[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:22

Dubbele longe is voor veel shetters te groot en te lomp :) vooral de katrollen aan de Lammert Haanstra versie. Heb hem dan ook verkocht laatst.

Dus blijft longeren en werken aan de lange teugel over.
Als mijn voeten weer beetje gaan meewerken kan ik het laatste ook weer oppakken

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:21

Oohh, ik zet mijn A'tje van 1.16 er gewoon mee aan het werk hoor!! Niks geen hinder ergens van.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:21

Ik ben vorig jaar wel naar horse event geweest en moest ik ongeveer een uur rijden voordat ik bij iemand was die mee ging. Dat zou ik op zich ook geen probleem vinden.

Alleen 2 uur in de auto alleen vind ik te ver weg, dan ben je alleen op zo'n dag.

Wanneer gaan jullie dan?

En van waar gaan jullie?

En weten jullie al een tijd?

Dan kan ik er ook nog even over nadenken

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:25

tallechie schreef:
Ik ben vorig jaar wel naar horse event geweest en moest ik ongeveer een uur rijden voordat ik bij iemand was die mee ging. Dat zou ik op zich ook geen probleem vinden.

Alleen 2 uur in de auto alleen vind ik te ver weg, dan ben je alleen op zo'n dag.

Wanneer gaan jullie dan? zondag de 22ste

En van waar gaan jullie? vanaf Zaandam, via Utrecht

En weten jullie al een tijd? nee, die is nog niet bekend

Dan kan ik er ook nog even over nadenken

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:36

ik ben er zaterdag op paard en koets

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:12

Ik zaterdag en zondag. Ik rij zondag om 12:00 en 16:00 u in de peel-piste. Ik ga ook nog kijken of ik op zaterdag aan een clinic mee kan doen zodat de pony's dan ook even in beweging zijn. Verder ben ik te vinden bij de endurance stand.
Wat voor een clinic rij je mee magic mist?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:14

Oke, zal nog wel even kijken en overleggen als het haalbaar is dat ik heen ga.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:16

ik heb vorig jaar een clinic gedaan.

Dit jaar gaan we zondag.(denk ik)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:18

tallechie schreef:
Oke, zal nog wel even kijken en overleggen als het haalbaar is dat ik heen ga.

het is al 2 uur naar mij toe :) 3 uur als je direct naar den bosch gaat :)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:19

Ja inderdaad, maar als het echt heel leuk wordt heb ik dat op zich er nog wel voor over.

Ik weet niet als ik nog iemand mee kan krijgen dichter uit de buurt.
Eventueel vertrek ik van mijn ouders, dat scheelt ook weer een uur

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:36

Evelli schreef:
Dubbele longe is voor veel shetters te groot en te lomp :) vooral de katrollen aan de Lammert Haanstra versie. Heb hem dan ook verkocht laatst.

Dus blijft longeren en werken aan de lange teugel over.
Als mijn voeten weer beetje gaan meewerken kan ik het laatste ook weer oppakken

Ik heb een gewone dubbele longe, zonder katrollen of wat dan ook. Bij onze pony (1.14) doe ik gewone hoofdstel in en zadeltje op (kan ook met schoftje natuurlijk, maar ben te lui om rugriem/broek ervan af te halen). Beugeltjes maak ik onderlangs vast met strotouwtje, longe laat ik via de beugelriemen naar bit lopen. Vaak komt zoontje dan na een tijdje werken nog op het zadel zitten en die kan ik vanaf het midden dan ook alle kanten opsturen.

Ik snap niet helemaal wat er dan te groot is. Eventuele lijn die over is, neem ik gewoon op in mijn linkerhand. Ik vind dit een ideale manier van longeren. Je kunt namelijk alles oefenen wat je onder het zadel of met de kar ook wilt doen, inclusief zijgangen, achterwaarts en noem maar op. In het begin zit je wel wat te hannesen met de longe, maar daar krijg je vanzelf ervaring in. Dat heeft verder niet te maken met de maat van de pony, had ik bij paard ook.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:18

IK vind de lijnen te lang en te stuk en te zwaar voor mijn minis.
90 cm en 1.14 is toch wel een flink verschil. Vind het teveel geprut bij zoon kleine pony.
Misshcien dat ik het over een tijdje nog eens probeer met twee longeerlijnen oid.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:14

oplossing voor de te lange longes: op zoek gaan naar een paar gemakkelijk in de hand liggende longes en er dan een stuk afknippen.

Ik wil ook naar Paard en Koets gaan. Zal voor mij de eerste keer zijn. Wij zijn van plan om een sulky te kopen. Iemand een idee of het nut heeft om de aanhangwagen mee te nemen? Of is het meestal bestellen en achteraf bij de wagenmaker ophalen?

Groetjes

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:17

b485 schreef:
oplossing voor de te lange longes: op zoek gaan naar een paar gemakkelijk in de hand liggende longes en er dan een stuk afknippen.

