezier met de geplande groepsrit.

Hier hebben we de 13e een vaardigheids wedstrijd.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 09:49

Gefeliciteerd Janouk!! Prachtig resultaat!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 10:41

Wat gaaf Janouk. Gefeliciteerd. Is Aladin er nog?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 14:22

Belker schreef:
Wat gaaf Janouk. Gefeliciteerd. Is Aladin er nog?

Jazeker Aladdin in mijn rijpony nu. Het lukt niet om hem betrouwbaar na het ongeluk weer terug voor de koets te krijgen. Als het hem spannend wordt, op vreemd terrein, reageert hij heftig voor de koets. Niet veilig voor hemzelf, voor ons en het overige verkeer.
En het is een prachtig en fijn rijpaard. Tja, het paard is leidend.

Afbeelding

En Meneer Anton loopt wel voor de koets, maar hij zit in de klasse Z aan zijn top.

Dus top dat Paul nu Gabriella mag lenen en trainen voor de wedstrijden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 17:59

Fijn dat Aladin dan gewoon rijpaard is. Geniet ze.
Mooie oplossing zo.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 23:39

@janouk, gefeliciteerd!!
Ik ben gisteren met mijn merrie reserve kampioen geworden bij district west, in de klasse B.
We hadden onze pijlen gezet op mn fries en de merrie voor de ervaring mee, maar mn fries had echt zn dag niet.... en mn merrie knalde door de proeven heen hahaha

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 13:28

ivy_power89 schreef:
@janouk, gefeliciteerd!!
Ik ben gisteren met mijn merrie reserve kampioen geworden bij district west, in de klasse B.
We hadden onze pijlen gezet op mn fries en de merrie voor de ervaring mee, maar mn fries had echt zn dag niet.... en mn merrie knalde door de proeven heen hahaha

Wauw
Gefeliciteerd mooie prestatie

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 15:02

Wat tof ivy power. Gefeliciteerd.

Muronia en Marga veel plezier met rit en wedstrijd. Succes!

Hier gisteren spontaan naar Holtingerveld gegaan. Het was er heerlijk rustig, wel wat tanks tegengekomen, maar ze is wel verkeersmak genoeg.
Het leverde ook mooie plaatjes op :)

Afbeelding

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:23

Vandaag de pony voor de wagen gezet en klein rondje bos gedaan,was alweer een jaar geleden dat we datgedaan hadden,brave pony
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:25

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:17

Wat een leuke dingen bij deze schriktraining belker

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:02

Ivy_power gefeliciteerd, wat gaaf!!

Marga hoe ging je wedstrijd?

Happytime ziet er fijn uit. Hoezo was het al zo lang geleden?

Belker ik klik je linkje zo even aan, anders is mn berichtje weg :D

Wij hadden een hele geslaagde rit vandaag. Veroontje deed het erg braaf. Trok zich ook helemaal niks aan van de andere aanspanningen (was voor het eerst dat ze andere aanspanningen om zich heen had in de bak en daarna de groepstocht). Ik ben super tevreden!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:55

Ivy gefeliciteerd.

HT heerlijk zulke pony's

Belker feestje is een feestje.

Muronia reed je midden in de stoet? Ik heb dan toch last met mijn shetjes eentje vind geluid achter hem erg spannend.

Vandaag erg genoten en plezier gehad. Gegarandeerd eerste want was het enige 2span.
De heren moeten de poorten + 5 cm zetten maar hadden er -5 van gemaakt _-:( . Dit ging goed tot poort 11a en daarna begon de ballenbak. Dus Z gereden terwijl ik nog L rij . Mocht gelukkig over starten nadat ze de poorten op de juiste breedte hadden gezet. Dus 3 rondjes voor de prijs van 2 _O-
Tja dan weet mijn grootste meedenker de weg en draait te vroeg ( is mij te snel af) dus beide keren 2 ballen laten rollen op de zelfde poort (6 en smalle oxer 14) maar wel binnen de tijd.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:12

Ziet er echt heeeerlijk uit Muronia!

happytime, wat fijn als ze na zo'n langere tijd braaf zijn. Lekker ritjes maken samen <3

marga1 wat stom dat ze het 5 cm smaller hadden gemaakt.. gelukkig wel nog een keer kunnen rijden dan! Lijkt mij ook heeel leuk om met mijn Shet te doen maar geen idee of er hier in de buurt wat voor is.

Ik heb ook alweer een paar heerlijke rondes gemaakt buiten, ze is zo zo zo braaf nu. Echt heeel blij mee. Geen stress. *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:18

Ohhh wat zonde marga, domme fout van ze. Maar ja, wel 3 rondes kunnen maken. En gefeliciteerd met je verdiende eerste plek :D

Ik reed als derde van de 9 dus echt midden in het geheel. Mooie leerschool en goed om te weten dat ze daar dus niks om geeft.

Kvikur wat fijn, niks mooier dan ontspannen en zonder stress kunnen gaan <3

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:34

Marga,wel jammer maar nu 3 rondjes,volgende keer beter.
Sandra is een beetje boel een gevoelige pony en nam mijn spanning over,na mijn operatie ff eerst aan mezelf werken en nu langzaam kilometers maken.
Muronia wel fijn dat ze braaf blijft,smaakt naar meer :j ik groomde veel bij kennis op de wagen en reden leuke ritten met hoofdstad aanspanning mee,altijd genoten,helaas heeft hij 2span verkocht