[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:23

Vhu: liquihorse ff mailen voor advies,goed advies,sun at het niet,ik kreeg direct een lekkere variant van dezelfde.helaaszonder slobber eet ze het niet. Heb fles besteld,maar voer het nu op aan jane....sun gaat haar aangegeven dosis helaas echt niet opeten :( zo jammer ze ging er soepeler van lopen,mooie vacht,maar dwingen met eten is niet mijn ding. En elke dag slobber ipv haar andere voer lijkt me ook niet goed

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:29

Zal ik doen.
Tja ik wil ook niet dwingen maar als ze gewoon niets eet dan zal ik toch op een of andere manier iets moeten doen om er genoeg mineralen / vitaminen in te krijgen... Nu moet ik zeggen dat de Friezen van mijn stalbaas alleen hooi krijgen en een wortel :Y) per voerbeurt en die zien er prima uit. Eigenlijk zou ik een ruwvoeranalyse moeten laten doen en op basis daarvan beslissen of er nog vitamines / aanvullingen bij moeten....

Naja vind het beetje gedoe ben het helemaal niet gewend en voer eigenlijk altijd 'op 't oog' en op hoe het voelt in het werk.

Bedenk me net dat ze van de zomer de PAVO koeken ook lekker vond. Die krijgt Ber elke dag, zal als ik bij stal ben wat meenemen misschien dat dat er in gaat.

newmom

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:09

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:15

Net bericht gekregen. De moeder van onze toekomstige pup is drachtig. Spannend

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:18

@tine10 gefeliciteerd!! spannende tijd. wat voor een ras?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:27

Leonberger . Wachten al 8 jaar op pup. Fokker van Mowgli is er mee gestopt. Dus nu via andere

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:34

jeej.. je gaat dus voor een echte hond hihi erg erg mooi!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:46

Hebben al 2 echte honden :-) Leonberger van 10 en Amerikaanse Akita van 3. Zijn onafscheidelijk, maar Mowgli heeft niet het eeuwige leven en ik hoop dat hij de pup nog opvoedt, zoals hij Lika ook heeft op gevoed.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:52

Ik ben er nog steeds hoor als iemand voeradvies wil . Kom net thuis van een nieuwe klant die ik aan de keukentafel heb weten te overtuigen om onze brok te gaan voeren.

Wanneer zeg je dat ze iets niet lust Vhu. Soms moet je gewoon ff doorzetten.
Heb je al gewoon de basisbrok van Action Quality geprobeerd
Een vitamine spuit elke 2 weken heeft echt geen zin. Een vitamine spuit heeft sowieso geen zin. Het meeste plassen zezo weer uit.
Doe anders ff een Pb Vhu.
Ik heb hier nog wel wat proefzakjes liggen kan je wat uittesten

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:11

jeej tine, een akita, das ook niet niks! prachtige honden..echter niks voor mij :D ik ben van de herders. en perongeluk is hier ook een dogo argentino blijven hangen ahhaaha

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:25

Ik lees wel alles maar vergeet weer veel.
Hier ook een mentrailer. Een bockmann. Super ding.
Heb het erg druk op dit moment. Tussen de kerst en oud en nieuw 3 dagen bij een dressuur wedstrijd gestaan met een stand. Daarna best wel wat nieuwe klanten gekregen. In de avond uren vaak weg vlas en voer bezorgen. Erg weinig tijd voor de paarden helaas. Bak nu ook bevroren helemaal lastig. Was hier nu al -7.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:33

Ergernis puntje idd.. bak hier ook bevroren en had m voor t gemak even moeten slepen.. nu moet ik de drollen uit de voetstap kuiltjes vissen.. best lastig als je geen zand erbij wil hebben. Dat wordt morgen gewoon met een emmer en handschoen de bak door.. gaat stuk sneller.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 06:37

marga1 schreef:
Heb zelf vroeger een haflingermerrie uit de ST lijn gehad en heb nu een ruin uit de ST lijn dit zijn volgens mij de koelere type's Tegenwoordig kom je veel sport gefokte haflingers tegen waar nog wel wat arabisch bloed in zit omdat ze in het verleden hier zo nodig mee moesten kruizen. En dan zijn het toch wat drukkere hafjes. Maar je kan elk paard gek krijgen met krachtvoer. Een voertje heeft zoveel invloed op de heet zijn van een paard meestal wordt er te veel krachtvoer in gestopt, je kan beter wat meer ruwvoer geven daar worden ze niet heet van en het voorkomt een maagzweer het enige nadeel is ze hebben dan wat meer buik.
Maar newmom succes met jou zoektocht naar een ouderwetste haflinger Hengst (leeft Storm nog dit is nog zo'n kanjer)