Ik wil ook naar Paard en Koets gaan. Zal voor mij de eerste keer zijn. Wij zijn van plan om een sulky te kopen. Iemand een idee of het nut heeft om de aanhangwagen mee te nemen? Of is het meestal bestellen en achteraf bij de wagenmaker ophalen?

Groetjes

geloof dat die vraag in het paard en koets topic al aan je beantwoord is :)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:39

Hihi bedankt.

Ik ga dus best de laatste dag en neem de aanhanger mee.
Mag je daar gewoon mee de parking op?

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:57

ik heb zelf heel lange lijdsels als dubbele longe werkt super, ook werk ik aan de longe op de lammert haanstra manier sinds ik dat op kamp heb geleerd van paul versluis :)

zondag lekker een enkelspan wedstrijd te zwartewaal er staat alleen nog steeds geen lijst op :@
@ maisie start jij ook nog?

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 09:22

Ik gebruik ook leidsels als dubbellonge voor mn shet (1.05m)
Vind gewone longeerlijnen sowieso al ondingen om vast te houden. Voor het werk aan de lange lijnen gebruik ik een slofteugel, die is precies lang genoeg.

Mijn pony doet mij deze keer helemaal versteld staan.
Hij is zaterdag verhuisd, en normaal gezien is er dan de eerste week totaal geen land mee te bezeilen. Druk, schrikkerig, met zn koppie overal en nergens maar vooral NIET bij de les, etc.
Maar deze keer lijkt het wel alsof hij zich helemaal thuis voelt. Hij is relaxed, braaf, gemakkelijk in de omgang en ik kan gewoon met hem 'werken' Gisteren zijn we een klein rondje (5km) rond het dorp gaan rijden, hebben we in 35 minuten gedaan, en hij liep erbij alsof hij daar al jaren komt.
Superpony, ik ben zo trots op hem!

Groetjes, lacuna

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:54

Wow Lacuna, hij is duidelijk heel blij met zijn nieuwe onderkomen. Heb je dus een heel goede keuze gemaakt.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:56

Hellow,

Heb helaas geen internet thuis meer, moeders was planten water geven en gaf gelijk het internetkasje ook even. Ben er dus nu even wat minder.

Gisteren heb ik mijn tuig ingevet, vet werkt inderdaad veel beter, sneller en je maakt minder troep! Bedankt voor de tip!

Mijn bijrijders waren gisteren aan het rijden geweest, dus hoefde zelf eigelijk niet te komen, toch even in stal bij hem gezeten, toen kwam mijn hondje naast me liggen, heb er een foto van zo lief!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:08

Afbeelding

Hondje dook net weg op de foto!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:45

Oh, wat lief en knus!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:03

vind het wel jammer dat hij niet helemaal scherp is. Misschien neem ik mijn hondje vanmiddag wel weer mee :D.. hij vind het op stal zo leuk, komt nooit wit terug haha.. in de bak rennen en rollen en rivaldo uitdagen vind hij echt super leuk, wel is hij nog erg onbehouden met paarden dus moet nog wel goed op hem letten. Laatst liep hij onder rivaldo zijn buik door, gelukkig ging dat goed :P

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:05

Onze hond hoeven we niet mee te nemen naar de paarden :n je hebt je handen er aan vol en aan het einde van de dag zijn je armen 5 cm langer :+ Hondjelief ziet alleen maar malse paardenbiefstukjes lopen :) hij is ook geen paarden gewend en het is een echt jager (poolhond)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:20

Ja dat is echt het tegenovergestelde van de mijnes, die kan los, loopt de hele tijd achter me aan. In de bak gaat hij dan liggen en dan wacht hij tot je zn naam roept en komt hij keihard naar je toe gerend, ook probeerd hij rivaldo dan uit te lokken om mee te spelen echt zo leuk!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:28

Mijn duitse herder is een ramp op stal want hij vind het geweldig! Probleem: hij breekt zo'n beetje de auto af als hij merkt dat we richting stal gaan. Duitse herders kunnen een hoop kabaal maken, die van ons kan ook nog eens heeeel vals zingen.
Hond is gek op mennen. Mee op een wedstrijd is een ramp want hij wil op elke menkar die voorbij komt.
Als hij meegaat naast de kar trekt hij de eerste km de kar (we hebben een mooi tuigje voor hem) Hij reageert eerder op de commando's als dat de pony's doen.

Ik ben aartslui. Komt van het weer en mijn avonddiensten. Vandeweek erg druk gehad. Achterstallig huishouden, werken, cursus geven enz. Nu komt er niet zoveel uit me. Avonddiensten zijn niks voor mij, ik ben inactief 's morgens.
Zou nog een rondje mennen maar kan me er even niet toe verzetten om de regen in te gaan. Dit weekend moet ik wel, de kar moet naar huis omdat we vandeweek wedstrijd hebben en voor Paard en Koets. Er zit weer een dikke vieze laag modder op. Dat wordt poetsen....