In het haflingerstamboek mag niet meer dan 1,56% arabisch bloed zitten bij goedkeuring. Lijkt me sterk als dat drukke komt vanuit het lage percentage Arabische bloed.
Ik ken heel veel haflingers, en sommigen heel erg goed ;) :+ naar mijn idee heeft veel met mee te maken dat "men" een bepaald beeld heeft van haflingers dat helemaal niet overeenkomt met de werkelijkheid. Het zijn hele attente, slimme, vriendelijke en vrolijke bergpaarden. <3 en geen lompe trage paarden.
De utdaging is om elke dag te proberen om slimmer te zijn dan jouw haflinger

En dat zeg ik niet als grap, het is echt zo. Ze zijn niet geschikt als kinderpony in mijn ogen. Ze zijn over het algemeen lief voor kinderen, maar ze hebben een hele consequente opvoeding nodig anders nemen ze het over.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 06:40

tine10 schreef:
Net bericht gekregen. De moeder van onze toekomstige pup is drachtig. Spannend

Spannend. *\o/*

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 07:17

Die zijn geweldig. Ik weet een driejarige te koop. Super braaf goede gangen en een buffeltje.
Als iemand interesse heeft mag je pb sturen.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 07:45

Klopt hoor janouk! Ben ik met je eens. Vanaf kind af aan loop ik al tussen hafjes. Uitschieters gemaakt maar steeds weer terug bij de hafs. Ze zijn zo leuk maar het moet wel je ras zijn. Ik ben t er ook mee eens dat t geen kinderponies zijn. Maar ik vind t wel weer echt gezins paarden. Want onder mijn toeziend oog kunnen mijn Kids er echt alles mee. Ze is absoluut deel van ons gezin.

Maar het is ook niet t karakter waar ik een "probleem" mee heb. Mast meer met naar welke kant ze uit gefokt zijn. Ze zijn gaan selecteren op rank en sierlijk . En dat zijn ze tegenwoordig. En ondanks dat dat mooi is, is het niet wat ik mooi vind.
In mijn ogen is de kleur vaal geworden en is er een sportpony van gemaakt terwijl t echt een bergpaardje was.
Maar als je ideeën hebt voor hengsten, dan hoor ik ze graag !!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 07:56

http://haflinger.nl/hengsten_namurai.php
Dit is mijn favoriete hengst op dit moment. Zijn kleur is prachtig. Ik houd van dit type.

Maar ze worden inderdaad nu niet meer zwaar gefokt. Dus van mij geen tips over een zwaar fokkende haf.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 08:21

Kleur maakt geen paard maar dat is mijn bescheiden mening :o

Contact gehad met Baudy +:)+ ben benieuwd op wat voor menu we gaan uitkomen :list:
In mijn ogen lust ze iets niet als ik het 5 dagen heb geprobeerd. Kan dat kloppen? Heb nu vrijwel het hele Subli en Pavo assortiment gehad :7 en ik wil beslist niet iets met veel haver of wat veel directe energie geeft want het is een pittige vrolijke tante anders knal ik met 100 km/uur door de baan :))

Wat ontzettend leuk Tine *\%/*

Nou ik zou het dit weekend ook druk hebben maar gasten lijken in ieder geval vandaag niet te komen (waren 2 stellen, 2 kamers bezet van vrijdag / zondag) want een stel heeft buikgriep. Dus of ze morgen komen weet ik nog niet maar in ieder geval ff dagje vrij :) of er moet nog een lastminute komen.

Net al flinke ronde gelopen met de honden was heerlijk zo met die vorst en nu ff :9k dan ontbijtjes maken. Fijne dag allemaal :wave:

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 08:44

Ik maak vandaag wel ff een pakketje met verschillende voeders erin voor je Vhu. Kan je testen. Heb diverse proefzakjes en ook voeders open staan die ik zelf voer.
Kijken of we der aan het eten krijgen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 09:04

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:05

Goedemorgen

Wat is het prachtig buiten. Zonnetje schijnt. Paarden hebben de nacht goed doorstaan, ook Rembrand zonder deken. Er was zelfs nog zoveel hooi over, dat ik nog niet heb bijgevuld.
VHU zit zonder gasten. Lijkt me wel erg vervelend, je zit er toch op te wachten en dan komen ze niet.

Zoals het beeld van de Haf niet klopt, klopt ook het beeld van de Arabier niet, is mijn mening. De arabieren die ik ken zijn over het algemeen rustiger dan alle haffen :+ Zal deels ook met opvoeding, huishouding en voermanagement te maken hebben, maar mensen stoppen alles in hokjes, terwijl die hokjes vaak niet kloppen met de werkelijkheid.

Hier ook bevroren bak, maar omdat het erg had geregend niet kunnen slepen helaas. Zometeen met Sam en Amerigo naar de binnenbak. Omdat we van vereniging veranderd zijn betekent dit slechts 7 minuten met de auto ipv bijna 20.

De akita's zijn in de loop van de jaren wel veranderd hoor. Mijn eerste akita kocht ik 20 jaar geleden (bij dezelfde fokker). Dit was een heel felle, dominante hond, waar ik mijn handen ruim 11 jaar goed vol aan heb gehad. De omstandigheden waren ook wel heel anders dan bij huidige Akita. We hebben echtscheiding meegemaakt, woonden 8 hoog in een flat en we woonden samen met 2 heel moeilijke herdershonden uit het asiel (1 met angstagresse en de andere heel dominant)

Inmiddels is het ras opgesplitst in Japans en Amerikaans. De Amerikanen zijn onder andere groter en zachter van karakter. Mijn 2e Akita was een 13-jarige asielhond die we nog een paar maanden een fijn leven hebben gegeven. Ik weet niet hoe ze was als jonge hond, maar dat was echt zo'n schatje.

En Lika is ook heel zacht van karakter. Maar ja, ze heeft hier een grote tuin (halve ha) en is opgevoed door Mowgli. Ook weet ik niet echt hoe ze naar andere honden is, want die zien we zelden. Op vakantie op de camping ging het altijd goed, maar ja, dan was ze uiteraard wel aangelijnd. Ik weet niet hoe ze zal reageren als ze los loopt. Naar mensen is ze erg lief, helemaal niet eenkennig en ze is dol op kinderen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:18

Ik heb even een aanbieding op de websites gedaan wie weet komen er nog andere gasten. Heb dit ook nog nooit eerder gehad een annulering zo laat maar goed ziek is ziek & menselijk. Ze hadden al betaald maar bij deze mensen denk ik echt dat het overmacht is, heb 50% geretourneerd en andere 50% hou ik maar met de opmerking dat als ze weer boeken ze een nacht gratis hebben (dan is die andere 50%, ze hadden nu voor 2 nachten geboekt).
Aan de andere kant vind ik het voor vandaag wel lekker hoor, was flink doorwerken geworden want de gasten die er nu zijn ontbijten laat en de gasten die zouden komen wilden graag al wat vroeger komen om bagage e.d. af te geven.
Maar zoiets moet je uiteraard niet te vaak hebben want op de dag zelf annuleren is vrijwel hopeloos om nog andere gasten te krijgen :$

Citaat:
Zoals het beeld van de Haf niet klopt, klopt ook het beeld van de Arabier niet, is mijn mening. De arabieren die ik ken zijn over het algemeen rustiger dan alle haffen
klopt een Arabier / iets met een flinke scheut Arabisch in evenwicht kun je naast een kanon zetten en die vertrekt geen krimp. Daarom klopt dat verhaal ook niet dat het heftige gedrag van een haf zou komen van het Arabische bloed erin (wat Janouk ook zegt dat kan hooguit een druppel zijn zeg maar). Vind ik ook met Engels volbloed erin. Vind dat hele fijne gevoelige paarden. Ze kunnen zo goed afstemmen op hoe jij je voelt, als jij er rustig in zit, zijn zij dat ook. Ze lopen vanzelf, zijn op een pinkje en gevoel te rijden. Ideaal. Zeker voor iemand met lichamelijke beperkingen zoals ik. Maar goed zal toch heel persoonlijk zijn, hoe je zelf in elkaar zit en wat je gewend bent. Vriendin van me zweert bij haar enorme tinker. Nou die kijkt mij echt aan van wat mot je en gaat vervolgens gewoon een hele andere kant op als ik hem uit de wei moet halen. Heb er niets over te vertellen als hij z'n kop de andere kant op heeft staan. Hij slingerde me van de zomer gewoon in de sloot _O-

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:42

Koudbloeden heb ik ook niks mee, en voor het gemak reken ik daar al het "lompe" spul onder :o .

De hondenrassen zijn idd ook veel veranderd. Moet ook wel, want in dit drukbevolkte land kun je geen onaangepaste honden kwijt. Waak- en verdedigingshonden moeten zachter en socialer worden; helaas zijn er altijd mensen die dan weer doorslaan en vinden dat bepaalde rassen ook bij "gewone ongetrainde" eigenaren moeten kunnen.

Balen van je gasten VHU, maar goed opgelost!

Ik zou morgen naar de slipjacht in Waalre / Eindhoven gaan kijken, maar is geannuleerd. Vermoed vanwege de vorst van gisteren en vandaag. Over twee weken weer een nieuwe poging.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:21

Blij alweer de helft van de waterbakjes dooi. Hoef nog maar 2 paarden water te geven. Ted krijgt sowieso zo water zijn waterbak is stuk. Scheelt alweer heel wat emmers. Had een klein kacheltje heel laag aan in het hok waar het water binnen komt. Dus die is mooi dooi gebleven.
Paddock is super hard bevroren. Daar durf ik alleen Ted in te doen. Denk dat de rest binnen moet blijven helaas. Of de zon moet nog ff meer zijn best doen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:28

Een akita zal nog wel bij ervaren hondenmensen moeten. Maar dat geldt voor meer rassen.